در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

راهنمای دریافت گواهینامه تاکسی برون شهری

منظور از گواهینامه تاکسی برون شهری مجوزی است که رانندگان تاکسی و ماشین‌های باری باید برای حمل‌ونقل مسافر و بار آن را کسب کنند؛ مدرکی تحت عنوان گواهینامه برون شهری وجود ندارد با این‌حال بسیاری این مجوز را به این نام می‌شناسند. داشتن حداقل 23 سال سن برای رانندگان مینی‌بوس و سواری و 25 سال برای رانندگان اتوبوس، داشتن گواهینامه معتبر رانندگی متناسب با نوع وسیله نقلیه، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی و داشتن تابعیت ایران، تنها برخی از مدارک و شرایطی هستند که متقاضیان رانندگی برون شهری باید برای اخذ مجوز یا همان گواهینامه آنها دارا باشند.

اگر یکی از متقاضیان دریافت این مجوز هستید و به دنبال پاسخ سوالاتی همچون شرایط کامل دریافت مجوز حمل و نقل برون شهری و شرایط دریافت کارت هوشمند برون شهری هستید، با ما همراه باشید زیرا در این مطلب از بلاگ تپسی به آنها پاسخ داده ایم.

مدارک مورد نیاز برای درخواست گواهینامه تاکسی برون شهری و روستایی

اگر راننده تاکسی هستید و تمایل دارید که گستره کاری خود را گسترش دهید و به خارج از مرزهای شهرتان ببرید، لازم است که در زمینه حمل و نقل عمومی جاده، مجوز حمل و نقل برونشهری و روستایی (گواهینامه تاکسی برون شهری) دریافت کنید.

چه مدارکی برای دریافت مجوز حمل و نقل برون شهری نیاز دارم؟

مدارک رانندگان حمل ونقل برونشهری و درونشهری برای دریافت گواهینامه تاکسی برون شهری عبارت است از:

  • داشتن حداقل 25 و حداکثر 55 سال سن برای متقاضیان رانندگی با اتوبوس و 23 سال سن برای رانندگان سواری و مینی‌بوس.
  • دارا بودن گواهینامه معتبر رانندگی متناسب با نوع وسیله نقلیه.
  • نداشتن ممنوعیت قانونی برای رانندگی با وسایل نقلیه.
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی سوم راهنمایی یا معادل آن برای متقاصیان حمل و نقل برون شهری. همچنین به‌همراه داشتن مدرک پایان دوره ابتدایی یا دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی برای رانندگان حمل و نقل روستایی نیز اجباری است.
  • ارائه برگه صحت و سلامت جسمی و روحی رانندگی موسوم به کارت سلامت که معتبر باشد و صدور آن توسط مراکز مجاز مورد تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده باشد.
  • گذراندن دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی رانندگی مطابق دستورالعمل سازمان.
  • داشتن تابعیت ایرانی (اتباع خارجی درصورتی می‌توانند گواهینامه تاکسی برون شهری که دارای پروانه کار معتبر کهاز طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شده باشند).
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی صلاحیت فردی
  • عدم اشتغال به شغل تمام وقت و مستمر در قوای سه گانه و نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی و موسسات عمومی غیر دولتی (صدور کارت هوشمند برای افراد بازنشسته ممنوع است)

نکته! متقاصیان رانندگی با کامیون که دارای گواهینامه پایه یک هستند، باید 25 سال سن داشته باشند. همچنین رانندگانی که گواهینامه پایه دو دارند و متقاضی رانندگی با کامیون با حداکثر وزن 6 تن هستند نیز باید 23 سال سن داشته باشند. همچنین رانندگان بخش حمل و نقل روستایی از قانون حداکثری سن (55 سال) معاف هستند.

توجه! رانندگان متقاضی مجوز رانندگی و حمل و نقل روستایی تنها مجاز به تردد در ریتا و مناطق اطراف آن هستند در غیر این صورت به محض رویت، جریمه خواهند شد.

دفترچه کار راننده چیست و چرا رانندگان برون شهری باید آن را داشته باشند؟

دفترچه کار راننده، برگه فعالیت او است و به استناد ماده 6 قانون توسط پلیس راه در آن تردد راننده در آن درج می‌شود. بر اساس همین قانون، تردد در جاده‌ها بدون همراه داشتن دفترچه کار ممنوع است و سازمان می‌تواند در صورت تخطی راننده از این قانون در هر نوبت حداکثر به مدت ۶ ماه دفترچه او را توقیف کند.

شرایط و مدارک برای صدور کارت هوشمند رانندگان برون شهری چیست؟

کارت شناسایی هوشمند راننده (گواهینامه تاکسی برون شهری)، مجوزی عکس‌دار است که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای تسهیل در امر حمل و نقل و شناسایی رانندگان بین شهری و کنترل رانندگان در حین تردد از مبدا تا مقصد برای رانندگان برون شهری و روستایی صادر می‌شود.

تمامی رانندگانی که دارای این دفترچه هستند، در ناوگان حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند.

رانندگانی که در موقعیتی مشابه فعالیت می‌کنند اما تاکنون برای کارت هوشمند دریافت نکرده‌اند، باید با مراجعه به سازمان استان‌ها نسبت به تکمیل فرم پرسشنامه و اخذ کارت خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

مدارک رانندگان حمل ونقل برونشهری

کارت وابستگی چیست و چه ارتباطی با گواهینامه تاکسی برون شهری دارد؟

کارت وابستگی مدرکی است که مشخص می‌کند که وسایل نقلیه مسافربری متعلق به کدام یک از شرکت‌های حمل و نقل مسافر است.

از این رو تمامی رانندگان و دارندگان وسایل حمل و نقل عمومی در سراسر کشور باید نسبت به دریافت کارت وابستگی از شرکت مادر اقدام کرده و آن را همیشه به همراه داشته باشند.

این کارت یکی از اجزای تکمیل کننده مجوز حمل و نقل برون شهری است.

دفترچه مدت کار و بازرسی سرعت چیست؟

این دفترچه از طرف نیروی انتظامی برای رانندگان بخش مسافربری برون شهری صادر می‌شود و در آن بر اساس مدت کار رانندگان، زمان تعویض و مدت کارکرد، تخلفات احتمالیشان ثبت می‌شود.

در صورتی‌که میزان تخلفات از حد و حدود مشخص شده عبور کند، رانندگان خاطی با توجه به نوع تخلف به عنوان مجازات برای مدت محدودی از رانندگی روی وسایل نقلیه مسافربری عمومی محروم خواهند شد.

کارت شناسایی ناوگان حمل و نقل چیست؟

به منظور نگهداری از اطلاعات ناوگان حمل و نقل، کارت شناسایی تحت همین عنوان طراحی شده است.

در فرم شناسایی ناوگان مشخصات وسیله نقلیه اینطور آمده که هدف اصلی از وجود آن، جمع‌آوری اطلاعات ناوگان است. همچنین صدور کارت آمار و برچسب برای هماهنگی با پلیس راه و شرکت‌های حمل و نقل، با استناد از این کارت صورت می‌گیرد.

کارت صحت و سلامت جسمی و روحی چیست؟ چرا باید تمام رانندگان برونشهری آن را داشته باشند؟

تمامی رانندگان برون شهری و روستایی علاوه‌بر کسب مجوز و گواهینامه تاکسی برون شهری باید کارتی تحت عنوان صحت و سلامت جسمی هم دریافت کنند. این کارت توسط وزارت بهداشت صادر می‌شود. چنانچه هر کدام از شرکت‌های حمل و نقل، رانندگانی بدون این کارت را استخدام کنند، طبق ماده قانون 3 آیین نامه و 12 کمیسیون، جریمه شده و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

رانندگی درون شهری یا برون شهری؛ کدام آسان‌تر است؟

جواب این سوال به وضوح مشخص است؛ شرایط رانندگی درون شهری مخصوصا برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بسیار راحت‌تر است هرچند که چالش‌های جالب رانندگی برون شهری و روستایی باعث شده این شغل متقاضیان زیادی داشته باشد.

اگر دوست دارید که بدون دردسر به شغل رانندگی تاکسی مشغول شوید و درآمد قطعی مناسبی داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به صفحه ثبت نام راننده ، شرایط پیوستن به ناوگان تپسی و مزایای آن را مطالعه کنید و تنها در عرض 10 دقیقه یکی از سفیران ما شوید.

در انتها از شما می‌خواهیم اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، آن را با ما و دیگر خوانندگان بلاگ تپسی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول شرایط دریافت گواهینامه برون شهری

در ادامه به 2 سوال پرتکرار درباره گواهینامه (مجوز) برون شهری پاسخ خواهیم داد:

آزمون گواهینامه تاکسی برون شهری چگونه است؟

گواهینامه‌ای تحت عنوان گواهینامه تاکسی برون شهری نداریم بلکه مجوز رانندگی و حمل و نقل برون شهری و روستایی وجود دارد که با دریافت آن در صورت داشتن صلاحیت لازم، می‌توانید مسافران را در سطح بین شهری و روستایی جابجا کنید.

رانندگان تاکسی شهری می‌توانند به عنوان راننده بین شهری مشغول شوند؟

بله. پس از اخذ مجوز حمل و نقل برون شهری، رانندگان تاکسی درون شهری نیز می‌توانند در خارج از مرزهای شهر، مسافران را با مینی‌بوس و اتوبوس به مقاصدشان برسانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.