6 راه برای همراهی با سالمندان
طبیعتا برای همهی ما پذیرش این که اطرافیان و عزیزانمان به سمت سالمندی میروند، سخت است. اما به هر حال این چیزی است که نمیتوان جلوی آن را گرفت. تنها کاری که میتوان کرد، همراهی است. با این که شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است و نمیتوان برای همهی سالمندان یک نسخهی واحد پیچید، چند نکتهی کلی، میتواند کمک کننده باشد. در این یادداشت، برایتان تعدادی از آنها را آوردهایم:
احترام، حرف اول را میزند!
به خاطر داشته باشید که بزرگسالی این افراد، با کودکی شما همزمان بوده است و در نتیجه پیش از هر چیز از شما توقع احترام دارند. این احترام، میتواند دامنهی گستردهای را شامل شود. مثلا اینکه سعی نکنید چیزی را مستقیما به آنها آموزش دهید، به رفتار یا شیوهای که کاری را انجام میدهند انتقاد کنید، غر بزنید یا سعی کنید تغییرشان دهید. چنین رفتارهایی از جانب شما، برای آنها احتمالا سخت و برخورنده خواهد بود.
برایشان تولید مسئولیت کنید!
دو سه گلدان که نیاز به مراقبت دارند، یک آکواریوم کوچک، یک پرنده یا یک حیوان خانگی، میتواند در این افراد حس مسئولیت داده و به زندگیشان معنا بدهد. معمولا سالمندان حتی اگر کسالتی داشته باشند، از این که احساس کنند باری را از دوش کسی برمیدارند یا شرایط زندگی کسی به آنها وابسته است، حس بهتری خواهند داشت.
گوش بدهید!
با افزایش سن، نیاز به صحبت کردن، از نصیحت کردن و نشان دادن راهکارهای زندگی گرفته تا گشت و گذار در خاطرات دور برای تسلای خاطر شخصی، بیشتر احساس میشود. در نظر داشته باشید که نیاز نیست پای صحبت سالمندان نشستن، مانند یک گفت و گوی ایده آل، به شما هم همان لذت را بدهد. شما با این کار، در حال جبران کردن زحماتی هستید که این افراد در جوانی برای شما یا دیگران کشیدهاند. پس لازم است صبور باشید و به آنها فرصت دهید. ضمن این که قطعا با شنیدن تجربیات عمرانهی یک فرد، خودتان هم چیزی خواهید آموخت.
برنامهی منظم دیدار و توجه ترتیب دهید!
سالمندان را وارد برنامهی هفتگیتان کنید. خود را ملزم کنید که مثلا آخر هفتهها به آنها سر بزنید. به سلامتیشان اهمیت دهید، داروهایشان را چک کنید، با پزشکشان صحبت کنید، برای رفتن به دندانپزشکی همراهیشان کنید. از طرف دیگر سعی کنید ترتیبی دهید تا نگران امور روزمرهی منزل نباشند. اگر خانه نیاز به تمیزی دارد، اگر شیر آب باید تعمیر شود، لامپ پذیرایی عوض شود یا پردهها شسته شود، کنارشان باشید و یا خودتان مشکل را حل کنید و یا ترتیبی دهید که این مشکلات برطرف شوند. سادهتر از هر چیز آماده کردن غذایی وقتگیر است که شاید خودشان انرژی و حوصلهاش را نداشته باشند.
آنها را با تکنولوژی آشتی دهید!
بهترین چیز این است که به جای این که برای پدر و مادرها یا پدربزرگ و مادربزرگها، قبضهایشان را پرداخت کنید، خرید اینترنتی انجام دهید، برقکار آنلاین خبر کنید، تاکسی اینترنتی بگیرید یا کتاب صوتی بخرید، به آنها آموزش دهید تا بتوانند خودشان این کارها را انجام دهند. احتمالا کمی مشکل است. آنها در میانسالی با تکنولوژی مواجه شدهاند و شاید به اندازهی شما با آن راحت نباشند. اما با کمی صبوری، قطعا حس بهتری خواهند داشت.
راههای سادهتر را برایشان پیدا کنید!
اما اگر آنها برای در جریان تکنولوژی قرار گرفتن، تمایلی از خود نشان نمیدهند، سعی کنید راههای سادهتر را برایشان پیدا کنید. به شکلی که هم بتوانند از مزایای تکنولوژی استفاده کنند و هم مجبور نباشند عملیات پیچیدهای را انجام دهند.
مثلا تصور کنید پدربزرگتان از شما میخواهد برایش تپسی بگیرید. شما چند راه دارید. اول این که برایش تپسی بگیرید. دوم اینکه تپسی گرفتن را به او یاد بدهید. راه بهتر اما شاید این باشد که از او بخواهید با 1630 تماس بگیرد تا اپراتورهای تپسی تلفنی، به راحتی و بدون دردسر، برای او تپسی بگیرند. به این ترتیب امکان استفاده از مزیتهای تکنولوژی را به پدربزرگتان دادهاید و هم بدون این که بخواهد درگیر گوشی هوشمند شود، به او یاد دادهاید که خودش در گرفتن تاکسی اینترنتی، مشارکت فعال داشته باشد.
چون مادرم در سن سالمندی است با موارد ذکر شده برخورد کرده ام راه حلهای جالب و اموزنده ای ارائه شده بود
اگر برای رقابت با سایر شرکتها، قیمت سفر را کمتر میزنید لااقل کمیسیون را هم کم کنید.
قیمتهای تپسی از اسنپ بین ده تا بیست درصد کمتر است! ولی کمیسیون همان ۱۵درصد است!
سلام،درخواست سفرای تپسی ،تماما مسافت وفاصله خودرو بامبدا درخواستی،خیلی طولانی وغیرمعقول هست،بخاطرهمین من اسنپ رو قبول میکنم تازودتر به مبدامسافرم برسم وهم خودم وهم مسافرم راضی تر هستیم،،،لطفا مبدا رو براساس نقطه حضورراننده ارایه دهید،،
●●● نکته بسیار مهم ●●●
با سلام و وقت بخیر
یکی از دلایلی که من به جای تپسی در شرکت های رقیب کار میکنم اینه که وقتی ۴۱۴۰۰ تومن پول بابت ۱ روز طرح ترافیک باید پرداخت کرد ،حداقلش اینه که شرکت ،کمیسیون سفرهای درون طرح رو تا ساعت ۱۹ نگیره ،کاری که اسنپ ،دینگ و ماکسیم انجام میدن و سفرهای درون طرح کمیسیون نداره ،این به نفع شرکت ها هم هست ،برای اثبات عرائضم میتونید از بیرون یا داخل طرح (فرقی نداره فقط ۱ طرفش داخل طرح ترافیک باشه) با اپلیکیشن مسافر از هر ۴ شرکت درخواست ماشین بدید ،اسنپ کمتر از ۳۰ ثانیه ماشین میفرسته ،دینگ و ماکسیم حدود ۲.۳ دقیقه و تپسی شاید ۱۰ دقیقه و بیشتر هم طول بکشه…
قیمت ها تقریبا یکسانِ ولی به دلیلی که عرض کردم رانندگان تپسی انگیزه ای برای قبول درخواست ندارند چون همون سفر رو اگر از طریق شرکت های دیگه برند کمیسیونی پرداخت نمیکنند.
تازه بماند که اسنپ و دینگ حتی راننده رو تشویق به قبول درخواست طرح دار میکنند و پاداش هایی برای قبول درخواست مناطق خاص داخل طرح به راننده پرداخت میکنند…
حیفه برندی مثل تپسی که جدیدا تسویه حساب رو آنی پرداخت میکنه و نسبت به رقباش این برتری رو داره ،به راحتی سفیر و مسافران رو از دست بده ،خودتون هم میدونید که درخواست ها فقط داخل طرح نیست و حتی خودروهایی هم که طرح دارند درخواست های بیرون طرح رو هم قبول میکنند و میرن و کمیسیون پرداخت میکنند ،پس این کار باعث نمیشه شرکت کلا کمیسیون نگیره ،این فقط انگیزه ایه برای سفیر که با تپسی کار کنه. (به نوعی جوری جنسه)
•••> حالا چرا میگم برای هر ۳ طرف (سفیر ،مسافر و شرکت) خوبه؟
مسافر وقتی چند روز این کار رو بکنه و ببینه ماشین تپسی درخواست قبول نمیکنه ،در سفرهایی که بیرون طرح هم هست ،با ذهنیتی که از قبل داره دیگه درخواست نمیده و بی خیال سفر که نمیشه چون باید به مقصد برسه پس به سراغ شرکت های رقیب میره ،به همین سادگی…
ضمنا به دیگران هم این نکته رو میگه (تبلیغ منفی)
سفیر هم وقتی ۴۱۴۰۰ تومن (که واقعا عدد کمی نیست برای چند ساعت در ۱ روز!) پرداخت میکنه میخواد که اون پول رو جبران کنه و به حسابش برگرده ،اگر ببینه هم باید پول طرح بده هم پول کمیسیون پس درخواست هایی رو میره که یا داخل طرح نیست یا با تپسی کار نمیکنه…
و شرکت ،برای شرکت که خیلی مهم تره اول اینکه شرکتی که پول میده تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی انجام میده قطعا به دنبال جذب مسافره ولی به همین سادگی روزانه چند صد مسافر رو خودش با رفتار خودش تقدیم شرکت های رقیب میکنه!
(من ۱۰ سال کارم تبلیغات بوده و تحصیل کرده همین رشته ام) میخوام بگم هزینه کمیسیون سفرهای طرح دار شاید ۱ هزارم هزینه تبلیغ بیلبورد و تلویزیون هم نشه…
(قیمت ۱ بیلبورد در همت برای ۱ ماه ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومن
قیمت ۳۰ ثانیه تبلیغ در ارزونترین ساعت تلویزیون حدود ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ تومن
قیمت کل کمیسیون محدود ماشین هایی که طرح ترافیک دارند چقدر میشه!؟
در شرایطی که ۱۰۰ ها بیلبورد و تیزر تبلیغاتی پخش شده…)
و مهم تر اینکه سفیرهایی که طرح ترافیک دارند خودشون تبلیغی هستند برای شرکت تپسی ،چون محدودیت زوج و فرد و طرح ندارند و از مسیرهای سر راست تر و زودتر مسافر رو به مقصد میرسونند و باعث میشن از هر کجا و هر زمان مسافر درخواست داد به سرعت درخواستشون قبول بشه و اون وقت تپسی میتونه مسافرهای سایر رقبارو جذب کنه…
ضمنا تبلیغی برای تپسی هست که بین مسافرا پخش میشه که تپسی ماشین طرح دار داره ،در صورتیکه الان بالعکسه!
البته تمام اینا به شرطی باعث پیشرفت همه میشه که همون مبلغ کمیسیون حذف نشه ولی به جاش قیمت درخواست های طرح ترافیک بیاد پایین تر!
چون به هر حال یه راننده بعد از چند روز کار کردن قیمت سفرهارو با توجه به ساعت و مسافت متوجه میشه و به راحتی بین شرکت ها و درخواست ها انتخاب میکنه…
در آخر اگر متن طولانی شد چون نکته مهم و لازمی بود ،امیدوارم با وقتی که گذاشتم و نکته ای که گفتم قدمی هر چند کوچک در رشد شرکت و بیشتر شدن درآمد سفیران و تپسی برداشته باشم.
با احترام