در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

وام خودرو فرسوده در سال 1402

وام خودروی فرسوده از انواع وام‌های بانکی برای تعویض خودروهایی است که دیگر فرسوده به‌حساب می‌آیند. در سال ۱۴۰۲، وام خودروی فرسوده به متقاضیان این طرح ارائه نمی‌شود و شاید این موضوع دستخوش تغییراتی در ماه‌های آتی سال شود.

کسانی که تقاضای دریافت مساعدت و وام در این زمینه دارند، باید از طرح‌های کمکی دیگر استفاده کنند. از جمله طرح‌هایی که در این زمینه وجود دارد، می‌توانیم به طرح نقدی خودرو و جایگزینی خودروی فرسوده اشاره کنیم.

ثبت‌نام راننده خودرو

وام اسقاط خودروهای فرسوده چیست؟

برای اسقاط‌کردن خودروهای فرسوده، به مالکان آنها وامی تعلق می‌گیرد تا توانایی تعویض وسیله نقلیه‌شان را داشته باشند. خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده باشند، امکان شرکت در طرح دریافت وام‌های مختلف در این زمینه را دارند.

در حال حاضر، در سال ۱۴۰۲، برای دریافت وام و کمک‌هزینه تهیه خودرو برای دارندگان خودروهای اسقاطی، طرح‌هایی وجود دارد. یکی طرح نقدی است که برای شرکت در آن باید در سایتی مخصوص به نشانی زیر مراجعه کنید:

  • khodrofarsoodeh.com 

طرح دیگری با عنوان طرح جایگزین هم وجود دارد که متقاضیان می‌توانند برای تعویض خودروی اسقاطی خود در آن ثبت‌نام کنند. شرکت‌کنندگان در طرح جایگزین نمی‌توانند وام اسقاط خودروی فرسوده را هم دریافت کنند. در حال حاضر، طرح وام خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲ اعلام نشده است اما اگر در ماه‌های آینده، تغییری در این زمینه صورت بگیرد، روندی مشابه آنچه در این مقاله شرح می‌دهیم، خواهد داشت. در صورتی که هرگونه تغییری ایجاد شود هم این موضوع را به اطلاعتان می‌رسانیم. 

اگر هم تاکسی فرسوده دارید و به دنبال اطلاع از شرایط نوسازی آن هستید؛ خواندن مقاله شرایط نوسازی تاکسی فرسوده را از دست ندهید. 

طرح تعویض خودرو فرسوده چیست؟

همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر وامی برای اسقاط خودروی فرسوده داده نمی‌شود. اما طرح‌های فعال دیگری وجود دارند که به تعویض و ارتقای خودروها کمک می‌کنند. چه طرح‌هایی:

  • طرح نقدی
  • طرح جایگزین

طرح نقدی

دریافت کمک‌هزینه برای خرید خودروی جدید در طرح نقدی، جایگزین وام خودروی فرسوده اسقاطی شده است. برای ثبت‌نام در این طرح نقدی باید مدارکی در سامانه (khodrofarsoodeh.com ) بارگذاری شود. پس از این اقدام، با متقاضیان برای به جریان‌انداختن درخواستشان تماس گرفته می‌شود.

طرح جایگزین

طرح جایگزین هم برنامه دیگری است که به دارندگان خودروهای فرسوده در رسیدن به کمک مالی برای خرید خودرویی نو کمک می‌کند. برخی از شرکت‌های خودروساز در همکاری با دولت در ارائه کمک‌هزینه تعویض خودرو مشارکت دارند. از جمله این شرکت‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایران‌خودرو
  • سایپا

متقاضیان باید در سایت این شرکت‌ها ثبت‌نام کنند و منتظر اعلام نتایج قرعه‌کشی برای دریافت تسهیلات تعویض خودرو باشند.

چه خودرویی فرسوده است؟

سن فرسودگی خودروهای مختلف با یکدیگر متفاوت و به‌شرح زیر است:

  • تاکسی، اتوبوس شهری، موتورسیکلت: ۱۰ سال
  • مینی‌بوس و اتوبوس‌های برون‌شهری: ۱۵ سال
  • خودروهای سواری معمولی: ۲۰ سال
  • خودروهای سواری دولتی: ۱۵ سال
  • شرایط ثبت نام خودرو های فرسوده در سال 1402 چیست؟

برای ثبت‌نام در طرح نقدی وام خودروی فرسوده و طرح جایگزین باید چه شرایطی داشته باشید؟ اجازه بدهید که در ادامه، درباره هریک به تفکیک برایتان صحبت کنیم.

شرایط طرح نقدی

برای اینکه بتوانید در طرح نقدی شرکت داشته باشید، نیاز به ثبت‌نام در سامانه خودروی فرسوده دارید. اگر خودروی شما در شمار وسایل نقلیه فرسوده قرار می‌گیرد، مانعی برای این ثبت‌نام وجود نخواهد داشت.

شرایط طرح جایگزین

برای ثبت‌نام در طرح جایگزین هم باید خودرویی داشته باشید که در شمار خودروهای فرسوده قرار می‌گیرد. شرکت در قرعه‌کشی شرکت‌های حاضر در این طرح مانند ایران‌خودرو و سایپا و برنده‌شدن در آن باعث می‌شود که امکان تهیه خودرو به‌قیمتی ارزان‌تر از بازار و متناسب با قیمت کارخانه به‌وجود بیاید.

ثبت نام در سامانه اسقاط خودرو

فعلا طرحی برای ارائه وام خودروی فرسوده و اسقاط وجود ندارد اما همان‌طور که پیش‌تر هم قید شد، دو طرح نقدی و جایگزین وجود دارند. ثبت‌نام برای هریک از این‌ها هم به‌شرح زیر است:

ثبت‌نام در سامانه طرح نقدی

برای ثبت‌نام دریافت تسهیلات سامانه طرح نقدی، نیاز به مراجعه به سامانه زیر وجود دارد:

  • khodrofarsoodeh.com

بعد از ثبت‌نام در این سامانه، با متقاضیان درباره روند طرح تماس گرفته می‌شود. اگر چنین تماسی حاصل نشد هم بهتر است که متقاضی با پشتیبانی سایت تماس بگیرد و زمان حدودی بررسی درخواستش را جویا شود.

ثبت‌نام در سامانه طرح جایگزین
برای دریافت خودروهای جایگزین باید در سایت شرکت‌های ارائه‌دهنده مانند سایپا و ایرا‌ن‌خودرو ثبت‌نام کنید. با برنده‌شدن در قرعه‌کشی و درآمدن نام متقاضی، فرصتی دوماهه برای نام‌نویسی در سامانه نوسازی به نشانه زیر داده می‌شود:

  • nnhk.ir

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام خودرو فرسوده

اطلاعات و مدارک لازم برای ثبت‌نام در دو طرح نقدی و جایگزین برای دریافت وام خودروی فرسوده و کمک خرید به‌شرح زیر است:

مدارک لازم برای طرح نقدی

  • سند قطعی وسیله یا اسناد وکالتی آن
  • برگه پرداخت خلافی
  • مالیات و عوارض خودرو
  • مدارک هویتی مانند کارت ملی
  • مشخصات خودرو شامل شماره شاسی و موتور، رنگ و شماره انتظامی

مدارک لازم برای طرح جایگزین

وام خودرو فرسوده 1402 چقدر است؟

وامی که به خودروهای فرسوده در طرح نقدی تعلق می‌گیرد، در کلان‌شهرهایی مانند تهران و اصفهان در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون بوده است. احتمال تغییر این نرخ برای سال ۱۴۰۲ وجود دارد. ضمن اینکه مبلغ ۷ میلیون تومان هم بابت اسقاط وسیله قبلی از این وجه کسر می‌شود. در طرح جایگزین هم که خودروی جدید با قیمتی مناسب‌تر از بازار و در حدود قیمت تمام‌شده کارخانه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وام خودرو فرسوده طرحی کمک‌کننده است

طرح‌های مختلفی برای کمک به دارندگان خودروهای فرسوده در نظر گرفته می‌شود. این طرح‌ها در مسیر اجرا، گاهی دستخوش تغییرات فراوانی می‌شوند. در حال حاضر، دو طرح نقدی و طرح جایگزین وجود دارند و طرح وام خودروی فرسوده‌ای که همیشه اعلام می‌شد، هنوز در سال ۱۴۰۲ مطرح نشده است.

روند ثبت‌نام برای این دو طرح در دسترس ساده است و اگر امکان دریافت آن برای دارندگان خودروهای اسقاطی وجود داشته باشد، کمک خوبی برای تغییر خودروی خود دریافت می‌کنند. اگر پرسش و نکته مبهمی درباره این موضوع برایتان باقی مانده است، حتما از ما بپرسید.

سوالات متداول درباره وام خودرو فرسوده

شرایط دریافت وام خودرو فرسوده ۱۴۰۲ چیست؟

این طرح مخصوص خودروهایی است که از نظر سن و سال تولید فرسوده حساب می‌شوند. در حال حاضر، در سال ۱۴۰۲، این طرح اعلام نشده است اما امکان اعلام آن وجود دارد و در ضمن، متقاضیان می‌توانند در طرح‌هایی معادلش مانند طرح نقدی و طرح جایگزین شرکت کنند.

مدارک لازم برای دریافت وام خودرو چیست؟

برای دریافت وام و تسهیلات مختلف خودروهای فرسوده باید اطلاعات هویتی صاحب وسیله نقلیه و اطلاعات خودرو از جمله مدارک آن را در اختیار داشته باشید.

دریافت وام خودروی فرسوده به ضامن نیاز دارد؟

خیر، وامی که در طرح‌های مختلف تامین کمک‌هزینه تعویض و ارتقای خودروهای فرسوده ارائه می‌شوند، نیازی به ضامن ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.