در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

عوارض شهرداری خودرو در سال 1402| tapsi

عوارض سالیانه شهرداری خودرو 1402 + نحوه پرداخت

هرگونه استفاده از خدمات شهری یعنی این که از خدمات شهری استفاده می‌شود- مثلا رانندگانی که از معابر و خیابان‌های شهر به عنوان محل گذر استفاده می‌کنند، به‌صورت هم‌زمان از خدمات مختلف شهرداری بهره می‌برند. از طرفی طبق قانون، مالکان خودروهای سواری به ازای دریافت این خدمات باید مبلغ مشخصی را تحت عنوان عوارض به شهرداری هر شهر بپردازند.

البته پرداخت عوارض به شهرداری، ماهیانه نیست و تنها یک بار در طول هر سال بر اساس فاکتورها و معیارهای مختلفی محاسبه می‌شود. از این رو در این مطلب از بلاگ تپسی قصد داریم تا به بررسی عوارض شهرداری خودرو در سال 1402، روش‌ها و شیوه پرداخت و استعلام آن بپردازیم؛ اگر شما هم از دارندگان خودرو هستید، دعوت می‌کنیم تا به انتها با ما همراه باشید.

عوارض شهرداری خودرو چیست؟

علاوه‌بر هزینه خرید بیمه‌های مختلفی مثل بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث، یکی از هزینه‌های جاری رانندگان پرداخت عوارض شهرداری است. براین اساس هر کسی که صاحب ماشین است، همچون رانندگان تاکسی اینترنتی تپسی  باید بابت تردد در تمامی مسیرهای مختلف شهری و حتی بین شهری، هزینه‌ای را به شهرداری بپردازد.

این قانون از سال 1369 به شکل یک مصوبه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و از آن زمان به بعد، دارندگان خودرو باید عوارض پرداخت کنند. فلسفه دریافت این هزینه بابت دریافت خدمات حمل و نقل و طرح‌های عمرانی، رفاهی و خدماتی است.

تا سال 1379 صاحبین خودرو این امکان را داشتند تا در هنگام فروش ماشین، تمامی عوارض شهرداری را یک جا پرداخت کنند اما از سال 1383 به بعد، مالکان خودور موظف به پرداخت سالیانه شدند.

لازم به‌ذکر است که این قانون برای تمامی وسایل نقلیه موتوری اجباری است و خودروهای سنگین، موتورسیکلت‌ها، خودروهای شخصی و خودروهای دولتی نیز باید آن را پرداخت کنند.

روش های پرداخت عوارض شهرداری

برای پرداخت عوارض شهرداری، می‌توانید از دو روش حضوری و غیرحضوری استفاده کنید. در روش حضوری لازم است تا به دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر خدمات الکترونیک بروید و درخواست خود را ارائه دهید. در هنگام مراجعه حضوری باید مدارکی همچون کارت ملی مالک خودرو، سند مالکیت یا برگ سبز خودرو و مدارک پرداخت عوارض قبلی را به‌همراه داشته باشید.

در روش‌های غیر حضوری هم می‌توانید از طریق سامانه تهران من یا وارد کردن کد دستوری *137*3*3# از طریق گوشی تلفن همراه اقدام کنید. برای این کار لازم است تا این کد را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید و مراحل را به ترتیب بگذرانید. در هر کدام از مراحل لازم است تا اطلاعات مودر نیاز سامانه را وارد کنید تا در نهایت، عوارض سالیانه خودروتان پیامک شود.

همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت‌های mypishkhan.com یا cartax.ir، فرم درخواست عوارض سالیانه خودرو را پر کنید تا میزان بدهی‌تان به صورت پیامک برای شما ارسال شود.

در سامانه cartax عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، عوارض ورود به محدود کنترل آلودگی‌ هوا و عوارض پارک حاشیه‌ای خودرو نیز ارائه می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که سامانه استعلام و پرداخت عوارض شهرداری برای شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. برای استعلام عوارض خودرو کرج می‌توانید از سایت cars.karaj.ir، عوارض خودرو مشهد از سایت eservice.mashhad.ir، عوارض خودرو اصفهان از سایت Isfahan.ir، عوارض خودرو تبریز از سایت daramad.tabriz.ir و عوارض خودرو شیراز از سایت shiraz.ir استفاده کنید.

سامانه پرداخت عوارض شهرداری

برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو از طریق سامانه آنلاین باید به سایت تهران من مراجعه کنید و بعد از محاسبه میزان عوارض به‌صورت آنلاین، از این طریق عوارض خود را پرداخت کنید. همچنین در این سامانه به‌غیر از عوارض شهرداری، به خدمات دیگری مثل محاسبه عوارض آزادراه و عوارض طرح ترافیک هم می‌توانید دسترسی داشته باشید. در ادامه در این‌باره بیشتر توضیح خواهیم داد.


نحوه پرداخت عوارض شهرداری از طریق سامانه تهران من

اگر زمان زیادی ندارید، می‌توانید با استفاده از سایت my.tehran.ir عوارض شهرداری خود را پرداخت کنید. نحوه پرداخت عوارض شهرداری از طریق سامانه تهران من بسیار ساده است، عوارض شهرداری به‌صورت آنلاین محاسبه شده و در همین سامانه امکان پرداخت آنلاین هم مهیا شده است.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو بر عهده کیست؟

پرداخت هزینه عوارض خودرو وظیفه شخصی است که مالکیت خودرو را برعهده دارد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر هزینه عوارض شهرداری را به موقع پرداخت نکنید، قطعا جریمه دیرکرد برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

driver-join-banner

مبلغ عوارض شهرداری خودرو سال ۱۴۰۲

طبق آخرین اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ نرخ عوارض سالیانه خودرو در سال 1402 برای خودروهای داخلی معادل یک‌هزارم قیمت رسمی کارخانه و برای محصولات وارداتی نیز معادل یک ونیم هزارم ارزش خودرو و هزینه گمرکی آن محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه عوارض سالیانه شهرداری خودرو

نحوه محاسبه عوارض سالیانه شهرداری خودرو این‌گونه است که ارزش هر ماشین از وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شده و به وزارت اقتصاد ابلاغ می‌شود. شهرداری‌ها در غالب یک دفترچه، ارزش خودروها را از وزارت اقتصاد دریافت می‌کنند و بعد از آن میزان هزینه مشخص شده را اعلام می‌کنند.

ملاک در این زمینه مواردی مانند آخرین مدل خودرو است. برای مشخص کردن عوارض خودروهای داخلی به قیمت فروش کارخانه و برای مشخص کردن عوارض خودروهای خارجی به مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن توجه می‌شود.

بعد از آن براساس فرمول ارزش خودرو در ضریب مشخص شده برای سال 1402 ضرب شده و عدد به دست آمده بر ۱۰۰۰ تقسیم می‌شود.

لازم است به این نکته توجه کنید که ضریب مشخص شده برای پرداخت عوارض شهرداری در سال 1402 متغیر است و امکان دارد که در طول سال‌های آینده تغییر کند.

نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، هم می‌توانید به‌صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر خدمات الکترونیک بروید و با ارائه مدارک لازم و پر کردن فرم‌های مرتبط، عوارض سالیانه خودرو خود را مشاهده کنید. هم به‌غیر از آن، از کد دستوری *137*3*3# یا مراجعه به سامانه‌های آنلاین تهران من، mypishkhan.com یا cartax.ir نیز از دیگر راه‌های مشاهده عوارض سالیانه به‌صورت غیر حضوری هستند.

استعلام عوارض شهرداری خودرو تهران

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو تهران تنها لازم است تا اطلاعات خودرو و خودتان را به‌عنوان مالک خودرو به صورت آنلاین و از طریق سامانه های تهران من، mypishkhan.com یا cartax.ir یا با کد دستوری *137*3*3# استعلام بگیرید. با استفاده از این روش‌ها، عوارض سالیانه خودرو با جزئیات نمایش داده می‌شود و می‌توانید نسبت به پرداخت هر چچه زودتر آن اقدام کنید.

نسبت به پرداخت عوارض شهرداری خودرو تهران به موقع اقدام کنید

یادتان نرود که جریمه عوارض خودرو بخشیده نمی‌شود. در واقع مالک هر خودرو ملزم به پرداخت عوارض مختلفی از جمله عوارض شهرداری است. یادتان باشد که جریمه دیرکرد عوارض سالیانه شهرداری معادل ۲درصد به‌ازای هر ماه است. اگر هم در پرداخت آن تخلفی صورت بگیرد، باید علاوه‌بر اضافه بر پرداخت مبلغ، جریمه‌ای۲۴ درصدی نسبت به عوارض پرداخت ‌نشده و مدت تاخیر از سوی مالک پرداخته شود.

درباره عوارض سالیانه شهرداری برای مالکین خودوروهای سواری هرآن‌چه که وجود دارد را مورد بررسی قرار دادیم. در انتها لازم است یادآوریب کنیم که اگر شما قصد دارید تا درآمد خود را افزایش دهید و یکی از سفیران تپسی باشید، می‌توانید از طریق صفحه ثبت نام تاکسی اینترنتی اقدام کنید و در کمتر از 10 دقیقه عضو تپسی شوید. همکاران ما حتما در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد.

در انتها اگر سوالی در این رابطه دارید، از ما بپرسید؛ حتما به شما پاسخ خواهیم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.