در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

روش نگهداری از خودرو در تابستان

هوا که گرم می‌شود، نگهداری از خودرو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به طور کلی گرمای تابستان و نور آفتاب می‌تواند کارآیی خودرو شما را با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد کرد. هوای گرم می‌تواند روی لاستیک‌ها، باتری، مایعات و مسافتی که ماشین طی می‌کند، اثر بگذارد. از طرفی با شروع سفرهای تابستانی باید به فکر بررسی بیشتر سلامت ماشین خود باشید.

روش نگهداری از خودرو در تابستان کار پیچیده‌ای نیست و فقط با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. با رعایت این نکات هم ارزش خودرو خود را به عنوان دارایی و سرمایه بیشتر حفظ می‌کنید و هم با پیشگیری از خرابی‌های بزرگتر، مخارج کمتری را متحمل خواهید شد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکات نحوه نگهداری از خودرو در تابستان را با شما در میان بگذاریم.

پارک کردن در سایه

با توجه به اینکه در فصل تابستان دمای هوا حتی به بالای 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، سوار شدن به ماشینی که ساعت‌ها زیر نور آفتاب مانده و تمام قطعات آن داغ شده، تجربه دردناکی خواهد بود.

از طرف دیگر پارک کردن ماشین زیر نور مستقیم خورشید باعث آفتاب سوختگی بدنه خودرو می‌شود.

حتی با کولر گرفتن نیز به راحتی فضای داخلی ماشین خنک نخواهد شد. بنابراین توصیه می‌کنیم خودرو خود را در تابستان در سایه پارک کنید. به این ترتیب، نه تنها از گرما خلاص می‌شوید، بلکه بدنه و قطعات داخل خودرو از فرمان گرفته تا داشبورد آسیب کمتری می‌بینند. 

ثبت‌نام راننده خودرو

شستن مرتب خودرو

شستن مرتب خودرو، یکی از اصول نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان است. توجه داشته باشید که تابستان فقط فصل گرما نیست، بلکه گرد و غبار نیز عامل تاثیرگذاری روی سلامت اتومبیل شما محسوب می‌شود. شستن ماشین به صورت مرتب با پاک کردن آلودگی و گرد و غبار باعث می‌شود تا سلامت خودروی شما افزایش یابد و زود فرسوده نشود.

استفاده از آفتاب گیر

گرمای هوا و تابش مستقیم نور نه تنها روی فرمان، صندلی ، داشبورد و … اثر می‌گذارد و حس نامطلوبی ایجاد می‌کند، بلکه به مرور زمان منجر کاهش کیفیت آنها نیز خواهد شد. بنابراین بهترین راه جلوگیری از این موارد، استفاده از آفتاب گیر است. آفتاب گیر یک وسیله ارزان و مقرون به صرفه محسوب می‌شود که شما را از مشکلات بعدی نجات می‌دهد. این وسیله را هم برای شیشه جلو و هم عقب ماشین تهیه کنید.

حتی اگر نمی‌توانید آفتابگیر بخرید، یک پارچه روی داشبورد و صندلی‌ها بکشید. در نهایت استفاده از چادر ماشین می‌تواند منجر به جلوگیری از آفتاب سوختگی بدنه ماشین شده و باعث پایین آوردن دمای ماشین شود. 

نصب شیشه دودی

نصب شیشه دودی نیز می‌تواند یک روش نگهداری از خودرو در تابستان باشد. در حال حاضر امکان دودی کردن شیشه ماشین در تمام مدل های خودرو وجود دارد. این نوع شیشه‌ها ۹۹.۹ درصد اشعه ماورای بنفش (UV) را برگشت می‌دهند، به این ترتیب نیاز شما به آفتابگیر را هم رفع خواهند کرد. فقط به این نکته توجه داشته باشید، خودروهایی که شیشه آنها بیش از اندازه دودی شده باشد، به طوری که سرنشینان قابل مشاهده نباشند، توسط پلیس جریمه خواهند شد.

تنظیم سیستم خنک کننده

از سلامت سیستم خنک کننده برای برای محافظت از خودرو در هوای گرم تابستانی مطمئن شوید. این سیستم از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری می‌کند. برای خنک نگه داشتن این سیستم باید از مایع خنک کننده موتور (آب و ضدیخ) استفاده کنید. بله درست شنیدید، ضدیخ فقط در زمستان کاربرد ندارد. در واقع استفاده از ضد یخ باعث جلوگیری از جوش آوردن خودرو هم می‌شود و در تابستان استفاده از آن ضروری است.

ترکیب اصلی مایع خنک‌کننده برای بسیاری از موتور خودروها یکسان است، یعنی از 50 درصد آب و 50 درصد اتیلن‌گیلکول تشکیل شده که آب برای دفع گرما و  گلیکول نیز ماده‌ای ضدیخ محسوب می‌شود که از منجمد شدن آب جلوگیری خواهد کرد. این مایع باید هر ۲۴ ماه یا هر دو سال یک بار به طور کامل تخلیه شده و مایع جدید در سیستم ریخته شود.

عدم حذف ترموستات در تابستان

براساس یک باور غلط بعضی از رانندگان در تابستان ترموستات ماشین را حذف می‌کنند. تصور آنها این است که با توجه به گرم بودن هوا، نیازی به فعال کردن جریان آب نیست. اما در واقع ترموستات روی موتور در فصل گرما از خودرو نگهداری خواهد کرد. ترموستات دمای موتور را در ساعات اولیه روز به تعادل می‌رساند و باعث خنک شدن آن در گرمای تابستان می‌شود. پس از اینکه از سالم بودن ترموستات مطمئن شدید، بقیه سیستم از رادیاتور گرفته تا پمپ خنک کاری و تسمه را نیز بررسی کرده و عیب‌های آن را رفع کنید.

نگهداری از خودرو در تابستان

چک کردن کولر

یک روش نگهداری از خودرو در تابستان این است که با شروع فصل گرما، سرویس‌های کولر ماشین شامل شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشک‌کن هوای کولر می‌شود. برای سرویس کولر باید‌ شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشک‌کن را بررسی کنید. با وجود اینکه روشن بودن کولر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، اما با گرم شدن زیاد هوا چاره‌ای جز استفاده از آن نخواهید داشت. توصیه می‌کنیم که از کولر ماشین خود در فصل تابستان بهینه استفاده کنید، برای مثال در ترافیک و پشت چراغ قرمز کولر نگیرید.

بررسی سلامت فیلترها

بررسی سلامت فیلترها یکی دیگر از روش های نگهداری از خودرو در تابستان است. فیلترهای خودرو از فیلتر هوا گرفته تا فیلتر روغن، PVC و … تاثیر قابل توجهی روی عملکرد موتور ماشین شما دارند. در واقع عملکرد موتور به سالم و تمیز بودن این فیلترها بستگی دارد. از این رو، باید هر چند وقت یک بار فیلترهای خودرو را تمیز یا تعویض کنید. مدت زمان تعویض فیلتر بستگی به میزان رفت و آمد شما با خودرو دارد، البته این زمان در شهرها با توجه به میزان آلودگی و گرد و غبار کوتاه‌تر خواهد بود. توصیه می‌کنیم قبل از شروع فصل گرما فیلترهای خودرو را بررسی کنید.

تنظیم تایرها

تنظیم تایرها یکی از اصول نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان به شمار می‌رود. همانطور که می‌دانید هوای گرم روی لاستیک خودرو اثر گذاشته و باعث کم باد شدن آن می‌شود. بنابراین لازم است تا هر 8000 کیلومتر یا ماهی یک بار باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید. توصیه می‌کنیم پس از خنک شدن تایر خودرو برای تنظیم باد آن اقدام کنید، چراکه گرمای تایرها به همراه باد بیش از حد آنها، نه تنها به لاستیک‌ها آسیب می‌زند، بلکه روی کنترل خودرو نیز اثرگذار خواهد بود. همچنین در طول فصل گرما، بررسی لاستیک زاپاس خودرو خود را فراموش نکنید.

نگهداری از ترمزها

یکی از ضروری‌ترین بخش‌های هر خودرویی که به حفظ سلامت ماشین و سرنشینان آن بسیار کمک می‌کند، ترمزها هستند. توجه داشته باشید که گرمای هوا باعث می‌شود تا لنت ماشین شما زودتر تمام شود. با گرم شدن هوا باید به این نکته بیشتر اهمیت بدهید. توصیه می‌کنیم در صورتی که هنگام ترمز گرفتن صدای غیرعادی شنیدید و نتوانستید به راحتی خودرو خود را متوقف کنید، خیلی سریع برای تعویض لنت خودتان را به یک تعمیرگاه برسانید.

بررسی باتری

بررسی باتری یکی از نکات نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرمای هوا می‌تواند تا 33 عمر باتری ماشین شما را کاهش دهد. دمای مناسب کار برای باتری حدود ۲۶٫۶ درجه سانتی‌گراد محاسبه شده، در صورتی که گرمای هوای تابستان گاهی تا بالای 40 درجه هم می‌رود! بنابراین بررسی مرتب خودرو در روزهای گرم سال ضروری خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم سطح آب باتری را به صورت ماهانه مورد بررسی قرار دهید. همچنین با پارک کردن خودرو در سایه، تمیز نگه داشتن باتری و پایانه‌های آن و خودداری از سفرهای کوتاه پی در پی می‌توانید کار نگهداری باتری خودرو در تابستان و در گرما را انجام دهید. 

بررسی چراغ ها

درست است که در فصل تابستان روزها طولانی‌تر می‌شوند و مدت زمان کوتاه‌تری چراغ های خودرو را روشن می‌کنید. اما بررسی چراغ‌ها و تعویض لامپ‌های سوخته از نکات مهم نگهداری خودرو در تابستان است. با توجه به گرمای شدید و نور آفتاب در این فصل،  قاب چراغ های خودرو به طور معمول به رنگ زرد یا مات درمی‌آیند. از این رو، به صورت دوره‌ای چراغ های خودرو را بررسی کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. چراغ های جلو هنگام رانندگی در شب اهمیت زیادی روی وسعت دید راننده دارند. پیشنهاد ما این است که هر دو چراغ را با هم تعویض کنید، چراکه دو چراغ نو، میدان دید گسترده‌تری در اختیار رانندگان می‌گذارند.

تعویض روغن موتور

شاید سوال شما هم این باشد که آیا با فرا رسیدن تابستان حتما باید روغن موتور را تعویض کرد؟ پاسخ به این سوال مثبت است. تغییرات دما، گرما یا سرما، باعث می‌شود روغن موتور که نقش مهمی در حفظ سلامت آن دارد، تحت تاثیر قرار بگیرد. روغن مخصوص تابستان روغنی است که دارای غلظت بیشتر بوده، یعنی ویسکوزیته یا گرانروی آن نسبت به سایر مواد بالاتر باشد. با استفاده از این روغن موتورها، زمانی که هوا گرم می‌شود و دمای موتور بالاتر می‌رود، مایع روغنی بیش از حد آبکی نخواهد شد؛ پس تعویض روغن موتور اهمیت بالایی در این زمینه دارد.

راهکار اصولی برای نگهداری از خودرو در تابستان

نحوه مراقبت خودرو در فصل گرم تابستان از سوالات پرتکرار رانندگان است. با گرم شدن هوا باید اقدامات لازم برای نگهداری از خودرو خود را جدی بگیرید. وسیله نقلیه شما در گرما آسیب‌پذیرتر خواهد بود. در حالی که می‌توانید با رعایت همین نکات ساده هم خودتان را به دردسر هزینه‌های بیشتر نیندازید، هم روی سلامت و طول عمر خودرو خود اثرگذار باشید.

اگر شما به خوبی در فصل‌های مختلف از ماشین خود مراقبت می‌کنید و دوست دارید از آن درآمدی به دست بیاورید، می‌توانید با رفتن به صفحه ثبت نام رانندگان عضوی از ناوگان تپسی شوید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.