در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

راهنمای کامل استعلام خلافی خودرو + روش پرداخت

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی علاوه بر اینکه می‌تواند جان شما را حفظ کند، باعث کاهش هزینه هم می‌شود. بر اساس نرخ جدید جریمه در سال 1403، هزینه اغلب تخلفات رانندگی نسبت به سال گذشته با افزایش 2 الی 3 برابری همراه بوده‌ است. پس بهتر است بیشتر از قبل حواس‌تان به تابلوهای راهنمایی و رانندگی باشد. درصورتیکه به هر دلیلی جریمه شدید، روش استعلام خلافی خودرو را می‌دانید؟

در این مقاله از وبلاگ تپسی قرار است روش‌های استعلام خلافی خودرو را توضیح دهیم و در رابطه با پرداخت آن، شما را راهنمایی کنیم.

پلیس راهنمایی و رانندگی چطور شما را جریمه می‌کند؟

قبل از آنکه روش‌های استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن را معرفی کنیم، بهتر است ابتدا توضیح کوتاهی در رابطه با انواع جریمه ارائه دهیم.

اینکه پلیس‌های راهنمایی و رانندگی چطور شما را جریمه می‌کنند و آیا هنوز برگ جریمه کاغذی وجود دارد؟

بهتر است بدانید پلیس راهور به 4 طریق شما را جریمه می‌کند.

۱- جریمه دو برگی

جریمه دوبرگی زمانی صادر می‌شود که افسر راهنمایی و رانندگی به دلیل ارتکاب تخلف به راننده دستور ایست یا توقف داده باشد و راننده به عمد یا غیرعمد توقف نکند.

در این صورت دو جریمه برای راننده صادر می‌شود، یکی به دلیل تخلف در رانندگی و دیگری به دلیل عدم توجه به دستور توقف افسر راهنمایی و رانندگی.

۲- جریمه الصاقی

اگر خودروی خود را در جای مناسبی پارک نکرده باشید و افسر راهنمایی و رانندگی خودروی شما را در این موقعیت ببیند، می‌تواند بدون حضور شما و بدون دریافت مدارک خودرو، قبض جریمه را صادر کند.

در واقع افسر با اطلاعات مکان پارک خودرو و پلاک ماشینتان قبض را صادر می‌کند، که به آن جریمه الصاقی می‌گویند.

۳- جریمه تسلیمی

در جریمه تسلیمی بعد از تخلف راننده، افسر پلیس دستور ایست یا توقف می‌دهد و در این حالت راننده متوقف شده و بعد از ارائه گواهینامه و مدارک و مشخصات وسیله نقلیه، قبض جریمه را صادر می‌کند.

جریمه تسلیمی در صورت پرداخت نشدن بعد از ۶۰ روز دوبرابر می‌شود.

استعلام خلافی خودرو
استعلام خلافی خودرو

۴- جریمه با دوربین

در این نوع جریمه، تخلف راننده در جاده توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود و در نهایت توسط مرکز ثبت تخلفات رانندگی برای راننده متخلف ارسال می‌گردد.

روش‌های استعلام خلافی خودرو چیست؟

بهتر است هر ماه برای گرفتن استعلام خلافی خودرو اقدام کنید. همانطور که توضیح دادیم، برخی از جریمه‌ها در صورت عدم پرداخت دو برابر می‌شوند.

تا چند سال پیش رانندگان برای گرفتن استعلام خلافی خودرو مجبور بودند به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند. اما درحال حاضر روش‌های مختلفی برای استعلام خلافی وجو دارد. در هنگام خرید خودرو دست دوم حتما خلافی خودرو را بررسی کنید. در ادامه روش‌های مختلف استعلام خلافی را معرفی می‌کنیم.

استعلام خلافی خودرو از سایت پلیس راهور ناجا

در این روش، برای استعلام خلافی خودرو می‌توانید به سایت پلیس راهور مراجعه کنید و بعد از انتخاب گزینه “خدمات” از طریق قسمت “استعلام میزان تخلفات رانندگی” نسبت به دریافت خلافی خودروی خود اقدام کنید.

همچنین پلیس راهور اپلیکیشنی با نام «پلیس من» در اختیار شهروندان قرار داده تا بتوانند آسان‌تر به خدمات پلیس دسترسی داشته باشند.

یکی از خدمات این اپلیکیشن، استعلام و پرداخت خلافی خودرو است.

ما در وبلاگ تپسی در مقاله‌ای با عنوان «سقف خلافی توقیف خودرو در سال 1403» در این رابطه توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم.

مشاهده میزان جریمه از طریق پیامک

شما می‌توانید با ارسال شماره VIN یا همان شماره 17 رقمی پشت کارت خودروی خود به شماره پیامکی 1101202020 استعلام خلافی خودرو را دریافت کنید.

پس از ارسال پیامک، مبلغ خلافی خودرو به همراه شناسنه قبض و پرداخت برای شما ارسال می‌شود.

استعلام خلافی خودرو با مراجعه به دفاتر پلیس+ ۱۰

در این روش، با در دست داشتن کارت ماشین، سند یا بیمه‌نامه به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و میزان جریمه خود را مشاهده کنید.

محاسبه جریمه از طریق کد USSD

از طریق تماس با کد  #۱۱۰* و بدون نیاز به اینترنت، می‌توانید خلافی خودروی خود را دریافت کنید.

استعلام خلافی از طریق تماس تلفنی

در این روش بعد از تماس با شماره تلفن 02188288888 و وارد کردن کد VIN یا پلاک خودرو، می‌توانید از میزان جرایم اطلاع پیدا کنید.  

مشاهده میزان خلافی با استفاده از اپلیکیشن‌های خدماتی

اپلیکیشن‌های متفاوتی در زمینه استعلام خلافی خودرو فعالیت می‌کنند. به طور معمول کاربران می‌توانند با پرداخت مبلغ پنج هزار و دویست تومان میزان جریمه خودرو خود را مشاهده کنند.

روش‌های پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی

بعد از مطلع شدن از میزان جریمه خودرو حالا نوبت به پرداخت است. رانندگان کار سختی برای پیدا کردن روش پرداخت جریمه ندارند.

پرداخت جریمه از طریق سایت پلیس راهور ناجا

رسمی‌ترین مرجع پرداخت خلافی خودرو سایت پلیس راهور است. در مرحله اول به بخش استعلام میزان تخلفات بروید، سپس در سامانه سخا (سامانه خدمات الکترونیک انتظامی) ثبت نام کنید.

در این قسمت بعد از وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن، پیامک فعال‌سازی دریافت کرده و می‌توانید در قسمت ثبت نام وارد شوید.  

در سایت پلیس راهور شما می‌توانید ریز خلافی خودروی خود را استعلام کنید و مجبور نیستید حتما تمامی مبلغ جریمه را به یک‌باره پرداخت کنید.

پرداخت خلافی خودرو به وسیله موبایل

مانند سایر قبوض پرداختی شما می‌توانید خلافی خودروی خود را از طریق اپلیکیشن‌های مختلف پرداخت کنید.

پرداخت جریمه از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰

با مراجعه به پلیس +10 علاوه بر استعلام خلافی خودرو می‌توانید مبلغ جریمه را نیز به صورت آنی پرداخت کنید.

پرداخت جریمه از طریق دستگاه خودپرداز

اگر دسترسی به موبایل و اینترنت نداشته باشید، ساده‌ترین روش پرداخت خلافی خودرو مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک‌ها است.

در این روش در صورت داشتن شناسه قبض و پرداخت می‌توانید به دستگاه خودپرداز مراجعه کنید و بعد از انتخاب گزینه پرداخت قبوض جریمه ماشین خود را تسویه کنید.

سوالات متداول

1- آیا می‌توان به مبلغ جریمه خودرو اعتراض کرد؟

بله. رانندگان می‌توانند به مبلغ جریمه خودرو خود اعتراض کنند. برای این کار کافی است به مراکز اجرائیات راهور مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند.

اگر اعتراض آن‌ها پذیرفته شود، بخشی از مبلغ جریمه کاهش می‌یابد.

2- مبلغ طرح ترافیک و عوارض سالانه خودرو در جریمه لحاظ می‌شود؟

خیر. این مبالغ مربوط به شهرداری است و ارتباطی با پلیس راهور ندارد. برای اطلاع از میزان جریمه طرح ترافیک و همچنین عوارض سالیانه خودرو می‌توانید به سایت شهرداری مراجعه کنید.

مثلا در شهر تهران، رانندگان با مراجعه به سایت تهران من می‌توانند اطلاعات لازم را کسب کنند.

3- کدام شیوه استعلام خلافی خودرو رایگان است؟

کاربران تنها از طریق مراجعه به سایت راهور و ثبت نام در سامانه سخا می‌توانند به صورت رایگان از میزان جریمه خودرو خود مطلع شوند.

برای مطلع شدن از قوانین توقیف خودرو نیز می‌توانید به مقاله دیگر وبلاگ تپسی با عنوان مراحل ترخصی خودرو از پارکینگ در سال 1403 مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.