در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

ریشه مشکل در روشن شدن ماشین یا به باتری آن بازمی‌گردد یا به دینام. کم نور بودن چراغ‌های داشبورد و چراغ‌های جلو، تمام شدن عمر باتری ماشین، سخت استارت خوردن ماشین و خوردگی یا سولفاته شدن سر باتری برخی از نشانه‌های خرابی باتری ماشین هستند. در مقابل صدای کلیک یا صدای غرغر، استشمام بوی سوختن لاستیک یا سیم داغ و خرابی لوازم جانبی خودرو، علائم خرابی دینام را علائم خرابی دینام می‌دانند؛ هرچند که باید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشت تا در نهایت درست تشخیص داد.

در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی قصد داریم تا به کارکرد دینام و باتری، علائم کلی خرابی باتری ماشین آنها و اطلاعات دیگری در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم. با خواندن این مقاله، کاملا نشانه‌های خرابی دینام و باتری ماشین را از هم تشخیص خواهید داد؛ با ما همراه باشید.

در صورت روشن نشدن خودرو از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

در صورت خرابی باتری یا دینام ماشین، هر چه استارت بزنید ماشین روشن نخواهد شد. البته این که متوجه شوید که مشکل از دینام است یا باتری، موضوعی است که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم.

اول از همه مطمئن شوید که اتصال دهنده‌های خودرویتان محکم هستند. مثلا گاهی پیش می‌آید که در حین تعویض قطعه، این اتصال دهنده‌ها محکم در سر جای خود قرار نگیرند.

اول از همه باید این نکته را بدانید که دینام قطعه‌ای مقاوم است و خیلی دیرتر از باتری خراب می‌شود. یک روش سریع و آسان برای این که متوجه شوید که عامل خرابی ماشین دینام است یا باتری این است که اگر ماشینتان با روش باتری به باتری روشن شد، یعنی دینام ماشین درست است و باتری مشکل دارد. اما اگر با این روش ماشین روشن نشد، یعنی مشکل فراتر از باتری است و باید به دینام نگاهی بیندازید.

البته نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که به خرابی دینام و باتری اشاره می‌کنند، در ادامه هر کدام را بیشتر بررسی خواهیم کرد:

علائم خرابی دینام ماشین چیست؟

دینام، یکی از اجزاء بسیار مهم خودروست که وظیفه‌ی اصلی آن رساندن جریان الکتریکی جهت تغذیه‌ی باتری و سایر قطعات الکتریکی خودرو می باشد. از طرفی می دانیم که مهم ترین قطعه جهت روشن شدن خودرو “باتری” است، اما وظیفه شارژ باتری خودرو به عهده کیست؟ بله به عهده دینام ماشین است. به عبارتی با نبود دینام خودرو، برق باتری سریعا خالی می شود و درنهایت خودرو روشن نمی‌شود. حالا که با وظیفه دینام ماشین و نقش پررنگ آن در فرآیند برق رسانی به خودرو آشنا شدیم، بدنیست با علائم خرابی دینام ماشین نیز آشنا شویم:

برای بررسی خرابی دینام، به این علائم توجه کنید:

1- صدای کلیک یا صدای غرغر

ماشین را روشن کنید، اگر صدای غِرغِر یا کلیک می‌شنوید، یعنی دینام مشکل دارد. در این شرایط حتما به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

2- کم نور شدن تدریجی چراغ های داشبورد

توجه به نشانه‌های خرابی دینام در زمان رانندگی اهمیت بسیار بالایی دارد. مثلا اگر در حین رانندگی چراغ‌های داشبورد به‌تدریج کم نور شد یعنی دینام خودرو خراب است.

3- بوی سوختن لاستیک یا سیم داغ

استشمام هرگونه بوی سوختگی یا سیم داغ در ماشین و مخصوصا در حین رانندگی به این معناست که دینام سوخته و باید آن را تعویض کرد.

4- کار نکردن اجزای خودرو

اگر به خرابی دینام مشکوک هستید، در حین رانندگی به کارکرد بخش‌هایی همچون رادیو ماشین، شیشه‌های برقی یا هر وسیله جانبی دیگر ماشین دقت کنید. عدم کارکرد صحیح هرکدام از این بخش‌ها به این معنی است که برق کافی به این قطعات نمی‌رسد و این مسئله ناشی از خرابی دینام است.

از مجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

چگونه بفهمیم دینام، باتری را شارژ می کند؟

برای تست دینام، خودروی خود را روشن کنید، اگر چراغ‌های جلو کم نور باشد، دینام در حال خاموش شدن است. ماشین را خاموش کنید و محکم بودن اتصالات بین دینام و باتری را بررسی کنید. دوباره استارت بزنید. اگر ماشین باز هم روشن نشد، باید از تقویت کننده باتری استفاده کنید تا مشکل رفع شود.

تست دینام چطور انجام می شود؟

برای تست دینام باید یک مولتی‌متر یا ولتاژ سنج را وصل کنید و بعد از آن موتور را خاموش کنید. باید ببینید که چند ولت روی دستگاه نماش داده می‌شود؛ باید عددی بین ۱۳٫۶ تا ۱۴٫۳ باشد. اگر این بازه را ندیدید، ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید و دینام را تعویض کنید.

چگونه بفهمیم باتری ماشین دچار مشکل شده است؟

از میان تمام نشانه‌های خرابی باتری ماشین، 5 مورد از الباقی مهم‌تر هستند:

تمام شدن عمر باتری

هر باتری بین 2 تا 3 سال عمر می‌کند. اگر این مدت زمان را گذرانده‌اید، باتری ماشین را باید عوض کنید.

کم نور بوردن چراغ های جلو و داشبور

کم نور بودن چراغ‌های ماشین به معنای بروز مشکل در باتری ماشین هستند، چراغ‌های بخش‌های مختلف ماشین را خاموش و روشن کنید اگر روشن نشد، قطعا باتری مشکل دارد.

خوردگی یا سولفاته شدن سر باتری ماشین

یکی از مشکلاتی که باتری ماشین با آن مواجه می‌شود، سولفاته و خورده شدن است. این یک واکنش شیمایی بین باتری، مواد شیمیایی موجود در آن و آب و هوا است.

بوی عجیب باتری

پیچیدن بوی تخم مرغ فاسد یا پوسیدگی در ماشین به معنای خرابی باتری است و یعنی گازهای باتری به بیرون نشت می‌کنند. در چنین موقعیتی باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

استارت نخوردن ماشین

فرآیند استارت خوردن و روشن شدن ماشین به این‌صورت است که راننده سوییچ را در کابین اتومبیل چرخانده و با این کار برق را به سیستم استارت می‌رساند. در نتیجه آن را به حرکت در می‌آورد و موتور به ۱۰۰ دور در دقیقه برسد. در همین زمان، برق از باتری اتومبیل به استارت منتقل شده و استارت برق را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند تا به محور موتور یا همان میل‌لنگ منتقل شود. حرکت میل‌لنگ باعث می‌شود که یک چرخه احتراق در موتور ایجاد شود و موتور خودرو روشن شود.

با توجه به این سازوکار، اگر استارت زدن ماشین بیش از حد معمول زمان برد، به‌معنی مشکل از طرف باتری است.

طریقه تشخیص خوابیدن باتری ماشین

استارت نخوردن ماشین، متورم شدن باتری ماشین، بوی عجیب باتری، کم نور شدن چراغ‌های داشبورد یا چراغ‌های جلو، خاموش شدن ماشین بعد از استارت و سولفاته شدن سر باتری از جمله مهم‌ترین نشانه‌های خوابیدن باتری ماشین هستند. برای دانستن نکات مهم درباره باتری ماشی هم می‌توانید مطلب نگهداری باتری خودرو را بخوانید.

پس از تشخیص خرابی، سریعا به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید!

عامل خرابی ماشین شما باتری باشد یا دینام، باید هر چه سریع‌تر با دیدن اولین نشانه‌ها به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودرو خود را به صورت ریشه‌ای حل کنید، وقت را تلف نکنید!

اگر هم که خودروی سالمی دارید و به فکر داشتن یک شغل پردرآمد و کم‌دردسر هستید، به صفحه ثبت نام رانندگان سر بزنید و شرایط پیوستن به سفیران تاکسی اینترنتی تپسی را مطالعه کنید. می‌توانید در عرض کمترین زمان ممکن به ما بپیوندید.

اگر سوالی دارید، از ما بپرسید.

سوالات متداول تشخیص خرابی دینام از باتری ماشین

در ادامه پرتکرارترین سوالات موجود در این زمینه را پاسخ خواهیم داد:

باتری زودتر خراب می‌شود یا دینام؟

دینام به آسانی خراب نمی‌شود اما باتری ماشین در بهترین حالت هم بعد از گذشت 2 الی 3 سال، منقض شده و خراب می‌شود.

اگر ماشین با استارت زدن روشن نشد، چه کار باید کرد؟

در چنین شرایطی به سراغ اتصال دهنده‌های باتری بروید؛ اگر مشکلی وجود نداشت باید باتری به باتری کنید. در غیر این‌صورت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.