چرا تپ‌سی گران است؟ چرا تپ‌سی ارزان است؟

کاربران کنونی اپلیکیشن‌ها و فضای آنلاین، آگاه به حقوق خود بوده و همواره می‌خواهند استفاده‌ی بهینه را از هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، داشته باشند. تاکسی‌های اینترنتی مانند تپ‌سی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مساله‌ی قیمت و هزینه‌ی سفر، مساله‌ای است که به‌صورت مستقیم هم بر روی مسافر و هم سفیر تاثیر می‌گذارد.

سیستم قیمت‌گذاری هوشمند تپ‌سی:

ممکن است از افراد مختلفی شنیده باشید که چرا تپ‌سی گران است؟ یا چرا تپ‌سی ارزان است؟ عجیب به نظر می‌رسد که هردوی این گزاره‌ها شنیده می‌شوند. اما علت این موضوع چیست؟
سیستم قیمت‌گذاری تپ‌سی، به‌صورت هوشمند کار می‌کند و چندین مورد بر روی عدد نهایی آن تاثیر می‌گذارند. این قیمت به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که هم برای سفیر و هم برای مسافر در زمان‌ها و شرایط متفاوت، منصفانه و به‌صرفه باشد.

car-model-calculator-coins-white-table

 

شیوه‌ی محاسبه‌ی اولیه‌ی هزینه‌ی سفر:

عوامل مختلفی که بر هزینه‌ی یک سفر تاثیر می‌گذارند، به شرح زیر است:
1. میانگین استهلاک خودروی سفیر: این عدد، بسته به فضای هر شهر و شکل ترافیک آن متفاوت است. مثلا ترافیک تهران، باعث می‌شود که تعدد در گرفتن کلاچ، استهلاک را بالا ببرد. یا شهری کوهستانی و شیب‌دار، یا شهری مسطح، می‌تواند از این جهت متفاوت باشد. مسافت سفر بر روی این میانگین تاثیر مستقیم دارد. در عین حال هزینه‌های جانبی خودرو (مثلا روغن ترمز و ..) در آن منظور می‌شود.
2. مبلغ ثابت ورود: هر مسافر برای ورود به یک تاکسی اینترنتی، مبلغ پایه‌ای را (که عدد کمی است) می‌پردازد. این مبلغ جدا از این که همواره به گونه‌ای متعارف بین خودروهای در اختیار وجود داشته است، به دلیل هزینه‌های متعددی که سفیر برای رسیدن به مبدا و انتظار در آن متحمل می‌شود، منصفانه به نظر می‌رسد.
3. مدت سفر: طبیعتا بسته به عواملی چون میزان ترافیک و مسافت سفر، مدت آن نیز تغییر می‌کند. به عنوان مثال چنانچه راننده دو برابر مدت سفر را در ترافیک شهری مانده باشد، علاوه بر زمان، میزانی از بنزین را مصرف می‌کند که منصفانه آن است که مورد توجه قرار گیرد.
4. مقصد سفر: چنانچه مقصد مسافر، در بخش خلوتی از شهر بوده که میزان درخواست‌های بعدی برای سفیر به حد متناسبی نباشد، سفیر مجبور است یا بدون مسافر به بخشی شلوغ‌تر برگردد و یا زمان زیادی را منتظر مسافر بعدی بماند. در نتیجه بسته به مقصد سفر، قیمت آن به دقت سنجیده شده و تغییر می‌کند.

math-science

 

چه مواردی بر روی تناسب عرضه و تقاضای تپ‌سی تاثیر می‌گذارد؟

تپ‌سی، علاوه بر دخالت دادن عوامل بالا، موضوع دیگری را مد نظر دارد و آن تناسب میزان عرضه و تقاضا است. موقعیت‌های مختلفی وجود دارند که با توجه به آن‌ها، میزان راننده‌هایی که مایل به انجام یک سفر هستند، پایین می‌آید و در نتیجه برای مسافران متعددی، امکان پیدا کردن ماشین نیست. در نتیجه قیمت، به گونه‌ای محاسبه شده و بالا می‌رود که رانندگان بیشتری مایل به انجام سفر باشند. در نتیجه میزان عرضه با تقاضا تناسب پیدا می‌کند و مسافران بیشتری به مقصد خود می‌رسند. برعکس این موضوع هم به همین نسبت امکان‌پذیر است. چنانچه تعداد ماشین‌های آماده‌ی سفر، بیش از میزان درخواست دهندگان(مسافران) باشد، قیمت سفر پایین می‌آید تا تعداد بیشتری از مسافران مایل به انجام سفر شوند و در نتیجه تناسب برقرار شود. در زیر، تعدادی از این موقعیت‌ها آمده‌اند:
1. وضعیت آب و هوا: در این حالت، تقاضا از عرضه بیشتر خواهد بود و ممکن است و احتمال قبول درخواست توسط رانندگان پایین می‌آید. در نتیجه قیمت بالاتر می رود و تا عرضه و تقاضا با یکدیگر جور شده و سفر اتفاق بیفتد.
2. برپایی مراسمی در نقطه ای خاص از شهر: در این حالت، تعداد زیادی از افراد، مثلا از سینما بیرون می آیند و درخواست خودرو دارند. در این حالت، ناگهان در آن منطقه، میزان عرضه از تقاضا کمتر است. در نتیجه قیمت بالاتر می رود تا اطمینان از قبول سفر توسط راننده، تضمین شود.
3. طرح ترافیک: رانندگانی که می توانند در مناطق تحت پوشش طرح ترافیک به فعالیت بپردازند، محدود است.
4. تعطیلات رسمی
5. و…

alarm-clock-stacked-coins-calculator-math-blocks-wooden-desk

 

نکته‌ی مهم: هزینه‌ی سفر، تا نقطه‌ای محاسبه می‌شود که سفیر، «اتمام سفر» را انتخاب کند. در نتیجه اگر مسافر در میانه‌ی راه، درخواست پیاده شدن کند، مبلغ کمتری از اعتبار او کم می‌شود و اگر دورتر از مقصد اولیه‌ی خود پیاده شود، مبلغ بیشتری از اعتبار او کم می‌شود.

با استفاده از تپ‌سی، تفاوتی نمی‌کند که سفیر باشید یا مسافر، می‌توانید از حساب شده و عادلانه بودن هزینه‌ی سفر، مطمئن باشید.

34 نظرات
  1. نصیری می گوید

    اتفاقا اصلا قیمت هاتون برای راننده منصفانه نیست خیلی کمه ، من همیشه به راننده ۱۵_۲۰ تومان بیشتر میدهم ، اصطلاک ماشین خیلی بیشتر ازینا هزینه داره .

  2. نسیم می گوید

    اصلا بهانه خوبی نیست که هزینه رو میبرید بالا که احتمال پذیرشش از سمت سفیران بالا بره.
    هیچ نظارتی هم روی تاکسی های اینترنتی نیست و مردم بیچاره باید هزینه اضافی بدن.

  3. علیرضا زینلی می گوید

    والا ما ک هر وقت خواستیم بگیریم زده افزایش موقت قیمت

  4. مریم رستگارنیا می گوید

    باسلام و احترام
    جدیدا خیلی گرون کردین من چندبار که با آژانس محلمون رفتم و همون موقع مقایسه کردم‌ آژانس ارزوتتر بوده
    و بعد اینکه تعداد راننده هاتون کم و گاهی سفر رو قبول نمیکنن
    و نکته بعدی اینکه تخفیف هاتون خیلی کمه

  5. محمد ابراهیم می گوید

    سلام
    در کل کرایه ها خیلی گرون شده…خیلی زیاد

  6. شبنم امین می گوید

    الان چرا باید کرون باشه وقتی برفو بارون نیست

  7. مینا می گوید

    کاش انقدر که به فکر راننده ها هستید به فکر مسافران بیچاره هم بودید که مجبور نشیم تو این وضعیت اقتصادی کرایه های سه چهار برابر پرداخت کنیم.

  8. محمد مهدی محمدی می گوید

    تبسی خیلی عالی است

  9. MB می گوید

    قبلا تپسی واسنپ ارزون بود ومیصرفید الان از اژانس معمولی گرونترشده وواقعا نمیصرفه

  10. مصطفی می گوید

    از توضیحاتتان سپاسگزارم

  11. نرگس عرفانی می گوید

    سلام و عرض ادب
    همه موارد بالا صحیح است اما هزینه تپ سی یکدفعه بسیار بالا رفت به طوری که اصلا برای مسافر منصفانه نیست

  12. Mohammad.amini می گوید

    چرا دیدگاه رو نمایش نمی‌دین؟

  13. داودی می گوید

    سلام در چه ساعاتی از شبانه روز قیمتها بالاتر است؟

  14. مهدی می گوید

    در کل قیمتها برای راننده در اکثر مواقع پایین بوده با توجه به تورم و گرانی که هست

  15. محمد می گوید

    عالی👌🏻👌🏻
    موفق باشین
    مرسی که هستی تپسی🌷

  16. سید جواد میرحیدری می گوید

    با سلام، در بعضی مواقع هیچ یک از ماشین های موجود درمحدوده حاضر به خدمت نیستند. شما برنامه ای تحت عنوان تکریم ارباب رجوع ندارید؟..

  17. سهیل می گوید

    من چند روزه که به عنوان راننده در تپ سی کار میکنم من نمیدونم این قیمتهارو چطوری محاسبه میکنید مسیرهای طولانی و قیمتهای پایین برای من که ماشینم بنزین سوزه با بنزین لیتری سه هزار تومن هیچ توجیهی نداره و فقط به نفع تپ سی هست حداقل به راننده هاتون سهمیه بنزین بدین یا تعرفه هاتونو افزایش بدین بنزین ۲۰۰ درصد گرون شده کرایه ما چقدر؟

  18. رضا‌کرمی می گوید

    چندماه‌پیش‌خوب‌بود‌زمانی‌که‌بنزین‌گران‌شد‌‌قیمتها‌بالا‌
    رفت‌
    ‌وبرای‌کسی‌مثل‌من‌‌که‌هروز‌دوالی‌سه‌مرتبه‌استفاده میکنم‌
    خیلی‌سخته

  19. Minoo می گوید

    این افزایش قیمت باید انتخابی و توسط کابران و مشتریان تپ سی انجام بشه نه بطور هوشمند و اوتوماایک

  20. حمید می گوید

    منطقی است

  21. مهیار می گوید

    سعی کنید یکبار هم قیمتو کاهش بدید تا ضریب پذیرش مسافر بالا بره

  22. مرتضی صالحی می گوید

    خیلی خوب ومناسب است ممنون از تپسی

  23. مجتبی می گوید

    وقتی راننده تحت پوشش جایی قرار دارد و از اعتبار آن استفاده میکند موظف است در همه حال کارش را انجام دهد و بارونی بودن هوا یا خلوت بودن مقصد نباید تاثیری در کرایه داشته باشد.

  24. غلامرضا ایرانی می گوید

    سلام
    سیستم قیمت گذاری هوشمند بسیار پسندیده و عادلانه است ، لاکن برای مثال در ساعات پیک و ترافیک مسافر بالطبع قیمتها افزایش چشمگیری خواهند داشت و سفیران از قیمتهای این ساعات مطلع هستند . برای مثال از قبول مسافر درساعت ۶.۳۰ صبح تا ۶.۴۵ دقیقه خودداری میکنند ، واز این ساعت به بعد با افزایشی برابر ۴۰٪ اقدام به قبول درخواست می نمایند. که این مسئله یک نوع ضعف و خلع در سیستم میباشد . همچنین انتطار طولانی باعث انصراف مسافر واستفاده از آژانس‌های محلی میگردد .

  25. محدثه محقق می گوید

    سلام ما همیشه از تپسی استفاده میکنیم چون ماشین نداریم عادلانه است کسانی که دائما از تاکسی های اینترنتی استفاده میکنن قیمت کمتری رو بپردازند چون مشتری دائم و وفادار هستن ولی شرکت شما هیچ تفاوتی قائل نیست و این اصلا عادلانه نیس چون ما هرماه مبلغ چشمگیری رو به تپسی میدیم خواهشا رسیدگی کنید

  26. mohamad.dj می گوید

    دیدگاه بنده این است که طبق وضع کنونی بازار و قیمت های لوازم یدکی نرخ کرایه را تعیین کنید و میانگین انرا حساب کنید تا هم راننده متضرر نشود و هم مسافر.مردم هم خودشان درک می کنند. که فشار روی راننده چقدر زیاد است. ممنون از توجه تون

  27. مجید می گوید

    لطفا تخفیف هم بگدارید

  28. ساناز می گوید

    بسیار عالی

  29. محمد می گوید

    تپ سی واقعا عالیه هم طرز برخورد سفیرها و هم کرایه ها ماشین و خلاصه خیییلیییی خوبه
    خسته نباشین

  30. محسن می گوید

    راننده های تپسی خیلی محترمانه وعالی برخورد میکنند.قیمت تپسی هم از اسنپ مناسب تره

  31. زری می گوید

    همجورع عالیه

  32. المیرا درگهی می گوید

    سلام خسته نباشید ،
    من میخواستم ازتون خواهش کنم آپشن تخفیف دائمی برای مادرانی که بچه های زیر ۴ سال دارن بذارین ، من هفته ای ۶ بار بیشتر تپ سی استفاده میکنم و خیلی هزینه ما میشه در ماه چون من تو ایران واقعا نمی تونم رانندگی کنم ?

  33. المیرا درگهی می گوید

    سلام خسته نباشید ،
    من میخواستم ازتون خواهش کنم آپشن تخفیف دائمی برای مادرانی که بچه های زیر ۴ سال دارن بذارین ، من هفته ای ۶ بار بیشتر تپ سی استفاده میکنم و خیلی هزینه ما میشه در ماه چون من تو ایران واقعا نمی تونم رانندگی کنم ?

  34. ناشناس می گوید

    سلام طرز برخورود راننده های تپسی خیلی محترمانه است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.