در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

لیست لوازم مصرفی خودرو

لوزام مصرفی خودرو ملزوماتی هستند که نیازمند تعویض دوره‌ای هستند و اتفاقا وجودشان اهمیت بالایی دارد. روغن ترمز، روغن هیدرولیک، فیلتر روغن، فیلتر هوا، لنت ترمز، لنت دیسکی، شمع موتور، ضدیخ، آب رادیاتور، دیسک و صفحه کلاچ از جمله ملزومات مصرفی خودرو هستند که دوره‌ای باید تعویض شوند.

لیست لوازم مصرفی خودرو و آگاهی در مورد زمان تعویضشان، از جمله نکات بسیار مهم است که هر راننده‌ای باید به آن آگاه باشد. لاستیک، تسمه‌ها و دیسک، صفحه، روغن موتور و فیلتر روغن و لنت‌ها از جمله دیگر قطعات مصرفی خودرو هستند.

در این مطلب از بلاگ تپسی، به بررسی لیست لوازم مصرفی خودرو خواهیم پرداخت و لیستی کامل به همراه اطلاعاتی که لازم است درباره آنها بدانید را در اختیارتان خواهم گذاشت؛ با ما همراه باشید.

روغن موتور

پرمصرف‌ترین وسیله در خودرو، روغن موتور است. روغن موتور وظیفه دارد تا اصطکاک بین قطعات را کاهش دهد و قطعات موتور را خنک کند. همچنین روغن موتور خوب باعث افزایش طول عمر قطعات موتور می‌شود.

نکته مهمی که درباره روغن موتور وجود دارد این است که باید هر 5 تا 10 هزار کیلومتر آن را تعویض کرد. این که چه زمانی باید آن را عوض کنید، بستگی به کیفیت روغن موتو و نوع و مدل ماشنیتان دارد.

روغن ترمز

مهم‌ترین وسیله هیدرولیک در هر ماشین، روغن ترمز آن است. محل قراگیری این روغن درون لوله‌های ترمز اتومبیل است. درواقع هر زمان که پایتان را روی پدال ترمز می‌گذارید، روغن ترمز فرمان صادر شده را به چرخ‌های اتومبیل منتقل کرده و باعث کم شدن سرعت یا توقف کامل ماشین می‌شود.

یادتان باشد که اگر روغن ترمز تمام شود، خودور توقف نمی‌شود.

فیلتر روغن

فیلتر روغن قطعه‌ای پر مصرف است و وظیفه تصفیه و پاکسازی روغن موتور را برعهده دارد. نکته مهمی که درباره فیلتر روغن وجود دارد این است که لازم است که بعد از هر بار تعویض روغن موتور، فیلتر روغن هم عوض کنید. هرچند که می‌توانید هر دو بار یک دفعه هم این کار را انجام دهید.

در صورتی‌که این قطعه را به موقع تعویض نکنید، روغن کثیف در موتور جریان پیدا می‌کند.

روغن واسکازین (روغن دنده)

روغن واسکازین همان روغن گیربکس است و برای روغن‌کاری بخش‌های متحرک خودرو در گیربکس ماشین استفاده می‌شود. با این کار، قطعاتی که در گیربکس قرار دارند، بهتر کار می‌کنند.

روغن گیربکس باید بین هر 70 تا 100 هزار کیلومتر بررسی شده و تعویض شود.

روغن هیدرولیک

در خودروهای جدید، روغن هیدرولیک یک قطعه پرمصرف و مهم است. روغن هیدرولیک فرمان چرخش و انتقال قدرت را به بقیه قسمت های هیدرولیکی خودرو منتقل می‌کند. در ماشین‌های با فرمان هیدرولیک باید سالی یک بار روغن هیدرولیک را تعویض کرد.

فیلتر اتاق (فیلتر کابین)

وظیفه فیلتر اتاق تمیز کردن هوای داخل کابین است. به‌صورت عادی، هر 12 ماه یک بار باید فیلتر اتاق را عوض کنید البته این باعث نمی‌شود که به شما توصیه کنیم سالی دو بار آن را حتما چک کنید.

فیلتر هوا

فیلتر هوا وظیفه دارد تا هوا را تصفیه کند و هوای کافی به موتور برساند. این فیلتر از زمان روشن شدن ماشین تا زمان خاموش شدنش در حال کار است.

زمان بندی تعویض فیلتر هوا به عوامل مختلفی بستگی دارد اما بهترین زمان‌بندی برای تعویض آن هر سال یک بار است. البته اگر در جایی پر گرد و غبار زندگی می‌کنید، این مدت زمان را باید به هر 6 ماه یک بار کاهش دهید.

گاز کولر

با این که میزان استفاده شما از ماشین روی عمر گاز کولر تاثیر می‌گذارد اما بهتر است که هر 2 الی 5 سال یک بار گاز کولر خودروی خود را تعویض کنید.

فیلتر بنزین (صافی بنزین)

فیلتر بنزین، سوخت ماشین را پاکسازی و تصفیه می‌کند. اگر این قطعه به موقع تعویض نشود، سیستم انژکتور خودرو و پمپ بنزین آسیب می‌بیند.

بهترین پیشنهاد برای تعویض فیلتر بنزین، بین هر 10 تا 30 هزار کیلومتر کارکرد است.

لنت ترمز

لنت ترمز وظیفه ایجاد اصطکاک در نیروی جنبشی چرخ‌های متحرک خودرو را دارد. با این کار و تبدیل نیروی جنبشی به نیروی حرارتی باعث توقف خودرو می‌شود.

زمان تعویض لنت ترمز چرخ‌های جلو بین 20 هزار تا 30 هزار کیلومتر و زمان تعویض لنت چرخ‌های عقب بین 70 هزار تا 100 هزار کیلومتر است.

توجه! برای امنیت خود و همراهانتان هم که شده، باید به موقعلنت ترمز را عوض کنید.

شمع موتور

یکی از پرمصرف ترین قطعات ماشین، شمع خودرو است. این قطعه باعث ایجاد جرقه و در نهایت روشن شدن موتور ماشین می‌شود. البته این قطعه نیز همچون دیگر قطعات این لیست نیاز به تعویض به موقع دارد؛ زمان تعویض شمع خودرو بین 50 هزار تا 100 هزار کیلومتر کارکرد است.

ضد یخ و آب رادیاتور

چک کردن ضد یخ و میزان آب رادیاتور حتی در تابستان هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای همین، همیشه باید آب رایداتور و ضد یخ در ماشین داشته باشید تا در صورت نیاز به مخزن مربوطه اضافه کنید.

تسمه دینام و پروانه (تسمه هیدرولیک)

تسمه دینام ماشین باید هر 30 هزار کیلومتر یک بار چک شده و در صورت خوردگی، پارگی یا تکه تکه شدن تعویض شود. تسمه دینام یا تسمه پروانه‌ای وظیفه انتقال نیروی گشتاور موتور را به پمپ آب، سیستم تهویه مطبوع و دینام را برعهده دارد.

توصیه می‌کنیم که یک تسمه دینام زاپاس در ماشینتان داشته باشید که در صورت پارگی و حرکت نکردن خودرو، این قطعه را عوض کنید.

آب شیشه شور

هیچ وقت نگذارید که آب مخزن شیشه شورتان خالی شود. همچنین از آب معمولی بهتر است برای این کار استفاده نکنید. برخی مایع‌های شستشوی شیشه در بازار هستند که کارایی بهتری دارند و حتی در زمستان هم یخ نمی‌زنند.

تسمه تایم

هر تسمه تایم باید بین هر 60 تا 80 هزار کیلومتر تعویض شود. تسمه تایم وظیفه تنظیم زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را برعهده دارد.

اگر تسمه تایمتان پاره شد، حتما به موقع آن را عوض کنید زیرا در غیر این‌صورت به کل موتور آسیب می‌رساند.

دیسک و صفحه کلاچ

هر 60 تا 80 هزار کیلومتر یک بار، دیسک و صفحه کلاچ خود را عوض کنید. از آن جایی که صفحه کلاچ وظیفه انتقال نیرو به چرخ دنده و به حرکت درآوردن خودرو را برعهده دارد، بهتر است که حواستان به یلامت این قطعه مهم در ماشینتان باشد.

لاستیک (تایر)

یکی از پرکارترین و البته پراصطکاک‌ترین قطعات هر خودرو، لاستیک آن است. برای همین، بین هر 70 تا 100 هزار کیلومتر باید آن را عوض کرد.

توجه! هر تایری دارای تاریخ انقضا است که روی لاستیک درج می‌شود، بیشتر از آن از لاستیک خود کار نکشید.

سنسور اکسیژن

هر 50 هزار کیلومتر یک بار باید سنسور اکسیژن را تعویض کنید. سنسور اکسیژن وظیفه اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در سوخت را دارد. کامپیوتر خودرو با توجه به اطلاعات دریافتی میزان پاشش سوخت را مشخص کند.

تیغه برف پاک کن

تیغه برف پاک‌کن در اثر قرارگرفتن در معرض نور خورشید یا سرما و یخبندان، آسیب دیده و خراب می‌شود. بنابراین هر چند وقت یک بار مخصوصا قبل از پاییز و زمستان، آن را چک کنید و اگر لازم بود، تعویضش کنید.

استپر موتور

هر 50 هزار کیلومتر یک بار باید استپر ماشین خود را تعویض کنید. استپر وظیفه تنظیم دور آرام موتور را برعهده دارد. از علائم خرابی استپر ماشین، حرکت درجا و خاموش شدن ماشین است.

باتری

برق قطعات الکترونیک خودرو بر عهده باتری است؛ این قطعه عمر 2 ساله دارد. یادتان باشد که باتری خودرو تنها قطعه مصرفی است که گارانتی دارد. در ضمن، اگر ماشین برای مدت زمان زیادی خاموش بوده باشد، اصطلاحا باتری ماشین می‌خوابد و خراب می‌شود.

اقلام مصرفی مهم ماشین را بشناسید و به‌ موقع آنها را تعویض کنید!

در این مطلب تمام اقلام مصرفی خودرو را با نکات مهمشان به شما معرفی کردیم، این لیست را مرور کنید و هر قطعه‌ای که در ماشینتان نیاز به تعویض دارد را سریع‌تر بررسی کنید.

اگر هم که ماشین سالمی دارید و دوست دارید به عنوان یکی از رانندگان تاکسی اینترنتی مشغول به کار شوید، می‌توانید از طریق صفحه ثبت نام رانندگان تپسی شرایط پیوستن به ناوگان تپسی را مورد بررسی قرار دهید و درخواست خود را ارسال کنید. اگر همه چیز طبق برنماه پیش برود، شما در کمتر از 10 دقیقه یکی از سفیران ما خواهید شد.

در انتها اگر سوالی دارید، از ما بپرسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.