در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

بیمه بدنه ماشین مدل پایین + شرایط | tapsi

شرایط همه ماشین هایی که در خیابان ها می بینید با هم یکسان نیست. براساس یک آمار تقریبا غیر رسمی، بیش از 19 میلیون ماشین سواری در ایران وجود دارد که از میان آنها، تقریبا 2 میلیون فروند فرسوده هستند. از طرفی، شرایط بیمه بدنه ماشین مدل پایین با دیگر سواری‌ها متفاوت است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان به‌ وضوح دریافت که تا چند سال دیگر با توجه به ورود خودروهای داخلی و خارجی جدید به بازار، میزان ماشین‌های فرسوده زیاد شده و از طرفی دیگر، حساسیت‌ها نسبت به صدور انواع بیمه برای این خودروها از طرف شرکت‌های بیمه‌ گذار بیشتر می‌شود.

با این‌حال هر چیزی چاره‌ای دارد و حتی خودروهای مدل پایین هم شرایط خاصی برای بیمه شدن دارند. در ادامه این مطب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا درباره شرایط بیمه بدنه ماشین مدل پایین برایتان بگوییم.

چه ماشین هایی بیمه نمی شوند؟

با توجه به قوانین بیمه، خودروهایی که بیش از دو دهه از تولید آنها گذشته باشد، دیگر برایشان بیمه بدنه صادر نخواهد شد. براین اساس ماشین‌هایی که بیش از 10 سال از ساخت آنها گذشته باشد، باید نسبت به ماشین‌های جدیدتر هزینه بیشتری برای خرید بیمه بدنه ماشین مدل پایین پرداخت کنند.

طبق قانون بیمه، حدود 5 درصد برای هر سالی که ماشین بعد از 10 سال کار می‌کند، صاحب خودرو باید بابت بیمه بدنه ماشین مدل پایین هزینه بپردازد.

ماشین تا چه مدلی بیمه می شود؟

براساس قوانین دنیای خودرو، ماشین‌هایی که از مونتاژ قطعات و تولید آنها بیشتر از 10 سال گذشته باشد، دیگر فرسوده هستند و مثل دیگر ماشین‌ها در زمان خرید بیمه مخصوصا از نوع بدنه شامل بیمه نمی‌شوند. هرچند که این قانون درباره بیمه شخص ثالث که یک بیمه اجباری است، صدق نمی‌کند و برای هر ماشینی با هر سن و سالی صادر می‌شود.

پراید یکی از ماشین های مورد توجه رانندگان تاکسی مخصوصا از نوع آنلاین است. مثلا بخش قابل توجهی از رانندگان تاکسی آنلاین تپسی از این ماشین استفاده می کنند و لازم است به منظور تامین امنیت و اطمینان از رفاه مسافران، انواع بیمه ماشین مخصوصا بدنه را تهیه کنند.

اما از طرفی دیگر ماشینی مثل وانت فقط تا 10 سال شامل بدنه بیمه می‌شود؛ قوانین بیمه برای خودروهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

از بحث بیمه بدنه ماشین‌های مدل پایین دور نشویم؛ این ماشین‌ها شرایط ویژه‌ای برای خرید بیمه بدنه دارند و طبق قانون باید برای آنها مخصوصا ماشین‌هایی که بیش از 20 سال سن دارند، مجوز تهیه کرد. البته شرایط به این سختی‌هایی هم که به نظر می‌رسد، نیست. برای تهیه مجوز و بیمه، نوع و مدل ماشین نقش مهمی دارند. به‌طور مثال در خصوص خودروی معمول و پرفروشی مثل پراید، بیمه‌گذاران حتی برای ماشین‌های بالای 15 سال هم بیمه بدنه ماشین را به راحتی صادر می‌کنند.

بیمه بدنه ماشین بالای 10 سال به بالا

ماشین‌هایی که بیش از 10 سال از عمر کارکرد آنها می‌گذرد، بر اساس مدل و کارخانه سازنده گاه شامل بیمه بدنه ماشین می‌شوند و گاهی هم نه. مثلا خودرویی مثل پراید حتی با گذشت بیش از 10 سال از قدمتش هم شامل بیمه بدنه می‌شود اما خودروهای دیگری همچون وانت پیکان یا پیکان که از تولیدشان بیش از 10 سال گذشته باشد، دیگر به‌هیچ‌عنوان بیمه بدنه برای آنها صادر نخواهد شد.

بیمه بدنه ماشین مدل پایین

بیمه ماشین های های بالای 15 سال

همانطور که بالاتر گفتیم، ماشین مدل پایین به خودروهایی اطلاق می‌شود که بیش از 15 الی 20 سال از ساخت آنها گذشته باشد. این ماشین‌ها قدیمی هستند و البته شرایط بیمه بدنه ماشین مدل پایین با دیگر خودروها بسیار متفاوت‌تر از دیگر خودروها است.

توجه داشته باشید که بیمه بدنی اجباری نیست اما بهتر است صاحبان خودروها آن را داشته باشند.

شرکت‌های بیمه برای چنین خودروهایی، شرایط مخصوص به خود را دارند و این بیمه را با ریسک بالا به دلیل فرسودگی ارائه می‌دهند.

از این رو قوانین شرکت‌ها برای بیمه چنین ماشین‌هایی در بازه‌های مختلف متفاوت است. مثلا برخی از بیمه‌ها بعضی از خودروها را تا 15 سال به راحتی بیمه می‌کنند و برخی دیگر با داشتن حساسیت‌های فراوان، تنها برخی از ماشین‌های 10 سال به بالا را با شرایط خاص بیمه می‌کنند.

لیست ماشین هایی که بیمه بدنه نمی شوند

همانطور که گفتیم، شرکت‌های بیمه سیاست‌های مختلفی نسبت به بیمه بدنه ماشین‌های قدیمی دارند. شرکت بیمه ایران یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های ارائه دهنده بیمه ماشین در ایران است و اکثر بیمه‌های ماشین توسط این شرکت صادر می‌شود. در ادامه جدولی را برایتان می‌آوریم که مهم‌ترین شرایط خرید بیمه بدنه ماشین قدیمی را در آن آورده‌ایم و مرکز استنادمان، شرایط بیمه خودرو ایران است:

نام ماشینوضعیت بیمه بدنه
پراید (تا 15 سال)تحت پوشش قرار می‌گیرد (بیش از 15 سال تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد)
سواری سینادتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
سواری پاژنتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
سیتروئنتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
پروتونتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
ماشین های بارکش شاکمنتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
دوو (اسپیرو، ریسر، سی یلو)تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
هوندا (آکورد و سیویک)تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
بیوک، کادیلاک فورد شورلتتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
ماشین های آمریکاییتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
نیسان پاترولتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
میتوسبیشی (گالانت و لانسر)تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
گلف، گل، اپل کورسا، آسترا، امگا، ویکتوریاتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
هیوندا النترا و اکسلرتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
رنو 5 و سپندتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
انواع پیکانتحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
پژو 205تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد
استرالیستحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد

 

طرح بیمه نکردن ماشین های مدل پایین

به‌منظور پایین آوردن استهلاک ناوگان حمل و نقل عمومی و از طرفی بالاتر بردن شرایط ایمنی و همچنین داشتن بازاری پویا، طرح بیمه نکردن ماشین‌ های مدل پایین می‌تواند مشوقی برای دارنگان خودروهایی از این دست باشد. با وجود فروش شرایطی و اقساطی ماشین‌های داخلی و خارجی و همچنین وام‌های مختلفی که مخصوصا برای دارندگان ماشین‌های فرسوده در نظر گرفته شده، می‌توان چالش بیمه‌نکردن ماشین‌های مدل پایین را به راحتی حل کرد.

اگر شما هم ماشین خود را به تازگی عوض کرده‌اید و قصد دارید تا درآمد خود را افزایش دهید، می‌توانید با مطالعه شرایط ثبت نام رانندگان به ناوگان تپسی بپیوندید و بعد از مشاوره با کارشناسان تپسی، یکی از سفیران ما شوید.

چرا زانتیا بیمه بدنه نمیشود؟

علاوه‌بر ماشین‌های قدیمی، شرکت‌های بیمه برای ماشین زانتیا هم بیمه بدنه خودرو صادر نمی‌کنند. شرکت‌های بیمه این ماشین را پر ریسک می‌دانند و معتقدند که قطعات یدکی آن بسیار سخت پیدا می‌شود. البته اگر پیدا هم شود، هزینه زیادی دارد و گران است و در مجموع توجیه مالی ندارد. از این رو زانتیا برای شرکت‌های بیمه با ماشین‌های بالای 20 سال موقعیت یکسانی دارد.

بیمه بدنه ماشین های عتیقه چطور است؟

برخی خودروها با این که قدیمی هستند اما اصطلاحا عتیقه و کلاسیک محسوب می‌شوند. شرکت‌های بیمه برای تحت پوشش قرار دادن این خودروها، بیمه اموال را پیشنهاد می‌دهند. به‌این‌صورت این خودروها تحت پوشش بیمه می‌مانند.

برای بیمه بدنه ماشین قدیمی حتما از بیمه‌های مختلف شرایط را جویا شوید

ماشین‌های قدیمی که هنوز هم توان دارند، معمولا نزد صاحبان خود آرامش خاطر ایجاد می‌کنند هرچند که بهتر است در بهترین زمان ممکن، ماشین‌های قدیمی تعویض شوند.

در این رابطه اگر سوالی دارید، می‌توانید از ما بپرسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.