در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

جریمه طرح ترافیک چیست و چقدر است؟

طرح ترافیک اصلی‌ترین محدوده ترددی در تهران است که برای ورود به آن باید از قبل در سایت تهران من ثبت نام کنید. در این ثبت نام باید روزی که می‌خواهید در محدوده طرح ترافیک باشید را مشخص کرده و هزینه آن را بپردازید. اگر به هر نحوی بدون ثبت نام و روزر روز، وارد طرح ترافیک شوید و تا انتهای روزی که وارد طرح ترافیک شده‌اید، هزینه مشخص شده را پرداخت نکنید، مشمول جریمه درنظر گرفته شده برای طرح ترافیک می‌شوید.

به‌دلیل نا‌آگاهی رانندگان از قوانین این طرح، سالانه جریمه‌های بسیاری در این محدوده ثبت می‌شود. علاوه‌بر طرح ترافیک، محدوده آلودگی هوا نیز وجود دارد که قوانین آن در سال‌های اخیر دست‌خوش تغییرات اساسی شده است.

در این مقاله به‌طور‌کامل، در‌خصوص آدرس دقیق هر دو محدوده، تعرفه خرید طرح، جریمه طرح ترافیک، استعلام و نحوه پرداخت آن توضیح داده شده است. اگر شما نیز قصد تردد در این مناطق را دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا جلوی جریمه‌های سنگین را بگیرید. 

جریمه طرح ترافیک

جریمه طرح ترافیک یک رقم کلی است که فعلا فرمول محاسبه‌ای خاصی ندارد. تمام خودروهایی که بدون ثبت نام و پرداخت هزینه در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، توسط دوربین‌های محدوده طرح ترافیک شناسایی شده و قبض جریمه برای آن‌ها صادر می‌شود.

مبلغ جریمه طرح ترافیک

مبلغ جریمه طرح ترافیک به شکل دقیق مشخص نیست ولی بر اساس یافته‌های موجود، برای هر بار تردد در محدوده طرح ترافیک بدون مجوز، باید مبلغی بین 90 تا 110 هزار تومان پرداخت کنید. البته این مبلغ ممکن است بر اساس ساعت تردد، نوع معاینه فنی خودرو و سکونت یا عدم سکونت در محدوده طرح متفاوت باشد.

برای ورود بدون مجوز خودرو به محدوده ترافیک نیز باید مبلغ 98550 تومان به شهرداری تهران پرداخت کنید.

پرداخت جریمه طرح ترافیک

برای پرداخت جریمه طرح ترافیک چند گزینه پیش رو دارید:

  • به صفحه ثبت نامی خود در سایت تهران من مراجعه کنید.
  • از طریق سایت‌هایی که در حوزه خودرو و پرداخت عوارض فعال هستند، استعلام جریمه خود را دریافت و هزینه را پرداخت کنید.
  • به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.
  • با شماره گیری کد *137*3*3# از میزان جریمه خود در طرح ترافیک مطلع شوید و از این طریق مبلغ را پرداخت کنید.
  • از طریق اپلیکیشن‌های بانکی جریمه را بپردازید.
  • با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنید.

تفاوت محدوده طرح ترافیک با آلودگی هوا

محدوده آلودگی هوا در سال‌های قبل به‌عنوان طرح زوج و فرد شناخته می‌شد اما از سال ۹۸ به‌دلیل کارایی نداشتن این طرح، قوانین آن به‌طور‌ کامل تغییر کرد. در طرح جدید آلودگی هوا، پلاک تهران در هر فصل به‌مدت ۲۰ روز و پلاک‌های شهرستان، ۱۵ روز اجازه تردد رایگان دارند و مرز‌های محدوده آلودگی هوا هم به شرح زیر است:

  • از شمال: بزرگراه همت از تقاطع امام علی تا تقاطع بزرگراه چمران
  • از جنوب: بزرگراه بعثت از تقاطع امام علی تا تقاطع نواب
  • از شرق: بزرگراه امام علی از تقاطع همت تا تقاطع بعثت
  • از غرب: بزرگراه نواب از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی؛ در ادامه بزرگراه چمران از تقاطع آزادی تا تقاطع همت

طرح ترافیک به نقاط متراکم و پر‌تردد شهر مربوط می‌شود. با قوانین طرح ترافیک، رفت‌و‌آمد در این مراکز به تاکسی‌ها و ماشین‌های شخصی واجد شرایط محدود شده است. مرز این طرح از شمال به خیابان فاطمی تا مطهری، از شرق، خیابان مطهری تا ۱۷ شهریور، از جنوب به خیابان شوش بین تقاطع ۱۷ شهریور و کارگر و از غرب به خیابان کارگر محدود می‌شود. 

ساعت تردد و اجرای قانون طرح ترافیک و محدوده آلودگی هوا در در نیمه اول سال از 06:30 تا 19:00 و در نیمه دوم سال از ساعت 06:30 تا 18:00 است.

طرح آلودگی هوا چیست؟

طرح آلودگی هوا یا همان طرح زوج و فرد سابق، به منظور کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران ایجاد شده است. در این طرح دیگر مانند طرح زوج و فرد سابق، زوج و فرد بودن پلاک خودروها اهمیتی ندارد؛ بلکه ساعت تردد مورد اهمیت قرار گرفته است.

در این طرح، هر ماشین پلاک تهران در هر فصل می‌تواند به مدت 20 روز و هر ماشین غیر پلاک تهران در هر فصل به مدت 15 روز، به طور رایگان در محدوده طرح آلودگی هوا تردد داشته باشند.

برای استفاده و تردد در این طرح باید مانند طرح ترافیک در سامانه تهران من ثبت نام و روزهایی که می‌خواهید در آن تردد داشته باشید را مشخص کنید.

driver-join-banner

جریمه طرح آلودگی هوا چقدر است؟

برای تردد در محدوده طرح آلودگی هوای تهران، باید ماشین خود را در سایت تهران من ثبت نام کنید. اگر بعد از استفاده از فرصت 20 روزه تردد رایگان در محدوده طرح آلودگی هوای تهران، حساب خود در سامانه تهران من را شارژ نکنید و در محدوده طرح آلودگی هوا رفت‌وآمد داشته باشید، باید جریمه بپردازید.

این جریمه در صورت شارژ شدن حساب تا مدت 30 روز، رفع می‌شود. اگر بعد از مهلت 30 روزه، حساب خود را شارژ نکرده باشید، جریمه در حساب تهران من شما ثبت می‌شود. البته مهلت 30 روزه تنها برای افرادی است که از قبل ماشین خود را در سامانه تهران من ثبت کرده باشند.

علت جریمه طرح ترافیک

علت جریمه طرح ترافیک، برای ورود و خروج و تردد بدون مجوز در سامانه تهران من است. اگر ماشین خود را در سامانه تهران من ثبت نام و یا اینکه از قبل، روز تردد خود در محدوده طرح را مشخص نکرده باشید؛ مشمول جریمه طرح ترافیک می‌شوید.

خرید طرح ترافیک و محدوده آلودگی هوا

عبور در محدوده طرح آلودگی هوا نیاز به دریافت مجوز ندارد. با‌این‌حال، باید مشخصات خودرو را در سامانه تهران من ثبت کنید، در‌صورتی‌که از تعداد مجاز تردد عبور کرده باشید، روزانه مبلغی از کیف پول شما در سامانه کسر خواهد شد. بر‌خلاف محدوده آلودگی، عبور از طرح ترافیک نیازمند مجوز است. برای رزرو این مجوز باید هر چهارشنبه به سامانه تهران من مراجعه کرده و در‌صورت تکمیل نبودن ظرفیت، امکان خرید طرح ترافیک وجود خواهد داشت. برای بررسی قیمت مجوز ورود به طرح ترافیک می‌توانید مطلب راهنمای طرح ترافیک را بخوانید.

نحوه ثبت‌نام برای رزرو طرح ترافیک؛ معرفی انواع بسته‌ها

عبور در محدوده طرح ترافیک نیاز به مجوز دارد و رزرو آن به‌صورت روزانه از ۲۴ ساعت قبل در سامانه تهران من امکان‌پذیر است. در این سامانه با ثبت پلاک و مشخصات خودرو می‌توانید وارد بخش رزرو طرح ترافیک شوید و با پرداخت هزینه، ثبت مجوز را انجام دهید. قیمت بسته‌های طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱ در جدول زیر مشخص شده است:

نوع بسته (معاینه فنی عادی)قیمت به تومان
۶ ماهه۵ میلیون و ۹۱۰
۳ ماهه۳ میلیون و ۱۴۰
۱ ماهه یک میلیون و صد و ده
۱ روزه۴۴ هزار تومان

خودروهای دارای معاینه فنی برتر، حدود ۳۰ درصد روی همه بسته‌ها تخفیف دریافت می‌کنند.

استعلام جریمه طرح ترافیک آنلاین یا بدون نیاز به اینترنت

در‌صورت عبور از محدوده طرح ترافیک، جریمه به‌صورت بدهی در حساب شهروندی سامانه تهران من منتقل می‌شود. اگر کیف پول سامانه شما شارژ داشته باشد، جریمه بلافاصله پرداخت خواهد شد. اگر میزان تردد از محدوده طرح، کمتر از رزرو انجام‌شده باشد، مبلغ آن به حساب شما برگردانده می‌شود. در‌غیر این صورت تردد بدون رزرو، جریمه‌ای با مبلغ حدود ۱۱۰ هزار تومان به‌همراه خواهد داشت. 

استعلام جریمه طرح ترافیک از طریق سامانه تهران من قابل پیگیری است. در‌صورتی‌که در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید، باید از طریق کد دستوری #۳*۳*۱۳۷* اقدام کنید. این نکته را فراموش نکنید که لغو رزرو تا ساعت ۶ صبح همان روز امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین، در قانون جدید طرح ترافیک، خروج رایگان از طرح فقط مخصوص ساکنان در محدوده است. 

پیامک جریمه طرح ترافیک

برای ورود غیرمجاز شما به محدوده طرح ترافیک، پیامکی با این شرح برای شما ارسال می‌شود:

مالک محترم خودروی پلاک …. ورود غیرمجاز شما در تاریخ …. به محدوده طرح ترافیک ثبت و علاوه بر جریمه، عوارض طرح ترافیک به حساب بدهی شما منظور شد.

اعتراض به جریمه طرح ترافیک چگونه انجام می‌شود؟

برای ثبت اعتراض در مورد جریمه ورود به طرح، حتما باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده باشید. پس از تکمیل اطلاعات خودرو، می‌توانید در تیکت پشتیبانی اعتراض خود را در‌خصوص جریمه ثبت‌شده اعلام کنید. پس از بررسی لیست تردد‌های خودرو، اگر اشتباهی رخ داده باشد، حتما پیگیری می‌شود و جریمه لغو خواهد شد. 

جریمه طرح ترافیک کجا ثبت می شود؟

ثبت جریمه توسط دوربین‌های مخصوص انجام می‌شود و در سامانه تهران من یا از طریق کد دستوری #۳*۳*۱۳۷* قابل مشاهده است.

در این مطلب همه چیز را در مورد جریمه ورود به طرح ترافیک برای شما شرح دادیم. اگر سوالی در خصوص جریمه ورود به این محدوده‌ها دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند. 

لیست تردد طرح ترافیک

شما می توانید لیست تردد طرح ترافیک خود را در سامانه تهران من مشاهده کنید. برای استعلام جریمه طرح ترافیک هم می‌توانید از طریق روش های اعلام شده در بخش پرداخت جریمه طرح ترافیک اقدام کنید.

نحوه محاسبه جریمه ورود به طرح ترافیک

نحوه محاسبه جریمه ورود به طرح ترافیک بر اساس ثبت پلاک ماشین شما توسط دوربین‌های طرح است. بسته به محل سکونت شما، نوع معاینه فنی ماشین تان و ساعت تردد در محدوده طرح ترافیک، ممکن است مبلغ جریمه شما تغییر پیدا کند. برای اطلاع دقیق از نحوه محاسبه جریمه ورود به طرح ترافیک باید به سایت تهران من و صفحه ترددهای ماشین من مراجعه کنید. 

افزایش جریمه طرح 1401

در سال 1400، مبلغ جریمه ورود به طرح ترافیک 78750 تومان درنظر گرفته شده بود که این مبلغ در سال 1401 به 98550 تومان افزایش پیدا کرده است.

اعتراض حضوری به جریمه طرح ترافیک

برای اعتراض به جریمه طرح ترافیک باید به سامانه تهران من بروید و در صفحه کاربری خود، بخش پشتیبانی را انتخاب کنید. روی تیکت پشتیبانی کلیک کنید و شرح اعتراض خود را در قسمت مشخص شده، بنویسید.

بخشودگی جریمه طرح ترافیک

برای جریمه طرح ترافیک بخشودگی درنظر نگرفته شده است و تمام جریمه‌های مرتبط با آن باید پرداخت شود.

در این مطلب همه چیز را در مورد جریمه ورود به طرح ترافیک برای شما شرح دادیم. اگر سوالی در خصوص جریمه ورود به این محدوده‌ها دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند. 

اگر هم می‌خواهید بخشی از ناوگان تپسی باشید، کافی است سری به صفحه ثبت نام راننده تپسی بزنید و در کمتر از ده دقیقه به یک درآمد عالی از این طریق برسید.

سوالات متداول

مبلغ جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۱ چقدر است؟

مبلغ جریمه ورود به طرح ترافیک 1401، مبلغ 98750 تومان است. 

یک بار خروج از طرح ترافیک چه شرایطی دارد؟

پیش از این امکان یک بار خروج رایگان از طرح ترافیک تا پیش از ساعت 14:30 وجود داشت که امروزه این طرح لغو شده است. تنها ساکنان طرح ترافیک امکان یک بار خروج رایگان قبل از ساعت 09:00 را دارند.

عوامل موثر در جریمه طرح ترافیک کدام‌ها هستند؟

نوع معاینه فنی، ساعت تردد و محل سکونت تان روی نحوه محاسبه جریمه طرح ترافیک تاثیرگذار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.