در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

آشنایی با روش‌های پیگیری کارت خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن

یکی از مهمترین مدارکی که باید در هنگام رانندگی به همراه داشته باشیم، کارت خودرو است. کارت خودرو نقش سند یک وسیله نقلیه را داشته و ثابت می‌کند که خودروی مورد نظر سرقتی نیست. به همراه داشتن چنین مدرکی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که مدام در حال سفر هستند، ضروری است. اما شاید به دلایل مختلف، کارت خودرو خود را گم کرده و یا آن را دزدیده باشند؛ یا اینکه به تازگی خودروی خود را عوض کرده و با وجود تعویض پلاک، هنوز کارت خودرو به دست شما نرسیده است. در این مطلب قرار است تا روش‌ها و مراحل پیگیری کارت خودرو را به شما یاد دهیم.

کارت خودرو چیست؟

کارت خودرو در حکم سند وسیله نقلیه است که همیشه برای رانندگی باید آن را به همراه داشت. البته برای دیگر امورات مربوط به ماشین مانند گرفتن کارت سوخت، دریافت معاینه فنی و ترخیص خودرو از پارکینگ هم از شما کارت خودرو می‌خواهند. چون کارت خودرو ثابت می‌کند که خودرویی که در حال رانندگی با آن هستید، متعلق به خود شماست.

در قسمت رویی و پشت کارت خودرو، یک سری اطلاعات مشخص وجود دارد. مثلاً بر روی کارت خودرو نام مالک، شماره ملی مالک، شماره پلاک و شماره شناسایی خودرو VIN)) جود دارد. قسمت پشتی کارت هم برای ثبت اطلاعات مربوط به خودرو استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • نوع خودرو
  • تیپ خودرو
  • مدل
  • سوخت
  • شماره موتور
  • ظرفیت
  • شماره شاسی
  • شماره ۸ رقمی کارت خودرو

پس تحویل مدارک احراز محل سکونت به مراکز تعویض پلاک، ۱۰ روز تا دو ماه طول می‌کشد تا کارت خودرو به محل سکونت شما پست شود.

نحوه پیگیری کارت خودرو

اگر به هر دلیلی درخواست صدور کارت خودرو داشته و هنوز به دستتان نرسیده، وضعیت آن را با روش‌های زیر پیگیری کنید. راه‌های مختلفی برای پیگیری کارت خودرو وجود دارد که چند مورد از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

۱ – پیگیری کارت ماشین از طریق پست

با انجام مراحل زیر، می‌‌توانید پیگیر آخرین وضعیت کارت خودرو خود از طریق پست باشید. چون پلیس راهور یا مراکز تعویض پلاک، کارت شما را از طریق اداره پست برای شما ارسال می‌کند.

  • ابتدا وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا شوید.
  • سپس از بین گزینه‌های موجود در آیتم کشویی، گزینه «کارت خودرو» را انتخاب کنید.
  • در این مرحله سایت از شما می‌خواهد تا شماره پلاک خودرو را وارد کنید.
  • اعداد کنترلی را مطابق تصویر در کادر مشخص شده نوشته و دکمه جستجو را بزنید.

پیگیری از طریق پست تنها روشی است که صرفاً با شماره پلاک خودرو انجام می‌شود. البته این روش از پیگیری را می‌توانید برای مرسولاتی دیگر همچون گواهینامه، اسناد موتور سیکلت، دیوان عدالت اداری، شناسنامه خودرو، نظام وظیفه و رهگیری سیم کارت هم به کار ببرید.

2- پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک

با ارسال پیامک هم می‌توانید پیگیر وضعیت کارت خودرو خود باشید. برای این کار، شما به کد رهگیری مرسوله پستی نیاز دارید. این کد باید در زمان تعویض پلاک یا درخواست کارت خودرو، برای شما ارسال شده باشد.

برای پیگیری از این طریق، باید کد رهگیری پستی مرسوله را به سر شماره ۲۰۰۰۴۴۱ بفرستید. بدین ترتیب آخرین وضعیت کارت خودرو برای شما ارسال می‌شود. این سرشماره همان شماره پیامک شرکت پست است که به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا از آخرین وضعیت کارت خودرو خود آگاه شوند. البته توجه داشته باشید که در این روش، امکان پیگیری با کد ملی یا شماره پلاک وجود ندارد.

3- پیگیری کارت خودرو از ناجا

این روش مناسب افرادی است که قصد پیگیری کارت خودرو با کد ملی را دارند. در این روش شما می‌توانید در هر زمان و مکان که بخواهید، از سامانه ۱۱۰۰ برای پیگیری کارت خودرو استفاده کنید. این امکان حتی برای گوشی‌های تلفن همراه ساده نیز میسر بوده و هیچ گونه محدودیتی ندارد. فقط برای استفاده از این روش، باید شماره تلفن همراه شما در سامانه ثبت شده باشد. برای پیگیری کارت خودرو با کد ملی، مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا عدد یک را به شماره تلفن ۱۱۰۰ پیامک کنید.

  • اگر شماره همراه شما در سامانه موجود باشد، کد ملی مرتبط به همان شماره تلفن برایتان ارسال خواهد شد. شما هم باید پس از بررسی کد ملی و درست بودن آن، عدد صفر را در پاسخ ارسال کنید.
  • سپس سامانه از این طریق، مراحل طی شده برای خدمات مختلف مانند پیگیری کارت خودرو صفر کیلومتر یا کارکرده را ارسال خواهد کرد.

این روش از پیگیری کارت ماشین پولی بوده و به ازای هر پیامک، مبلغی از حساب شما کسر خواهد شد. پس اگر تمایلی به استفاده از این سرویس نداشتید، باید عدد ۲ را به شماره ۱۱۰۰ ارسال کنید. بدین ترتیب کلیه خدمات پیگیری کارت خودرو با کد ملی، برای شما لغو خواهد شد.

4- پیگیری از طریق تماس تلفنی با اداره پست

اگر از روش‌های معرفی شده قبلی نتیجه نگرفتید، راه حل بعدی تماس با اداره پست است. شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ متعلق به مرکز امور مشتریان شرکت ملی پست است. شما باید با این شماره تماس گرفته و ابهام یا سؤال خود را با آن‌ها در میان بگذارید. اپراتور‌های اداره پست آماده پاسخگویی به سؤالات مشتریان و ارائه اطلاعات به آن‌ها هستند.

البته این شماره تلفن و روش‌های معرفی شده، صرفاً برای پیگیری وضعیت کارت خودرو هستند. پس نباید از آن‌ها برای کار‌های دیگری مانند پیگیری سهمیه بنزین تاکسی استفاده کرد.

آیا امکان پیگیری حضوری کارت خودرو وجود دارد؟

خیر. قبلاً این امکان وجود داشت که با مراجعه به شهرک آزمایش، از روند ارسال کارت خودروی خود مطلع شوید. اما این مرکز دیگر پاسخگوی سؤالات این چنینی نیست و تمامی این وظایف بر عهده مراکز تعویض پلاک است. پس از مراجعه حضوری به شهرک آزمایش و پیگیری کارت خودرو، جدا خودداری کنید.

پیگیری کارت خودرو برگشتی

مامور پست وظیفه دارد تا سه بار مرسوله شما را درب منزل بیاورد. اما اگر طی این سه بار موفق به تحویل کارت خودرو نشود، مرسوله را به اداره پست برگشت داده می‌شود. این مرسوله تا سه ماه در اداره پست می‌ماند و اگر در طول این مدت خبری از مالک کارت خودرو نشود، در نهایت مرسوله را به پلیس راهور ناجا برگشت می‌دهند.

در این مرحله شما باید برای دریافت کارت خودرو به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. اما اگر ۶ ماه از این زمان گذشت و باز هم خبری از مالک خودرو نشد، باید مجدداً برای صدور کارت جدید اقدام کنید. یعنی لازم است تا به همراه مدارک به مراکز تعویض پلاک بروید.

در صورت تغییر آدرس محل سکونت چه کنیم؟

شاید شما به تازگی محل سکونت خود را تغییر داده و الان می‌خواهید تا کارت خودرو به آدرس جدید ارسال شود. در این صورت یا باید به سایت پلیس راهور به نشانی https://rahvar۱۲۰.ir مراجعه کرده و یا به صورت حضوری به مراکز تعویض پلاک بروید. البته به خاطر تأخیر در بروز‌رسانی‌های سایت راهور، بهتر است که از طریق روش دوم اقدام کنید. در هنگام مراجعه، مدارک شناسایی و احراز محل سکونت جدید فراموش نشود.

ضرورت پیگیری کارت خودرو برای رانندگان

رانندگان عضو شده در ناوگان مسافربری تپسی، در طول روز حداقل چندین سفر درون شهری و برون شهری دارند. پس هر لحظه امکان دارد که به كارت خودرو نیاز داشته باشند. نداشتن کارت ماشین برای چنین فردی، به معنای تعطیلی کسب و کارش است. به همین خاطر سعی کردیم تا در این مطلب، روش‌هایی برای پیگیری کارت خودرو معرفی کنیم. رانندگان هم می‌توانند با به‌کارگیری یکی از این روش‌ها، در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانند از وضعیت کارت خودرو خود مطلع شوند. سؤالات و پیشنهادات خود در ارتباط با پیگیری کارت ماشین را در قسمت نظرات همین مطلب وارد کنید.

اگر هم تمام مدارک لازم ماشین خود را دارید و دوست دارید از خودروی‌تان درآمد اضافه‌ای به دست بیاورید، می‌توانید با رفتن به صفحه ثبت نام راننده تپسی، در کمتر از 10 دقیقه عضوی از ناوگان این شرکت تاکسی اینترنتی شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.