در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

ثبت نام راننده تپسی
دانستنی‌های ماشین

علت گاز نخوردن ماشین

گاز نخوردن ماشین یکی از مشکلاتی است که ممکن است رانندگان در شرایط مختلفی با آن مواجه شوند. در ابتدای حرکت، هنگام سفرهای طولانی، در سربالایی، هنگام کم کردن سرعت و … در این مقاله از وبلاگ تپسی قرار است در رابطه با علت گاز نخوردن ماشین و همچنین راه حل رفع این ایراد صحبت کنیم.

فهرست مطالب

خفه کردن ماشین چیست؟

خفه کردن ماشین به معنای وضعیتی است که موتور خودرو به دلیل ورود بیش از حد سوخت به محفظه احتراق یا کمبود هوا خاموش می‌شود یا اصلا روشن نمی‌شود. این اتفاق معمولاً در خودروهای کاربراتوری رخ می‌دهد، اما در برخی موارد در خودروهای انژکتوری نیز اتفاق می‌افتد. اگر ماشین ریپ می‌زند و گاز نمی‌خورد، مشکل می‌تواند از سیستم سوخت‌رسانی، سنسورهای موتور، فیلتر هوا، شمع‌ها یا دریچه گاز باشد. به طور کلی می‌توان دلایل این مشکل را به شکل زیر فهرست کرد:

  • فشار بیش از حد روی پدال گاز هنگام استارت زدن
  •  مشکل در سیستم سوخت‌رسانی (خرابی انژکتور یا کاربراتور)
  • مسدود شدن ورودی هوا (کثیفی فیلتر هوا یا مشکلات دیگر)
  • استارت زدن بیش از حد بدون احتراق

علت گاز نخوردن ماشین چیست؟ 

احتمالا تا اینجا متوجه شدید که علت گاز نخوردن ماشین معمولاً به مشکلاتی در سیستم سوخت‌رسانی، هوارسانی یا جرقه‌زنی برمی‌گردد. اگر موتور به‌درستی سوخت و هوای کافی دریافت نکند یا احتراق ناقص باشد، خودرو دچار افت قدرت، ریپ زدن و گاز نخوردن می‌شود. پیش از آن که بیشتر و عمیق‌تر به این دلایل بپردازیم، خلاصه‌ای از آن‌ها را به همراه علائم و راه‌حل‌ها در قالب یک جدول ارائه می‌کنیم.

1. کارکرد ضعیف پمپ بنزین  

پمپ بنزین داخل خودرو! وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را دارد و اگر به‌درستی کار نکند، مقدار کافی بنزین به انژکتورها یا کاربراتور نمی‌رسد. این مشکل باعث افت قدرت، ریپ زدن و گاز نخوردن ماشین می‌شود، چرا که موتور سوخت کافی برای احتراق در اختیار ندارد. مهم‌ترین علائم خرابی یا کارکرد ضعیف پمپ بنزین که علت گاز نخوردن ماشین است، هم عبارتند از:

  • گاز نخوردن ماشین و کاهش شتاب
  • ریپ زدن و خاموش شدن موتور در دورهای بالا
  • استارت طولانی یا روشن نشدن خودرو
  • شنیدن صدای غیرعادی از پمپ بنزین (وزوز غیرمعمول از داخل باک)
  • افزایش مصرف سوخت به دلیل نوسان در فشار بنزین
علت گاز نخوردن ماشین
علت گاز نخوردن ماشین

2. خرابی فیلتر هوا و علت گاز نخوردن ماشین

فیلتر هوا نقش با تصفیه هوای ورودی به موتور، از ورود ذرات معلق، گرد و غبار و آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند. وقتی فیلتر هوا کثیف یا مسدود می‌شود، جریان هوا به موتور کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله گاز نخوردن ماشین شود. به این ترتیب که اگر فیلتر هوا کثیف یا خراب شود، هوای کمتری به موتور می‌رسد و کاهش کارایی موتور و عدم دریافت سوخت کافی را به دنبال دارد.

 این مشکل منجر به کاهش شتاب خودرو می‌شود، به‌ویژه در سربالایی‌ها که نیاز به شتاب بیشتر است. علاوه بر این، فیلتر هوای کثیف ممکن است ذرات آلوده را به موتور برساند که در نهایت به آسیب‌های بیشتر در موتور منجر شده و کارایی آن را کم می‌کند. راه حل این مشکل هم بازدید و تعویض دوره‌ای فیلتر هواست. خرابی فیلتر هوا علت گاز نخوردن ماشین است.

3. کثیف ‌شدن انژکتور ماشین

وظیفه انژکتور پاشیدن پودری سوخت به محفظه احتراق است. این سوخت با هوا ترکیب شده و باعث احتراق کامل می‌شود. در صورت کثیف بودن انژکتور، این فرایند به درستی انجام نشده و سوخت به‌صورت ناقص با هوا ترکیب می‌شود که در نهایت احتراق ناقص و کاهش کارایی موتور را به دنبال دارد که این امر علت گاز نخوردن ماشین است.

این موضوع مشکلاتی مثل لرزش موتور، کاهش شتاب، مصرف سوخت بیشتر را به همراه دارد و علت خفگی و گاز نخوردن ماشین در موارد زیادی نیز هست. برای حل این مشکل، باید انژکتور توسط یک مکانیک متخصص تمیز شود تا عملکرد موتور بهبود پیدا کند.

علت گاز نخوردن ماشین
علت گاز نخوردن ماشین

4. عدم کارکرد مناسب استپر موتور

استپر موتور یکی از قطعات مهم در سیستم کنترل هوای ورودی به موتور است که وظیفه تنظیم دور آرام (آیدل) و کنترل میزان هوای ورودی در زمان‌هایی که پدال گاز فشار داده نمی‌شود را بر عهده دارد. خرابی یا ایجاد مشکل برای استپر نیز دیگر علت علت ریپ زدن و علت گاز نخوردن ماشین یا خاموش شدن ناگهانی است. 

این مشکل می‌تواند منجر به افت دور موتور، خفه شدن خودرو در حین حرکت یا تغییر دنده و تأخیر در واکنش دریچه گاز به فشردن پدال شود.

علاوه بر این، خرابی استپر می‌تواند موجب نوسان دور موتور در حالت درجا شود که نشان‌دهنده عملکرد نامناسب این قطعه است. در صورت مشاهده علائمی مانند افت قدرت، نوسان دور موتور، یا شتاب‌گیری ضعیف، بهتر است این قطعه بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

برای اجتناب از چنین ایرادی بهتر است موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • تمیز کردن استپر موتور با اسپری انژکتور شور یا مواد مخصوص رسوب‌زدایی
  •  بررسی و تعویض استپر معیوب در صورت خرابی کامل
  • اطمینان از سلامت سنسورهای مرتبط مانند سنسور دریچه گاز و سنسور دور موتور

5. خرابی دیسک و صفحه

بسیاری از رانندگانی که در مسیرهای پرترافیک مخصوصا اتوبان‌ها و خیابان‌های تهران رانندگی می‌کنند، با مسئله خرابی دیسک و صفحه روبه‌رو می‌شوند.

چنین مشکلی تاثیر خود را در بخش‌های مختلف خودرو می‌گذارد و حتی می‌توان آن را به‌عنوان یک علت ریپ زدن و علت گاز نخوردن ماشین نیز در نظر گرفت. اما چگونه خرابی دیسک و صفحه باعث گاز نخوردن می‌شود؟ در ادامه برسی کرده‌ایم.

  • سر خوردن کلاچ (صفحه کلاچ ضعیف شده): در این حالت، هنگام فشردن پدال گاز، دور موتور افزایش می‌یابد اما خودرو شتاب نمی‌گیرد، زیرا صفحه کلاچ توانایی انتقال کامل نیرو را ندارد.
  • چسبندگی یا گیرکردن دیسک و صفحه: اگر دیسک و صفحه به‌درستی عمل نکنند، ممکن است درگیر باقی بمانند یا به‌سختی آزاد شوند، که باعث تأخیر در انتقال قدرت و گاز نخوردن خودرو می‌شود.
  • شل شدن یا پارگی فنرهای صفحه کلاچ: این مشکل باعث می‌شود که نیروی موتور به‌صورت نامنظم و ناکامل منتقل شده و در نتیجه کاهش شتاب خودرو و گاز نخوردن در هنگام نیاز به افزایش سرعت را به دنبال خواهد داشت.
  • تمام‌شدن لنت صفحه کلاچ: در صورت تمام شدن لنت، اصطکاک کافی برای انتقال قدرت وجود نخواهد داشت و حتی با فشردن پدال گاز، خودرو به‌درستی حرکت نمی‌کند یا شتاب آن کاهش پیدا می‌کند.

6. وجود مشکل در کمپرس سیلندر

کمپرس (تراکم) سیلندر یکی از عوامل اساسی در عملکرد صحیح موتور است که نقش مهمی در فرآیند احتراق دارد و به معنای توانایی موتور در حفظ فشار هوا و سوخت در سیلندرها است.

اگر کمپرس سیلندرها کاهش پیدا کند، توان موتور نیز کم شده و خودرو به‌درستی شتاب نمی‌گیرد. دلایل کاهش کمپرس سیلندر و تأثیر آن بر عملکرد خودرو را می‌توان این‌گونه فهرست کرد:

  • خرابی یا ساییدگی رینگ و پیستون
  • سوختن یا خرابی واشر سرسیلندر
  • خرابی یا کربن‌گرفتگی سوپاپ‌ها
  • ترک یا خرابی در سرسیلندر یا بلوک موتور

برای حل این مشکل، تست کمپرس موتور ضروری است و ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض برخی قطعات باشد.

7. خرابی سنسور گاز

سنسور گاز (TPS – Throttle Position Sensor) وظیفه گزارش موقعیت دریچه گاز را به ECU (کامپیوتر خودرو) گزارش دارد تا میزان سوخت و هوای مورد نیاز برای احتراق تنظیم شود.

در صورت خرابی یا عدم عملکرد صحیح این سنسور، ECU اطلاعات نادرستی دریافت می‌کند که باعث گاز نخوردن، تأخیر در شتاب‌گیری یا حتی خاموش‌شدن خودرو می‌شود. همچنین می‌توان این مشکل را علت گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک نیز در نظر گرفت.

موارد فهرست شده زیر، از جمله راه‌حل‌های چنین مشکلی هستند:

  • تعویض سنسور دریچه گاز: بهترین راه حل برای حل این مشکل، تعویض سنسور دریچه گاز با یک قطعه نو و باکیفیت است که البته باید توسط یک متخصص انجام شود. 
  • استفاده از دستگاه دیاگ: برای تشخیص دقیق خرابی سنسور، استفاده از دستگاه دیاگ راهکار خوبی است. 
  • حفظ شرایط مناسب: یکی از راه‌های اصلی برای جلوگیری از خرابی سنسور، اجتناب از شستشوی غیراصولی موتور خودرو است. 

8. مشکل در مپ سنسور ، علت گاز نخوردن ماشین

مپ سنسور (MAP Sensor) یا سنسور فشار مطلق منیفولد، وظیفه اندازه‌گیری فشار هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد و اطلاعات آن را به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال می‌کند.

ECU با استفاده از این اطلاعات، میزان سوخت مورد نیاز برای احتراق را تعیین می‌کند. دلایلی که خرابی مپ سنسور علت گاز نخوردن ماشین می‌شود، در ادامه بررسی شده‌اند:

  • اختلال در تنظیم میزان سوخت و هوا: اگر مپ سنسور اطلاعات نادرستی ارسال کند، ECU ممکن است سوخت بیشتری یا کمتری به موتور بفرستد، که می‌تواند باعث خفگی یا کمبود سوخت شده و در نتیجه خودرو به‌درستی گاز نخورد.
  • کاهش قدرت و شتاب خودرو: مپ سنسور خراب می‌تواند باعث شود که ECU مقدار سوخت را بیش از حد کم تنظیم کند، که منجر به احتراق ناقص و کاهش شتاب‌گیری ماشین می‌شود.
  • ریپ زدن و بد کار کردن موتور: خرابی این سنسور ممکن است باعث شود دور موتور ناپایدار شود، در حالت درجا نوسان داشته باشد یا خودرو هنگام گاز دادن ریپ بزند.
  • خاموش شدن ناگهانی خودرو: در برخی موارد، مشکل در مپ سنسور باعث ارسال داده‌های بسیار اشتباه به ECU می‌شود که ممکن است خودرو را در هنگام حرکت یا شتاب‌گیری خاموش کند.

برای جلوگیری یا حداقل حل این مشکل، به توضیه‌های زیر عمل کنید:

  • تمیز کردن مپ سنسور با اسپری مخصوص سنسورهای الکترونیکی
  • بررسی سیم‌کشی و اتصالات سنسور برای اطمینان از عدم قطعی یا اتصالی
  • در صورت خرابی، تعویض سنسور با یک قطعه استاندارد و مطمئن
  • استفاده از دستگاه دیاگ برای بررسی عملکرد سنسور و تشخیص خرابی آن

9. خرابی سنسور دور موتور

سنسور دور موتور (CKP – Crankshaft Position Sensor) یکی از سنسورهای کلیدی در عملکرد موتور است که وظیفه دارد موقعیت و سرعت دوران میل‌لنگ را تشخیص داده و این اطلاعات را به کامپیوتر خودرو (ECU) ارسال کند تا زمانبندی جرقه‌زنی و تزریق سوخت به‌درستی تنظیم شود.

اگر سنسور دور موتور خراب شود، موتور ممکن است به‌درستی روشن نشود یا پس از روشن شدن، به‌سرعت خاموش شود. همچنین، این خرابی می‌تواند باعث کاهش قدرت موتور، لرزش یا ریپ زدن موتور، و افزایش مصرف سوخت شود. علائم دیگر شامل شروع دشوار موتور، علت گاز نخوردن ماشین ، خاموش شدن ناگهانی، و روشن شدن چراغ چک موتور است.

برای حل این مشکل باید یکی از راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

  • بررسی و تست عملکرد سنسور دور موتور با دستگاه دیاگ
  • تمیز کردن سنسور و بررسی سیم‌کشی و اتصالات آن
  • در صورت خرابی، تعویض سنسور با یک قطعه استاندارد و اصل

10. کاهش بیش از حد روغن موتور

کاهش بیش از حد روغن موتور باعث افزایش اصطکاک، افت قدرت، افزایش دمای موتور و محدود شدن عملکرد آن می‌شود که می‌تواند علت گاز نخوردن ماشین باشد.

روغن موتور نقش روان‌کاری، خنک‌کاری و کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور را بر عهده دارد. حتما باید اقدامات زیر را انجام دهید تا اثر این موضوع را به‌عنوان یکی از دلایل خفگی و گاز نخوردن ماشین آن را خنثی کنید:

  • سطح روغن را به‌طور منظم بررسی کنید و در صورت کاهش آن، به میزان کافی روغن اضافه کنید.
  • از روغن موتور استاندارد و مناسب برای خودرو استفاده کنید.
  • بررسی نشتی روغن و رفع آن در صورت وجود مشکل را در اولویت خود قرار دهید.
  • در زمان‌ها مقرر و به موقع برای تعویض روغن موتور به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت آن اقدام کنید.

11. خرابی سنسور و پدال کلاچ، علت گاز نخوردن ماشین

این سنسور وظیفه دارد میزان فشار وارد شده به پدال گاز را اندازه‌گیری کرده و این اطلاعات را به ECU ارسال کند. اگر این سنسور به‌درستی کار نکند، با مشکلات زیر روبرو خواهید بود:

  • عدم‌شتاب‌گیری خودرو
  • شتاب نامنظم و ریپ زدن
  • فعال شدن حالت اضطراری (Limp Mode): ECU 
  • خاموش شدن ناگهانی موتور

برای حل مشکل خرابی سنسور پدال گاز، استفاده از دستگاه دیاگ برای تشخیص دقیق خرابی و تعویض سنسور با یک قطعه نو ضروری است. همچنین برای عیب‌یابی، استفاده از دستگاه دیاگ و بررسی خطاها راه حل مناسبی است. در صورت لزوم، تعویض سوئیچ کلاچ با یک قطعه سالم و تنظیم مجدد آن می‌تواند مشکل را حل کند. 

12. اختلال در تسمه تایم خودرو

تسمه تایم وظیفه هماهنگ‌سازی حرکت میل‌لنگ و میل‌سوپاپ‌ها را بر عهده دارد و عملکرد درست آن برای هماهنگی دقیق باز و بسته شدن سوپاپ‌ها در زمان مناسب و اطمینان از عملکرد صحیح احتراق در موتور ضروری است.

در صورت خرابی تسمه تایم، شل شدن و یا خارج شدن از جای خود، این هماهنگی به هم می‌خورد و موتور قادر به تولید قدرت کافی نخواهد بود. نتیجه این آشفتگی هم کاهش شتاب و حتی آسیب‌های جدی به موتور است. این اتفاق علت گاز نخوردن ماشین نیز هست.

راه‌حل‌های پیشنهادی برای این مشکل هم شباهت زیادی به توصیه‌های پیشین دارد. به این ترتیب که:

  • وضعیت تسمه تایم و کشش آن را به طور مرتب بررسی کنید.
  • نسبت به تعویض تسمه تایم در صورت مشاهده هرگونه خرابی یا سایش اقدام کنید.
  • بررسی و تنظیم زمان‌بندی موتور پس از تعویض تسمه تایم را جدی بگیرید.
  • کنترل وضعیت تنش تسمه تایم و بررسی قطعات جانبی مانند شاتون‌ها و چرخ‌دنده‌ها را به طور مرتب یا دوره‌ای انجام دهید. 

13. کثیف‌بودن شمع‌ها

شمع‌ها در فرآیند احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق نقش حیاتی دارند. اگر شمع‌ها کثیف شوند، جرقه کافی برای احتراق ایجاد نمی‌کنند، که این امر به کاهش کارایی موتور، کاهش شتاب خودرو، و افزایش مصرف سوخت منجر می‌شود. 

علائم کثیف بودن شمع‌ها شامل شتاب ضعیف خودرو است که به‌درستی شتاب نمی‌گیرد. همچنین، روشن کردن موتور دشوار می‌شود و موتور به‌صورت ناپایدار و خشن کار می‌کند. علاوه‌بر این، مصرف سوخت افزایش می‌یابد که این به دلیل احتراق ناقص است. راه‌حل‌ها برای جلوگیری یا حل مشکل شمع‌های کثیف عبارتند از:

  • تمیز کردن شمع‌ها
  • تعویض شمع‌های فرسوده یا کثیف
  • استفاده از سوخت با کیفیت
  • کنترل سیستم احتراق به طور دوره‌ای

14.خرابی کاتالیست خودرو

کاتالیست یکی از اجزای مهم سیستم اگزوز است که وظیفه دارد آلودگی‌های ناشی از احتراق سوخت را کاهش دهد و به تبدیل گازهای مضر مانند منواکسید کربن، هیدروکربن‌ها و نیتروژن اکسیدها به گازهای بی‌ضررتر مانند دی‌اکسید کربن و آب کمک کند. 

در صورت خرابی یا مسدود شدن کاتالیست خودرو مشکلات مختلفی مانند گاز نخوردن، افت قدرت و کاهش شتاب خودرو ایجاد خواهد شد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید موارد زیر را انجام دهید:

  • بررسی و تعویض کاتالیست
  • استفاده از سوخت با کیفیت
  • بازرسی و تعمیر سیستم اگزوز
  • اجتناب از استفاده طولانی مدت از خودرو در شرایط نامساعد

15.خرابی سنسور میل بادامک

این سنسور اطلاعات موقعیت میل بادامک را به ECU ارسال می‌کند. اگر سنسور خراب باشد، ECU نمی‌تواند زمان‌بندی صحیح سوپاپ‌ها را تنظیم کرده و این باعث احتراق ناقص، کاهش قدرت موتور، گاز نخوردن خودرو و افت دور موتور می‌شود.

همچنین، ممکن است موتور خاموش شود یا هنگام گاز دادن، شتاب ضعیف یا ریپ زدن داشته باشد. یکی از نشانه‌های رایج خرابی، روشن شدن چراغ چک موتور است.

برای جلوگیری یا حل مشکل خرابی سنسور میل بادامک، می‌توانید دو رویکرد کلی زیر را در پیش بگیرید:

پیشگیری

  • اطمینان حاصل کنید که سیم‌کشی‌ها سالم و بدون آسیب هستند تا از قطع یا اتصال کوتاه جلوگیری شود.
  • از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنید، زیرا این می‌تواند به سنسور آسیب بزند.

حل مشکل

  • برای تشخیص خرابی، از دستگاه دیاگ استفاده کنید تا کد خطای مربوط به سنسور را بررسی کنید.
  • اگر سنسور خراب است، باید آن را با یک قطعه نو تعویض کنید. مراحل تعویض شامل جدا کردن باتری، پیدا کردن سنسور، جدا کردن کانکتور، و نصب سنسور جدید است.

علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی

خودروها و به‌خصوص خودرهای ضعیف‌تر، بنا به دلایل مختلفی در مسیرهای سخت و سربالایی ممکن است با مشکل گاز نخوردن روبرو شوند. این موضوع می‌تواند از مشکلاتی در سیستم احتراق، سوخت‌رسانی یا انتقال قدرت ناشی شود. 

مشکلات مربوط به سوخت‌رسانی، مانند کارکرد ضعیف پمپ بنزین، کثیفی انژکتورها یا خرابی فیلتر بنزین، از جمله دلایل شایع این مشکل هستند. خرابی فیلتر هوا یا مشکل در مپ سنسور نیز می‌توانند باعث احتراق ناقص و گاز نخوردن ماشین شوند. احتراق ناقص ناشی از کثیفی شمع‌ها، خرابی وایر شمع‌ها یا کوئل نیز می‌تواند در این امر دخیل باشد. علاوه بر این، مشکلات مربوط به موتور، مانند وجود مشکل در کمپرس سیلندر یا اختلال در تسمه تایم، نیز کاهش قدرت موتور و گاز نخوردن ماشین در سربالایی را به دنبال دارند.

در کنار موارد ذکر شده، مشکلات مربوط به سنسورها، مانند خرابی سنسور دور موتور، سنسور اکسیژن، سنسور گاز یا سنسور میل بادامک، می‌توانند باعث ارسال اطلاعات نادرست به ECU و تنظیم نادرست سوخت و هوا شوند. این امر می‌تواند منجر به احتراق ناقص و گاز نخوردن ماشین شود. روشن شدن چراغ چک موتور نیز نشان‌دهنده وجود یک مشکل در سیستم مدیریت موتور است و می‌تواند مربوط به هر یک از موارد ذکر شده باشد. 

علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه

به جز کم‌تجربگی یا استرس داشتن در هنگام شروع حرکت، علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه ممکن است به مشکلات مختلفی در سیستم‌های موتور و انتقال قدرت برگردد.

یکی از علل رایج، خرابی یا کثیفی شمع‌هاست که باعث اختلال در احتراق سوخت می‌شود و در نتیجه موتور به درستی کار نمی‌کند. 

همچنین شما باید به سنسورها نیز توجه داشته باشید؛ اگر سنسورهای موتور مانند سنسور موقعیت میل بادامک یا سنسور دمای موتور دچار نقص و خرابی باشند، ممکن است سیگنال‌های نادرستی به ECU ارسال کنند و زمان‌بندی احتراق را مختل کنند که در نهایت باعث گاز نخوردن ماشین می‌شود. 

مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی مانند پمپ سوخت خراب یا فیلتر سوخت مسدود نیز می‌توانند مانع از رسیدن سوخت کافی به موتور و در نتیجه افت قدرت و گاز نخوردن شوند.

در نهایت، خرابی سیستم انتقال قدرت، به ویژه کلاچ یا گیربکس، ممکن است باعث عدم انتقال مناسب قدرت به چرخ‌ها و گاز نخوردن خودرو در حرکت اولیه شود.

علت گاز نخوردن ماشین اتومات

علت گاز نخوردن ماشین اتومات می‌تواند از دلایل مختلفی ناشی شود؛ یکی از رایج‌ترین آن‌ها، مشکلات در سیستم انتقال قدرت (گیربکس) است. در صورت عملکرد ناقص گیربکس اتومات، قدرت موتور به چرخ‌ها منتقل شده و در نتیجه ماشین گاز نمی‌خورد. 

خرابی سنسورهای موتور مانند سنسور موقعیت دریچه گاز یا سنسور موقعیت میل بادامک نیز می‌تواند به ارسال سیگنال‌های نادرست به ECU منجر شود و عملکرد موتور را مختل کند.

در کنار این‌ها باید به مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی مانند پمپ سوخت خراب، فیلتر سوخت مسدود یا انژکتورهای کثیف هم اشاره کرد که می‌تواند باعث کاهش فشار سوخت و در نتیجه افت قدرت موتور شود.

همچنین، اگر سنسور دمای موتور یا سنسور فشار هوای ورودی خراب باشد، موتور نمی‌تواند به‌درستی تنظیم شود و باعث گاز نخوردن خودرو خواهد شد.

در نهایت نیز، خرابی در سیستم احتراق مثل کثیفی شمع‌ها یا خرابی کویل‌ها می‌تواند باعث اختلال در احتراق سوخت شده و در نتیجه به کاهش قدرت موتور و گاز نخوردن خواهد انجامید. 

دلایل گاز نخوردن ماشین و راه‌های رفع مشکل

بسیاری از رانندگان با مشکل ناراحت کننده و گهگاهی نگران کننده گاز نخوردن خودرو روبه‌رو شده‌اند. این موضوع از مشکلات مختلف در سیستم‌های موتور، انتقال قدرت، سوخت‌رسانی و سنسورها ناشی می‌شود.

به بیان دقیق‌تر خرابی قطعاتی مانند شمع‌ها، سنسورها، گیربکس یا سیستم سوخت‌رسانی می‌تواند عملکرد خودرو را مختل کرده و از شتاب‌گیری صحیح جلوگیری کند.

مشکلاتی همچون کثیفی انژکتورها یا خرابی سیستم احتراق نیز می‌توانند افت قدرت موتور و گاز نخوردن ماشین را به دنبال داشته باشند. به‌طور کلی برای حل این مشکلات، عیب‌یابی دقیق با استفاده از دستگاه دیاگ و تعمیر یا تعویض قطعات معیوب ضروری است.

همچنین، نگهداری منظم خودرو از جمله تعویض روغن به‌صورت دوره‌ای، تمیز کردن فیلتر هوا، و بررسی منظم سنسورها می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری خواهد کرد. 

 سوالات متداول

1.     چه عواملی می‌توانند علت گاز نخوردن ماشین شوند؟

خرابی شمع‌ها، انژکتورها، سنسورهای موتور، گیربکس، سیستم سوخت‌رسانی و مواردی از این دست می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.

2.     چراغ چک موتور روشن شده، آیا به گاز نخوردن ماشین ارتباط دارد؟

بله، خرابی در سنسورها یا سیستم‌های مرتبط با موتور می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک و گاز نخوردن خودرو شود.

3.     چگونه می‌توان مشکل گاز نخوردن خودرو را برطرف کرد؟

بررسی و تعمیر قطعاتی مانند شمع‌ها، انژکتورها، سنسورها و سیستم سوخت‌رسانی می‌تواند به حل مشکل گاز نخوردن کمک کند.

4.     چه زمانی باید فیلتر هوا را تعویض کرد؟

هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر یا طبق دفترچه راهنما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا