در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

معرفی تاکسی‌های اینترنتی در ایران و جهان

در این مقاله به معرفی تعدادی از مطرح‌ترین تاکسی‌های اینترنتی در ایران و جهان می‌پردازیم و با سرویس‌های متنوع آن‌ها آشنا می‌شویم.

زمانی که صحبت از رفت و آمد و طی‌کردن مسیر به میان می‌آید، عوامل متعددی مانند هزینه، امنیت، زمان و کیفیت، پررنگ‌تر می‌شود. در گذشته تنها وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی در کشورها تاکسی‌ها و مینی بوس‌ها بودند که به مرور زمان خودروهای شخصی نیز وارد رقابت با آن‌ها شدند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در سراسر جهان، تاکسی‌های اینترنتی زیادی وجود دارد که تقریبا از هر نظر نسبت به روش‌های گذشته مزیت و برتری دارد. شما به راحتی می‌توانید از طریق گوشی هوشمند خود و فقط با کلیک بر روی یکی از نرم افزارهای تاکسی‌های اینترنتی، برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان اقدام کنید.

اوبر  (Uber)

تراویس کالانیک و گرت کمپ موسسان اولین شرکت در میان تاکسی‌های اینترنتی در دنیا بودند که آن را اوبر نامیدند. اولین بار این نرم افزار در سانفرانسیسکو رونمایی شد و توانست در مدت زمان کوتاهی طرفداران بسیار زیادی پیدا کند.

اپلیکیشن تاکسی اوبر اولین و یکی از بهترین شرکت‌های اپلیکیشن تاکسی در جهان است. اوبر در همان ابتدای فعالیت خود تقریبا 70 درصد حمل و نقل کالیفرنیا را از آن خود کرد. زیرا افراد به راحتی با استفاده از این سرویس حمل و نقل هوشمند می‌توانستند در هر نقطه ای با پرداخت کمترین هزینه، خودرو درخواست کرده و به مقصد خود برسند. بعدها اوبر با بیشتر شدن محبوبیتش توانست حوزه کاری خود را گسترده‌تر کرده و در چند کشور دنیا نیز فعالیت کند.

این شرکت سرویس‌های متنوعی در اختیار مسافرین قرار داده که بعضی از آن‌ها شامل:

1- اوبر ایکس (UberX): این نوع از خدمات سرویس معمولی اوبر است و برای افرادی است که می‌خواهد با هزینه کمتر به مقصد برسند. هزینه این سرویس‌ها تقریبا نصف هزینه تاکسی‌های معمولی است.

2- اوبر پول (UberPOOL): این سرویس مختص به افرادی است که تمایل دارند در مسیر سفر خود با دیگران هم سفر شوند. مزیت این سفر این است که هزینه بین مسافرین تقسیم می‌شود.

3- اوبر ایکس ال (Uber XL): حداکثر افرادی که در سرویس‌های معمولی اوبر می‌توانند از خودرو استفاده کنند 4 نفر است، اما سرویس اوبر ایکس ال برای کابرانی است که تعداد آن‌ها بیش از 4 نفر است در واقع این افراد با درخواست ون یا خودروهای بزرگتر می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. هزینه این سفرها بیشتر از دو سفر قبلی است.

4- اوبر سِلِکت (Uber Select): این سرویس برای مسافرانی است که تمایل به استفاده از خودروهای شیک و مدل بالا دارند. هزینه این سفرها متناسب با نوع خودروی انتخابی متغیر بوده و نسبت به موارد بالا قیمت بشتری دارد.

لیفت (Lift)

دومین تاکسی اینترنتی مطرح در در میان تاکسی‌های اینترنتی دنیا لیفت است. لیفت جدی‌ترین رقیب اوبر در دنیا محسوب می‌شود که در حال حاضر در اکثر ایالت‌های آمریکا فعالیت دارد. تفاوت چندانی در خدمات این دو کمپانی وجود ندارد. اما اگر از لحاظ کاربری بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، به‌نظر می‌رسد لیفت رابط کاربری حرفه‌ای‌تری نسبت به نرم‌افزار اوبر دارد و مزیت دیگر لیفت نسبت به اوبر، این است که مسافر لیفت می‌تواند سفر خود را با افرادی که هم مسیر هستند به اشتراک بگذارد. که این مزیت فواید زیادی مانند کمتر شدن آلودگی هوا، هزینه پایین‌تر و .. دارد.

از جمله سرویس‌های لیفت که تقریبا مشابه سرویس‌های اوبر هستند شامل:

1- سرویس معمولی: که همان سرویس تعریف شده است که اکثر مسافران از آن استفاده می‌کنند.

2 لیفت ایکس ال (Lift XL): که در این سرویس امکان سفر برای 6 نفر وجود دارد.

3 – لوکس (Lux): ویژه مسافرانی که تمایل دارند از خودروهای لوکس استفاده کنند.

4 – لوکس بلک (Lux Black): که برای مسافرانی است که علاوه بر لوکس بودن خودرو تمایل دارند حتما خودرو، رنگ مشکی داشته باشد. ظرفیت این خودروها 4 نفر است.

5 – لوکس بلک ایکس ال (Lux Black Xl): که این سرویس مشابه سرویس لوکس بلک بوده ولی برای 6 نفر تعریف شده است.  

گرب (Grab)

تاکسی اینترنتی گرَب در سال 2012 در مالزی شروع به کار کرد و  بعدها در کشورهای سنگاپور، تایلند و فیلیپین نیز گسترش پیدا کرد. گرب با 75000 راننده و 3.8 میلیون دانلود، طرفداران بسیاری دارد. این سامانه نیز خدمات متنوعی برای مسافرین خود درنظر گرفته است که شامل:

1 – رزرو انواع سرویس‌های شهری مثل سفرهای معمولی، سفرهای لوکس و پیک موتوری

2 – گرب بایک (Grab Bike): که تاکسی های موتوری هستند

3 – گرب کار (Grabcar): درخواست خودروهای شخصی معمولی

4 – گرب چت (Grabchat): که ارتباط بین مسافر و راننده را فراهم می‌کند

5 – گرب اکسپرس (Grabexpress): برای ارسال ارزان بسته‌ پستی مورد استفاده مسافر قرار می‌گیرد.

تاکسی اینترنتی گِت (Get)

این تاکسی اینترنتی فعالیت خود را در لندن آغاز کرده و اکنون در 100 کشور دیگر دنیا فعالیت دارد و در حال افزایش حوزه‌کاری خود است. یکی از دلایل محبوبیت این نرم‌افزار در بین مردم، متغیر نبودن هزینه‌های سفر است. یعنی در هر شرایطی هزینه سفر ثابت می‌ماند.

دیدی (Didi)

یکی دیگر از تاکسی‌های اینترنتی دیدی است که در سال 2012 با کپی از نرم افزار اوبر، توسط چنگ وی راه اندازی شد. چنگ وی با درنظر گرفتن مشکل حمل و نقل چین تصمیم به پیاده‌سازی این نرم‌افزار شد. در حال حاضر دیدی، فقط در چین فعالیت داشته و 400 کشور در چین را پوشش می‌دهد. این کمپانی 550 میلیون نفر کاربر فعال دارد.

اولا (Ola Cabs)

اولا در سال 2010 در کشور پرجمعیت هند پایه‌گذاری شده و براساس آمارهای بدست آمده این سامانه در حال حاضر در 110 شهر هند و با 125 میلیون کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خدمات متفاوت این شرکت برای کاربران خود وای‌فای رایگانی است که در اختیار مسافرین قرار داده است.

بی‌تاکسی (Bitaxi)

این تاکسی اینترنتی در ترکیه فعالیت داشته و هرساله توریست‌های زیادی از این نرم‌افزار برای رفت و آمد خود استفاده می‌کنند. این شرکت 34,000 هزار نفر راننده و 200,000 هزار نفر مسافر دارد.

ایزی تاکسی (Easy Taxi)

ایزی یکی دیگر از تاکسی‌های اینترنتی است که در سال 2012 در برزیل شروع به کار کرد و با توجه به اطلاعات بدست آمده این نرم افزار بیشترین دانلود را در سراسر جهان داشته است. ایزی تاکسی در حال حاضر در 30 کشور دنیا و 420 شهر دنیا فعالیت داشته و تاکنون بیش از 17 میلیون کاربر و 400 هزار نفر راننده دارد.

تپسی (Tapsi)

در ایران نیز تاکسی‌های اینترنتی متنوعی راه‌اندازی شده‌اند که تپسی یکی از آن‌هاست. شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس با نام تجاری تاکسی اینترنتی تپسی یکی از شناخته‌شده‌ترین تاکسی‌های اینترنتی در ایران است که در سال 1395 توسط میلاد منشی پور در ایران راه اندازی شده و در حال حاضر در بسیاری از شهرهای ایران فعالیت دارد. هوشمندی، مشتری محوری، نوآوری و نتیجه‌گرایی از جمله هدف‌های مهم این شرکت است.

از جمله مزایای شرکت تپسی برای رانندگان کمسیون پایین، کسب درآمد روزانه بدون محدودیت و ثابت، امکان تسویه اعتبار در هر ساعت از شبانه‌روز، طرح‌های تشویقی، ماموریت، پاداش، وام قرض‌الحسنه، واریز سهیمه بنزین و محاسبه مسافت طی شده، باشگاه سفیران و … و از جمله مزیت‌های این نرم‌افزار برای مسافرین، امنیت، هزینه پایین سفر، پشتیبانی 24 ساعته رایگان، در دسترس بودن و … است. شرکت تپسی فعالیت خود را در قالب سرویس‌های متنوع و مختلفی در اختیار مسافرین خود قرار داده است که از جمله این سرویس‌ها:

1- سرویس کلاسیک: سرویس متداول تپسی بوده و برای افرادی است که به دنبال سفر با هزینه پایین هستند.

2- سرویس اتوپیک: سرویس ارسال بسته با خودرو است و برای حمل بار و جابه‌جایی بسته‌های بزرگ‌تر و حساس‌تر با امنیت بالاتر استفاده می‌شود.

3- سرویس همیار: این سرویس برای زمانی است که مسافر از سفیر درخواست دارد تا کالایی را از فروشگاه خریداری کرده و به وی برسانند.

4- سرویس پلاس: این سرویس مخصوص افرادی است که تمایل دارند با خودروهایی با مدل بالاتر و کیفیت بهتر سفر کنند.

5- پنل سازمانی: این سرویس ویژه ادارت و سازمان‌ها بوده و برای رفت و آمد پرسنل و مشتریان و یا برای حمل بار سازمان‌ها طراحی شده است.

6- موتوپیک تپسی: از طریق این سرویس مسافر می‌تواند بسته‌های پستی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر برساند. 7- سرویس هم‌خط تپسی: یکی دیگر از ارزان‌ترین خدمات شرکت تپسی، سرویس مینی‌بوس اشتراکی است که از طریق آن مسافر می‌تواند با انتخاب مبدا و مقصد و خرید بلیط به نزدیک‌ترین ایستگاه مینی‌بوس مشخص شده رفته و از این سرویس استفاده کند.

8- تپسی لاین: تپسی لاین سرویس اشتراکی خودرو بوده که از طریق آن کابر سفر را با مسافر دیگری که هم مسیر است به اشتراک می‌گذارد و هزینه سفر بین مسافرین تقسیم می‌شود.

9- سرویس تاکسی: در این سرویس تاکسی های زرد یا سبز مسافر را به مقصدشان می‌رسانند. این سرویس ویژه شهرهایی است که به دلیل طرح ترافیک یا آلودگی هوا استفاده از تاکسی، گزینه مناسبی برای رفت و آمد است

10- تپسی تلفنی: یکی از مهم‌ترین خدمات شرکت تپسی، تاکسی تلفنی تپسی است. این سرویس ویژه افرادی است که اینترنت نداشته ولی درخواست خودرو دارد. در این حالت به راحتی با شماره 1630 تماس گرفته و می‌توانند از طریق اپراتور از همه‌ی سرویس‌های شرکت تپسی استفاده کنند.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.