در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

روش‌های پاک شدن نمره منفی گواهینامه

قانون نمره منفی و هدف از اجرای آن چیست؟ چرا پلیس راهنمایی و رانندگی این قانون را وضع کرده است؟ در‌واقع، نمره منفی گواهینامه برای رانندگانی در نظر گرفته شده است که با رانندگی خطرناک، باعث حادثه‌آفرینی می‌شدند؛ ولی تصور می‌کردند با پرداخت جریمه می‌توانند به رانندگی پر‌خطر خود ادامه دهند. پس از ثبت این قانون، علاوه‌بر جریمه، نمره منفی نیز در‌نظر گرفته شد تا با تکرار رانندگی خطرناک و افزایش نمره منفی، گواهینامه رانندگی فرد متخلف باطل شود. در ادامه نحوه پاک شدن نمره منفی و نمره هر تخلف برای شما توضیح می‌دهیم:

نمره منفی گواهینامه چگونه پاک می‌شود؟

از آنجا که نمره منفی برای جلوگیری از تصادفات به خاطر عدم رعایت قانون و بی‌احتیاطی راننده است؛ تنها راه پاک شدن آن هم رانندگی ایمن و رعایت قانون خواهد بود.

به‌طور‌کلی، نمره منفی سه سطح دارد؛ در سطح اول اگر راننده ۳۰ امتیاز منفی دریافت کند، به مدت ۳ ماه اجازه رانندگی نخواهد داشت. اگر پس از این امتیاز، دوباره ۲۵ نمره منفی دریافت کنند، به‌علاوه توقف ۶ ماهه گواهینامه، جریمه نقدی هم وضع خواهد شد. در مرحله بعدی با دریافت 20 نمره منفی، گواهینامه به‌طور کامل باطل می‌شود. 

برای پاک کردن نمره منفی در سطح اول و دوم، اگر به‌مدت ۶ ماه رانندگی ایمن داشته باشید نمره منفی شما حذف خواهد شد. البته، اگر در سطح سوم، یعنی باطل شدن گواهینامه قرار دارید، باید به‌مدت یک‌سال مجموعه نمره منفی از ۲۰ کمتر باشد. 

چگونه نمره منفی گواهینامه را بفهمیم؟

برای جلوگیری از باطل شدن گواهینامه حتما باید نسبت به مقدار آن آگاه باشید. در ابتدا نمره منفی از طریق پیامک به اطلاع راننده می‌رسد و راه‌های دیگری هم برای استعلام نمره منفی گواهینامه وجود دارند. یکی از این راه‌ها، مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ است که زمان زیادی را از شما می‌گیرد؛ بنابراین بهتر است از طریق سامانه‌های آنلاین، استعلام نمره منفی گواهینامه را انجام دهید.

استعلام نمره منفی گواهینامه به صورت آنلاین

سامانه‌های آنلاین متعددی برای استعلام نمره منفی گواهینامه وجود دارند که سامانه پلیس راهور یکی از آن‌هاست. به جز این سامانه با یک جستجو در اینترنت به راحتی می‌توانید سامانه‌های دیگری را هم پیدا کنید که استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق آن‌ها امکان‌پذیر است.

با چند نمره منفی گواهینامه باطل می‌شود؟

اگر نمرات منفی گواهینامه در سطح سوم باشد، گواهینامه باطل خواهد شد. علاوه‌ بر این، دارنده گواهینامه باید تا یک سال باید در کلاس‌های رانندگی شرکت کند تا برای دریافت مجدد گواهینامه آماده شود. راننده متخلف در این مدت اجازه رانندگی ندارد و جریمه میلیونی نیز یکی دیگر از مجازات‌هایی است که در سطح سوم نمره منفی برای او در نظر گرفته می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است با تغییر روش رانندگی خود، از باطل شدن گواهینامه جلوگیری کنید.

روش‌های پاک شدن نمره منفی گواهینامه

جدول نمره منفی گواهینامه؛ هر تخلف رانندگی چند نمره دارد؟

برای هر تخلف رانندگی نمره منفی متفاوتی مشخص شده و کاربری خودرو نیز در تعیین نمره منفی موثر است. به عبارت دیگر اگر تخلف با ماشین عمومی مانند اتوبوس یا تاکسی انجام شود، نمره منفی بیشتری برای گواهینامه راننده اعمال می‌شود. در جدول زیر می‌توانید انواع تخلف‌ها و نمره مربوط به آن را مشاهده کنید:

نوع تخلفماشین شخصیماشین سنگین و عمومی
رعایت نکردن حق تقدم عبور۴۶
ع‍بور وسایل نقلیه از پیاده‌رو۵۷
حرکت مارپیچ و دور زدن در محل ممنوع۳۵
عبور از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)۵۱۰
ح‍رکت دنده عقب در آزادراه و بزرگراه‌ها           ۵۷
م‍صرف روان‌گردان‌ها و رانندگی در مستی۱۰۲۰
سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه۵۱۰
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی۵۱۰
انجام حرکات نمایشی مانند حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ۸۱۰
رعایت نکردن شرایط مندرج در گواهینامه مانند استفاده از عینک ۷۷
رعایت نکردن قانون حمل‌و‌نقل جاده‌ای۸۸
تجاوز به چپ در محور راه۵۷
استفاده از وسایل ارتباطی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر۳۵
توجه نکردن به فرمان ایست پلیس مدرسه و مراقبین۳۸
رعایت نکردن قوانین حمل بار۵۸
عبور از محل ممنوع۴۶

نمره منفی از دو طریق ثبت می‌شود. اگر پلیس ماشین را متوقف کند، نمره منفی مستقیم روی گواهینامه راننده متخلف ثبت خواهد شد. ولی اگر از طریق دوربین ثبت شود، شماره پلاک خودرو در سیستم ثبت شده و نمره منفی برای مالک خودرو ثبت می‌شود. 

مدارک لازم برای اعتراض به نمره منفی گواهینامه

در برخی از موارد پیامک نمره منفی به اشتباه ارسال می‌شود. برای اعتراض به این اشتباه می‌توانید با آماده‌کردن مدارک شناسایی راننده و خودرو به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

  • اصل گواهینامه
  • کارت مالکیت خودرو
  • وکالت‌نامه یا قول‌نامه

پس از ارائه مدارک گفته‌شده، باید فرم درخواست اعتراض به نمره منفی را کامل کنید و آن را به مسئول مربوطه ارائه دهید. اگر هم در زمان پاک کردن نمره منفی گواهینامه نیاز به تمدید گواهینامه دارید می‌توانید از مقاله تپسی اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

رانندگی با رعایت قوانین؛ حفظ امنیت و جلوگیری از تصادفات جبران‌ناپذیر

در این مقاله به بررسی قوانین مربوط به نمره منفی گواهینامه پرداختیم. هر تخلف، نمره منفی مشخصی را برای راننده دارد و برای جلوگیری از باطل شدن گواهینامه، باید در فواصل مختلف نسبت به استعلام نمره منفی اقدام کرد. در‌صورتی‌که نمره منفی در سطح یک و دو قرار داشت، با ۶ ماه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توانید گواهینامه خود را پاک کنید. در سطح یک که در شرف باطل شدن گواهینامه است، باید تا یک سال مجموع نمره منفی کمتر از ۲۰ داشته باشید.

اگر سوالی در خصوص نمره منفی و روش‌های پاک شدن آن دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند. در صورتی که گواهینامه پاکی دارید و می‌خواهید از ماشین خود درآمد اضافه‌ای به دست بیاورید، می‌توانید با ورود به صفحه ثبت نام راننده تپسی، در کمتر از ده دقیقه عضوی از ناوگان تپسی شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.