در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

تعطیلات عید نوروز 1402 + پیشنهاد سفر و نکات مهم سفرهای نوروزی

همه ما برای تعطیلات عید نوروز 1402 برنامه‌های زیادی در نظر گرفته‌ایم و بسیاری قصد سفر و تجدید روحیه را داریم. برای سفر در تعطیلات عید نوروز 1402 گزینه‌های زیادی پیش رویمان قرار دارد؛ چرا که ایران کشور وسیعی است و در بهار به بهشتی بی‌مانند تبدیل می‌شود که هر گوشه آن ارزش دیدن و سفر کردن را دارد. با این حال، تعدادی از مقاصد در ایران هستند که محبوبیت و شهرت بیشتری دارند و هر ساله در ایام نوروز از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کنند. اگر دوست دارید تا درباره این مقاصد نوروزی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و یک راهنمای کامل درباره سفر نوروزی داشته باشید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

تعطیلات عید نوروز 1402 کجا بریم؟

برای تعطیلات عید نوروز 1402 گزینه‌های بسیار متنوعی پیش رو دارید. اگر اهل تاریخ و فرهنگ هستید، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، قزوین، همدان، یزد و کرمان انتخاب‌های بسیار عالی برای سفر به حساب می‌آیند. این شهرها با غنای بالای تاریخی و فرهنگی از گذشته تا به امروز مسافران را غرق در سلیقه و زیبایی ایرانی کرده‌اند و هیچ گردشگری را دست خالی به خانه نفرستاده‌اند.

اما اگر دوست دارید در این عید، از زیبایی طبیعت و آرامش آن بهره ببرید، باید سری به جنوب یا شمال ایران بزنید. استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و شهر چابهار در سیستان و بلوچستان در جنوب و استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل در شمال و شمال غربی شما را در دنیایی از زیبایی فرو می‌برند.

مشهد مقدس هم همیشه به عنوان یکی از اولین انتخاب‌های مردم برای تعطیلات عید نوروز، طرفداران خود را دارد.

بهترین شهرهای ایران برای تعطیلات 1402

برای معرفی بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار 1402 می‌توان لیستی بلندبالا تهیه کرد اما شاید بتوان این 5 شهر را با تمایز از دیگر شهرها در قسمت‌های بالایی لیست قرار داد.

رامسر، عروس شهرهای شمال

رامسر، عروس شهرهای شمالی ایران به هنگام تحویل سال به یکی از دلبرترین شهرهای کشور تبدیل می‌شود. جوانه‌های تازه برگ‌ها که در سرتاسر شهر دیده می‌شوند، مهی که گاه و بیگاه شهر را در بر می‌گیرد، دریا و کوهی که در نزدیکی هم جلوه بی‌نظیری از طبیعت را به نمایش می‌گذارند و ییلاق‌هایی که با آب‌و‌هوای خوش، دل از هر شهرنشینی می‌برند؛ شهر رامسر را به یکی از بهترین شهرها برای گذران تعطیلات عید نوروز تبدیل می‌کند.

اصفهان، نصف جهان

اصفهان نصف جهان است و دیدنش در هر زمانی از سال، لطف و صفای خود را دارد. اما در طول سال معمولا زاینده رود آب ندارد و نصفی از لذت تماشای اصفهان بدون زاینده رود از بین می‌رود. در سال‌های گذشته  معمولا در تعطیلات عید نوروز، دریچه‌های سد به روی زاینده رود باز و آب در این شریان حیاتی شهر، جاری می‌شود. اگر در خبرها متوجه شدید که امسال در تعطیلات عید نوروز 1402 هم قرار است آب در زاینده‌رود روان باشد؛ حتما اصفهان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید که هیچ شهری در ایران با وجود زاینده رود نمی‌تواند از اصفهان زیباتر باشد.

کیش، پایتخت تفریح ایران

کیش از گذشته انتخاب اول بسیاری از ایرانی‌ها برای لذت بردن از طبیعت و تفریح به طور همزمان بوده است. اگر دوست دارید یکی از بهترین شهرهای ایران برای تفریح را در این تعطیلات عید امتحان کنید، حتما بلیط سفرتان برای کیش را رزرو کنید. چرا که متنوع‌ترین گزینه‌های تفریحی در این جزیره در دسترس است. البته که کیش طبیعت زیبایی هم دارد و با خلیج نیلگون فارس دل از هر مسافری می‌برد.

مشهد، مقصد مذهبی ایران

نمی شود اسمی از سفر در ایران برد و از مشهد سخن نگفت. این شهر به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) همیشه در بین 3 شهر منتخب ایرانی‌ها برای سفر به ویژه در تعطیلات عید قرار دارد. بسیاری از مردم دوست دارند در لحظه تحویل سال در حرم امام رضا (ع) حضور داشته باشند و از این طریق شروع سال خود را جشن بگیرند. البته که مشهد به دلیل وجود مراکز تفریحی، خرید و اقامتی جذاب و متعدد توانسته است مسافران خود را همه جوره راضی نگه دارد.

چابهار، یک دنیا تفاوت و زیبایی

چابهار در سال‌های اخیر، توانسته در دل بسیاری از طبیعت دوستان و ماجراجویان جای خود را به عنوان یک مقصد ناشناخته باز کند و در بین 5 شهر جذاب ایران برای تعطیلات عید نوروز 1402 قرار بگیرد. این شهر زیبا که با هر شهری که در ایران دیده‌اید، فرق می‌کند. از فرهنگ خاص مردم آن بگیرید تا جلوه‌های متفاوت طبیعت در این شهر که انگار شما را به سیاره‌ای دیگر می‌برد. اینجا می‌توانید به اقیانوس هند دسترسی داشته باشید، از تلاقی کویر و دریا لذت ببرید، از تماشای قایق‌های رنگی غرق در لذت شوید و با تماشای کوه‌های مریخی از آنچه طبیعت در چنته دارد، حیرت کنید. 

لحظه تحویل سال ۱۴۰۲

سال 1402 در روز سه شنبه 1 فروردین، در ساعت 00:45:28 بامداد تحویل می‌شود و 365 روز تازه‌ای برای زندگی پیش رویمان قرار می‌دهد.

نکات مهم سفر نوروزی 1402

برای اینکه در تعطیلات عید نوروز 1402، سفری خوب و خاطره‌انگیز داشته باشید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • خطر کرونا هنوز در کمین است. با وجود گذشت سه سال از شیوع کرونا در ایران هنوز این بیماری در ایران حضور دارد و ریشه کن نشده است. پس اگر خودتان یا اعضای خانواده‌تان علائم کرونا یا آنفولانزا داشتید، یا اگر در شهر مقصد در خانه فامیل و آشنایان کسی به این علائم مبتلا بود، سفرتان را به تعویق بیندازید. هیچ چیزی بالاتر از سلامتی شما نیست.
  • به دلیل امکان بالای شیوع مجدد کرونا و آنفولانزا، تا جای ممکن از حضور در مکان‌های سربسته خودداری کنید.
  • در طول سفر و در زمان استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی مانند مجتمع‌های بین راهی، رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و غیره، حتما بهداشت را رعایت کنید.
  • داروهایی که به نسخه پزشک نیاز دارند و برای سلامتی شما ضروری هستند را از پیش تهیه کنید و با خود همراه ببرید. چرا که در تعطیلات عید دسترسی به پزشک کار سختی است.
  • حتما سری به کسب‌وکارهای محلی، رستوران‌ها، صنایع‌دستی فروشی‌ها و اماکن بومی سر بزنید و با فرهنگ دیگر جاهای کشور عزیزمان بیشتر آشنا شوید.
  • تمام مدارک شناسایی لازم را با خود همراه ببرید.
  • به تمیزی طبیعت، شهرها و جاده‌ها احترام بگذارید و به هیچ عنوان به طبیعت و اماکن تاریخی، فرهنگی و شهری که به عنوان امانت در دسترس شما قرار گرفته‌اند، آسیب نرسانید.
  • پیش از اینکه از خانه خارج شوید، تمام موارد ایمنی لازم را رعایت کنید.

راهنمای سفر نوروزی 1402 با خودروی شخصی

اگر قرار است در این تعطیلات نوروز از خودروی شخصی استفاده کنید، لازم است نکات زیر را قبل از سفر با ماشین شخصی بخوانید تا در طول راه دچار مشکل نشوید:   

  • تمام موارد فنی ماشین خود را پیش از سفر چک کنید تا با سلامت به مقصد برسید.
  • حتما بیمه نامه خودرو را چک و در صورت نیاز، آن را تمدید کنید.
  • حتما لوازم مورد نیاز برای تعمیر ماشین را در صندوق عقب قرار دهید تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید.
  • بهتر است بسته کمک‌های اولیه، کپسول اطفا حریق، مقداری خوراکی، مقداری آب و پتو با خود همراه داشته باشید تا در صورت پیش آمدن شرایط بحرانی مانند برف و باران‌های ناگهانی، دچار دردسر نشوید. اگر سفر شما به مناطق سردسیر کشور است، حتما زنجیر چرخ با خود ببرید.
  • قبل از حرکت حتما از آب‌وهوای جاده و شهر مقصد مطلع شوید. 
  • هر دو ساعت یک بار، به مدت 15 دقیقه برای تجدید قوا و استراحت، از ماشین پیاده شوید.
سفر نوروزی 1402 با خودروی شخصی

توصیه های ایمنی سفر نوروزی 1402

  • به هیچ عنوان در حالت خواب‌آلودگی و خستگی رانندگی نکنید.
  • اگر در طول مسیر دچار حادثه شدید، سعی کنید با خونسردی با مساله برخورد کنید و از نیروهای امدادی متخصص کمک بگیرید.
  • حتما از کمربندهای ایمنی در طول مسیر استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان در شانه‌های خاکی و جاده‌های غیراستاندارد حرکت نکنید.
  • پیش از حرکت، درباره جاده‌ای که قرار است در آن رانندگی کنید اطلاعات لازم را به دست بیاورید.
  • قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید و به علائم هشداردهنده جاده توجه کامل داشته باشید.

ایمنی خودرو در سفرهای نوروزی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در سفرهای نوروزی به آن دقت داشته باشید، ایمنی خودرو است. پیش از هر سفری باید از ایمنی خودرو خود مطمئن شوید که این ایمنی شامل موارد زیر می‌شود:

  • چک کردن و تنظیم باد لاستیک
  • تنظیم فرمان
  • چک کردن روغن و آب
  • چک کردن سیستم ترمز و کلاچ
  • چک کردن سیستم برق خودرو

با چک کردن و مطمئن شدن از سلامت این موارد می‌توانید با خیال راحت به دل جاده بزنید و از سفر نوروزی‌تان لذت ببرید.

چگونه سفر نوروزی کم هزینه‌تری داشته باشیم؟

اگر دوست دارید در تعطیلات عید 1402 سفر کم هزینه‌تری داشته باشید؛ چند گزینه پیش روی شماست. یک اینکه تا جای ممکن هزینه اقامت را پایین بیاورید. اقامتگاه‌های بوم گردی گزینه‌های خیلی مناسبی برای شب مانی در مقصد هستند، هم هزینه اجاره بسیار کمتری از هتل‌ها و ویلاهای شخصی دارند و هم شما را به فرهنگ مقصد نزدیک‌تر می‌کنند.

گزینه بعدی که می‌تواند روی هزینه شما در سفر اثر بگذارد، مساله حمل‌ونقل است. با خرید بلیط اتوبوس یا استفاده از تاکسی‌های بین شهری مانند سرویس بین شهری تپسی، می‌توانید از هزینه حمل‌ونقل خود کم کنید. اگر هم خودتان ماشین شخصی دارید و به تنهایی به سمت مقصد می‌روید، می‌توانید از رفت‌وآمد خود درآمد به دست بیاورید. تنها کافی است به بخش ثبت نام راننده در تپسی بروید، به عنوان سفیر تپسی برای سفرهای بین شهری اعلام آمادگی کنید و با قبول سرویس‌های بین شهری، درآمد خود را در این تعطیلات بالا ببرید یا به زبان دیگر، هزینه‌های سفر نوروی‌تان را کاهش دهید.

سوالات متداول:

کدام شهرها برای سفر در تعطیلات عید ارزان‌تر است؟

شهرهای استان گلستان، استان قزوین، استان‌هایی که هوا هنوز سرد است مانند کرمانشاه، لرستان و استان مرکزی از جمله شهرهای ارزان‌تر برای تعطیلات عید به حساب می‌آیند.

کدام شهرها در تعطیلات عید خلوت‌تر است؟

شهر تهران در طول سال یک شهر بسیار شلوغ است اما در زمان تعطیلات به ویژه عید نوروز، به شهری ایده‌آل برای گشت و گذار تبدیل می شود. شهرهایی مانند قزوین و زنجان که معمولا در مسیر جاده‌های پرتردد برای سفر قرار دارند هم جزو شهرهای خلوت در تعطیلات عید به حساب می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.