در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

نحوه درخواست کارت سوخت المثنی خودرو

همان‌طور که می‌دانید هزینه بنزین آزاد ۲ برابر بنزین سهمیه‌ای است و این موضوع اهمیت مراقبت و استفاده از کارت سوخت را چند برابر می‌کند. به همین خاطر است که گم شدن یا دزدیده شدن کارت سوخت یکی اصلی‌ترین چالش‌های مالکان وسایل نقلیه به‌خصوص رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به شمار می‌رود؛ زیرا درصورت نداشتن کارت بنزین، رانندگان باید بخش قابل‌توجهی از درآمدشان را صرف تامین سوخت کنند. بنابراین هنگام گم شدن کارت سوخت باید به‌سرعت برای کارت بنزین المثنی اقدام کنید. در این مطلب قصد داریم هرآنچه را که باید درباره کارت المثنی بدانید، مطرح کنیم؛ با خواندن این مقاله کلیه ابهام‌های شما در این زمینه برطرف خواهد شد.

مراحل ثبت‌نام و درخواست برای صدور کارت سوخت المثنی

اگر به هر دلیلی کارت سوخت خود را گم کردید، اولین کاری که باید انجام دهید، سوزاندن یا مسدود کردن آن است. چون این امکان وجود دارد که افراد سودجو به کارت سوخت شما دسترسی پیدا کرده و از سهمیه شما سو استفاده کنند. برای سوزاندن کارت باید به نزدیک‌ترین پلیس +۱۰ مراجعه کنید. در مرحله بعد باید برای کارت سوخت المثنی درخواست دهید که به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود. در ادامه روش‌های درخواست کارت سوخت المثنی را به شما معرفی می‌کنیم‌.

توجه! برای ثبت درخواست کارت المثنی سوخت در هر مرجعی، باید فرم داده شده را با اطلاعات شناسایی‌تان از جمله شماره کارت ملی تکمیل کنید، الباقی مراحل آسان و بدون پیچیدگی است.

بعد از ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی، کد رهگیری مخصوص شما صادر می‌شود که به هیچ عنوان نباید آن را گم کنید. با این کد می‌توانید به روش های مختلف، روند صدور کارت خود را پیگیری کنید.

1- درخواست کارت سوخت المثنی از مراکز پلیس +۱۰ به صورت حضوری

معمول‌ترین روش برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی، مراجعه حضوری به مرکز پلیس +۱۰ است. در واقع شما پس از مسدود کردن کارت سوخت قدیمی، می‌توانید به پلیس +۱۰ مراجعه کنید و پس از ارائه مدارک خواسته‌ شده و تکمیل فرم درخواست کارت جدید، به‌ راحتی درخواست خود را برای گرفتن کارت سوخت المثنی ثبت کنید.

کارت سوخت المثنی

2- درخواست کارت سوخت المثنی غیر حضوری

برای درخواست صدور کارت سوخت المثنی غیرحضوری نیز می‌توانید از سه روش زیر اقدام کنید:

  • ثبت درخواست از طریق سامانه www.mob.gov.ir
  • ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن دولت همراه
  • ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی از طریق کد دستوری #۴* (ستاره، چهار، مربع)

توجه! برای درخواست صدور مجدد کارت سوخت غیرحضوری مخصوصا از طریق کد دستوری، باید مالک سیم‌کارت باشید. همچنین لازم است بدانید که حتما باید کد ملی مالک خودرو و دارنده سیم‌کارت با یکدیگر یکسان باشند.

سامانه صدور کارت سوخت المثنی

در سال ۱۴۰۱ سامانه‌ای برای صدور کارت سوخت المثنی راه‌ اندازی شد تا مالکان خودرو بدون مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ به راحتی بتوانند برای صدور مجدد کارت سوخت خود درخواست دهند. این سامانه توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی شده و بخشی از آن به خدمات هوشمند دولت مربوط می‌شود.

شما پس از آن‌که مفقودی کارت سوخت قدیمی خود را اعلام کردید، برای درخواست کارت سوخت المثنی باید به نشانی mob.gov.ir مراجعه کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، باید گزینه ورود با شماره همراه را انتخاب کنید. پس وارد کردن شماره همراه، یک کد تایید برای شما ارسال می‌شود که با وارد کردن این کد، وارد صفحه اصلی خدمات هوشمند دولت همراه خواهید شد. در مرحله بعد، سامانه از شما می‌خواهد که اطلاعات حساب خود را تکمیل کنید تا امکان دسترسی به بخش خدمات به شما داده شود. در این بخش فهرست خدمات این سایت، باید گزینه درخواست کارت سوخت المثنی را انتخاب کنید.

سامانه همراه دولت، سامانه جدیدی است که تا زمان راه‌ اندازی کامل و استفاده گسترده، ممکن است شما را با مشکلاتی مواجه کند. پس به همین علت روش مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ قابل اعتمادترین و سریع‌ترین روش برای درخواست کارت سوخت جدید محسوب می‌شود. 

مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت المثنی

برای این‌که بخواهید به صورت حضوری درخواست خود را برای گرفتن کارت سوخت المثنی در مرکز پلیس ۱۰+ ثبت کنید، باید کارت سوخت به نام شما باشد یا وکیل شما همراه با وکالت‌ نامه اصلی برای درخواست کارت المثنی اقدام کند. علاوه بر گواهینامه و کارت ماشین، مدارکی که برای درخواست کارت سوخت المثنی خودرو و موتور لازم هستند، عبارت‌اند از:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک اصلی یا وکیلش
  • بیمه شخص ثالث خودرو
  • آدرس و کد پستی محل زندگی مالک
  • اصل و کپی برگ سبز و کارت ماشین
  • رسید پرداختی هزینه کارت سوخت المثنی
  • فرم‌های تکمیل‌ شده

برای دریافت رسید پرداختی هزینه کارت المثنی حتما باید از طریق دستگاه کارت‌خوان موجود در دفتر پلیس ۱۰+ اقدام کنید. ازهمین‌رو امکان پرداخت هزینه در سامانه کارت سوخت المثنی وجود ندارد. بعد از تحویل مدارک و ثبت درخواست، در مدت زمان معلوم کارت جدید برایتان صادر می‌شود. اگر سفیر تپسی باشید، از آن به بعد به‌راحتی می‌توانید سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی را روی کارت سوختتان دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت کارت سوخت المثنی

برای دریافت کارت سوخت المثنی لازم است که تمامی مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک اصلی خودرو برای احراز هویت
  • اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو
  • آدرس کامل و کدپستی
  • فرم تکمیل شده
  • رسید پرداخت مبلغ

توجه! اگر مالک اصلی به شخصی حقیقی وکالت داده باشد، باید شخص وکیل علاوه بر وکالت‌نامه، اصل شناسنامه و کارت ملی را نیز به همراه داشته باشد. همچنین باید در وکالت‌نامه، کلمه کارت سوخت به‌وضوح قید شده باشد.

توجه! پرداخت مبلغ، فقط از طریق دستگاه پوز موجود در دفترهای پلیس+۱۰ انجام می‌شود.

روش های پیگیری کارت سوخت المثنی

پس از آن‌که درخواست خود را برای دریافت کارت سوخت المثنی ثبت کردید، یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما با استفاده از این کد می‌توانید مراحل تحویل کارت بنزین خود را پیگیری کنید. چندین روش‌ برای پیگیری کارت سوخت المثنی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک

برای پیگیری کارت سوخت المثنی از طریق پیامک، باید شماره VIN کارت خودرو یا موتور را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ بفرستید.

توجه داشته باشید که برای رهگیری کارت سوخت المثنی خودرو باید از قالب V*VIN و برای موتور از قالب M*VIN استفاده کنید.

پیگیری کارت سوخت به‌صورت حضوری

برای پیگیری حضوری کارت سوخت باید به دفاتر پلیس +۱۰مراجعه کنید. اگر هم که کارتتان پست شده اما به دلایل مختلفی مرجوع شده باشد، می‌توانید با به‌همراه داشتن مدارک شناسایی خود به دفاتر پستی مراجعه کرده و کارت خود را تحویل بگیرید.

توجه! اگر تا 7 روز برای تحویل کارت خود اقدام نکنید، باید مجددا از اول کارت سوخت را درخواست دهید.

پیگیری کارت سوخت المثنی با کد ملی

برای پیگیری از طریق کد ملی کارت سوخت، با شماره ۸۱۲۴۰۵۱۴ یا ۸۸۸۸۵۳۴۷ تماس گرفته و شماره ملی خود را به این منظور اعلام کنید. همچنین می‌توانید از طریق پست با شماره ۸۴۴۷۰۰۰۰ یا از طریق شرکت ملی پخش با شماره ۰۹۶۲۷ تماس گرفته و از طریق شماره ملی خود، صدور کارت ملی خود را پیگیری کنید.

پیگیری کارت سوخت به‌صورت آنلاین از طریق پست

در صورتی که نسخه المثنی کارت سوخت شما مرجوع شده باشد، می‌توانید از طریق سامانه رهگیری کارت سوخت پست به نشانی SCS.NIOPDC.IR وضعیت کارت خود را پیگیری کنید.

در این سایت باید شماره VIN وسیله نقلیه را وارد کنید تا سایت به صورت خودکار شما را از آخرین وضعیت کارت سوخت تان مطلع کند.

پیگیری کارت سوخت با پلاک

 از طریق سایتepolice.ir ابتدا وارد نشانی الکترونیکی epolice.ir شده و بعد روی گزینه درگاه خدمات الکترونیک انتظامی کلیک کنید. بعد از آن با ورود به سامانه پلیس +10، باید روی گزینه پیگیری صدور کارت سوخت بزنید و اطلاعات خواسته شده از جمله شماره پلاک خودرو را وارد کنید. بعد از این مرحله می‌توانید وضعیت کارت سوخت خود را رصد کنید.

مدارک لازم برای دریافت کارت سوخت المثنی

برای این‌که بتوانید کارت سوخت المثنی خود را دریافت کنید، باید همه مدارک زیر را با خود به همراه داشته باشید:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک اصلی خودرو برای احراز هویت
  • اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو
  • بیمه‌ نامه شخص ثالث خودرو
  • آدرس کامل و کد پستی
  • فرم تکمیل شده
  • رسید پرداخت مبلغ

صدور کارت سوخت المثنی چقدر طول می‌کشد؟

شاید هیچ محدودیتی برای صدور کارت سوخت جدید وجود نداشته باشد، اما صدور کارت جدید زمان زیادی طول می‌کشد و شما تا آن موقع مجبور می‌شوید هزینه سوخت خودرو خود را با نرخ آزاد بپردازید. باید به این نکته اشاره کنیم که مدت زمان صدور کارت سوخت جدید از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۳ ماه تعیین شده است.

حتی گاهی صدور این کارت بیشتر از این زمان هم طول می‌کشد که علت اصلی آن، زیاد بودن میزان درخواست‌های افراد است. اما طبق صحبت‌های انجام شده، شاید با مدیریت درست بتوان آن را به ۲ ماه کاهش داد.

هزینه کارت سوخت المثنی موتور و ماشین چقدر است؟

هزینه کارت سوخت المثنی خودرو و موتور (سال ۱۴۰۱) معادل ۳۳ هزار تومان است و این مبلغ فقط باید از طریق دستگاه کارت‌خوان مرکز پلیس ۱۰+ پرداخت شود. البته در مواردی می‌توانید با مراجعه به سایت خدمات دولت همراه و ثبت اطلاعات ماشین، کارت بانکی خود را به کارت سوخت تبدیل کنید. برای انجام این کار باید بدانید شماره شناسه خودرو چیست که این موارد روی کارت ماشین درج شده است.

سهمیه کارت سوخت المثنی چقدر است؟

سهمیه کارت سوخت المثنی با نسخه اولیه آن هیچ فرقی نمی‌کند. دارندگان این کارت، مجاز هستند تا ماهی 60 لیتر بنزین بزنند. بعد از دریافت کارت جدید با ورود به سامانه سماس بنزین می‌توانید رمز کارتتان را تغییر دهید یا سهمیه موجود در آن را مشاهده کنید.

برای هر خودرو چند بار کارت سوخت المثنی صادر می‌شود؟

هیچ محدودیتی در زمینه صدور مجدد کارت سوخت وجود ندارد. هرچند که با هربار گم شدن و درخواست، مجددا باید مراحل اعلام مفقودی، سوزاندن کارت سوخت و درخواست مجدد را بگذرانید و تا چند ماه برای صدور آن صبر کنید.

سوالات متداول درباره کارت سوخت المثنی

کارت سوخت المثنی رمز دارد؟

این که رمز کارت قبلی شما چه بوده، دیگر برایتان کاربری ندارد. رمز کارت سوخت المثنی، چهار رقم سمت راست کد ملی مالک است.

صدور کارت سوخت المثنی چقدر طول می‌کشد؟

با وجود این که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حداکثر 3 ماه را مدت زمان صدور کارت المثنی سوخت اعلام کرده اما بیشتر اوقات این مدت به دلیل درخواست های زیاد بیشتر می‌شود.

کارت سوخت المثنی بعد از چند روز میاد؟

معمولا بین 45 تا 90 روز صدور کارت سوخت المثنی طول خواهد کشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.