در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

معرفی فیلم‌های کوتاه برای تماشا در سفرهای تپسی

معرفی یازده فیلم کوتاه ایرانی و ۹ فیلم کوتاه مهم خارجی که می‌توانید در مسیر رسیدن به مبداء و مقصدتان در تپسی مشاهده کنید و لذت ببرید.

فهرست مطالب

چرا باید فیلم کوتاه ببینیم؟

خاصیت فیلم و هنرهای نمایشی، سرگرمی، ایجاد تفکر و لذت، ایجاد احساس هم‌ذات‌پنداری بین مخاطب و شخصیت‌ها و در نتیجه ایجاد تغییر در جهان‌بینی و یا تخلیه احساسات مخاطب از رهگذر همین هم‌ذات‌پنداری، ایجاد امید و انگیزه و … است.

اما شاید بتوان تمام این ویژگی‌ها را در یک کلمه خلاصه کرد: تغییر. ما فیلم می‌بینیم تا در احساسمان، حال روحی‌مان، نحوه فکر کردنمان، جهان‌بینی‌مان، مود آن روزمان، نگاه کردنمان به بعضی از پدیده‌ها و حتی به برخی از احساسات خودمان تغییر کند.

این تغییر همیشه لذت‌بخش است و از آن‌جایی که سینما تلفیقی از تمام هنرها از جمله ادبیات داستانی، نقاشی، عکاسی، رقص و موسیقی‌ست، انگار چکیده‌ای از هنر می‌شود تا روح و ذهن و احساسمان را تازه کند. گاهی دیدن یک فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای می‌تواند تأثیری عمیق‌تر از حتی یک کتاب قطور پرمغز بر مخاطب بگذارد.

تماشای فیلم کوتاه خوب، می‌تواند همه جوره حال و هوای شما را عوض کند و در کمترین زمان ممکن، روز شما را پربار و پر از لذت کند. وقت‌هایی مثل زمان استراحت بین کار، زمان‌هایی که در مسیر رسیدن به کار و یا منزل هستید، زمان‌هایی هستند که می‌توانند صرف دیدن یک فیلک کوتاه شوند.

تصور کنید زمانی را که در تاکسی آنلاین تپسی نشسته‌اید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد به مقصدتان خواهید رسید. در این زمان یکی از مفیدترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تماشای یک فیلم کوتاه خوب است.

فیلمی که شما را برای لحظاتی کوتاه از زندگی روزمره، مشغله‌های فکری، اعصاب‌خوردی‌های روزمره از کار و روابطتان جدا کنید و ببرد در دنیای دیگری که هم‌زمان با شما و البته موازی با جهانتان دارد راه خودش را می‌رود. برای لحظاتی شما را بکشاند به جهان موازی هنر و در مقصد جدیدی پیاده کنید.

البته یک نکته مهم وجود دارد، از آن‌جایی که فیلم کوتاه خوب اغلب بسیار تأثیرگذاری بالایی دارد، بهتر است قبل از کارهای مهمی چون جلسات کاری آن را تماشا نکنید چون ممکن است حال و هوای شما را به کلی دگرگون کند.

انواع فیلم کوتاه

فیلم کوتاه را از چند منظر می‌توان دسته‌بندی کرد. اما به طور کلی فیلم‌های کوتاه، مستند، داستانی، تجربی یا انیمیشن هستند.

معرفی ۲۰ فیلم کوتاه خوب برای تماشا در سفرهای تپسی

معرفی فیلم کوتاه ایرانی

فیلم کوتاه بچه‌خور به کارگردانی محمد کارت

فیلم کوتاه بچه‌خور یکی دیگر از فیلم‌های کوتاه پرافتخار ایران است که به اسکار ۲۰۲۰ هم معرفی شده است. این فیلم برنده جوایز مختلف داخلی و خارجی ازجمله جشنوراه فجر، جشنوراه فیلک کوتاه تهران و جشنوراه اودنسه دانمارک شده است.

این فیلم روایت‌گر زندگی پسربچه‌ای دست‌فروش است که عشق پاک و معصومانه‌اش به دختری هم سن و سال خودش، او را وارد بازی مردانه‌ای می‌کند که قهرمان کوچک داستان مانند تمام قهرمان‌ها مجبور به مبارزه و فداکاری می‌شود. مدت زمان این فیلم ۱۵ دقیقه است.

این فیلم را می‌توانید با تخفیف باشگاه مشتریان تپسی، در شبکه نمایش خانگی تماشا کنید.

فیلم روتوش به کارگردانی کاوه مظاهری

این فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای یکی از پرافتخارترین و بهترین فیلم‌های کوتاه ایران است که موفق به دریافت بهترین فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر، جشن خانه سینما ایران و همچنین بهترین فیلم جشنواره‌های ترابیکا، کراکوف، پالم اسپرینگز و تراورس سیتی شناخته شده است.

داستان این فیلم درباره زنی است که شوهرش را در حال جان دادن می‌بیند و تصمیم غافلگیرکننده‌ای که او می‌گیرد تمام ماجرا نیست، مخاطب در ادامه قرار است بیشتر از این حرف‌ها شگفت‌زده شود.

فیلم حیوان به کارگردانی بهرام و بهمن ارک

فیلم کوتاه حیوان به کارگردانی برادران ارک نیز از دیگر فیلم‌های کوتاه موفق و تأثیرگذار سینمای ایران است که جوایز متعددی از جمله سینه‌فونداسیون فستیوال کن و سیمرغ بلورین جشنواره فجر را نصیب خودش کرد.

این فیلم می‌تواند شما را در ۱۵ دقیقه شوکه کند. داستان این فیلم روایت رفتن از وطن و عبور از مرزهاست منتها به شیوه‌ای عجیب که تا به حال نشنیده‌اید. این فیلم همچنین نشان‌دهنده دور شدن از هویت است.

فیلم کوتاه محدوده دایره به کارگردانی شهرام مکری

فیلم کوتاه محدوده دایره از آن فیلم‌هایی است که در مدت زمان ۱۵ دقیقه، مفهوم عجیب و جالبی را در ذهن شما باز می‌کند.

این فیلم که اولین فیلم ساخته شده توسط شهرام مکری، کارگردان مطرح سینمای امروز ما و نویسنده و کارگردان فیلم ماهی و گربه است، سعی دارد بازتعریفی از زمان را به ما ارائه دهد. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را در جشنواره فجر از آن خود کرده است.

فیلم کوتاه کوچه به کارگردانی محمدرضا مصباح

فیلم کوتاه کوچه فیلمی جذاب و درگیرکننده درباره جنگ است که از جدایی‌هایی می‌گوید که جنگ باعث آن‌هاست. این فیلم توانسته است در جشنواره فیلم کوتاه تهران و هم‌چنین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه شود.

فیلم کوتاه کوچه با بازی گلاب آدینه، داستان زنی است که در جوانی همسرش شهید می‌شود و گروهی برای تهیه مستندی از او به خانه‌اش می‌آیند؛ اما این تمام ماجرا نیست.

فیلم کوتاه روشویی به کارگردانی جابر رمضانی

این‌که فیلمی بتواند در کمتر از ۱۵ دقیقه داستان خود را روایت کند و مخاطب حسابی درگیر شود کار ساده‌ای نیست، فیلم کوتاه روشویی چنین فیلمی است. این فیلم در مدت زمان ۱۱ دقیقه شما را حسابی درگیر روایت خودش می‌کند.

موقعیت این فیلم که در یک کارواش اتفاق می‌افتد، مکان جالب و نامتعارفی را برای روایت کردن یک داستان به شما ارائه می‌دهد و استفاده خوب کارگردان از این مکان، این فیلم را تماشایی می‌کند.

فیلم کوتاه تاناکورا به کارگردانی حامد پری‌زاده، امیررضا رشتی، میثم حسنی

فیلم کوتاه تاناکورا با یک ایده دست اول و جذاب یکی از بهترین فیلم‌های کوتاهی است که می‌توانید در ۱۵ دقیقه ببینید. ایده این فیلم بسیار نو است و به همین دلیل و به دلیل فضای جالبی که دارد شما را حسابی درگیر خودش می‌کند.

فیلم کوتاه تاناکورا درباره فروشنده جوان لباس تاناکوراست که روزی در یکی از بارهایی که تحویل می‌گیرد لباس تاناکورای مهمی را پیدا می‌کند. در این فیلم کارگردان قصه فردی را روایت می‌کند که احتمالا هیچ‌گاه تصور نمی‌کردید کسی از زندگی‌اش فیلم بسازد و چنین قصه گیرایی را از زندگی یک فروشنده لباس تاناکورا بیرون بکشد.

فیلم کوتاه امتحان به کارگردانی سونیا حداد

فیلم کوتاه امتحان که یکی دیگر از فیلم‌های کوتاه پرافتخار ایرانی است که موفق به کسب ستاره طلای بهترین فیلم کوتاه از جشنواره ال گونای مصر، جایزه میکلدی برای بهترین فیلم کوتاه از جشنواره زینه بی اسپانیا و جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است و به اسکار نیز راه یافت.

این فیلم که روایت‌گر روز امتحان یک دختر نوجوان است، شما را با داستانی همراه می‌کند که به گفته منتقدان پایانی رهایی‌بخش دارد و شخصیت اصلی در بحرانی که روز امتحان درگیر آن می‌شود منفعل عمل نمی‌کند.

مدت زمان این فیلم ۱۵ دقیقه است.

فیلم کوتاه وقت ناهار به کارگردانی علیرضا قاسمی

فیلم کوتاه وقت ناهار فیلمی دردناک در موقعیتی متفاوت است. این فیلم روایت‌گر دختر نوجوانی است که برای تشخیص هویت جنازه مادرش به سردخانه می‌رود.

مأموران سردخانه به دلیل سن کم به او اجازه ورود به اتاق سردخانه را نمی‌دهند اما او با اصرار وارد اتاق می‌شود و ماجرایی تماشایی و نفس‌گیر را پیش چشم مخاطبان به نمایش می‌گذارد.

این فیلم کوتاه نیز از فیلم‌های کوتاه پرافتخار ایرانی است که موفق به کسب جوایز متعددی چون نامزد نخل طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم کن، منتخب جشنواره‌های بین‌المللی مورد تایید آکادمی علوم و هنر آمریکا، جشنوراه کرواسی و برنده جوایز مختلفی در زمینه بازیگری و تصویربرداری از جشنواره‌های فلامینگو، فیلم شهر، فراپا، جشنواره فیلم کوتاه ده شده است.

مدت زمان این فیلم ۱۶ دقیقه است.

فیلم کوتاه وقت ناهار

فیلم کوتاه شکستگی به کارگردانی شهرام خطی

فیلم کوتاه شکستگی از آن دسته فیلم‌هایی است که از ذهن مخاطب نمی‌رود و مخاطب تا مدتی با آن درگیر خواهد بود. این فیلم روایت‌گر داستان زندگی سه جوان است که برای امرار معاش دست و پای خود را می‌شکنند و خودشان را جلوی ماشین‌ها می‌اندازند تا پول بیمه دریافت کنند. جوان‌هایی که نماینده نسل جوانی هستند که نمی‌توانند به موقعیت اجتماعی و مالی مناسبی دست پیدا کنند. شیوه جذاب تصویربرداری و کارگردانی این فیلم و هم‌چنین موضوع جذابش آن را دیدنی می‌کند.

معرفی فیلم کوتاه خارجی

فیلم کوتاه six shooter به کارگردانی مارتین مک‌‌دونا

مارتین مک‌دونا نمایشنامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان معروف ایرلندی است که ایده‌های ناب و شیوه جذاب روایتش با چاشنی طنز یا بهتر بگوییم گروتسک، سبک منحصربه‌فرد او را شکل می‌دهد.

فیلم در بروژ فیلم سینمایی بلند اوست که ممکن است دیده باشید. در فیلم six shooter یا هفت‌تیر کش او با همان لحن همیشگی بی‌پروا و طنزآلودش قصه مردی را روایت می‌کند که صبح روزی که همسرش را از دست داده است در قطاری با نوجوانی عجیب همسفر می‌شود.

این فیلم موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه در جشنواره اسکار، بفتا و … شده است.

مدت زمان این فیلم ۲۶ دقیقه است.

فیلم کوتاه Doodlebug به کارگردانی کریستوفر نولان

فیلم کوتاه دودلباگ یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کوتاهی است که باید ببینید. علاوه بر آن‌که کارگردان و نویسنده آن کریستوفر نولان است که نامی آشنا در سینمای جهان است، این کار بسیار کوتاه در سه دقیقه شما را با خوتان مواجه می‌کند.

نولان از موقعیت ساده‌ای که در آن یک مرد در اتاق کوچکی درگیر تلاش برای کشتن یک حشره است، به یک معنای فلسفی عمیق می‌رسد. این فیلم با مدت زمان کوتاه خود می‌تواند یکی از بهترین پیشنهادها برای تماشا در مسیر باشد.

فیلم کوتاه The big shave به کارگردانی مارتین اسکورسیزی

فیلم کوتاه The big shave نیز یکی دیگر از آن فیلم‌های کوتاه تاریخ سینماست که حتما باید ببینید. مارتین اسکورسیزی که همه با فیلم‌های راننده تاکسی و گاو خشمگین می‌شناسندش، فیلم کوتاه تکان‌دهنده‌ای را برای شما آماده کرده است.

این فیلم تنها در ۶ دقیقه شما را میخکوب می‌کند. البته توجه به دوره‌ای که فیلم در آن ساخته شده است نیز به برداشت‌های عمیق‌تری از این فیلم می‌تواند کمک کند. در این ۶ دقیقه در فیلم ریش‌تراشی بزرگ شما شاهد ریش تراشی مردی جوان هستید که زخم‌های عمیقی را بر صورتش به جا می‌گذارد.

فیلم کوتاه انیمیشنی عشق مو

می‌خواهیم دو فیلم کوتاه بعدی که به شما معرفی می‌کنیم را از بین فیلم‌های کوتاه انیمیشنی انتخاب کنیم. یکی از آن‌ها فیلم عشق موست. این فیلم که برنده جایزه اسکار شده است، روایت مردی است که برای اولین بار می‌خواهد موهای پرپشت و فر دخترش را کوتاه کند.

فیلم کوتاه انیمیشنی بائو

فیلم کوتاه بائو با انیمیشنی جذاب روایت‌گر داستان زنی چینی است که با معضلات و درگیری‌های مادری کردن دست و پنجه نرم می‌کند. تماشای این فیلم انیمیشنی کوتاه در ۷ دقیقه می‌تواند حالتان را خوب کند و خستگی روزانه را از تنتان بیرون بکشد.

فیلم کوتاه Nocturne به کارگردانی لارس فون تریه

فیلم کوتاه شبگرد اولین فیلم ساخته شده توسط لارس فون تریه، کارگردان و فیلم‌ساز دانمارکی است. در این فیلم که شخصیت اصلی دختر جوانی است، شما برای ۸ دقیقه اضطراب و دلهره را تجربه خواهید کرد. این فیلم که از تجریبات دوران دانشجویی فون تریه است، با تصاویر غیرمعمول و رنگ‌های تیره تأثیری که می‌خواهد را بر مخاطب خود می‌گذارد.

فیلم کوتاه Tramway به کارگردانی کرشتف کیشلوفسکی

یکی دیگر از کارگردانان بزرگ سینمای جهان که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت کرده است، کیشلوفسکی کارگردان به نام لهستانی است. سه گانه سفید، قرمز و آبی او از جمله کارهای معروف این کارگردان هستند که شما می‌توانید با استفاده از تخفیف تپسی، آن‌ها را در شبکه نمایش خانگی تماشا کنید. اما فیلم کوتاه تراموا داستان پسری را روایت می‌کند که دختری را در یک تراموا یا قطار می‌بیند و به دنبال قطار می‌دود تا سوارش شود. کشمکش این پسر برای برقراری ارتباط با این دختر شنا را در این فیلم درگیر خودش خواهد کرد. مدت زمان این فیلم تنها ۶ دقیقه است.

فیلم کوتاه Lick The Star به کارگردانی سوفیا کاپولا

فیلم کوتاه Lick The Star اثر سوفیا کاپولاست که با این‌که کارهای منحصربه‌فردی در رزومه‌اش دارد اما اغلب او را به عنوان دختر فرانسی کاپولا، کارگردان مجموعه مهم پدرخوانده می‌شناسند.

فیلم Lick The Star اما داستان دختر نوجوان محبوب مدرسه است که با دیگر دختران نقشه شومی می‌کشد که برای او چالش‌هایی به وجود می‌آورد. این فیلم ۱۴ دقیقه است و می‌تواند شما را برای این مدت از جهانی که در آن هستید بیرون بکشد.

فیلم کوتاه My Best Friend’s Birthday به کارگردانی کوئنتین تارانتینو

حیف است در مرور فیلم‌های کوتاه مهمی که باید ببینید یادی از تارانتینو با آن نگاه متفاوت و طنزآلودش به مسائل نکنیم. کارگردانی که مسائل زندگی را به هجو می‌کشد. فیلم تولد بهترین دوستم البته بیشتر از این‌که با اهداف تجاری ساخته شده باشد، تلاشی بود برای ازمون و خطا کردن‌های تارانتینو در به دست آوردن سبک منحصر به‌فردش.

مدت زمان این فیلم ۳۶ دقیقه است.

فیلم کوتاه چیست؟

به طور کلی فیلم کوتاه به فیلمی گفته می‌شود که آنقدر بلند نباشد که بتوان آن را فیلم بلند دانست و البته هیچ توافق نظر دقیقی درباره مرز دقیق بین فیلم کوتاه و بلند وجود ندارد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فیلم کوتاه را این‌گونه تعریف می‌کند: «یک تصویر متحرک که مدت زمان آن ۴۰ دقیقه یا کمتر باشد.» البته که این تعریف کاملی از مفهوم فیلم کوتاه نیست. برای بهتر شناختن فیلم کوتاه شاید بهتر باشد از ویژگی‌های آن شروع کنیم تا به یک تعریف کلی از آن برسیم.

ویژگی‌های فیلم کوتاه

اولین ویژگی فیلم کوتاه همان‌گونه که از نامش پیداست زمان آن است. زمان فیلم کوتاه نهایتا ۴۰ دقیقه مطرح شده است. فیلم‌های کوتاه از ۱۰۰ ثانیه شروع می‌شوند و تا ۴۰ دقیقه می‌توانند ادامه داشته باشند.

اما در اغلب جشنواره‌های فیلم کوتاه زمان مشخص شده برای فیلم‌ها بین ۱۳ تا ۲۵ دقیقه است. ویژگی دوم فیلم کوتاه ایده است. در فیلم کوتاه ایده مهم‌ترین از مهم‌ترین ارکان است زیرا در این گونه فیلم ما زمان عمیق شدن در شخصیت‌ها و پرداختن دقیق به آن‌ها را نداریم، از این رو فیلم کوتاه مانند رباعی باید ضربه‌زننده باشد.

اما عناصر داستانی در فیلم کوتاه با عناصر داستانی در فیلم بلند تفاوت چندانی ندارند. هر دو نوع راوی یک شخصیت با یک موقعیت، یک شخصیت با یک قصه و یک شخصیت با یک تجربه هستند.

اما تفاوت فیلم کوتاه و بلند در این است که در فیلم کوتاه باید همه چیز موجز‌تر باشد و به جای پرداختن عمیق به شخصیت، به پرداختن موقعیت، قصه و یا تجربه بپردازد.

سومین ویژگی فیلم کوتاه در هزینه‌های ساخت و تولید آن است. اگرچه فیلم‌های کوتاه با هزینه‌های بالا نیز ساخته می‌شوند اما یکی از ویژگی‌های آن این است که می‌تواند حرف خودش را با هزینه کمتری نسبت به فیلم‌های بلند به مخاطب برساند.

همین مسئله باعث ورود سینماگران مستقلی به این عرصه می‌شود که مستقل بودن آن‌ها از تمام ارگان‌ها، باعث بروز خلاقیت بیشتر در این حوزه شده‌ است.

تاریخچه کلی از فیلم کوتاه

درواقع اولین تصاویر متحرکی که ادیسون ثبت کرده تصاویر متحرک کوتاهی بوده‌اند، بعد از آن هم چارلی چاپلین ابتدا با فیلم‌های کوتاه کارش را شروع کرد و کم‌کم با رشد سینما و سینماگران فیلم کوتاه به تجربه اولیه اغلب آن‌ها تبدیل شد تا بتوانند با هزینه کم وارد این حرفه شوند. بعدتر فیلم کوتاه به این دلیل که امکان کشف استعدادهای برتر را به اهالی سینما می‌داد جایگاه مهم‌تری پیدا کرد و کم‌کم راه ورودش به جشنواره‌های معتبری چون اسکار و کن نیز باز شد. امروزه علاوه بر جشنواره‌های مخصوص فیلم‌های کوتاه، اغلب جشنواره‌های معتبر فیلم بخش فیلم کوتاه را نیز دارند.

آیا شما تجربه تماشای فیلم کوتاه یا شنیدن پادکست در سفرهای تپسی را دارید؟ اگر فیلم یا پادکست دیگری می‌شناسید به ما معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. علی نادری می گوید

    به نظر من ارائه خدمات بیشتر به مسافر نتیجه معکوس میده ! به خاطر اینکه جزییات بیشتر و به انتخابهای مسافر میده و بر آورده کردن توقع طبق سلیقه هر کدوم ممکن نیست
    فرض کنید حین سفر فیلم یل موسیقی تصویری ارائه کنید یا انیمیشن کودکانه . یا کنسول پذیرایی با آب میوه . و … پد ضد عفونی و ماسک …
    خب این خیلی عالیه…. لاکچری
    از طرفی مسافر تغییرات کرایه رو مثل توقف در مسیر … نخواد اعمال کنه اون وقت تمام خدمات لاکچری تبدیل میشه بهقصد تعرض و فیلم غیر اخلاقی . پذیرایی میشه قصد مسمومیت …
    مقایسه کردم سرویسهای با مدل پایین و شرایط افتضاح امتیاز بالاتری نسبت خودروهای مدل بالا با امکانات عالی دارن