در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

تیم تکنولوژی در تپ‌سی چه می‌کند؟

تپ‌سی، یک اپلیکیشن درخواست تاکسی است و درست مثل هر ابزار کاربردی دیگری که در روزمره ممکن است از آن به دفعات متعددی استفاده کنیم، از بیرون بسیار ساده به نظر می‌رسد. اما زمانی که از نزدیک‌تر نگاه کنیم و بخواهیم وارد جزییات آن شویم، تازه به اهمیت هر یک از بخش‌هایی پی خواهیم برد که در پس این اپلیکیشن مشغول به کار هستند.
برای بررسی این موضوع، شاید اولین و ساده‌ترین پرسشی که ممکن است به ذهن خطور کند، ساز و کار فنی عملکرد اپلیکیشن و تیمی است که در ارتباط با آن کار می‌کنند. ما در تپ‌سی، به این تیم خبره، تیم Tech یا تکنولوژی می‌گوییم.

tap30 technology team

 

وظیفه‌ی اصلی تیم Tech، همان چیزی است که احتمالا شما از تپ‌سی می‌دانید. یعنی طراحی و کنترل ساز و کار متصل کردن مسافر به سفیر(راننده). اما به طور جزئی‌تر نحوه‌ی دریافت و ذخیره‌سازی داده‌ها و تحلیل آن‌ها، الگوریتم‌های قیمت‌گذاری، نحوه و ترتیب اختصاص درخواست‌های سفر به سفیران، کارهای مربوط به پشتیبانی سفرها و اپلیکیشن، تحلیل ترافیک و … وظایف اصلی این تیم را تشکیل می‌دهند.

 

tap30 technology team

 

تیم Tech از چندین بخش مجزا تشکیل شده که در نهایت، کار یکدیگر را تکمیل می‌کنند. این بخش‌ها عبارتند از:
بخش محصول یا Product:
این بخش، مربوط به برنامه‌ریزی بر حسب زمان و شرایط و کنترل محصولات مختلف است. به عنوان مثال اپلیکیشن مسافر، اپلیکیشن سفیر، سیستم قیمت‌گذاری، سیستم مربوط به پشتیبانی(Back Office)، سیستم جذب ناوگان، سیستم نقشه و غیره، هر کدام به صورت مجزا توسط مدیران محصول(Product manager) مختلف کنترل می‌شوند.
بخش Back-End یا Feature:
این بخش، مغز متفکر سیستم را پیاده‌سازی کرده و مشخص می‌کند که هر درخواست سفر، چگونه باید مدیریت شود، به چه سفیری اختصاص یابد، از نظر مالی چه مراحلی را طی کند و …
تیم Infrastructure:
با توجه به این که کسب و کار تپ‌سی به‌طور مداوم رو به پیشرفت و بزرگ شدن است، بخش‌های مختلف آن می‌بایست برای برقراری تعادل، بین افزایش ابعاد کسب و کار و میزان عرضه و تقاضا، برنامه‌ریزی و کنترل شوند. این مسئولیت، بر عهده‌ی گروه Infrastructure است.
تیم موبایل:
این تیم مسئول Develop کردن اپلیکیشن مسافر و سفیر و فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت مشتری نسبت به کار با اپلیکیشن است.
تیم Front-End:
مسئولیت پنل‌هایی مثل Call Center و تصمیم‌گیری در ارتباط با شهرهایی که تپ‌سی در آن‌ها فعال است، بر عهده‌ی این تیم است.
تیم BI یا Business Intelligence:
مسئولیت این بخش این است که پس از ذخیره شدن داده‌ها، داشبوردهای درست را برای تصمیم‌گیری مدیران بسازد، نتایج خوبی از داده‌ها استخراج کند، وضعیت ما را در این کسب و کار نشان دهد و در نهایت نتایجی از تجربه‌های کسب شده را ارائه کند.

 

tap30 technology

 

به دلیل پیشرفت هرروزه‌ی این کسب و کار، تقریبا در تمامی بخش‌های تیم Tech، از ورود افرادی با قابلیت‌های گوناگون، استقبال می‌شود. بنابراین تقریبا هرکسی که به حوزه‌ی تکنولوژی علاقمند بوده و شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند حوزه‌ی علاقه و توانمندی خود را در تیم Tech پیدا کند. مثلا کسی که در تیم BI مشغول است، می‌بایست در تحلیل کردن قوی، و دارای پیش‌زمینه‌ی کسب و کار باشد. یا کسی که در قسمت محصول کار می‌کند، می‌بایست شم کسب و کار قوی داشته باشد. به همین ترتیب تیم موبایل، به حوزه‌ی خود مسلط بوده و اعضای تیم Back-End هم باید برنامه‌نویسان خوبی باشند و بتوانند یک سیستم را به خوبی طراحی کنند.
از جهت میزان تحصیلات نیز، گستره‌ی متنوعی را در این تیم شاهدیم. از دانشجویان سال‌های آخر کارشناسی گرفته تا فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری. در این بین، الگوی مشترک در بین تمامی اعضای این تیم، عبارت است از پویایی، انگیزه‌ی رشد و تلاش برای آموختن هرچه بیشتر در طی کار.

 

tap30 game room

 

در نهایت این‌که، تاثیر تیم Tech بر روی مجموعه‌ی تپ‌سی، انکارناشدنی است. در کسب و کاری که تا حدی به زندگی روزمره‌ی مردم نفوذ کرده، که حتی دقایقی از کار افتادن یا کند شدن آن می‌تواند نارضایتی مردم را در بر داشته باشد، این تیم می‌تواند با کار بر روی یک الگوریتم و تطبیق آن با رفتار مسافر و سفیر، ناگهان درصد پاسخگویی به درخواست سفر را، به شکل قابل توجهی افزایش دهد. یا با تمرکز بر سیستم قیمت‌گذاری، تلاش کند تا در یک بستر، هم موجبات رضایت مسافران را فراهم آورد و هم سفیران را. تیم Tech، راهی طولانی را پشت سر گذاشته و همچنان افق روشنی را پیش رو دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    بهتر است بگویید تیم دزدی و کلاهبرداری که بدون قرار داد و استخدام مبادرت به دریافت سفته و مدارک میکنند ولی بعد از ۲ماه حاضر به پس دادن نیستند و معلوم نیست با این مدارک چه کلاهبرداریهایی انجام میدهند .

  2. فاطمه می گوید

    بهتر است بگویید تیم دزدی و کلاهبرداری که بدون قرار داد و استخدام مبادرت به دریافت سفته و مدارک میکنند ولی بعد از ۲ماه حاضر به پس دادن نیستند و معلوم نیست با این مدارک چه کلاهبرداریهایی انجام میدهند