در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

زمان تعویض روغن موتور + روش تشخیص و نکات مهم

اگر وسیله نقلیه دارید، حتما باید حواستان به تعویض روغن موتور آن باشد. روغن موتور اهمیت زیادی دارد و حتی به عنوان یکی از قطعات خودرو شناخته می‌شود و به آن شماره قطعه هم می‌دهند. زمانی که موتور در دور بالا در حرکت است و برای مثال، سرعتش به بالای ۴هزار دور در دقیقه می‌رسد، وجود روغن موتور مهم‌تر از همیشه می‌شود.

این روغن نمی‌گذارد که قطعات درگیر در فعالیت موتور به هم ساییده شوند و به عنوان لایه‌ای روان‌کننده به بهبود عملکرد بخش‌های موجود در فرایند حرکت موتور کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکات درباره تعویض روغن موتور هم زمان آن است. چه‌موقع باید برای این کار اقدام کنید؟ نکات مربوط به زمان تعویض روغن موتور را می‌دانید؟ درباره تمام موضوعات مهم در این زمینه برایتان خواهیم گفت.

فهرست مطالب

نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور

هر قطعه و ماده موجود در خودرو عمری دارد. عمر مفید روغن‌موتورها هم با بازه‌ای مشخص تعریف می‌شود. البته همان‌طور که گفته شد، بازه‌ای زمانی برای تشخیص زمان تعویض روغن موتور وجود دارد و خبری از عدد و رقمی دقیق درباره این موضوع نیست. روی بسته‌بندی محصولات روغن موتور هم اعدادی درج می‌شود اما آنها هم آن‌قدرها دقیق نیستند.

اگر می‌خواهید که به‌موقع و در زمانی مناسب برای عوض‌کردن روغن خودرویتان دست‌ به کار شوید، بهتر است که در زمانی زودتر از تاریخ و زمان اعلامی از سوی شرکت سازنده روغن موتور اقدام کنید. برای مثال، شاید روی بسته‌بندی روغن موتور خریداری‌شده، عدد ۵هزار کیلومتر درج شده باشد. شما کمی زودتر از رسیدن کیلومتر خودرو به این رقم و برای مثال در زمانی که این رقم به ۴هزار و ۵۰۰ رسید، برای تعویض روغن موتور وارد عمل شوید.

هرگز منتظر چراغ هشدار نشوید و نگذارید تا زمان تعویض روغن موتور از این راه به شما اعلام شود. واقعیت این است که وقتی، هشدار به صدا درمی‌آید، دیگر خیلی دیر است. باید زودتر از این‌ها اقدامات لازم برای تعویض را در پیش بگیرید.

فواصل تعویض روغن برای خودروهای جدیدتر

زمان مناسب برای تعویض‌کردن روغن موتور خودروهای جدیدتر کمی متفاوت از خودروهای قدیمی است. اگر خودرویی جدید دارید، بهتر است که به این دو نکته برای عوض‌کردن روغن دقت داشته باشید:

  • هر ۹هزار و ۵۰۰ کیلومتر پایش خودرو، حواستان به تعویض روغن باشد.
  • هر ۶ ماه یک‌بار، زمان تقریبی عوض‌کردن روغن خودرو فرامی‌رسد.

 
تعویض به موقع روغن موتور چه اهمیت و فوایدی دارد؟

تعویض روغن موتور را پشت گوش نیاندازید. به‌موقع عمل‌کردن در این زمینه اهمیت زیادی دارد. یا در فاصله زمانی معین و مناسب، اقدام به انجام این کار کنید یا حواستان به طی‌کردن مقدار مسافتی مشخص و برنامه‌ریزی برای عوض‌کردن روغن، پس از طی‌کردن آن باشد.

 اگر نظم و برنامه‌ای مناسب در این زمینه نداشته باشید، قسمت‌های متحرک موتور در طول زمان دچار اصطکاک و تخریب می‌شوند. وجود روغنی تمیز و روان به جلوگیری از اصطکاک قطعات مختلف کمک زیادی می‌کند. عملکرد موتور با وجود روغنی روان بسیار بهتر خواهد بود.

تعویض زود هنگام روغن موتور

شاید فکر کنید که تعویض زودبه‌زود روغن موتور ایده بسیار خوبی است. باید بگوییم که این‌طور نیست و لزومی به این کار وجود ندارد. در واقع، این کار ضرری برای خودرو ندارد اما نوعی اتلاف وقت و هزینه است. این شما هستید که درباره زمان عوض‌کردن روغن تصمیم می‌گیرید.

 نحوه رانندگی و نوع روغن و عوامل دیگر در تعیین زمان مناسب اثرگذار هستند. گاهی برخی از خودروها باید حتما تعداد کیلومتری معین را پایش کنند و بعد به سراغ تعویض روغن موتورشان بروید.

دیر عوض‌کردن یا تعویض روغن موتور بعد از یکسال

گذر زمان باعث از دست‌رفتن برخی از ویژگی‌های مهم روغن موتور می‌شود. ویسکوزیته یا همان گرانروی با طولانی‌شدن عمر روغن کاهش پیدا می‌کند. این کاهش روان‌بودن روغن باعث چسبناک‌ترشدن آن هم می‌شود و همین موضوع در کاهش کارایی‌اش نقش مهمی دارد. روغن موتوری که بعد از یکسال یا در زمان مناسب تعویض نشده باشد، نمی‌تواند به‌درستی از عهده تسهیل‌کردن لغزش موتور بربیاید.

عمر مفید و کارکرد روغن موتور

یادتان باشد که حتی اگر از خودرو استفاده هم نکنید، باز هم نمی‌توانید از روغن موتور موجود در آن طولانی‌مدت و بدون محدودیت استفاده کنید. این محصولات عمری دارند و باید در زمان مناسب تعویض شوند. عمر روغن موتورها وابسته به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر است:

  • گذر زمان؛ روی روغن موتورهای مختلف، زمانی تقریبی برای تعویض نوشته می‌شود. این زمان براساس احتساب سرعت خودرو در ۱۲۰ کیلومتر تعیین می‌شود.
  • کیلومتر طی‌شده؛ مقدار کیلومتر پیمایش‌شده هم مهم است و روی روند تعویض روغن موتور خودرو اثر می‌گذارد.
  • عوامل محیطی؛ حمل بار سنگین، بکسل‌کردن خودروهای دیگر و رانندگی در مسیرهای سخت و ناهموار با روغن‌سوزی بیشتر همراه است. باید این عوامل را هم در زمان‌بندی تعویض روغن در نظر بگیرید.
driver-join-banner


قیمت تعویض روغن موتور 1402 و اجرت تعویض روغن ماشین

قیمت محصولات مختلف موجود در بازار روغن موتور با یکدیگر متفاوت است. در سال ۱۴۰۲، نرخ این محصول به شرح زیر است:

قیمت انواع روغن موتورقیمت (ریال)
بهران روغن موتور چهار لیتری بهران- سوپر پیشتاز ۴۰-۱۰۳,۹۵۰,۰۰۰
روغن موتور اسپیدی سوپر پاور ۴لیتری SL ۱۰W۴۰۲,۴۰۰,۰۰۰
روغن موتور بهران سوپر پیشتاز ۴لیتری SL ۲۰W۵۰۳,۲۰۰,۰۰۰
روغن موتور کاسترول مگناتک ۴ لیتری SM ۱۰W۴۰۵,۴۰۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو ایرانول ۱۶۰۰۰، چهار لیتری SL ۲۰W۵۰۳۴۸,۰۰۰
روغن موتور خودرو بهران مدل Super Pishtaz SAE چهار لیتری ۲۰W-۵۰۳,۱۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو اسپیدی مدل Platinum ۱۰W-۴۰ ظرفیت ۴ لیتر۴,۱۰۰,۰۰۰
بهران روغن موتور بهران سوپر رانا ۴ لیتری ۵W-۳۰۵,۵۰۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو اسپیدی مدل Super Power ۲۰W-۵۰ ظرفیت ۴ لیتر۲,۲۵۰,۰۰۰
روغن موتور ۲۰w_۵۰ بهران رخش ۰.۹۴۶ لیتری۵,۵۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو اسپیدی مدل GOLDEN ۲۰ W- ۵۰ حجم ۴ لیتر۲,۰۵۰,۰۰۰
روغن موتور ادینول مدل ۱۰W-۴۰ ظرفیت ۴ لیتر۹,۴۰۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو ایرانول ریسینگ، چهار لیتری SL ۱۰W۴۰۳,۱۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو بهتام روانکار مدل ۱۰W۴۰ Quantic حجم ۴ لیتر۴,۱۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو کاسترول مدل Magnatec Fuel Saver ظرفیت ۴ لیتری ۵W۳۰۶,۶۰۰,۰۰۰
روغن موتور بهران سوپر رانا ۴لیتری ۱۰W-۴۰۶,۱۰۰,۰۰۰
روغن هیدرولیک خودرو کاسپین مدل VG ۴۶ حجم ۹۵۰ میلی لیتر۹۲۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو بهران مدل Taktaz SAE حجم ۳.۷۸۵ لیتر۲,۸۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو لیکومولی مدل LEICHTLAUF ۱۰W_۴۰ حجم ۴ لیتر۴,۰۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو فلومکس مدل Mega Tech ۱۰w-۴۰ حجم ۵ لیتر۳,۹۵۰,۰۰۰
روغن موتور سپاهان مدل سوپر اسپیدی SE حجم ۱ گالن (۲۰w۵۰)۹۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو کاسترول مدل Magnatec ظرفیت ۴ لیتری ۱۰W۴۰۴,۱۰۰,۰۰۰
بهران روغن موتور بهران تکتاز ۴ لیتری ۲۰W-۵۰۴,۰۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو اسپیدی مدل Super Platinum ۵W-۳۰ ظرفیت ۴ لیتر۴,۰۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو موتوسل مدل Kangaroo۱۰W_۴۰ حجم ۴ لیتر۴,۷۹۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو کاسترول مدل GTX ظرفیت ۴ لیتری ۲۰W۵۰۲,۲۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو پارس مدل سوپر پایا حجم ۴ لیتر۴,۹۹۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو توتال مدل Quartz ۷۰۰۰ چهار لیتری ۱۰W-۴۰۹,۳۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو ایرانول ۱۲۰۰۰، چهار لیتری SJ ۲۰W۵۰۲,۵۵۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو توتال مدل Quartz ۹۰۰۰ چهار لیتری ۵W-۴۰۹,۴۵۰,۰۰۰
روغن موتور ادینول مدل Super Light ۰۵۴۰ ظرفیت ۴ لیتر۸,۹۹۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو پارس مدل پایا ظرفیت ۳.۷۸۵ لیتر۲,۹۲۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو کانادا لوبریفنت مدل SN ۱۰W-۴۰ حجم ۴۰۰۰ میلی لیتر۳,۷۳۰,۰۰۰
روغن موتور خودرو لیکومولی سه و نیم لیتری ۲۰W-۵۰۲,۸۵۰,۰۰۰

معمولا در زمان تعویض روغن موتور خودرو، اجرت دریافت نمی‌شود. در واقع، هزینه دریافتی شامل روغن موتور و فیلترها است. بااین‌حال، برخی از مراکز سرویس‌دهنده هم مبالغی را بابت اجرت دریافت می‌کنند؛ این مبالغ در حدود ۵۰هزار تومان یا بیشتر/کمتر هستند.

عوامل موثر در تعیین هزینه تعویض روغن ماشین

برای خرید بهترین روغن موتور خودرو باید کمی تحقیق کنید. انتخاب روغن موتور بسیار مهم است و با دانستن عوامل مؤثر روی قیمت‌گذاری نرخ آن، تصمیمات بهتری برای خرید می‌گیرید. در ادامه با تعدادی از عوامل مهم در زمینه تعیین قیمت این محصول آشنا می‌شوید.

مارک روغن خودرو

شاید فکر کنید که برندها یا همان مارک‌های خارجی بهترین گزینه برای خرید روغن موتور خودرو هستند. این موضوع دقیقا درست نیست. در واقع، خارجی‌بودن و گران‌بودن محصول دلیلی بر برتربودن آن در بازار نیست. روغن‌های خارجی راه دور و درازی را برای رسیدن به مصرف‌کننده ایرانی طی می‌کنند و در این میان، واسطه‌های مختلفی هم نقش دارند.

همین روند باعث افزایش قیمتشان برای مصرف داخلی در کشور می‌شود. بسیاری از محصولات برندهای ایرانی هم باکیفیت بالایی تولید می‌‌شوند. در نتیجه، حواستان به این نکته باشد که برندهای خارجی یا گران‌تر لزوما محصولات بهتری عرضه نمی‌کنند.

کیفیت روغن

بدیهی است که کیفیت در انتخاب بهترین روغن موتور خودرو حرف نخست را می‌زند. اما چطور می‌توانید ادعای کیفیت‌داشتن محصولات کارخانه‌های مختلف را بپذیرید؟ شاخص‌هایی وجود دارند که به شما در رسیدن به نتیجه‌گیری در این زمینه کمک می‌کنند.

 یکی از این شاخص‌ها API است. این شاخص روی بسته‌بندی محصول درج می‌شود و بالابودن آن نشانه‌ای از کیفیت خوب روغن موتور است. به شیوه تولید روغن‌ها که روی محصول درج می‌شود هم دقت کنید. معمولا روغن‌هایی از نوع سنتتیک از برترین‌ها هستند و خریدشان توصیه می‌شود. مقوله کیفیت و مرغوب‌بودن روغن روی قیمت‌گذاری‌اش اثرات مستقیم دارد.

افزودنی های روغن خودرو

در محصولات روغن موتور از روغنی پایه به همراه افزودنی‌های مختلف استفاده می‌شود. این افزودنی‌ها هستند که کیفیت نهایی محصول را مشخص می‌کنند. روغن‌های نانو از مرغوب‌ترین افزودنی‌هایی هستند که در حال حاضر به روغن‌های پایه در روند تولید روغن موتور اضافه می‌شوند. این روغن‌ها بر پایه فناوری A9 تولید می‌شوند و کیفیت محصول را بالا می‌برند. هرچقدر که کیفیت روغن‌های افزودنی به محصول بیشتر باشد، هزینه آن هم بالاتر می‌رود.

نوع خودرو

روغن موتور مناسب هر خودرو با دیگری متفاوت است. شما نمی‌توانید از روغنی که برای ب‌ام‌دبلیو استفاده می‌کنید، برای پراید هم بهره ببرید یا برعکس. در واقع، نوع و مدل خودرو هم روی انتخاب روغن موتور و طبیعتا قیمت آن اثر می‌گذارد. هزینه محصولات مناسب برای خودروهای گران‌تر با مدل‌های بالاتر معمولا بیشتر از محصولات دیگر است.

نوع روغن موتور

روغن موتورها دو نوع اصلی دارند که شامل مینرال یا طبیعی و صنعتی یا سنتتیک/نیمه سنتتیک می‌شوند. روغن‌های مینرال از نفت خام به‌دست می‌آیند و بیشتر در خودروهایی قدیمی کاربرد دارند. ساختار این محصولات ساده و قیمتشان هم کمتر از انواع دیگر روغن موتور است.

 روغن‌های صنعتی که شامل سنتتیک و نیمه سنتتیک می‌شوند، دارای ترکیبات شیمیایی مختلف‌اند و بیشتر در خودروهایی با پیشرانه‌های جدیدتر کاربرد پیدا می‌کنند. این محصولات در کارخانه و با بررسی‌های فراوان تجزیه و تحلیل می‌شوند تا سطح روانکاری‌شان به درجه مطلوبی برسد.

علائم خرابی روغن موتور

گاهی بی‌توجهی به تعویض روغن موتور خودرو باعث می‌شود که نشانه‌هایی شما را متوجه و مجبور به تعویض کنند. از این نشانه‌ها، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • صدای موتور؛ زمانی که روغن موتور به‌خوبی عمل نکند، صدای موتور شنیده می‌شود چون اصطکاک میان قطعات بالا می‌رود و خبری از روانکاری روغن میان آنها نیست.
  • تیرگی و کثیفی روغن؛ روغن موتور سالم به‌رنگ کهربا است و شفافیت بالایی دارد. تیرگی و کثیف‌بودن روغن نشان از گذر زیاد عمر و خراب‌شدن آن دارد.
  • تغییر بافت؛ روغن‌های خراب بافت منسجمی ندارند و حالتی تکه‌تکه پیدا می‌کنند. قوام زیاد روغن و چسبناکی بیش از حدش نشان از خرابی آن دارد.

تعویض روغن موتور در محل

امکان تعویض‌کردن روغن موتور در محل هم وجود دارد. برخی از سرویس‌دهنده‌ها، کارشناسان خود را در محل موردنظر برای تعویض می‌فرستند و خدماتی به شرح زیر را ارائه می‌دهند:

  • تعویض روغن موتور
  • تعویض فیلتر هوا
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن

ترکیب دو نوع روغن موتور

امکان چنین کاری وجود دارد؟ بله، امکان ترکیب‌کردن دو نوع روغن موتور وجود دارد اما باید بدانید که چنین اقدامی چندان توصیه نمی‌شود. هرچند که خطری هم بابت این کار خودرو را تهدید نمی‌کند اما خروجی آن زیاد مطلوب نیست. اگر قرار است که چنین اقدامی انجام شود هم بهتر است که روغن موتورها دارای ویژگی‌های مشابهی باشند و از نظر نوع و شاخص‌های مختلف هم‌خوانی میانشان موجود باشد.

یکسان‌بودن ترکیبات شیمیایی روغن موتورها در این فرایند لازم است. برای مثال، اگر روغن‌هایی از کارخانه‌های مشابه را با هم ترکیب کنید، امکان بروز مشکل کمتر خواهد بود. در هر حال، بهتر است که چنین روندی پیش گرفته نشود چون امکان دارد که خروجی نهایی کیفیت لازم را نداشته باشد و علاوه بر آن، کف و رسوب‌هایی در ترکیب به وجود بیاید.

زمان تعویض روغن موتور چند ماشین ایرانی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، زمان تعویض روغن موتور خودرو در گروی عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل هم نوع و مدل خودرو است. برای خودروهای ایرانی جدید و قدیمی‌تر باید در چه بازه زمانی و بعد از پیمایش چند کیلومتر، روغن موتور تعویض شود؟ در ادامه خواهید خواند.

تعویض روغن موتور پراید

برای آگاهی از زمان مناسب تعویض روغن موتور پراید باید سری به دفترچه سازنده آن بزنید. زمان مناسب در این دفترچه قید می‌شود. بااین‌حال، کاشناسان این حوزه توصیه می‌کنند که برای خودرویی مانند پراید، روغن موتور بعد از طی‌کردن مسافتی در حدود ۵ تا ۷هزار کیلومتر عوض شود. از نظر زمانی هم گفته می‌شود که با گذشت ۶ ماه از مصرف روغن موتور، نیاز به تعویض پیش می‌آید.

تعویض روغن موتور تیبا و تیبا 2

برای خودروی تیبا هم زمان مناسب تعویض روغن موتور در حدود هر ۱۰هزار کیلومتر عنوان می‌شود. در واقع، زمان مناسب برای تعویض روغن این مدل از خودروها، سالانه است. اگر شرایط رانندگی‌تان کمی متفاوت از حالت عادی است و در مسیرهای سخت و دشوار مثل جاده‌های ناهموار رانندگی می‌کنید، وضعیت کمی متفاوت خواهد بود و باید بعد از طی‌کردن هر ۵هزار کیلومتر دست به تعویض روغن موتور بزنید.

تعویض روغن موتور پژوپارس

اگر صاحب خودروی پژوپارس هستید هم باید به زمان مناسب تعویض روغن آن دقت کنید. زمان تخمینی مناسب تعویض از سوی کارشناسان در حدود هر ۵ تا ۶هزار کیلومتر عنوان می‌شود. چنانچه مسیر رانندگی با پژوپارس زیاد صاف و هموار نباشد، بهتر است که کمی زودتر دست به تعویض روغن بزنید.

در چنین حالتی، توصیه‌ها مبنی بر تعویض روغن در هر ۴ تا ۵ هزار کیلومتر پیمایش است. در صورتی که فشار اندکی روی خودرو باشد هم امکان تعویض روغنش تا هر ۷هزار کیلومتر هم وجود دارد. بنابراین، بازه مناسب تعویض روغن این مدل از خودرو از ۴ تا ۷هزار کیلومتر است.

تعویض روغن موتور سمند

مدل‌های مختلفی از خودروی سمند وجود دارد. هریک از این‌ها نیازمندی‌های مخصوص خود را دارند و برای آگاهی دقیق‌تر از زمان مناسب تعویض روغنشان باید به‌سراغ دفترچه راهنمای آنها بروید. به‌طور کلی، بازه زمانی توصیه‌شده از سوی کارشناسان برای عوض‌کردن روغن انواع مدل‌های سمند از ۵ تا ۷هزار کیلومتر است.

تعویض روغن موتور کوئیک

برای تعویض روغن موتور کوئیک هم باید هر ۱۰هزار کیلومتر دست به کار شوید. دقت کنید که در هر تعویض دوره‌ای، لازم است که فیلتر روغن و هوای این مدل از خودرو هم عوض شود. البته این موضوع به عوامل مختلفی وابسته است و برای نمونه اگر در شهری با مسافت‌های طولانی میان مقاصد گوناگون زندگی می‌کنید، نیاز به تعویض روغنتان متفاوت از زمانی خواهد بود که در شهرهای کوچک‌تر زندگی می‌کنید.

برای مثال، کارشناسان به ساکنان تهران توصیه می‌کنند که هر ۷هزار کیلومتر روغن موتورشان را عوض کنند. این رقم برای ساکنان شهرهای کوچک‌تر همان ۱۰هزار کیلومتر است.

در آخر

اگر وسیله نقلیه دارید، حتما به تعویض روغن آن دقت داشته باشید. نگذارید که اهمال در این زمینه روی عملکرد موتور اثرات منفی بگذارد و دردسرهای دیگری را برایتان به وجود بیاورد. بنا به مدل خودرو و شرایط رانندگی و جوی محیطی که در آن در تردد هستید، دست به عوض‌کردن روغن بزنید. سوال و توصیه‌ای در این زمینه دارید؟ ما را در جریان بگذارید؟

اگر هم می‌خواهید عضوی از ناوگان تپسی باشید، سری به صفحه ثبت نام راننده تپسی بزنید و در کمتر از ده دقیقه ثبت نام‌تان را نهایی کنید.

سوالات متداول تعویض روغن موتور خودرو

آیا همیشه باید از یک نوع روغن موتور استفاده کرد؟

این موضوع وابسته به دستوراتی است که در دفترچه راهنمای هر خودرو قید می‌شود. برخی از خودروسازان در دفترچه مذکور تأکید می‌کنند که باید فقط از یک نوع روغن برای محصولشان استفاده شود.

تعویض روغن موتور هر چند کیلومتر است؟

این موضوع در گروی عوامل مختلفی است. مدل هر خودرو، نوع مسیری که تردد در آن صورت می‌گیرد و عوامل محیطی مانند شرایط آب‌وهوایی در تعیین این مقدار از کیلومتر نقش دارند.

آیا نیازی به اضافه کردن مکمل روغن موتور است؟

روغن موتورهای امروزی حاوی افزودنی‌های لازم هستند و بنابراین، نیازی به اضافه‌کردن مکمل روغن به آنها نیست. در نتیجه، اضافه‌کردن چنین چیزی به ترکیب روغن باعث می‌شود که فرمول محصول آسیب ببیند و مبدل کاتالیست هم دچار اشکال شود.

مواد افزودنی روغن چقدر باشد؟

برای بهبود آب‌بندی موتور یا تمیزکردن موتور دیزلی از افزودنی‌هایی برای روغن موتور استفاده می‌شود. حدود ۱۵ تا ۳۰درصد مواد افزودنی به روغن موتور اضافه می‌شود.

آیا تعویض مکرر روغن موتور خوب است؟

لزومی به این کار وجود ندارد. بهتر است که زمان و کیلومتر بهینه برای تعویض هر مدل از خودرو را شناسایی کنید و با انجام این کار در زمان مناسب از اتلاف هزینه و وقت دور بمانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.