در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

گم شدن بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث پرمخاطب‌ترین نوع بیمه است و منظور از شخص ثالث کسی غیر از مالک خودرو و بیمه‌گذار است که در حادثه احتمالی برای خودرو خسارت می‌بیند. این بیمه در ایران اجباری است و همه خسارات جانی و مالی شامل هزینه‌های درمان یا فوت و همچنین آسیب‌های وارد شده به اموال همه افراد آسیب دیده را پرداخت می‌کند. با توجه به اجباری بودن آن، اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید ممکن است با عوارض جبران‌ناپذیری روبرو شوید. اما اگر بیمه شخص ثالث خود را گم کنید چه عواقبی در انتظار شماست؟ در این مقاله از بلاگ تپسی به این موضوع و روش‌های گرفتن بیمه ثالث المثنی خواهیم پرداخت.

چرا بیمه شخص ثالث به‌عنوان بیمه اجباری خودرو مهم است؟

بیمه شخص ثالث بیمه‌نامه‌ای است که بیمه‌گذار (شخص اول) از شرکت بیمه (شخص دوم) برای حمایت در مقابل مطالبات دیگری (شخص ثالث) خریداری می‌کند. نمونه رایج بیمه شخص ثالث، بیمه اتومبیل است که برای محافظت از شما در برابر ادعای سایر رانندگان در صورت تصادف طراحی شده است.

بیمه شخص ثالث هزینه‌های ناشی از صدمات وارده به یک فرد مانند هزینه‌های بیمارستان، دیه، یا درد و رنج ناشی از تصادف را پوشش می‌دهد. از طرفی جبران هزینه‌های ناشی از خسارت یا از دست دادن اموال یا آسیب خودرو بر عهده این بیمه است. در ایران بیمه شخص ثالث طبق قانون الزامی است و رانندگان باید حداقل پوشش بیمه مسئولیت صدمات بدنی و خسارت مالی را داشته باشند. برای اطلاع از هزینه بیمه شخص ثالث در سال 1402 می‌توانید مقاله مربوط به آن را در بلاگ تپسی بخوانید.

بنابراین داشتن سند بیمه شخص ثالث برای همه رانندگان واجب بوده و یکی از مهم‌ترین مدارکی است که همیشه باید همراه داشته باشند. اما اگر به هر دلیلی این سند گم شد، آیا امکان دریافت المثنی وجود دارد؟ در ادامه همراه ما باشید.

برای دریافت بیمه شخص ثالث چه باید کرد؟

امروزه ثبت و دریافت سند بیمه شخص ثالث در سیستم شرکت بیمه و به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ بر همین اساس مثل سابق همراه داشتن برگه کاغذی بیمه شخص ثالث برای رانندگان الزامی نیست و اگر پلیس راهنمایی و رانندگی شما را توقیف کند، جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث برای شما اعمال نخواهد شد؛ بلکه سند الکترونیک را از سیستم چک می‌کنند و همه چیز ثبت شده است. دقت کنید که باید روند حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث خود را در دفتر بیمه طی کرده باشید؛ در غیر این صورت همراه داشتن آن همچنان ضروری است.

عواقب گم شدن بیمه شخص ثالث

اقدامات پس از گم‌شدن بیمه‌نامه شخص ثالث

شاید فکر کنید همین که بیمه شخص ثالث شما در شرکت بیمه و سیستم ثبت است کافیست و گم شدن سندی که دست شماست اهمیت چندانی ندارد و اصولا چرا حتما باید برای بیمه شخص ثالث اعلام مفقودی کنیم؟ نکته مهم احتمال سوء استفاده از بیمه‌نامه شماست که اگر به دست شخص دیگر بیفتد، می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. بنابراین اگر سند کاغذی بیمه شخص ثالث شما مفقود شد لازم است در اسرع وقت برای دریافت المثنی اقدام و تا قبل از دریافت گواهی مفقودی از رانندگی خودداری کنید.

نحوه دریافت بیمه شخص ثالث المثنی

اگر متوجه گم شدن بیمه شخص ثالث خود شدید، در اولین قدم به سایت پست مراجعه کنید. این کار برای این است که ممکن است کسی آن را پیدا کرده و به پست تحویل داده باشد. وقتی از عدم تحویل آن به پست مطمئن شدید، اگر شرکت بیمه‌گر خود را به یاد نمی‌آورید به سامانه سنهاب که سایت بیمه مرکزی است مراجعه و اطلاعات مربوط به بیمه شخص ثالث و شرکتی که از آن بیمه گرفته‌اید را، دریافت کنید.

توجه کنید که با توجه به قانون جدید، امکان صدور بیمه شخص ثالث المثنی برای رانندگان یا مالکین وسایل نقلیه وجود ندارد، بلکه فقط یک گواهی مفقودی بیمه‌نامه صادر می‌شود که اعتبار آن به اندازه اصل بیمه‌نامه شخص ثالث است و جای نگرانی نیست.

چگونگی دریافت گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث

برای دریافت گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث، باید با در دست داشتن مدارک شناسایی یعنی شناسنامه و کارت ملی و همچنین سند مالکیت خودرو به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه مورد نظر مراجعه کنید. کارشناس بیمه پس از بررسی مدارک و استعلام سابقه و نوع بیمه شما، اقدام به صدور گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث خواهد کرد.

لازم به ذکر است که شما برای استعلام بیمه شخص ثالث خود می‌توانید با مراجعه به کلانتری یا شورای حل اختلاف، اعلام مفقودی کرده و تاییدیه دریافت کنید. فرآیند صدور گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث در اسرع وقت انجام شده و هزینه‌ای ندارد.

استفاده از گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو

گفتیم که اعتبار این گواهی همانند اصل سند بیمه‌نامه شخص ثالث بوده و در صورت بروز تصاوف می‌توان از آن استفاده کرد. فقط نکته این است که در صورت بروز سانحه و استفاده از آن، گواهی باطل شده و یک گواهی دیگر بر اساس شرایط جدید برای شما صادر خواهد شد. به یاد داشته باشید که اگر اصل سند بیمه‌نامه خود را پیدا کردید، حتما به دفتر بیمه اطلاع دهید تا گواهی مفقودی را باطل کنند.

هزینه دریافت گواهی المثنی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم به جای سند المثنی، به شما گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث می‌دهند که برای دریافت آن نیاز به پرداخت هزینه نیست.

پیامدهای گم‌شدن بیمه شخص ثالث

اگر سند بیمه‌ شخص ثالث خود را گم کنید و به شرکت بیمه اطلاع ندهید که گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث برای شما صادر کنند ممکن است مشکلاتی برای شما پیش بیاید؛ از جمله مهم‌ترین پیامدهای ناشی از گم شدن بیمه شخص ثالث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.      توقیف وسیله نقلیه در هنگام بروز تصادفات رانندگی

اگر مدرک کاغذی بیمه شخص ثالث خود را گم کرده و گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث هم نداشته باشید و خودروی شما دچار سانحه تصادف شود، پلیس بدون هیچ سوالی آن را توقیف خواهد کرد.

2.      توقف وسیله نقلیه توسط افسر راهنمایی ‌و رانندگی یا پلیس

در صورت عدم داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث به دلیل مفقودی، پلیس می‌تواند هر زمان که از شما مدارک خواست و شما ارائه نکردید خودرو را توقیف کرده و به پارکینگ انتقال دهد.

3.      سوءاستفاده افراد سودجو از بیمه‌نامه شخص ثالث مفقود شده

کسی که بیمه‌نامه شما را پیدا می‌کند می‌تواند برای دریافت خسارت در حوادث ساختگی با مدارک جعلی اقدام کند. با وجود این احتمال، عواقب و مشکلات این تخلف بر عهده شخص شما خواهد بود.

سخن پایانی

بیمه شخص ثالث بیمه‌ای برای جبران خسارت در هنگام حادثه است که به راننده دیگری که در تصادفی که شما باعث آن شده‌اید آسیب جانی یا مالی دیده می‌پردازد. در واقع بیمه شخص ثالث از شما در برابر پرداخت بالقوه مبلغ هنگفت دیه یا خسارت مالی محافظت می‌کند. مانند سایر انواع بیمه، ممکن است هیچ وقت به آن نیاز نداشته باشید و بیمه کردن ماشین یا شخص ثالث کار بیهوده‌ای به نظر برسد؛ اما اگر این کار را انجام دهید، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مقدار بسیار زیادی پول شده و شما را از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث در تصادف نجات دهد.

اگر به رانندگی علاقه دارید و می‌خواهید شغلی با زمان کاری دلخواه و درآمد خوب داشته باشید، می‌توانید روی لینک ثبت نام راننده تپسی کلیک و فرم مربوطه را تکمیل کنید. در صورت تایید شرایط، در کمتر از 10 دقیقه به ناوگان حمل و نقل تپسی می‌پیوندید.

سوالات متداول

چه کسانی باید بیمه شخص ثالث داشته باشند؟

طبق قانون، داشتن بیمه شخص ثالث برای تمامی مالکین وسایل نقلیه موتوری شامل انواع سواری، مسافری، باربری و موتورسیکلت الزامی است.

اگر شخصی گواهینامه نداشته باشد، بیمه شخص ثالث او را پوشش می‌دهد؟

خیر؛ بدون داشتن گواهینامه، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه‌ها و خسارات شما ندارد.

چگونه می‌توانم از تخفیف بیمه شخص ثالث بهره‌مند شوم؟

قانون کنونی بیمه‌ها به این صورت است که به ازای هر سال عدم استفاده از بیمه شخص ثالث، در هنگام تمدید قرارداد 5 درصد تخفیف شامل فرد خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.