در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

باتری به باتری خودرو + معرفی لوازم مورد نیاز

باتری یکی از لوازم مصرفی ماشین است. این قطعه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تمام شدن عمر مفید، استفاده بد، کیفیت پایین ساخت، خرابی دینام یا … دچار ایراد شود. در اصطلاح می‌گویند باتری ماشین خالی کرده‌است. یعنی شارژش تمام شده و دیگر قدرت برق‌رسانی به سیستم فنی ماشین را ندارد. اتفاقی که به احتمال زیاد هر راننده‌ای تجربه‌اش می‌کند. در این وضعیت دو راه پیش پای شما است. یا مراجعه به تعمیرگاه تخصصی یا شارژ کردن موقت. در این مقاله قرار است راهنمای باتری به باتری خودرو را به شما ارائه دهیم و لوازم مورد نیاز این کار را معرفی کنیم.

نحوه صحیح باتری به باتری خودرو

همانطور که گفتیم راه حل سریع و موقتی بازگرداندن شارژ، باتری به باتری خودرو است. در این روش به موارد زیر نیاز پیدا می‌کنید:

  1. یک ماشین با باتری سالم و دارای شارژ

پیدا کردن یک ماشین با باطری سالم اولین و مهمترین گام در فرایند شارژ مجدد است. حتما قبل از انجام این کار از سلامت باتری اطمینان حاصل کنید.

  • کابل مخصوص باتری به باتری خودرو

برای شارژ مجدد به کابل باتری به باتری خودرو نیاز دارید. این کابل‌ها مخصوص همین فرایند ساخته و فروخته می‌شوند.

  • دستکش

برای رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از حوادث، حتما از دستکش استفاده کنید.

بعد از تهیه موارد گفته شده، حالا می‌توانید با رعایت نکات زیر، این کار را انجام دهید.

  • ماشینی را که برای باتری به باتری خودرو انتخاب کردید، کنار ماشین خود پارک کنید طوری که باطری دو ماشین به هم نزدیک باشند.
  • کابل مخصوص را به دو باتری خودرو متصل کنید. باطری‌ها از دو قطب مثبت و منفی تشکیل شده‌اند. قطب مثبت عموما قرمز رنگ و قطب منفی مشکی یا آبی است.
  • پس از اطمینان از اتصال درست کابل، ماشین دارای باتری سالم را روشن کنید. بگذارید ماشین 3 تا 4 دقیقه به صورت درجا کار کند.
  • با احتیاط ماشین دوم را استارت بزنید. اگر ماشین روشن نشد، چند دقیقه دیگر صبر کنید. با استارت مجدد و روشن شدن خودرو، بگذارید چند دقیقه روشن بماند.
  • در آخر کابل ها را با احتیاط جدا کنید.

عوارض باتری به باتری ماشین

یکی از سوالات پرتکرار رانندگان این است که آیا باتری به باتری خودرو عوارض دارد؟ در جواب باید بگوییم که خیر. این کار اگر به صورت اصولی انجام شود، برای هیچکدام از ماشین‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

برای آسیب ندیدن هیچکدام از ماشین‌ها، به خصوص ECU ماشین دارای ایراد، موارد زیر را حتما رعایت کنید.

  • از باطری با ولتاژ مشابه استفاده کنید
  • حتما کابل‌ها را به دقت و درستی متصل کنید
  • نگذارید باتری‌ها به هم برخورد داشته باشند
  • ترمینال‌ها را تمیز کنید

باتری به باتری بدون کابل

همانطور که توضیح دادیم، برای این فرایند کابل مخصوص طراحی و عرضه شده است. پس بهتر است از سیم‌های معمولی استفاده نکنید.

استفاده از سیم‌های معمولی نتیجه دلخواهی ندارد و جریان برق نمی‌تواند به درستی منتقل شود. اما ممکن است در جاده‌ای دور افتاده باتری ماشین شما خالی کند و هیچ وسیله و امکاناتی برای شارژ مجدد آن وجود نداشته باشد. در این صورت می‌توان به دو روش ماشین را راه انداخت.

هل دادن خودرو

یکی از روش‌های کار راه بنداز برای استارت مجدد خودرویی که شارژ خالی کرده، هل دادن است. در این شرایط راننده باید ماشین را خلاص کند و بعد از هل دادن خودرو در مسافتی کوتاه، ماشین را در دنده قرار دهد.

استفاده از طناب

یک راه عجیب دیگر برای روشن کردن ماشینی که باتری خالی کرده وجود دارد.

اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو است، می‌توانید به کمک یک طناب ماشین را روشن کنید. تنها کافی است ماشین را در دنده یک قرار دهید.

سپس جک خود را زیر در شاگرد گذاشته و لاستیک‌های جلوی خودرو را بالا بیاورید. طناب را به دقت و محکم دور لاستیک بپیچانید به طوری که قسمتی از طناب در دستان شما باقی بماند. سپس با تمام توان طناب را بکشید تا لاستیک ماشین بچرخد.

باطری به باطری ماشین سنگین

آیا می‌توان با ماشین‌های معمولی، باتری ماشین سنگین را شارژ مجدد کرد؟ جواب منفی است. برای باطری به باطری ماشین سنگین باید از یک ماشین هم رده با آن استفاده کنید.

میزان قدرت و ولتاژ در این کار اهمیت دارد.

باتری به باتری با پاور بانک

شاید خیال کنید پاوربانک تنها برای شارژ گوشی یا دیگر ابزار دیجیتالی است؛ اما اینطور نیست! در بازار پاوربانک‌های مخصوصی برای شارژ باتری ماشین وجود دارد. باتری به باتری با پاور بانک شبیه به همان فرایندی است که با ماشینی دیگر انجام می‌گیرد. باید کابل پاور بانک را به ماشین وصل کنید.

سخن آخر

شما می‌توانید با نگهداری از باتری خودرو عمر مفید این وسیله را افزایش دهید. اما اگر به هر دلیل باتری خودرو شما شارژ خالی کرد، راه‌های مختلفی برای شارژ مجدد وجود دارد.

همچنین ما در وبلاگ تپسی در مقاله‌ای با عنوان «علائم خرابی شمع خودرو» توضیحات مفصلی ارائه داده‌ایم.

سوالات متداول

1- با سیم معمولی می‌توان باتری به باتری کرد؟

برای آنکه از نتیجه کار اطمینان داشته باشید، بهتر است از کابل‌ باطری به باطری ماشین استفاده کنید. این کابل به درستی جریان برق را منتقل می‌کند.

2- آیا باتری به باتری به ماشین آسیب می‌زند؟

اگر نکات ذکر شده در رابطه با این فرایند را مثل استفاده از کابل مخصوص، استفاده از باتری با ولتاژ یکسان، رعایت نکات ایمنی و … را مورد توجه قرار دهید، در این فرایند آسیبی به ماشین نمی‌رسد.

3- چرا باتری ماشین شارژ خالی می‌کند؟

دلایل مختلفی برای خالی شدن شارژ باطری ماشین وجود دارد، ولی از مهمترین آن‌ها می‌توان به روشن ماندن سیستم صوتی یا چراغ‌ها، تمام شدن عمر مفید باتری، خرابی دینام، عدم سرویس منظم، خاموش ماندن ماشین در روزهای متوالی و … را نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.