در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

آشنایی با عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث در تصادف

«حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌دهد!» این جمله را بارها و بارها شنیده‌ایم. جمله‌ای که نشان می‌دهد همه ما باید در گوشه‌ای از ذهنمان به جبران خسارت‌ها هنگام حوادث فکر کنیم که یکی از آن‌ها تصادفات رانندگی است. شاید به همین دلیل است که بیمه شخص ثالث برای همه دارندگان وسیله نقلیه ضروری است و نداشتن آن می‌تواند دارنده خودرو را به دردسر بیندازد. ازهمین‌رو می‌خواهیم به طور مفصل به عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث بپردازیم. اگر قصد دارید بیشتر با این نوع بیمه و جریمه نداشتن آن آشنا شوید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

بیمه شخص ثالث اجباری است یا اختیاری؟

بیمه شخص ثالث نوعی بیمه اجباری ماشین است که خسارت‌های جانی و مالی سرنشینان خودرو و راننده غیرمقصر را جبران می‌کند. مطابق با آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۹ قانون مسئولیت بدنی، داشتن بیمه شخص ثالث برای حرکت وسیله نقلیه ضروری است و رانندگان موظف‌اند مدرک بیمه‌نامه را هنگام رانندگی حتما به همراه داشته باشند. درصورت همراه نداشتن بیمه شخص ثالث و ارائه ندادن به پلیس راهنمایی و رانندگی فرد مشمول جریمه خواهد شد. ازهمین‌رو هنگام ثبت نام راننده تاکسی اینترنتی نیز متقاضیان باید حتما از بیمه‌نامه شخص ثالث برخوردار باشند.

محاسبه جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث

در صورت همراه نداشتن بیمه شخص ثالث معتبر، پلیس راهنمایی و رانندگی برگ جریمه برای راننده متخلف صادر می‌کند و خودرو در نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی یا یک محل مطمئن توقیف خواهد شد. جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث باتوجه‌به عوامل مختلفی مانند نوع و مدل ماشین و همچنین قیمت نرخ پایه بیمه شخص ثالث محاسبه می‌شود. جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث و دیرکرد آن در هر سال نیز متفاوت است و می‌توانید از جدول تخلفات رانندگی در سایت راهنمایی و رانندگی مبلغ دقیق آن را در هر زمانی مشاهده کنید.

علاوه‌بر این، اگر تمدید بیمه شخص ثالث را عقب بیندازید، برای هر روز تاخیر، مبلغی به‌عنوان جریمه دیرکرد برایتان ثبت خواهد شد. البته توجه کنید که این جریمه صرفا برای یک سال یا ۳۶۵ روز محاسبه می‌شود؛ یعنی اگر دو سال از موعد تمدید بیمه شخص ثالثتان بگذرد، صرفا باید جریمه یک سال دیرکرد را بپردازید.

جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث باتوجه‌به عوامل مختلفی مانند نوع و مدل ماشین و همچنین قیمت نرخ پایه بیمه شخص ثالث محاسبه می‌شود. جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث و دیرکرد آن در هر سال متفاوت است و باید در سایت راهنمایی و رانندگی آن را مشاهده کنید.

نداشتن بیمه شخص ثالث

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث در تصادف چیست؟

در بهترین حالت عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث به جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین انتقال ماشین به پارکینگ محدود می‌شود؛ اما این همه ماجرا نیست! رخ دادن تصادف در زمان بیمه شخص ثالث بدترین اتفاقی است که احتمال دارد برای همه افراد مخصوصا رانندگان تاکسی اینترنتی بیفتد؛ زیرا در این صورت پرداخت کلیه خسارت‌های جانی و مالی سرنشینان ماشین و حتی راننده غیرمقصر به عهده راننده مقصر خواهد بود. به‌طورخلاصه، عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث در تصادف را می‌توانیم در موارد زیر بیان کنیم:

  • انتقال خودرو به پارکینگ
  • پرداخت کلیه هزینه‌های خسارت‌های جانی و مالی توسط راننده مقصر
  • سنگین شدن جرم و انتقال به زندان در صورت وارد شدن خسارت جانی مانند فوت
  • پرداخت جریمه دیرکرد
  • پرداخت دیه

توجه کنید چنانچه در زمان تصادف، بیمه ثالث نداشته باشید، شرکت بیمه مبلغی را برای خسارت راننده غیرمقصر به شما پرداخت نخواهد کرد و باید همه هزینه‌ها را خودتان پرداخت کنید. از طرفی نداشتن بیمه شخص ثالث جزو جرایم ستاره‌دار محسوب می‌شود و خرید و فروش خودروهای بدون بیمه نیز ممنوع است. دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث مانند جریمه نداشتن معاینه فنی به صورت روزانه محاسبه می‌شود.

آیا همراه نداشتن بیمه شخص ثالث هم جریمه دارد؟

در قانون جدید بیمه شخص ثالث همراه نداشتن برگه کاغذی بیمه معمولا مشمول جریمه و انتقال خودرو به پارکینگ نمی‌شود. اگر ماشین شما بیمه شخص ثالث دارد، اما بیمه‌نامه همراهتان نیست، مطابق با ماده ۴ آیین‌نامه می‌توانید درخواست استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک را از پلیس داشته باشید. پلیس راهنمایی و رانندگی با گرفتن استعلام از سامانه بیمه مرکزی، صحت ادعای شما را خواهد سنجید. درصورت نداشتن بیمه شخص ثالث ماشین توقیف می‌شود و مطابق با قانون جریمه خواهید شد.

بیمه شخص ثالث از مدارک ثبت نام رانندگان تاکسی اینترنتی

بیمه‌نامه شخص ثالث از مدارک ضروری برای ثبت نام و پیوستن به جمع سفیران تپسی است. شما از طریق صفحه ثبت نام راننده تپسی می‌توانید ثبت نام خود را به صورت غیرحضوری انجام دهید و به ناوگان تپسی بپیوندید. چنانچه سوالی دارید، حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.