در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

همه چیز درباره برگ سبز خودرو و مدت زمان ارسال آن

یکی از مدارک مهم هر ماشین، برگ سبز خودرو است که از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای انجام معاملات، به داشتن آن احتیاج است. در چند سال‌ گذشته میان نیروی انتظامی و کانون سردفتران بحث‌هایی وجود داشت که نیروی انتظامی برگ سبز خودرو را برای انتقال سند کافی می‌دانست و سند زدن را واجب نمی‌دید. این در حالی بود که دفترخانه‌ها لازم می‌دانستند که افراد حتما باید برای انتقال سند خودرو اقدام کنند. همین موضوع باعث سردرگمی مردم می‌شد و آن‌ها نمی‌دانستند که به کدام‌‌ یک از این گفته‌ها عمل کنند. این موارد باعث شد که در رابطه با این برگه همواره سوالات زیادی برای افراد پیش آید که ما در این مقاله از سایت تپسی قصد داریم به نحوه استعلام و دریافت آن بپردازیم. پس اگر شما هم در رابطه با نحوه استعلام این برگه سوالی دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو برگه‌ سبز رنگی است که همه اطلاعات اصلی خودرو مانند نام برند و مدل ماشین، شماره موتور و شاسی، ظرفیت خودرو، تعداد سیلندرها و اطلاعات شخصی مالک اتومبیل را در آن ثبت می‌کنند. در واقع این برگ همان برگه‌ای است که پلیس راهنمایی‌ و‌ رانندگی بعد از تعویض پلاک، برای اتومبیل صادر خواهد کرد. یعنی در این برگه بعد از بررسی اصالت خودرو و تایید هویت مالک آن، اتومبیل به‌ نام فرد مورد نظر ثبت خواهد شد.

موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این‌ است که هنگام خرید خودرو صفر کیلومتر از کارخانه، برگ سبز خودرو صفر به فرد تحویل داده می‌شود اما تا زمان تسویه‌ حساب کامل، سند قطعی صادر نخواهد شد. در این مدت فرد می‌تواند با استفاده از برگ سبز و بدون نیاز به سند، اقدام‌ به معامله و فروش ماشین خود کند. حتی پلاک آن را نیز بدون هیچ نگرانی تعویض کند. پس این‌ موارد نشان می‌دهند که مجامع قضایی و رسمی نیز برگ سبز را به‌ عنوان سند رسمی خودرو قبول دارند و افراد با استناد به آن می‌توانند مالکیت خودرو خود را ثابت کرده و به خرید و فروش اتومبیل خود بپردازند.

مزایای تایید برگ سبز خودرو به‌جای سند مالکیت

برخی از مزایای تایید برگ سبز خودرو عبارتند از:

  • عدم نیاز به تنظیم سند خودرو در دفترخانه
  • کم شدن هزینه‌های نقل و انتقال خودرو
  • کاهش زمان لازم برای نقل و انتقال سند و معامله خودرو
  • کاهش هزینه و زمان معاملات خودرویی که فروشنده و خریدار خودرو در دو شهر مختلف زندگی می‌کنند.

چه اطلاعاتی روی برگ سبز خودرو ثبت می‌شود؟

در قسمت بالای برگ سبز خودرو، کلمه «سند مالکیت خودرو» نوشته شده است. علاوه بر این، شماره مالکیت خودرو هم روی آن ثبت شده و رسمی بودن برگ سبز را تایید می‌‌کند. همچنین مشخصات خاص هر ماشین یا همان شناسنامه خودرو هم در قسمت اول این سند تک‌ برگی نوشته می‌شود. این مشخصات شامل موارد زیر است:

  • نوع ماشین
  • رنگ
  • تیپ
  • تعداد محور
  • ظرفیت
  • شماره شاسی
  • تعداد سیلندر
  • نوع سوخت
  • تعداد چرخ
  • شماره موتور
  • شناسه ماشین

همچنین اطلاعات شخصی مالک خودرو هم مانند نام و نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر و محل صدور روی آن نوشته می‌شود. باید اشاره کنیم که همراه برگ سبز، یک کارت هوشمند که اطلاعات سند روی آن ثبت شده نیز برای ماشین صادر و به مالک تحویل داده می‌شود. این کارت در واقع همان کارت ماشین است که کارت شناسایی ماشین محسوب می‌شود.

مدت زمان صدور کارت خودرو بعد از تعویض پلاک

هنگامی که یک خودرو خاص را معامله کردید، پس از تحویل مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک و اتمام مراحل انجام آن، نیروی انتظامی برگ سبز و کارت خودرو را از طریق پست طی مدت 7 تا 30 روز برای شما ارسال خواهد کرد. اما اگر به علتی در این مدت مدارک ماشین‌ برای شما ارسال نشد، با مراجعه به بخش مرسولات سازمانی اداره، وضعیت ارسال این مدارک را پیگیری کنید.

برگ سبز خودرو را از کجا بگیریم؟

برای دریافت برگ سبز ماشین باید به پلیس راهنمایی‌ و رانندگی مراجعه کنید. در صورتی که کارهای مربوط به پلاک کردن ماشین یا تعویض پلاک انجام شد، کارت سبز خودرو برای شما صادر خواهد شد.

برگ سبز خودرو صفر

هرگاه ماشینی تولید می‌شود، هنگام انتقال و فروش آن به شما، یک برگ سبز هم برای آن صادر می‌شود. به همین دلیل بعد از خرید ماشین صفر، تقریبا بعد از 15 روز برگ سبز خودرو برای شما ارسال می‌شود.

البته اگر ماشین را به صورت لیزینگ یا قسطی خریده باشید، روی برگ سبز ثبت می‌شود که خودرو شما در رهن شرکت است. پس تا زمانی که تسویه حساب نکنید، امکان فروش خودرو برای شما وجود ندارد. 

قانون جدید برگ سبز خودرو 1402

مطابق قوانین جدیدی که برای انتقال سند خودرو در سال 1402 تعیین شد، شما می‌توانید نقل و انتقالات را به برگ سبز خودرو انتقال داده و آن را به عنوان یک سند رسمی مالکیت به کار ببرید. به عبارتی با تنظیم برگ سبز به وسیله مراجع مورد تایید و تعیین‌ شده به وسیله پلیس راهنمایی و رانندگی، می‌توانید مالکیت خودرو مورد نظر را انتقال دهید. پس می‌توان برگ سبز خودرو را همان سند رسمی در نظر گرفت.

مشکلات نداشتن برگ سبز خودرو

همانطور که گفتیم، برگ سبز خودرو همان سند مالکیت ماشین است. پس بدون داشتن برگ سبز خودرو نمی‌توان سند ماشین‌ را انتقال داد یا کارهای تعویض پلاک‌ آن را به انجام رساند.

فروش خودرو بدون برگ سبز

شاید بدون برگ سبز یا شناسنامه خودرو بتوانید ماشین را بفروشید، اما سندی برای آن صادر نخواهد شد. آن هم به‌ شرطی انجام می‌شود که وکالت فروش و وکالت کاری برای معامله ماشین تنظیم کنند. برای ثبت وکالت کاری و فروش خودرو هم داشتن مدارک زیر لازم است:

  • سند کمپانی برای ماشین صفر
  • سند رسمی یا بنچاقی که در دفتر اسناد رسمی به‌ نام مالک نقل‌ و‌ انتقال شده برای ماشین‌های دست‌ دوم صادر شده است.
  • همراه داشتن روزنامه‌ای که مفقودی برگ سبز در آن آگهی ثبت شده است.

تعویض پلاک بدون برگ سبز

اگر اصل برگ سبز خودرو را در اختیار نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید کارهای تعویض پلاک خودرو خود را انجام دهید. حتی اگر از برگ سبز خودرو یا کارت ماشین کپی داشته باشید.

پس هرگز فراموش نکنید که اگر برگ سبز اتومبیلتان را گم کردید، حتما در روزنامه‌های کثیرالانتشار این موضوع را ثبت کنید. چون اگر این کار را انجام ندهید، احتمال سوء استفاده از آن شما را به‌ دردسر می‌اندازد؛ چون بالاخره در این سند نام شما ثبت شده است.

هزینه صدور برگ سبز خودرو چقدر است؟

اغلب هزینه‌هایی که برای انتقال خودرو و صدور برگ سبز پرداخت می‌شود، به هزینه‌های تعویض پلاک مربوط می‌شود. طبق قانون تعیین شده در سال 1402، این خریدار است که باید هزینه تعویض پلاک خودرو را پرداخت کند. انجام این کار برای همه خودروها، 373 هزار تومان هزینه دارد؛ اما فروشنده باید سایر هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودرو را بپردازد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هنگام تعویض پلاک، حدود یک درصد از ارزش خودرو برای ماشین‌های داخلی و 2 درصد از ارزش ماشین‌های وارداتی، به عنوان مالیات گرفته می‌شود.

استعلام اصالت برگ سبز خودرو

در قسمت بالای برگ سبز خودرو، یک شماره سریال وجود دارد که به آن شماره سنا یا شماره مالکیت ماشین گفته می‌شود. این شماره یک شناسه است و برای استعلام وضعیت و اصالت برگ سبز خودرو کاربرد دارد.

استعلام برگ سبز خودرو صفر

شرکت‌های خودروسازی صدور برگ سبز خودروی صفر را برای خریدار برعهده دارند. پس اصلا نگران اصالت خودروی صفر نباشید. چون معمولا همراه با کارت ماشین به وسیله پست ارسال شده و بعد از 10 تا 15 روز به دست شما می‌رسد.

برگ سبز خودرو چند روزه ارسال می‌شود؟

خوشبختانه برگ سبز خودرو نسبت به سایر مدارک اتومبیل مانند کارت سوخت یا گواهینامه، در مدت زمان کمتری صادر و ارسال می‌شود. به طور معمول این برگه بین ۷ الی ۳۰ روز پس از صدور، برای مالک خودرو پست می‌شود.

البته گاهی اوقات ارسال برگه سبز به منزل شما به‌ دلایل زیادی مانند ثبت آدرس اشتباه، اشتباه فنی یا عدم حضور گیرنده با تاخیر مواجه می‌شود. اما اگر فرآیند ارسال برگه سبز خودرو شما بیش از یک ماه طول کشید، روش‌های استعلام برگه سبز خودرو را به کار بگیرید و از این طریق ماجرا را پیگیری کنید.

پیگیری برگ سبز المثنی

در بخش های قبلی از این مقاله، در خصوص نحوه پیگیری برگ سبز خودرو یک سری توضیحات را ارائه دادیم. اما اگر به هر دلیلی برگ سبز ماشین خود را گم کردید، چه اقدامی باید انجام داد؟ اولین کار در چنین شرایطی، اعلام مفقودی برگ سبز خودرو در روزنامه های کثیرالانتشار است. این اقدام باعث می شود تا افراد سودجو فرصت سوء استفاده از برگ سبز ماشین شما را نداشته باشند.

پس از ثبت آگهی و گذشت ده روز از زمان آن، لازم است تا به یکی از مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور مراجعه کنید. البته برای صدور برگه سبز المثنی خودرو، همراه داشتن مدارک زیر در زمان مراجعه لازم است:

برای انجام مراحل صدور برگه المثنی، خود شخص یا وکیل قانونی وی باید حضور داشته باشد. چون بخشی از این کارها مربوط به انگشت نگاری و احراز هویت است که باید توسط خود شخص انجام شود. بعد از تکمیل فرم مخصوص درخواست برگ سبز المثنی و ثبت درخواست، باید 15 الی 30 روز صبر کنید تا این سند به دست شما برسد. در طول این مدت نیز، اجازه نقل و انتقال خودرو یا استفاده از آن را نخواهید داشت. 

مراحل دریافت برگ سبز المثنی خودرو

برای دریافت برگ سبز المثنی خودرو لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

قدم اول

برای دریافت برگ سبز المثنی خودرو قبل از هر چیزی باید به سایت پست یافته به آدرس postyafteh.post.ir مراجعه کنید تا در صورت پیدا شدن، از طریق پست بتوانید آن را دریافت کنید. چون معمولا اگر اسناد و مدارک فردی توسط دیگران پیدا می‌شود، آن را به اداره پست تحویل می‌دهد. پس این شانس برای شما وجود دارد که برگ سبز خودرو شما نزد پست باشد.

قدم دوم

اگر در سایت پست یافته اثری از برگ سبز خودرو یا هر مدرک دیگری با نام یا کد ملی شما وجود نداشت، پس این بار لازم است آگهی خود را در یک روزنامه‌ کثیرالانتشار چاپ کرده و به طور رسمی آگهی مفقودی برگه خود را در آن چاپ کنید. چون شما برای برای دریافت برگ سبز جدید به ثبت این آگهی نیاز دارید و با این آگهی، برگ سبز قدیمی خودرو طبق قانون فاقد اعتبار خواهد شد.

قدم سوم

اگر از چاپ آگهی در روزنامه و اعلام مفقودی برگ سبز خودرو، ده روز گذشت، باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید که برای گرفتن نوبت تعویض پلاک، باید از طریق اینترنت اقدام کنید. چون امروزه تمام مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور، تنها با ارائه نوبت اینترنتی، خدمات خود را ارائه می‌دهند و بدون گرفتن نوبت اینترنتی، از این امکانات بهره مند نخواهید شد. پس برای دریافت نوبت باید به آدرس nobatdehi.epolice.ir مراجعه کرده و پس از ورود و ثبت نام باید در بخش خدمات، گزینه سند مالکیت المثنی را انتخاب کنید. سپس مراکز تعویض پلاک را جست و جو کرده و پس از انتخاب یکی از این مراكز، زمان مراجعه را به دلخواه انتخاب و سپس ثبت کنید.

انواع روش‌های پیگیری کارت سبز خودرو

برای پیگیری وضعیت ارسال کارت سبز خودرو یا کارت ماشین روش‌های مختلفی وجود دارد. خوشبختانه اغلب این روش‌ آنلاین و اینترنتی هستید و به مراجعه حضوری به پلیس + 10 یا مراکز تعویض پلاک و اداره پست نیازی ندارند. برای مثال می‌توانید به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شرکت پست مراجعه کرده و روی گزینه شناسنامه خودرو کلیک کنید. در استفاده از این روش حتما باید شماره پلاک ماشین را بدانید.

درسته که برگه سبز مانند دیگر مدارک خودرو، مثل کارت سوخت و کارت خودرو چندان کاربرد ندارد، اما گاهی اوقات نبود آن ممکن است شما را دچار دردسر کند. معمولا پس از تکمیل فرآیند انتقال مالکیت خودرو و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن، برگ سبز خودرو طی ۷ تا ۳۰ روز بعد به دست شما می‌رسد. اما اگر زمان ارسال برگ سبز بیشتر طول بکشد، حتما باید موضوع را پیگیری کنید. در ادامه روش‌هایی را برای پیگیری برگه سبز خودرو به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از وضعیت صدور برگه سبز اتومبیل‌تان مطلع شوید.

پیگیری کارت خودرو از طریق پست

برای پیگیری کارت ماشین می‌توانید از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شرکت پست استفاده کنید. فقط در این زمان به‌ جای انتخاب شناسنامه خودرو باید روی گزینه کارت خودرو کلیک کنید.

پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک

بعد از تعویض پلاک برای پیگیری کارت ماشین می‌توانید به سامانه پلیس راهور مراجعه کنید. در این روش کافیست وارد سامانه راهور به نشانی اینترنتی rahvar120.ir شده و روی گزینه «رهگیری مدارک سازمانی» کلیک کنید.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک

برای پیگیری کارت سبز خودرو می‌توانید کد دستوری (USSD) و شماره *110# را شماره گیری کنید. در حقیقت زمانی که این کد را با موبایل می‌گیرید، لیستی از خدمات برای شما به نمایش در می‌آید. خدماتی مانند:

  • کلانتری و پاسگاه
  • پلیس آگاهی
  • پلیس ۱۰+
  • خدمات راهور

شما باید روی گزینه خدمات راهور کلیک کنید تا در آخر اطلاعات مربوط به کارت خودرو برای شما به نمایش درآید.

پیگیری برگ سبز ماشین از طریق پیامک

گاهی اوقات ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشید. پس در این مواقع می‌توانید از یک روش ساده برای پیگیری وضعیت برگ سبز خودرو استفاده کنید. در این روش شما از طریق پیامک برگ سبز خودروی خود را پیگیری می‌کنید. برای استفاده از این روش شما تنها به کد رهگیری مرسوله پستی نیاز دارید. پس کافیست این کد را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ فرستاده و چند لحظه صبر کنید. پس از چند دقیقه، توضیحات مربوط به وضعیت برگ سبز خودرو برای شما ارسال خواهد شد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که روش استعلام پیامکی تنها برای پیگیری برگ سبز قابل استفاده است و برای استعلام مواردی مانند تاخیر صدور کارت سوخت کاربردی ندارد.

شماره تلفن پیگیری کارت خودرو

برای پیگیری کارت ماشین هیچ شماره تلفن اختصاصی وجود ندارد. اما شما می‌توانید با خود اداره پست تماس بگیرید. در واقع شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ شماره تلفن امور مشتریان شرکت ملی پست است و شما با شماره گیری آن می‌توانید سوالات مربوط به وضعیت ارسال کارت خودرو خود را از آن‌ها بپرسید.

آیا برای ثبت‌ نام راننده در تپسی به برگ سبز نیاز دارید؟

یکی از سوالاتی که برای رانندگان پیش می‌آید این است که آیا برای ثبت‌ نام در تپسی به برگ سبز نیاز دارید یا خیر؟ در جواب باید بگوییم که شاید این برگه به منزله داشتن سند رسمی ماشین است و شما در بسیاری از مواقع به ارائه آن نیاز خواهید داشت، اما برای ثبت نام در ناوگان تپسی، به عرضه این برگه نیازی نیست و مدارکی مانند اسکن کارت ماشین و گواهینامه معتبر کافی است. پس اگر قصد ثبت‌ نام در سامانه رانندگان تپسی و کسب درآمد بالا از طریق کار با ماشین را دارید، همین الان وارد صفحه ثبت نام سفیران تپسی شده و در کمترین زمان ممکن ثبت نام خود را در سایت انجام دهید.

سوالات متداول

برای پیگیری برگ سبز خودرو صفر چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورتی که برگ سبز خودرو طی 7 تا 30 روز برای شما ارسال نشد، باید به بخش مرسولات اداره پست مرکزی مراجعه کرده یا از روش‌های معرفی شده برای پیگیری کارت سبز خودرو استفاده کنید. 

آیا برگ سبز خودرو سند مالکیت است؟

امروزه داشتن برگ سبز خودرو مالکیت فرد را نشان می‌دهد و به تنظیم سند رسمی در دفترخانه نیازی نیست.

برگ سبز خودرو را از کجا بگیریم؟

پلیس راهنمایی‌ و رانندگی جایی است که برای گرفتن برگ سبز خودرو باید به آن‌جا مراجعه کنید. در واقع پس از انجام کارهای مربوط به پلاک کردن ماشین یا تعویض پلاک، کارت سبز خودرو برای شما صادر خواهد شد.

مدارک ماشین صفر کی میاد؟

پس از آن‌که یک خودرو را خریداری کردید، طی ۱۰ تا ۶۰ روز مدارک ماشین برای شما ارسال خواهد شد. اما گاهی به خاطر دلایل ساده‌ای مانند وارد کردن اشتباه آدرس مقصد یا برگشت ‌خوردن مدرک به علت حضور نداشتن گیرنده در مقصد، ارسال مدارک با تاخیر مواجه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.