در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

علت روشن شدن چراغ چک در خودرو‌های مختلف

روشن شدن چراغ چک به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که همه آن‌ها نیازی به نگرانی ندارد. به‌ همین دلیل اگر با روشن شدن این چراغ تغییر در حرکت خودرو صورت نگیرد، باید به مسیر خود ادامه دهید تا چراغ خاموش شود. اگر خاموش نشد یا طی روز‌های آتی نیز متوجه روشن شدن آن شدید، باید حتما به یک تعمیر‌کار مراجعه کنید. در ادامه دلایل اصلی روشن شدن این چراغ را بررسی می‌کنیم تا هنگامی که با این مشکل مواجه شدید، به‌راحتی علت را حدس بزنید و برای رفع آن اقدام کنید.

سنسور اکسیژن؛ اصلی‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک ۲۰۶

اولین علت روشن شدن چراغ چک خودرو، سنسور اکسیژن است. هنگامی که سنسور اکسیژن کثیف یا خراب می‌شود، سوخت خودرو تا 40 درصد افزایش می‌یابد. این خرابی معمولا در خودرو‌های 206 بیشتر دیده می‌شود. با خراب شدن این قطعه، کامپیوتر مرکزی خودرو اطلاعات درستی دریافت نمی‌کند و چراغ چک خودرو روشن می‌ماند.

معمولاً رفع مشکل سنسور به‌راحتی و با هزینه‌ای کم انجام خواهد شد؛ ولی اگر نسبت به رفع آن بی‌توجه باشید، به قطعات گران‌قیمتی مانند کاتالیزور آسیب وارد می‌شود و تعمیر این قطعات نیز بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

مبدل کاتالیستی؛ روشن شدن چراغ چک پراید‌های مدل قدیمی

یکی از دلایل خراب شدن مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور، آسیب سنسور اکسیژن است. البته این مشکل بیشتر در خودرو‌های قدیمی و فرسوده دیده می‌شود. تعویض این قطعه، هزینه بسیار سنگینی به‌همراه خواهد داشت. به‌همین دلیل، باید با تعویض به‌موقع شمع‌ها و روغن موتور از خرابی این قطعه مهم جلوگیری شود. اگر این قطعه خراب شود، با فشردن پدال گاز، سرعت ماشین تغییر نخواهد کرد.

سیستم EGR اگزوز؛ روشن شدن چک ۲۰۷

دریچه چرخش گاز اگزوز یا EGR، مقدار مشخصی از گاز خروجی اگزوز را مجددا به درون موتور بر‌می‌گرداند تا باعث افزایش راندمان خودرو، کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود. هنگامی که موتور خودرو روشن می‌شود، دریچه EGR بسته می‌ماند. هنگامی که این دریچه آسیب ببیند، نسبت سوخت هوای خودرو مختل خواهد شد و نتیجه آن، کاهش قدرت دور موتور خودرو می‌شود. عیب‌یابی و تعمیر این قطعه بسیار هزینه‌بر خواهد بود؛ به‌همین دلیل، تا حد ممکن باید از خرابی آن جلوگیری شود.

روشن شدن چراغ چک ۲۰۷ به‌دلیل دریچه اگزوز، با تکان و لرزش خودرو نیز همراه خواهد بود. البته با رفع این مشکل می‌توان لرزش خودرو را نیز رفع کرد. برخی از افراد که از لرزش ماشین خود به‌دلیل روشن بودن موتور هم ناراضی هستندمی‌توانند از دمپینگ خودرو استفاده کنند. دمپینگ خودرو تا درصد بالایی از لرزش بدنه خودرو را رفع می‌کند.

شمع‌ها و وایر‌ها؛‌ روشن شدن چراغ چک سمند ef7

هنگامی که سوخت در موتور خودرو وارد می‌شود، شمع‌ها با ایجاد جرقه، باعث اشتعال بنزین شده و انرژی کافی را به موتور انتقال می‌دهند. اگر این ارتباط برقرار نشود، شمع نیز جرقه‌ای ایجاد نخواهد کرد. همین موضوع اصلی‌ترین علت روشن شدن چراغ چک سمند، پژو و تیبا است. برای جلوگیری از این مشکل باید پس از مدتی شمع‌های خودرو را تعویض کنید. تسمه و شمع جزو قطعات مصرفی هستند و تاریخ انقضای آن بسیار جدی است. به‌همین دلیل باید نسبت به زمان تعویض تسمه تایم و شمع‌ها توجه کرد.

وایر‌های خراب نیز باعث نرسیدن جریان برق به قطعات دیگر می‌شود. به‌همین دلیل، پس از مدتی باعث خرابی کوئل و باتری خواهد شد.

خرابی کوئل، باتری و ترموستات

کوئل‌ها و شمع‌ها به‌طور مستقیم به‌یکدیگر مرتبط هستند. اگر کوئل‌ها خراب شوند، الکتریسیته لازم برای جرقه زدن شمع‌ها تامین نخواهد شد. در خودرو‌های مدل پایین، خرابی باتری نیز با چراغ دینام یکسان است و موجب روشن شدن چراغ چک می‌شود. ترموستات نیز از قطعات مهم برای تنظیم دمای موتور است و مایع ترموستات باید پس از مدتی عوض شود تا انتقال دما بین موتور و محیط به‌درستی صورت بگیرد.

تعمیر قطعه؛ تنها راه‌حل خاموش شدن چراغ چک خودرو

برای خاموش شدن چراغ چک خودرو، حتما باید مشکل به‌وجود آمده رفع شود. در برخی از مواقع چراغ روشن شده و پس از مدتی، با بستن درست درپوش بنزین، تمیز شدن فیلتر هوا و سایر موارد، مجددا خاموش می‌شود. با‌ این‌ حال، اگر پس از یک روز این مشکل رفع نشد باید برای بررسی‌های کارشناسان به تعمیرگاه مراجعه شود. ما در این مقاله به بررسی اصلی‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو پرداختیم. اگر شما نیز در‌ خصوص روشن شدن چراغ چک، تجربه‌ای دارید، در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

اگر هم دوست دارید درآمد اضافه‌ای از ماشین خود کسب کنید، تنها کافی است با ورود به صفحه ثبت نام راننده تپسی عضوی از ناوگان این شرکت شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.