در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

سفر با ماشین شخصی و نکاتی که لازم است بدانیم

یکی از راه‌های پرطرفدار سفر مخصوصا از نوع جاده‌ای، سفر با ماشین شخصی است. در این نوع سفر اگر جوانب احتیاط به‌صورت کامل رعایت شود، کاملا این قابلیت را دارد که تبدیل به یکی از بهترین خاطرات هرکس در سفر شوند.

درست است که این سبک از سفر چالش‌هایی اساسی دارد اما با رعایت نکات لازم برای سفر با ماشین شخصی می‌توانید به خوبی از پس آن بربیایید. در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا درباره 11 نکته مهم درباره سفرهای جاده‌ای با ماشین شخصی برایتان بگوییم.

نکات مهم سفر با ماشین شخصی

آزادی عمل، حفظ حریم خصوصی، تنظیم دل‌به‌خواه زمان، انعطاف در تعیین مسیر و انتخاب همسفرها از جمله ویژگی‌های مثبت و تعیین‌کننده سفر با ماشین شخصی است و همین موارد آن را محبوب کرده‌اند.

گاهی اوقات به اشتباه تنها چیزی که قبل از سفر جاده‌ای با ماشین شخصی مورد توجه قرار می‌گیرد، بررسی سلامت خودرو و میزان بنزین است؛ این موارد لازم هستند اما کافی، نه!

در ادامه چک‌لیست نکات مهمی که درباره سفر جاده‌ای لازم است به آنها توجه کنید را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

 آگاهی از شرایط آب و هوایی قبل از حرکت

شرایط آب و هوایی مقصد و مسیرهایی که قرار است از آنها بگذرید، تاثیر زیادی در امنیت و ایمنی سفر دارند. بنابراین بهتر است که با مشخص‌کردن بازه سفرخود و با استفاده از برنامه‌های هواشناسی مثل Weather وضعیت هوایی مسیر و مقصدتان را بررسی کنید.

خواب کافی پیش از رانندگی

قبل از شروع سفر حتما به میزان قابل‌توجهی استراحت کنید و بخوابید. این کار نه تنها برای امنیت همراهانتان مهم است بلکه حال خوب شما در سفر و مقابله با چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی را تضمین می‌کند. توصیه می‌کنیم که برای سفر، روشنایی روز را انتخاب کنید.

همچنین بهتر است تا چند ساعت قبل از شروع سفر، داروهایی که اثر خواب‌آلودگی دارند را مصرف نکنید.

بنزین کافی

داشتین یک سفر خوب با یک باک پر از بنزین تا حد زیادی تضمین شده است. لطفا به‌هیچ‌عنوان برنامه‌های خود را روی پمپ بنزین‌های مسیر پایه‌گذاری نکنید؛ گاهی این امر پیش آمده که مخزن بنزین جایگاه خالی بوده است.

توقف بین راهی را فراموش نکنید !

با داشتن توقف‌های بین‌راهی برنامه‌ریزی شده، هم می‌توانید استراحت کنید و هم از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید. برای این کار پیشنهاد می‎کنیم تا مجتمع‌های تفریحی و رستوران‌های بین‌راهی را از قبل شناسایی کنید تا در انتخاب دچار سردرگمی نشوید.

معاینه فنی خودرو قبل از سفر

برای سفر با ماشین شخصی حتما باید قبل از سفر، ماشین خود را با معاینه فنی بررسی کنید. به این‌صورت اگر قطعه‌ای خراب باشد، قبل از شروع سفر از آن مطلع خواهید شد.

لازم است بدانید که در صورت به همراه نداشتین برگه معاینه فنی، پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده ماشین شما را متوقف خواهد کرد.

سرویس فنی ماشین

سرویس فنی قبل از شروع سفر یکی از مهم‌ترین بخش‌های این چک‌لیست است. قبل از سفر با ماشین شخصی حتما موادر زیر را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل، حتما خودرو خود را برای سرویس فنی به تعمیرگاه ببرید:

  • بررسی سیستم خنک‌‌کننده
  • بررسی چراغ‌های خودرو
  • بررسی تایر ماشین
  • چک‌کردن روغن موتور
  • تعویض فیلتر کابین
  • بررسی روغن گیربکس
  • چک‌کردن فیلتر هوا
  • بررسی و تعمیر شیشه‌شور و پر کردن مخزن آن
سفر با خودو شخصی

بررسی و آگاهی کامل مسیر رانندگی

قبل از سفر آن هم با ماشین شخصی حتما به وسیله گوگل‌مپ یا دیگر ابزارهای مسیریابی، راه خود را بررسی کرده و اخبار جاده‌ای مربوط به جاده‌ها را گوش کنید. مسیرهای اصلی و فرعی آن را شناسایی کنید و مسیری جایگزین در صورت مواجهه با چالش‌های از پیش تعیین‌ نشده، داشته باشید.

به همراه داشتن جعبه ابزار ضروریست

بیشتر اوقات داشتن یک جعبه‌ابزار در ماشین، لحظات چالشی همچون زمان خراب شدن ماشین را به راحتی به یک موقعیت برد- برد تبدیل می‌کند. مخصوصا زمانی که از تعمیرگاه دور هستید یا تلفن همراهتان برای تماس با امداد خودرو آنتن نمی‌دهد.

تعمیرگاه – مراکز خدمات رفاهی و رستوران بین راهی را بشناسید

با شناسایی نیاز مسافران، تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز بسیاری در جاده‌های مختلف فعال هستند که می‌توانید از وجود آنها در زمان خرابی ماشین بهره ببرید. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از شروع سفر با ماشین شخصی، لیست تعمیرگاه‌های مسیر به‌همراه اطلاعات تماس و خدماتشان را به همراهتان داشته باشید.

وسایل ضروری سفر با خودروی شخصی

بسته به مقصد ممکن است لیست وسایلی که لازم است در سفر جاده‌ای به همراه داشته باشید، تفاوت داشته باشد. با این‌حال لازم است موارد زیر از لیست وسایل سفر را به همراه داشته باشید:

  • مدارک شناسایی
  • مدارک خودرو
  • برگه معاینه فنی
  • جعبه ابزار
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • مسکن، ضد تهوع و ضد التهاب
  • کیت اضطراری کنار جاده
  • چراغ قوه
  • نوار چسب
  • چند بطری بزرگ آب
  • چادر، بالش و پتو مسافرتی
  • فندک
  • تنقلات
  • کیسه

نحوه بسته بندی صحیح وسایل در ماشین شخصی

شاید با دیدن لیست بالا به این فکر کنید که مگر ماشین چقدر گنجایش دارد که تمام این وسایل به‌همراه وسیله‌های ضخصی را در آن جا بدهید. اما با بسته‌بندی اصولی لوازم سفر، می‌توانید از محیط خودرو خود به صورت بهینه استفاده کنید. مثلا:

  • مواد غذایی خشک و کنسروی با خود ببرید و در کیسه فریزرهای زیپی بسته‌بندی کنید.
  • لباس‌هایتان را رول کنید تا چروک نشوند و فضای زیادی هم نگیرند. همچنین لازم نیست چندین جفت کفش به همراه داشته باشید.
  • ساک‌های کوچک و پارچه‌ای را جایگزین چمدان‌های بزرگ و جاگیر کنید.
  • از فضای صندوق عقب ماشین بهترین استفاده را داشته باشید. مثلا تمام مواردی که در بخش لوازم ضروری برای سفر ذکر کردیم را می‌توانید در دو جعبه سایز کوچک جا بدهید و در قسمت عقبی ماشین بگذارید.

مزایای سفر با خودروی شخصی

کاهش هزینه‌های سفر، فرصت برای ماجراجویی بیشتر و کشف ناشناخته‌ها، آزادی در انتخاب وسایل و همسفرها از جمله مواردی هستند که سفر با ماشین شخصی را همیشه جذاب می‌کنند.

معایب سفر با ماشین شخصی

آگاهی از معایب سفر با ماشین شخصی در کنار مزایای آن ضروری است. بالا رفتن متوسط کارکرد خودرو و در نتیجه شانس کمتر برای فروش خودرو و بالا رفتن هزینه تعمیرات ماشین از جمله معایب سفر با ماشین شخصی هستند.

نکات ایمنی در سفر با ماشین شخصی

برای بررسی نکات ایمنی سفر با ماشین شخصی، حتما تهویه ماشین را بررسی کنید و بسته به زمان سفرتان، کولر و بخاری ماشین را چک کنید. باک بنزین خود را پر کنید و حتما یک لاستیک زاپاس به همراه داشته باشید. همچنین حتما در نظر داشته باشید که خودروی شما بیش از حد سنگین نباشد. همچنین بعد از پیدا کردن جای پارک مناسب ماشین، فراموش نکنید ماشین خود را قفل کنید.

برای مسافرت با ماشین چی ببریم؟

برای سفر با ماشین شخصی، حتما زنجیرچرخ و یخ‌شکن، آچارهای مخصوص، تابلوی شب‌نما و ایست، چادر مسافرتی، لاستیک مسافرتی، جعبه کمک‌های اولیه و انواع مسکن‌ها، بالش، ملحفه و پتو مسافرتی را به‌همراه داشته باشید.

شرایط سفر با ماشین شخصی بسته به‌نوع سفر فرق می‌کند!

در این مطلب هر آنچه که لازم است برای سفر با خودور شخصی نیاز دارید را ذکر کردیم و مورد بررسی قرار دادیم. هرچند که لازم است روی این نکته تاکید کنیم که لوازم مورد نیاز بسته به هدف و نوع سفر، متفاوت است و امکان دارد که نکات دیگری به این موارد اضافه شوند.

در انتها از شما می‌خواهیم که نظر خود درباره این مدل از سفر کردن و مزایا و معایبش با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم زیاد سفر می‌روید و می‌خواهید از سفرهای خود درآمدی به دست بیاورید؛ می‌توانید با رفن به صفحه ثبت نام رانندگان تپسی، عضوی از ناوگان این مجموعه شوید و با فعال کردن سرویس بین شهری، بخشی از هزینه‌های سفرتان را پوشش دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.