در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

علت ریپ زدن ماشین در حالت های مختلف

موتور خودرو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن است که باعث عملکرد درست ماشین می‌شود و آن را رو به جلو حرکت می‌دهد. زمانی که موتور اتومبیل سالم است و به خوبی کار می‌کند، صدای متوازن و نرمی دارد. اما موتور ماشین مانند هر وسیله دیگری ممکن است با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و دیگر کارکرد درست و متوازنی نخواهد داشت. در این شرایط ممکن است متوجه شوید که خودرو صدای همیشگی را ندارد و یا دیگر مثل قبل کار نمی‌کند.

گاهی در عملکرد ماشین مواردی نظیر سکته و یا کپ را احساس می‌کنید و صدای خروجی از اگزوز دیگر مانند گذشته نیست. در تمامی این موارد می‌توانیم بگوییم خودرو ریپ زده است و شما باید برای رفع آن به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد ریپ زدن ماشین بالا ببرید و زمانی که خودرو در تعمیرگاه است اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید، بهتر است در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ریپ زدن ماشین در حالت درجا 

اولین نکته‌ای که در رابطه با ریپ زدن ماشین باید به آن بپردازیم ریپ زدن خودرو در حالت درجا است. زمانی که خودرو شما ایستاده است و هنوز شما حرکتی را شروع نکرده‎اید، ممکن است حالت کپ و یا سکته را در ماشین تجربه کنید. احتمالا این سوال برایتان به وجود می‌آید که چرا خودرو دچار چنین حالتی می‌شود؟

 دلایل متفاوتی وجود دارند که منجر به ریپ زدن ماشین در حالت درجا می‌شوند. اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن خرابی تسمه تایم است. زمانی که تسمه تایم خودرو خراب شده باشد و دیگر به خوبی کار نکند، ریپ زدن اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی بهتر است ابتدا تسمه تایم را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

ریپ زدن ماشین در حال گاز

ممکن است زمانی که در حال گاز دادن خودرو خود هستید، ناگهان متوجه مشکل ریپ زدن شوید. این مساله مانند چیزی که در بالا مطرح کردیم می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود خودرو در حالت گاز دادن ریپ بزند خرابی شمع‌های ماشین است. عدم تنظیم قطعه دلکو و یا عدم تنظیم بودن زمان احتراق از موارد دیگری هستند که منجر به ریپ زدن ماشین در حال گاز می‌شوند. اگر خودرو شما فرسوده است، بهتر است، این قطعات را بررسی و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

ریپ زدن ماشین هنگام حرکت 

برای بسیاری از افراد این وضعیت پیش آمده است که در حالت حرکت خودرو متوجه شوند که خودروشان ریپ می‌زند. معمولا، این حالت می‌تواند نگران‌کننده باشد. زیرا همیشه گفته می‌شود بیشترین و خطرناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است برای خودرو رخ دهد در حالت حرکت است. به همین دلیل، اگر متوجه شدید که خودرو شما در حالت حرکت ریپ می‌زند باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنید. یکی از مهمترین دلایلی که باعث ریپ زدن خودرو در حال حرکت می‌شود ضعیف شدن پمپ بنزین است.

 اگر مسیر عبور بنزین به سمت موتور کثیف باشد یا صافی بنزین آلودگی‌های زیادی را به خود جذب کرده باشد، معمولا با این مشکل روبه‌رو می‌شویم. گاهی سوزن انژکتورها خراب می‌شود و یا وجود ایراد در سیستم سیم‌کشی انژکتور نمی‌گذارد خودرو به خوبی کار کند و در نتیجه ریپ زدن ماشین به وجود می‌آید. از دلایل دیگری که باعث ریپ زدن خودرو در حال حرکت می‌شوند می‌توان به سولفاته شدن سوکت برق ماشین و یا خرابی در پمپ بنزین اشاره کرد.

ریپ زدن ماشین در دور پایین موتور

اگر خودرو شما گازسوز است و در دور پایین موتور ( زمانی که در دنده یک  و یا دو قرار دارد) ریپ می‌زند، باید بدانید که به احتمال زیاد مشکلی در تنظیم نبودن پیچ گاز به وجود آمده است و باید سریعا برای رفع آن اقدام شود. به طور کلی، پیچ گاز به این دلیل در موتور تعبیه شده است که فشار سوخت را در زمان ورود به محفظه احتراق، تنظیم کند.

زمانی که پیچ گاز به خوبی کار نمی‌کند تعادل موتور به هم می‌خورد و در نتیجه مشکل ریپ زدن به وجود می‌آید. با این مشکل ورود گاز در محفظه احتراق، زمانی که دور موتور کم است، کاهش می‌یابد و همین امر عملکرد کلی موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ریپ زدن ماشین در سربالایی

گاهی دیده شده است زمانی که خودرو در سربالایی حرکت می‌کند با مشکل ریپ زدن روبه‌رو می‌شود. در نتیجه، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که دلیل ریپ زدن ماشین در سربالایی چیست! به طور کلی، دلایل متفاوتی را می‌توان برای این مشکل ذکر کرد، اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز مشکل ریپ زدن ماشین در سربالایی می‌شود عدم رسیدن بنزین به محفظه احتراق است. برای اینکه بتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید باید ابتدا رسوبی را که در مدار به وجود آمده است تمیز و والورهای سوزنی را به‌دقت بررسی کنید.

تنظیم نبودن دلکو یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند مشکل ریپ زدن ماشین را در سربالایی به وجود بیاورد. بهتر است بدانید که تنظیم کردن دلکو یک کار بسیار تخصصی است و حتما باید خودرو خود را به یک تعمیرکار خبره بسپارید.

ریپ زدن ماشین دوگانه سوز

این روزها افراد زیادی برای صرفه‌جویی در بنزین مصرفی از خودرو دوگانه‌سوز استفاده می‌کنند. اما ممکن است ناگهان متوجه شوند ماشین دوگانه‌سوزشان ریپ می‌زند و به دنبال دلایل این امر باشند. یکی از مهمترین دلایلی که باعث ریپ زدن ماشین دوگانه سوز می‌شود کثیف بودن صافی بنزین است.

همواره به تمامی صاحبان خودرو پیشنهاد می‌شود صافی بنزین را در طی یک سال دو و یا سه بار تعویض کنند. دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث بروز این مشکل می‌شوند. به طور مثال، اگر در سوزن‌های انژکتور تزریق‌کننده سوخت به داخل سیلندر مشکلی به وجود آمده باشد خودرو ریپ می‌زند. در هر دو شرایط، شما باید با مراجعه به یک تعمیر کار متخصص مشکل را رفع کنید.

ریپ زدن ماشین هنگام شتاب گیری

مورد دیگری از ریپ زدن خودرو که رانندگان زیادی از آن شکایت می‌کنند و حس بدی را در آن‌ها به وجود می‌آورد ریپ زدن ماشین در هنگام شتاب‌گیری است. این حس دقیقا مانند شلاق زدن موتور خودرو است و باعث می‌شود افرادی که در خودرو حضور دارند عدم تعادل در موتور خودرو را تجربه کنند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث بروز این مشکل می‌شود افت فشار در ریل سوخت است.

معمولا، افت فشار در ریل سوخت به دلیل عملکرد نامناسب پمپ رخ می‌دهد. گاهی رگلاتور و یا فیلتر به خوبی کار نمی‌کنند و همین امر منجر به افت فشار در ریل سوخت می‌شود. از دلایل دیگری که منجر به ریپ زدن ماشین هنگام شتاب‌گیری می‌شود می‌توان به سولفاته شدن فیوز پمپ اشاره کرد.

ریپ زدن اول صبح 

تصور کنید اول صبح است و می‌خواهید روز کاری خود را شروع کنید، ناگهان متوجه ریپ زدن خودرو می‌شوید. این مشکل می‌تواند کل روز شما را خراب کند، اما باید به دنبال دلایل اصلی آن باشید.

مشکل ریپ زدن اول صبح به دلیل بر هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق است. اگر آب بندی سوپاپ‌ها کامل نباشد و یا آن‌ها خراب باشند، نسبت تراکم محفظه احتراق بهم می‌خورد و این مشکل به وجود می‌آید. مساله دیگری که باعث بر هم خوردن تراکم محفظه احتراق می‌شود سفت بودن فیلتر سوپاپ است. دلایل دیگری نیز باعث ریپ زدن خودرو در اول صبح می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرسوده شدن وایرها
  • کهنه شدن یا مناسب نبودن شمع‌ها که موجب نشتی برق یا اصطلاحا برق دزدی سیستم می‌شود.

ریپ زدن ماشین در دنده یک و دو

بسیاری از رانندگان با مشکل ریپ زدن ماشین در دنده یک و دو روبه‌رو می‌شوند و به دنبال دلایل اصلی بروز این مشکل هستند. زمانی که متوجه شدید ماشین شما در دنده یک و یا دو ریپ می‌زند، باید ابتدا سیستم برق‌رسانی آن را به طور کامل بررسی کنید؛ در بیشتر مواقع، مشکل اصلی در همان سیستم است و با رفع آن مشکل ریپ زدن ماشین در دنده یک و دو برطرف می‌شود.

از دلایل دیگر ریپ زدن خودرو در دنده یک و دو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی شمع‌ها
  • خرابی یا ضعیف شدن کوئل
  • خرابی وایرها
  • کثیفی شمع‌ها
  • تنظیم نبودن فیلتر شمع

ریپ زدن ماشین اتومات 

ماشین‌های اتومات نیز با مشکل ریپ زدن روبه‌رو می‌شوند و همین امر می‌تواند مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود بیاورد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث ریپ زدن ماشین اتومات می‌شود انژکتورهای سوخت کثیف هستند. با رفع کثیفی انژکتورها می‌توان این مشکل را رفع کرد. گاهی هواکش خودرو دچار انسداد شده است و یا شمع‌های خودرو فرسوده و کثیف هستند. این مساله می‌تواند مشکل ریپ زدن ماشین اتومات را به وجود بیاورد. از دلایل دیگری که باعث ریپ زدن خودرو اتومات می‌شوند می‌توان به سیلندرهای آسیب‌دیده و فیلتر هوای کثیف اشاره کرد.

ریپ زدن ماشین در باران

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ماشین در هوای بارانی ریپ بزند رطوبتی است که درپوش دلکو دارد و باعث می‌شود سیستم احتراق به خوبی کار نکند و در نتیجه به صورت ریپ زدن در ماشین نمود پیدا می‌کند. بهتر است ابتدا درپوش دلکو را با پارچه تمیز کنید تا سیستم احتراق به خوبی کار کند و خودرو به حرکت درآید.

driver-join-banner

مهم ترین دلایل ریپ زدن ماشین

ریپ زدن ماشین در حالت‌های مختلفی ممکن است به وجود بیاید. اما اگر به تمامی آن‌ها نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم برخی از دلایل در تمامی حالت‌های ریپ زدن خودرو دیده می‌شوند و این نشان می‌دهد صاحبان خودرو باید به بخش‌های خاصی از خودرو توجه زیادی داشته باشند و تلاش کنند با تمیز نگه داشتن خودرو از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آورند.

 نشتی در منیفولد (چندراهه) اگزوز

یکی از مواردی که می‌تواند منجر به ریپ زدن خودرو شود نشتی در منیفولد (چندراهه) اگزوز  است. همانطور که می‌دانید برای اینکه خودرو حرکت کند بنزین باید توسط پمپ بنزین به درون محفظه احتراق وارد شود. پس از آن، هوای مکش‌شده در داخل محفظه به وجود می‌آید و سیستم احتراق کامل می‌شود و در نتیجه خودرو حرکت می‌کند.

زمانی که مرحله احتراق به اتمام رسید، فرآیند شیمیایی سوختن گازها آغاز می‌شود و این گازها باید از محفظه احتراق تخلیه شوند. منیفولد همانند ریه‌های خودرو است که گازها را به بیرون هدایت می‌کند. اگر در این روند مشکلی به وجود بیاید تخلیه گازها به‌درستی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه مشکلاتی نظیر ریپ زدن به وجود می‌آید.

خرابی مبدل کاتالیزوری

یکی دیگر از مواردی که منجر به ریپ زدن ماشین می‌شود خرابی مبدل کاتالیزوری است. کاتالیزورها وظیفه تجزیه و ترکیب انواع گاز سمی حاصل از احتراق داخلی خود را بر عهده دارند. اگر کاتالیزورها خراب شوند، اگزوز و تخلیه موتور خودرو با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود و همین امر خودرو را با مشکلاتی نظیر ریپ زدن روبه‌رو می‌کند.

خرابی سنسورهای اکسیژن

اگر سنسورهای اکسیژن به خوبی کار نکنند، مشکلات زیادی برای خودرو به وجود می‌آید که یکی از آن‌ها ریپ زدن خودرو است. این سنسورها میزان اکسیژن موجود در دود خروجی اگزوز را اندازه‌گیری و میزان سوخت تزریقی را درون سیلندر، تنظیم می‌کنند. عدم تعادل در سوخت تزریقی درون سیلندر می‌تواند عملکرد کلی خودرو را با مشکلاتی روبه‌رو کند.

انژکتورهای کثیف

یکی دیگر از مواردی که منجر به ریپ زدن خودرو می‌شود انژکتورهای کثیف است. انژکتورهای موجود در هر خودرو وظیفه تنظیم مصرف سوخت را بر عهده دارد. همچنین، این وسایل باعث می‌شوند انتقال سوخت به درون سیلندر به درستی انجام شود. پس از آنکه انتقال به خوبی انجام شد، فرآیند احتراق رخ می‌دهد و انرژی حرکتی خودرو تولید می‌شود. زمانیکه انژکتورها کثیف باشند این فرآیند به خوبی طی نمی‌شود و در نتیجه ماشین، ریپ می‌زند. برای رفع مشکل ریپ زدن خودرو در صورتی که مرتبط به انژکتورهای کثیف باشد، باید آن‌ها را تمیز کنید.

وایرشمع های خراب یا کثیف

وایر شمع‌ها برق را از کوئل یا دلکو به شمع انتقال می‌دهند. اگر وایر سالم نباشد، شمع قادر به انجام وظیفه خود نخواهد بود و در نتیجه خودرو به خوبی کار نمی‌کند. البته باید بدانید در خودروهای جدید وایر حذف شده است و عمل انتقال برق از طریق کوئل و به صورت مستقیم انجام می‌شود.

خرابی سنسور جریان هوای کثیف

زمانی که سنسور جریان هوا به خوبی کار نمی‌کند و کثیف است، قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث مصرف بیش از حد سوخت می‌شود. در نتیجه، یکی از مشکلاتی که برای خودرو به وجود می‌آید ریپ زدن است. در صورتی که مشکل ریپ زدن به دلیل خرابی سنسور جریان هواست، باید هر چه زودتر برای تمیز کردن آن اقدام کنید.

 نشتی یا خرابی سیستم خلاء موتور

از جمله مواردی که باعث ریپ زدن خودرو در حالت‌های مختلف می‌شود نشتی یا خرابی سیستم خلا موتور است.  زمانی که نشتی و یا خلا در موتور وجود دارد، ماشین نمی‌تواند به خوبی کار کند و عملیات احتراق با مشکلات زیادی رو به رو می‌شود. به طور کلی، اگر در سیستم احتراق خودرو مشکلی پیش بیاید، تمامی قسمت‌های دیگر خودرو درگیر می‌شوند. زیرا عملیات احتراق نیروی محرکه مورد نیاز را ایجاد می‌کند و این نیرو محرکه باید بدون مشکلی به قسمت‌های مختلف خودرو برسد.

خرابی سوپاپ

خرابی سوپاپ یکی از مواردی است که می‌تواند باعث ریپ زدن خودرو شود. سوپاپ وظیفه دارد مخلوط سوخت و هوا را وارد سیلندر کند. زمانی که خودرو در مرحله تراکم و قدرت است بسته می‌ماند و سپس در مرحله تخلیه گازهای ناشی از احتراق باز می‌شود. اگر سوپاپ خراب باشد، مشکلاتی در عملیات احتراق به وجود می‌آید و منجر به ریپ زدن خودرو می‌شود.

برای تعمیر سوپاپ خودرو باید به تعمیرکار معتبر مراجعه کنید و کار خود را به افرادی بسپارید که در این زمینه تخصص دارند. اگر خودتان برای تعمیر سوپاپ اقدام کنید، ممکن است عدم آگاهی منجر شود به بخش‌های دیگر خودرو نیز آسیب وارد کنید.

تنظیم نبودن موتور

تنظیم بودن موتور به کلیه کارهایی گفته می‌شود که باعث می‌شود عملیات احتراق به‌خوبی صورت گیرد و در نتیجه تمامی قسمت‌های ماشین می‌توانند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهند. اگر توجه بیشتری به تنظیم موتور خود داشته باشید، معمولا مشکل خاصی برای خودرو شما به وجود نخواهد آمد. به همین دلیل، توصیه می‌شود با مراجعه به یک تعمیرگاه معتبر برای تنظیم موتور اقدام کنید و راندمان موتور خود را بالا ببرید.

ناخالصی در بنزین

اگر بنزینی که در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد ناخالصی داشته باشد، ممکن است مشکل ریپ زدن در خودرو آغاز شود. به همین دلیل، زمانی که مطمئن هستید هیچ‌یک از بخش‌های خودرو آسیب ندیده است و تمامی بخش‌ها به خوبی کار می‌کنند، باید ناخالصی در بنزین را برای بررسی ریپ زدن خودرو مد نظر قرار دهید.

روش‌های رفع مشکل ریپ زدن ماشین

به طور کلی، موارد متعددی منجر به ریپ زدن خودرو می‌شوند. برای رفع مشکل باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • منیفولد را بررسی کنید و مطمئن باشید که به خوبی کار می‌کند.
  • سوپاپ‌‌های خودر را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.  
  • وایر شمع‌ها و انژکتورهای خودرو را تمیز کنید.  
  • عملکرد سنسور اکسیژن خودرو را بررسی کنید.

ریپ زدن ماشین را جدی بگیرید!

تا به اینجا تلاش کردیم مشکل ریپ زدن خودر را در تمامی جهات مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید تمامی مواردی که باعث شوند سیستم احتراق خودرو با مشکل رو به رو شود می‌توانند منجر به ریپ زدن خودرو شوند. برای رفع این مشکل باید تمامی مواردی را که بر سیستم احتراق خودرو اثر می‌گذارند بررسی کنید.

اگر هم ماشین‌تان مشکلی ندارد و به دنبال کسب درآمد از طریق آن هستید، می‌توانید با تکمیل اطلاعات در صفحه ثبت نام راننده عضوی از ناوگان تپسی شوید.‌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.