در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

راهنمای انواع موتور سیکلت ‌های شهری و مناسب پیک موتوری

درست همان لحظه‌ای که در ترافیک سنگین عصرگاهی، در حالی که خسته از سر کار برگشته‌اید و به شیشه ماشین تکیه‌داده‌اید، یک موتورسیکلت با سرعت از کنار ماشین رد می‌شود و ترافیک را بی‌معنا می‌کند، درست در همان لحظه احتمالا به این فکر افتاده‌اید که شاید داشتن موتور سیکلت بتواند در وقت و زمان شما صرفه‌جویی کند.

موتورسیکلت‌ها وسایل کاربردی و جذابی هستند که مخصوصا در شهرهای شلوغ و پر‌ترافیک حسابی به درد می‌خورند.

بسته به کاربرد و هدف شما انواع موتور سیکلت مختلفی با قدرت و حجم موتور و ویژگی‌های مختلفی در بازار وجود دارند که در صورتی که قصد خرید موتور سیکلت را دارید دانستن انواع مختلف آن ضروری است و اگر هم تنها به موتور سکیلت علاقه دارید، شناخت آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه تلاش می‌کنیم تا انواع موتور سیکلت را براساس ویژگی‌های مختلف با هم بررسی کنیم.

انواع موتور سیکلت ‌های شهری

مهمترین کاربرد موتور سیکلت

این روزها به دلایل بسیار متعدد، خیابان‌های شهر شلوغ‌تر از گذشته شده و ترافیک بخش جدانشدنی از زندگی روزمره ما شده‌است. مسیرهایی که اکثر ما به صورت روزانه و برای رسیدن به محل کار خود باید طی کنیم، ممکن است دارای ترافیک سنگینی باشد که بخش زیادی از زمان‌مان را صرف خود کند.

موتور سیکلت به دلیل ابعاد کوچکی که دارد، یکی از ارزان‌ترین، ساده‌ترین و در اکثر مواقع‌، سریع‌تر ین وسیله نقلیه برای شهرهای شلوغ است. مزایا و ویژگی‌های مثبت موتور سیکلت به قدری زیاد است که تنها نکته منفی آن یعنی امنیت کمتر نسبت به خودروی سواری معمولا دیده نمی‌شود.

انواع موتور سیکلت مختلف با توجه به هدف و کاربرد شما در بازار وجود دارند. بسیاری از افراد از موتور سیکلت به عنوان وسیله‌ای برای فرار از ترافیک استفاده می‌کنند و خودروی شخصی خود را در ساعات شلوغی از خانه خارج نمی‌کنند. کاربرد بعدی استفاده به عنوان وسیله کسب درآمد است. این روزها به دلیل افزایش هرچه بیشتر خریدهای غیرحضوری و نیاز به سیستم حمل و نقل سریع درون شهری، پیک موتوری یکی از مشاغل پردرآمد با موتورسیکلت است.

اما انواع موتور سیکلت دیگری هم وجود دارند که به عنوان موتور مسابقه شناخته می‌شوند. این موتورهای منساب مسابقه معمولا حجم موتور بسیار زیادی دارند و بیشتر به عنوان یک وسیله برای شرکت در مسابقات استفاده می‌شوند.

مزایای استفاده از موتور سیکلت به جای خودرو شخصی

همانطور که گفتیم انواع موتور سیکلت مختلف موجود در بازار برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. اما به راستی مزیت موتور سیکلت نسبت به خودروی سواری چیست که تا این اندازه محبوب و پرطرفدار است. در ادامه با چند نمونه از مهمترین مزایایی که در بین انواع موتور سیکلت مشترک هستند آشنا می‌شویم.

·        موتور سیکلت ارزان است

این روزها که قیمت انواع خودروی سواری افزایش بسیار زیادی داشته‌است، موتور سیکلت قیمت مناسب‌تری دارد و می‌توان با صرف هزینه کمتر، یک وسیله نقلیه برای سفرهای درون شهری خریداری کرد. با توجه به انواع موتور سیکلت مختلف می‌توان با قیمت‌های مختلفی یک دستگاه موتور سیکلت مناسب خریداری کرد.

موتور سیکلت ارزان است

·        موتور سیکلت سریع است و جای پارک فراوان دارد

جدای از بحث ترافیک، یکی دیگر از مشکلات استفاده از خودروی سواری در شهرهای شلوغ، پیدا کردن جای پارک است. انواع موتور سیکلت در ابعاد مختلف، می‌توانند به راحتی در هرکجای خیابان و پارکینگ‌های عمومی پارک شوند و دیگر نیاز نیست تا ساعت‌ها به دنبال جای پارک باشید.

علاوه بر این، موتور سیکلت‌ها می‌توانند در شرایط خاصی حتی در ساعت‌های اوج ترافیک تهران هم از ترافیک‌های سنگین عبور کنند و سرعت جابه‌جایی در پایتخت را افزایش می‌دهند.

·        موتور سیکلت هزینه سوخت و نگهداری کمتری دارد

انواع موتور سیکلت مصرف سوخت کمتری نسبت به خودرو دارند و می‌توانید تا حد بسیار زیادی در هزینه‌های سوخت ماهانه صرفه جویی کنید. علاوه بر این معمولا هزینه تعمیرات موتور سیکلت خیلی زیاد نیست و شاید تعمیرات اساسی موتور سیکلت هم قیمت تعمیرات معمولی و عادی یک خودروی سواری باشد.

لوازم جانبی موتورسیکلت هم قیمت بالایی ندارد. راننده این وسیله نقلیه با خرید یک کلاه کاسکت ایمن می‌تواند سلامت خود را تضمین کند.

بنابراین استفاده از انواع موتور سیکلت می‌تواند تا حد زیادی در هزینه‌های شما صرف جویی کند.

انواع موتور سیکلت

موتور سیکلت با توجه به مشخصات و نوع کاربرد آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. بسته به نوع کاربرد و مشخصات فنی می‌توان انواع موتور سیکلت را به 5 دسته کلی تقسیم کرد:

  • موتور سیکلت جاده
  • موتور سیکلت آف رود
  • موتور سیکلت کوچک
  • اسکوتر
  • موتورگازی

همانطور که از اسامی مشخص است، موتور سیکلت جاده برای استفاده در خیابان و جاده‌های بین شهری و به صورت کلی مسیرهای آسفالت و صاف طراحی شده‌است. موتور سیکلت آف رود برای مسیرهای کوهستانی و جنگلی که جاده معمولا ناهموار و مملو از موانع طبیعی است طراحی شده‌است. موتورسیکلت‌های کوچک بیشتر برای فضاهای بسته و کوچک مانند استادیوم‌ها، مراکز خرید بسیار بزرگ، فرودگاه‌ها و غیره طراحی شده‌اند. اسکوترها و موتورهای گازی هم معمولا حجم موتور کمتری دارند و برای استفاده در شهر و مسافت‌های کوتاه تولید می‌شوند.

در این مقاله ما بیشتر به معرفی انواع موتو سیکلت جاده که در ایران طرفداران و خریداران بیشتری دارد می‌پردازیم. اگرچه که سایر انواع موتورسیکلت هم بسته به نوع کاربرد خود، طرفداران بسیار زیادی دارند.

موتور سیکلت‌های جاده‌ای به ۴ دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

1.   موتور سیکلت استاندارد شهری

موتور سیکلت استاندارد همان‌گونه که از نامش مشخص است، برای استفاده معمولی در شهر مناسب است. این موتور سیکلت‌ها مصرف کمی دارند و خیلی ویژگی خاص و منحصر به فردی ندارند. موتورهای شهری بهترین وسیله برای استفاده به عنوان وسیله نقلیه برای رفت و آمد به محل کار است. همچنین موتور سیکلت استاندارد گزینه مناسبی برای فعالیت به عنوان پیک موتوری است. قیمت موتوهای استاندارد معمولا از سایر گروه‌ها کمتر است. موتور سیکلت استاندارد شهری پرفروش‌ترین مدل در بازار ایران هستند.

موتور سیکلت استاندارد شهری

2.   موتور سیکلت کروز

این مدل از انواع موتور سیکلت هم معمولا برای استفاده شهری تولید می‌شوند. تفاوت موتور سیکلت کروز و موتور سیکلت استاندارد بیشتر در ابعاد و طراحی است. موتور سیکلت کروز فاصله زیادی بین چرخ‌ها دارد و همین مسئله باعث می‌شود که فضای نشستن سرنشینان بیشتر شود و راحت‌تر باشد. موتورسیکلت کروز معمولا زیباتر از سایر موتورهای شهری است و این امکان وجود دارد تا جزییات و قسمت‌های مختلف آن را به سلیقه شخصی تغییر داد؛ چیزی شبیه به تیونینگ خودروی سواری!

3.   موتور سیکلت مسابقه

یکی دیگر از انواع موتور سیکلت، موتوهای مناسب مسابقه هستند. نکته مهم در ارتباط با موتورهای مناسب مسابقه طراحی آیرودینامیک آن‌ها است که بتوانند بدون مصرف بالای سوخت، به سرعت مناسبی برسند. موتورهای مناسب مسابقه معمولا گشتاور بسیار بالایی دارند و در پیچ‌های خیلی شدید هم به خوبی حرکت می‌کنند و تعادل خود را از دست نمی‌دهند. موتورهای مناسب مسابقه معمولا تک نفره هستند. حجم این موتورها بین ۱۲۵ تا ۱۳۰۰ سی‌سی است. موتورهای مسابقه معمولا وزن کمی بین ۱۳۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم دارند.

این موتورها معمولا شتاب بسیار بالایی دارند و معمولا برای استفاده در خیابان‌های شهری مناسب نیستند و مخصوص جرکت در پیست طراحی‌شده‌اند.

موتور سیکلت مسابقه

4.   موتور سیکلت مسافرتی یا تورینگ

شاید تصور سفر با موتور سیکلت کمی عجیب باشد اما بد نیست بدانید که یکی از انواع موتور سیکلت های مهم، موتورسیکلت مخصوص مسافرت یا موتور سیکلت تورینگ است.

موتور سیکلت مسافرتی معمولا دو ویژگی اصلی دارد؛ استقامت و راحتی در استفاده. از آنجایی که این موتور سیکلت‌ها قرار است برای مسافت‌های طولانی چند ساعته بین شهرها استفاده شوند، باید نشیمن‌گاه راحت و مناسبی داشته باشند. زین این موتورها معمولا پهنای زیادی دارند. در قسمت جلویی این موتورها معمولا یک سطح شیشه‌ای تعبیه شده تا از برخورد مستقیم هوا با شدت در جاده، جلوگیری کند.

علاوه بر این، موتوهای تورینگ معمولا امکانات بیشتری برای سفرهای جاده‌ای دارند. محفظه مناسب برای نگهداری از وسایل، امکانات امنیتی و رفاهی بیشتر مانند سیستم پخش از مهمترین ویژگی‌های موتور مسافرتی هستند.

این موتورها معمولا استقامت بسیار بالایی دارند. مصرف سوخت در این موتورها کم‌تر از دیگر مدل‌ها است و برای مسافت‌های طولانی انتخاب مناسبی هستند. موتور سیکلت مسافرتی یکی از جذاب‌ترین انواع موتور سیکلت ها است که می‌تواند تجربه یک سفر جذاب و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند.

بهترین موتور سیکلت مناسب خانم ها

در سال‌های اخیر موانع موجود بر سر موتورسواری خانم‌ها در حال کم شدن است و امکان موتورسواری برای خانم‌ها وجود دارد. در این شرایط انتخاب بهترین موتور سیکلت مناسب خانم ها نیازمند توجه به نکات مهمی است. یکی از مهمترین موارد در انتخاب موتور سیکلت مناسب خانم ها ارتفاع صندلی و زین موتور است. بهتر است در هنگام خرید موتور سیکلت به تناسب ارتفاع زین و قد خود توجه کنید.

با در نظر گرفتن تمامی نکات، موتور سیکلت‌های وسپا بهترین موتور سیکلت مناسب خانم ها هستند. این نوع موتورها هم راحتی و طراحی مناسبی دارند و هم می‌توانند برای استفاده در ترافیک شهری و حرکت در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها مناسب باشد.

بهترین موتور سیکلت مناسب خانم ها

بهترین موتور سیکلت مناسب پیک موتوری

این روزها با آنلاین شدن بسیاری از خریدها، نیاز به پیک موتوری در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته‌است. در هنگام انتخاب موتور مناسب برای پیک موتوری بهتر است به چند نکته توجه کنید.

راحتی زین اولین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. از آن جایی که معمولا در روز چندین ساعت روی موتور هستید، بهتر است تا حتما موتور سیکلتی را انتخاب کنید که زین پهنی داشته باشد.

نکته دوم حجم موتور است. از آنجایی که گاهی اوقات لازم است که بسته‌ را با سرعت به مقصد برسانید، بهتر است حجم موتور را با دقت انتخاب کنید. با توجه به تجارب موجود و عملکرد انواع پیک موتوری در ایران، معمولا یک موتور سیکلت 125 سی سی انتخاب مناسبی برای موتور سیکلت پیک موتوری است. اگرچه که انواع موتور سیکلت مختلف می‌تواند برای استفاده به عنوان پیک موتوری مناسب باشد، اما موتورهای 125 سی‌سی معمولا تناسب خوبی از عملکرد، سرعت و مصرف سوخت دارند که به عنوان بهترین موتور سیکلت مناسب پیک موتوری شناخته می‌شوند.

کسب درآمد با ثبت نام پیک موتوری در تپسی

اگر یک موتور سیکلت دارید، می‌توانید همین الان به ناوگان پیک موتوری تپسی بپیوندید و کسب درآمد کنید. سرویس موتوپیک تپسی برای جابه‌جایی بسته‌های کوچک، اسناد و مدارک یکی از سرویس‌های پرطرفدار تپسی است.

برای شروع فعالیت و استخدام پیک موتوری تپسی می‌توانید به راحتی و تنها ظرف چند دقیقه ثبت نام پیک موتوری خود را تکمیل کنید.

سرویس موتوپیک تپسی این روزها نظرات کاربران را به خود جلب کرده و حجم بالایی از سفرهای روزانه تپسی مربوط به سرویس موتوپیک است. با استخدام پیک موتوری تپسی شما می‌توانید به راحتی وارد ناوگان حمل و نقل تپسی شوید و پس از دانلود اپلیکیشن رانندگان شروع به کسب درآمد کنید.

برای ثبت نام پیک موتوری تپسی به کارت ملی، گواهینامه، شناسنامه و کارت موتور احتیاج دارید. پس از ثبت نام اولیه کارشناسان ما در تپسی با شما تماس می‌گیرند و مراحل ثبت نام شما را تکمیل می‌کنند. پس از تکیمل مدارک، ظرف مدت 48 ساعت فرآیند ثبت نام شما تکیمل شده و می‌توانید کار خود را به عنوان پیک موتوری در تپسی آغاز کنید.

در حال حاضر سرویس موتوپیک تپسی در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد فعال است و به زودی این سرویس در سایر شهرهای ایران هم فعال می‌شود. نکته جالب در ارتباط با استخدام پیک موتوری در تپسی این است که شما می‌توانید به صورت همزمان به عنوان راننده و پیک موتوری در تپسی فعالیت کنید.

همچنین ما در مقاله‌ای با عنوان «لوازم مصرفی موتورسیکلت» در این رابطه توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.