در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

بهترین زمان تعویض تسمه تایم به همراه بررسی علائم خرابی 

آیا بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودروی خود را می‌دانید؟ تسمه تایم یکی از مهم‌ترین قطعه‌های به‌کار‌رفته در خودرو است. تعویض نکردن به‌موقع و پارگی این قطعه می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به مالکان خودرو وارد کند.

با‌توجه‌به اهمیت این موضوع، در این مقاله کاربردی قصد داریم مهم‌ترین نشانه‌ها برای تشخیص زمان تعویض تسمه تایم را بیان کنیم و زمان مناسب تعویض این قطعه لاستیکی در خودروهای مختلف را به شما بگوییم تا بتوانید از وارد شدن خسارت‌های سنگین به خودروی خود جلوگیری کنید.

آشنایی مختصر با تسمه تایم و کاربرد آن در خودرو

تسمه تایم یک قطعه لاستیکی انعطاف‌پذیر و دندانه‌دار است که دو قسمت میل‌لنگ و میل‌سوپاپ خودرو را به یکدیگر متصل می‌کند. این قطعه را می‌توان مشابه زنجیر به‌کار‌رفته در دوچرخه‌ها دانست. این قطعه لاستیکی زمان‌بندی باز و بسته شدن دریچه‌های ورودی و خروجی موتور را تنظیم می‌کند.

اگر تسمه تایم به‌درستی کار نکند و از ازمان تعویض آن گذشته باشد، اجزای موتور ناهماهنگ کار می‌کنند. در‌ چنین‌ شرایطی، احتمال آسیب جدی به موتور و حتی سیلندر و تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیر وجود دارد. هیچ فرقی نمی‌کند که راننده تاکسی اینترنتی، وسیله‌ نقلیه شخصی یا حتی راننده خودروهای سنگین باشید؛ برای جلوگیری از وقوع خسارت باید تسمه تایم خودرو را سر وقت تعویض کنید.

نشانه‌های خرابی تسمه تایم خودرو؛ این علائم را جدی بگیرید!

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف ایرانی و خارجی متفاوت است. در‌واقع نمی‌توان برای هر ماشین یک نسخه واحد پیچید! اما با مشاهده یک‌سری نشانه‌ها و علائم می‌توان از خرابی تسمه تایم و رسیدن زمان تعویض آن آگاه شد. در ادامه برخی از این نشانه‌ها را بررسی می‌کنیم.

اختلال در استارت خوردن خودرو؛ نشانه تنظیم نبودن تسمه تایم

تنظیم بودن تسمه تایم اهمیت بالایی دارد. این قطعه باید بتواند با هر بار چرخشِ میل‌بادامک، میل‌لنگ را دو بار بچرخاند. اگر این اتفاق به‌طور منظم انجام نشود، عملکرد سایر بخش‌ها مانند استارت نیز با مشکل مواجه می‌شود. در‌واقع مشکل در استارت خوردن ماشین می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی تسمه تایم باشد. در هنگام مواجه با چنین مشکلی بهتر است فورا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا تسمه تایم خودروی شما به‌طور کامل چک شود. نگران هزینه‌های تعمیر ماشینتان نیز نباشید؛ پس از انجام ثبت نام راننده، می‌توانید از تخفیف‌های جذاب تپسی برای تعمیر اتومبیل خود استفاده کنید.

مشکل اگزوز و دودزا بودن خودرو؛ زمان تعویض تسمه فرا رسیده است!

یکی دیگر از نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم، خارج شدن دود غیر‌عادی از ماشین است. خرابی این قطعه لاستیکی فشار قابل‌توجهی به موتور وارد می‌کند و ممکن است دود فراوانی از اگزوز خارج شود؛ بنابراین دودزا بودن وسیله‌نقلیه نیز می‌تواند نشانه‌ای مهم از خرابی تسمه تایم باشد و باید آن را جدی بگیرید.

 فرسودگی دنده‌های تسمه تایم؛ یکی دیگر از علل خرابی این قطعه

یک مکانیک حرفه‌ای می‌تواند با مشاهده ظاهر تسمه تایم، زمان تعویض آن را به شما بگوید. تسمه تایم روی بدنه خود دنده‌هایی دارد که با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. فرسودگی و تحلیل این دنده‌ها می‌تواند بهترین نشان از خرابی این قطعه کاربردی در خودرو باشد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر زمان تعویض تسمه تایم اتومبیل خود را نمی‌دانید، این قطعه را در اسرع‌وقت به یک مکانیک خبره و با‌تجربه نشان دهید.

عملکرد بد دور موتور؛ نشانه‌ای از شل شدن تسمه تایم 

عملکرد بد دور موتور اتومبیل می‌تواند چند عامل مختلف داشته باشد. شل شدن تسمه تایم در مواقعی باعث لغزش خودرو و دور موتور بسیار بالا در هنگام شتاب می‌شود. این اختلالِ عملکرد ممکن است به‌خاطر از بین رفتن دنده‌های تسمه تایم باشد. البته خرابی قطعه‌هایی مانند استاپر و مشکل برق خودرو نیز می‌تواند باعث اختلال در دور موتور وسیله نقلیه شود. در‌هر‌صورت، جای هیچ نگرانی نیست؛ چرا که امکان استفاده از امکاناتی مانند تخفیف خرید باتری، لوازم یدکی و حتی سرویس خودرو برای سفیران تپسی فراهم شده است.

زمان تعویض تسمه تایم
Car mechanic replacing timing belt at camshaft of modern engine

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف

زمان تعویض کردن تسمه تایم هر خودرو با‌توجه‌به کیلومتر (کارکرد خودرو) و تاریخ انقضای تسمه مشخص می‌شود. معمولا بسیاری از مکانیک‌ها عقیده دارند که در بیشتر ماشین‌ها بعد از هر 60‌هزار کیلومتر باید تسمه تایم را عوض کرد؛ اما توجه داشته باشید که تسمه خودرویی که چندین سال در گاراژ خوابیده است نیز باید تعویض شود. به‌طور‌کلی، عمر هر تسمه تایم حدود 3 تا 5 سال است. در این بخش فهرستی را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم که زمان تعویض این قطعه در اتومبیل‌های مختلف را نشان می‌دهد:

  • زمان تعویض تسمه تایم پراید: هر 100‌هزار کیلومتر
  • زمان تعویض تسمه تایم پژو 405: هر 70‌هزار کیلومتر
  • زمان تعویض تسمه تایم 206 تیپ 5: 60‌هزار کیلومتر (مانند سایر خودروها با موتور TU5)
  • زمان تعویض تسمه تایم ال 90: هر 40‌هزار کیلومتر کارکرد
  • زمان تعویض تسمه تایم ef7: هرشصت‌هزار کیلومتر
  • زمان تعویض تسمه تایم ریو: 65‌هزار کیلومتر
  • زمان تعویض تسمه تایم مگان: 60‌هزار کیلومتر

توصیه می‌کنیم که هر 60 تا 70‌هزار کیلومتر، تسمه تایم خودرو را برای بررسی فنی به مکانیک نشان دهید. همچنین حواستان به تاریخ انقضای این قطعه لاستیکی باشد. اگر این قطعه در سرعت بالا پاره شود، حتی امکان خسارت شدید به سیلندر خودرو نیز وجود دارد.

چگونه از اصل بودن تسمه تایم مطمئن شویم؟

خرید یک تسمه تایم بی‌کیفیت و نا‌مرغوب می‌تواند خسارت‌های سنگینی برای خودرو ایجاد کند. امروزه برندهای مختلفی اقدام به تولید این قطعه کاربردی می‌کنند. بهترین روش برای اطمینان از اصل بودن تسمه تایم، خرید این قطعه از یک برند شناخته‌شده و معتبر است. همچنین، ارائه گارانتی توسط فروشنده نیز نشان از اورجینال بودن محصول دارد. در نهایت، می‌توانید از راهنمایی و تجربه یک مکانیک خبره استفاده کنید.

کاهش هزینه‌های نگهداری از خودرو با تخفیف‌های ویژه سفیران تپسی

در این مقاله بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم و نشانه‌های خرابی این قطعه مهم ماشین را بررسی کردیم و گفتیم که عوض نکردن به‌موقع تسمه تایم هزینه‌های مالی و زمانی بسیاری را به رانندگان محترم وارد می‌کند. رانندگان تپسی می‌توانند از تخفیف خرید لاستیک، تخفیف خرید و تعویض رایگان روغن موتور و … استفاده کنند و هزینه‌های نگهداری از خودرو را کاهش دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.