در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

علائم خرابی برف پاک کن و راه حل تعمیر آن

خودرو مانند یک کارخانه است. در این کارخانه سیار هر پیچ و مهره و هر سیستم یک وظیفه مشخص برعهده دارد. با خرابی هر قطعه، کارایی کل سیستم مختل می‌شود. گاهی این قطعه یک وظیفه حیاتی بر عهده دارد و گاهی هم وظیفه‌ای فرعی. برف پاک کن از جمله قطعات مهم و کاربردی خودرو است. خرابی برف پاک کن می‌تواند به طور مستقیم بر کیفیت رانندگی و ایمنی راننده تاثیر منفی بگذارد.

در این مقاله از وبلاگ تپسی قرار است با معرفی اجزای مختلف برف پاک کن، علائم شایع خرابی آن را توضیح دهیم.

برف پاک کن خودرو چیست؟

جالب است بدانید که برف پاک کن برای اولین بار در سال 1903 توسط یک مخترع زن امریکایی با نام مری اندرسون به صنعت خودروسازی معرفی شد.

از آن تاریخ تا به امروز، ساختار این سیستم تغییر چندانی پیدا نکرده اما توانسته به قطعه ای حیاتی در ماشین‌ها تبدیل شود.

برف پاک کن شیشه جلو و عقب و نحوه کار آن، مخصوصا در روزهای بارانی و برفی کیفیت رانندگی ایمن را بالا می‌برد.

معرفی قطعات سیستم برف پاک کن خودرو

برای آنکه علائم خرابی برف پاک کن را بدانیم؛ ابتدا بهتر است با قطعات مختلف این سیستم آشنا شویم . باید وظیفه هرکدام را بدانیم.

·  موتور

موتور برف پاک کن مانند هر سیستم الکتریکی، وظیفه تامین نیروی برف پاک کن را بر عهده دارد. این موتور انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می‌کند و باعث حرکت برف پاک کن می‌شود. یکی از مهمترین دلایل خرابی برف پاک کن ایراد موتور است.

·  بازوی برف پاک کن

در این سیستم، بازوها وظیفه انتقال انرژی از موتور به تیغه برف پاک کن را بر عهده دارند. این بازوها به تیغه‌ها متصل هستند و آن‌ها را بر روی شیشه خودرو به حرکت در می‌آورند.

·  تیغه برف پاک کن

وظیفه تمیز کردن شیشه‌ها در این سیستم، بر عهده تیغه برف پاک کن است. این تیغه با توجه به جنس مواد سازنده به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

1.  تیغه ژله‌ای

این نوع تیغه برف پاک کن از جنس سیلیکون ساخته شده و توانایی بالایی در تمیز کردن شیشه خودرو از گرد و غبار و قطرات باران و دانه‌های برف دارد. طول عمر این تیغه بالا است و در برابر تغییرات دما مقاوم است.

2.  تیغه فلزی

تیغه‌های برف پاک کن فلزی، ساده‌ترین نوع این قطعه است که از یک قسمت فلزی و رویه پلاستیکی تشکیل شده‌است. این رویه از جنس پلاستیک فشرده است و به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهد.

3.  تیغه هیبریدی

این نوع تیغه برف پاک کن ترکیبی از دو نوع قبلی است و ویژگی و مزیت‌های هر کدام را دارا است.

·   رله برف پاک کن

رله‌ها وظیفه دارند تا جریان الکتریکی لازم برای عملکرد موتور برف پاک‌کن را کنترل کنند. رله ها به سوئیچ‌های کنترلی متصل هستند و به موتور فرمان می‌دهند که با چه سرعتی کار کند.

·   سوئیچ یا دکمه کنترل

سوئیچ کنترل، به راننده امکان می‌دهد تا برف پاک‌کن را روشن و خاموش کند و سرعت آن را تنظیم کند. این سوئیچ معمولاً چند حالت دارد.

·   مخزن و پمپ شست‌وشو

مخزن شستشو حاوی مایع شستشوی شیشه است و پمپ شستشو وظیفه پمپاژ این مایع را به سمت نازل‌های شستشو دارد.

·   نازل‌های شست‌وشو

این قطعه مایع شست‌وشو را بر روی شیشه اسپری می‌کند تا برف پاک‌کن‌ها بتوانند به خوبی آلودگی‌ها را از روی شیشه پاک کنند.

علائم شایع خرابی برف پاک کن چیست؟

عملکرد برف پاک کن به دلایل مختلفی ممکن است مختل شود. از جمعه علائم شایع خرابی برف پاک کن عبارت است از:

  1. از کار افتادن برف پاک کن
  2. کندی حرکت تیغه‌ها
  3. صدای غیر عادی تیغه برف پاک کن
  4. عدم کارایی شیشه شور

نشانه‌های خرابی قطعات برف پاک کن و روش تعمیر آن

همانطور که توضیح دادیم، برف پاک کن از قطعات مختلفی تشکیل شده که خرابی هرکدام ممکن است عملکرد این سیستم را مختل کرده و باعث خرابی برف پاک کن می‌شود.

در ادامه به نشانه‌های خرابی این قطعات پرداخته و روش تعمیر آن را بیان می‌کنیم.

·    خرابی موتور برف پاک کن

موتور برف پاک کن یک قطعه مصرفی است. یعنی به مرور زمان و استفاده مکرر، ممکن است خراب شود. اگر برف پاک کن کار نکرد، موتور برف پاک‌کن را بررسی کنید. اگر خراب شده باشد، باید آن را تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که موتور جدید با مدل خودروی شما سازگار است.

·   سوختن فیوز و خرابی برف پاک کن

فیوز برف پاک‌کن وظیفه محافظت از مدار در برابر جریان بیش از حد را دارد. اگر فیوز بسوزد، برف پاک‌کن‌ها به‌کلی از کار می‌افتند.

فیوز سوخته را با فیوز جدید با همان آمپر تعویض کنید. بهتر است علت اصلی سوختن فیوز (مانند کوتاهی مدار) را بررسی کنید تا از سوختن مجدد فیوز جلوگیری شود.

·    قطع شدن سیم کشی

سیم‌کشی‌ها جریان برق را از باتری به موتور و سایر اجزای برف پاک‌ کن انتقال می‌دهند. سیم‌کشی‌های آسیب‌دیده یا قطع شده باعث عدم عملکرد برف پاک‌کن‌ها می‌شوند.

سیم‌کشی‌ها را با استفاده از مولتی‌متر بررسی کنید. اگر قطعی یا خرابی وجود دارد، باید سیم‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

·    شکستگی بازوی برف پاک کن

همانطور که توضیح دادیم، بازو وظیفه انتقال نیرو از موتور به تیغه را بر عهده دارد. بازوهای شکسته یا خم شده می‌توانند باعث عدم تماس صحیح تیغه‌ها با شیشه شوند.

بازوهای برف پاک‌کن را بررسی کنید. اگر شکسته یا خم شده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید. یکی از دلایل مهم خرابی برف پاک کن ایراد بازوها است.

·     نقص فنی رله

رله‌ها وظیفه روشن و خاموش کردن و تنظیم سرعت برف پاک‌ کن‌ها را بر عهده دارند. خرابی این قطعات می‌تواند باعث عدم عملکرد صحیح و خرابی برف پاک کن شود.

کلیدها و رله‌ها را تست کنید. اگر مشکلی وجود دارد، آن‌ها را تعویض کنید. در برخی موارد، تمیز کردن اتصالات کلید یا رله می‌تواند مشکل را حل کند.

·     فرسودگی تیغه برف پاک کن

از دیگر قطعات مصرفی این سیستم، تیغه برف پاک کن است. این تیغه به مرور زمان دچار آسیب و خرابی می‌شود و نمی‌تواند به درستی شیشه را تمیز کند. در این صورت باید تیغه را تعویض کنید.

·     گرفتگی نازل شست‌وشو و خرابی برف پاک کن

یکی از خرابی‌های شایع برف پاک کن، گرفتگی نازل است. در این مواقع آب به درستی از شیشه شور به بیرون منتقل نمی‌شود. برای رفع این مسئله تنها کافی است سوراخ نازل را به وسیله یک سوزن تمیز کرده و جهت پاشش آب را تنظیم کنید.

·    خرابی پمپ برف پاک کن

اگر نازل را تمیز کردید و باز هم آب به شیشه منتقل نشد، به احتمال زیاد پمپ شیشه شور دچار ایراد است. تعمیر این پمپ باید به دست یک متخصص انجام شود. اگر قابل تعمیر نباشد، ناچار به تعویض آن خواهید بود.

·    نقص عملکرد کلید

کلید یا سوئیچ وظیفه کنترل سرعت برف پاک را بر عهده دارد. خرابی این سوئیچ باعث می‌شود برف پاک‌کن‌ها با سرعت مناسب کار نکنند. سوئیچ سرعت را تست کنید. اگر به درستی کار نمی‌کند، آن را تعویض کنید.

وضعیت برف پاک کن را بررسی کنید

اگر می‌خواهید یک رانندگی ایمن و بدون دردسر داشته باشید، حتما وضعیت برف پاکن‌های ماشین را بررسی کنید. یکی از مسائل مهم در چکاپ ماشین قبل از سفر بررسی وضعیت برف پاک‌ها است. این سیستم مخصوصا در فصل‌های بارانی و سرد، نقشی حیاتی در کیفیت رانندگی شما دارد.

همچنین ما در وبلاگ تپسی در مقاله‌ای با عنوان «علائم خرابی شمع خودرو» در این رابطه نیز توضیحات مفصلی ارائه داده‌ایم.

سوالات متداول

1-   چرا دور کند برف پاک کن کار نمی کند؟

اگر دور کند برف پاک کن کار نمی‌کند، ممکن است بابت خرابی کلید یا حتی مشکل در موتور برف پاک کن باشد. تشخیص علت نهایی بر عهده تعمیرکار است.

2-   چرا برف پاک کن صدا می‌دهد؟

صدای برف پاک کن ممکن است به دلیل خرابی و فرسودگی تیغه برف پاک کن و یا ایراد در بازوهای این سیستم باشد. هر دو قطعه مصرفی است و در صورت خرابی باید تعویض شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.