در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

باغ کتاب تهران مقصد اصلی کتاب بازها!

اگر شما هم عاشق کتاب باشید و دلتان بخواهد غرق دنیای زیبای داستان‌ها شوید، قطعا مراجعه به کتاب‌فروشی برایتان لذت‌بخش است. حالا تصور کنید که به جای یک کتاب فروشی معمولی به باغی از کتاب بروید. پس بیایید کمی بیشتر با کنار گوشه‌های باغ کتاب تهران آشنا شویم.

باغ کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین مراکز گردشگری، علمی و فرهنگی استان تهران است که با زیربنای ۶۵ هزار مترمربع و وسعت ۱۱۰ هزار مترمربع در منطقه عباس‌آباد احداث شده‌ است. این مجموعه یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین مکان‌های تفریحی و علمی پایتخت است که برای تمامی گروه سنی مناسب است و به‌راحتی می‌توان ساعت‌ها در آن بدون خستگی مشغول شد و لذت برد.

آشنایی با باغ کتاب تهران

معرفی باغ کتاب تهران و قسمت‌های مختلف آن

باغ کتاب شهر تهران از چهار بخش شامل بهارستان، خیالستان، نگارستان و سروستان تشکیل شده ‌است که در هر قسمت خدماتی متفاوت به افراد با سنین و علایق مختلف ارائه می‌شود. برای مثال بهارستان باغ کتاب مخصوص کودکان و نوجوانان طراحی شده اما بازدید از آن برای بزرگسالان نیز خالی از لطف نیست.

بلوک A یا بهارستان

بلوک شمالی باغ کتاب تهران که به بهارستان معروف است، دارای کتب و محصولات علمی فرهنگی مختص کودکان و نوجوانان است. همچنین مجسمه‌ بسیاری از شخصیت‌های کارتونی ماندگار از قبیل پینوکیو، ژانوالژان و… در بیرون کتاب‌فروشی ساخته شده‌ که می‌توانید با آن‌ها عکس یادگاری بگیرید.

بلوک A نیز شامل چهار قسمت به نام‌های کافه کودک، باشگاه روباتیک، میزهای پژوهش مخصوص بزرگسالان و سرزمین فکربازیا است.

بلوک B یا خیالستان

خیالستان باغ کتاب تهران یک راهرو برای اتصال بلوک A و C است که در آن دو حلقه پیاده‌بر برای جابه‌جایی و رفاه هر چه بیشتر بازدیدکنندگان فراهم شده است. دلیل نام‌گذاری این بخش به دلیل ایجاد فضای خیالی و جالب به واسطه پروژکتورهای بزرگی که روی دیواره‌های این گذرگاه نصب شده بوده و گذر فرهنگ که میدان فرهنگ ضلع غربی باغ کتاب را به دریاچه، پارک طالقانی، پل طبیت و باغ هنر و موزه دفاع مقدس وصل می‌کند، درست در بالای خیالستان قرار دارد.

بلوک C یا نگارستان

نگارستان، هنری‌ترین و شاید جذاب‌ترین بخش باغ کتاب تهران است که شامل سه قسمت مجزا یعنی پردیس سینمایی، باغ علم کودک و مرکز آموزش است.

پردیس سینمایی

 در طبقه همکف، زیرزمین و پشت بام باغ کتاب، ۱۱ سالن سینما و تئاتر یا ظرفیت ۲۰۰۰ نفر وجود دارد که برای افراد علاقه‌مند به فیلم و تئاتر طراحی شده است. پرده سالن اصلی یکی از بزرگ‌ترین پرده‌های سینمایی کشور به مساحت ۱۹۰ مترمربع را دارد. همچنین فروشگاه‌های آثار هنری و صنایع دستی نیز در مقابل سالن‌های سینما واقع شده که می‌توان از آن‌ها دیدن کرد.

باغ علم کودک

این باغ برای کودکان ۷ الی ۱۲ سال مناسب بوده و سینما سه‌بعدی و بخش ویژه ربات نقاش در این ناحیه قرار دارد که کودکان را ساعت‌ها سرگرم می‌کند. همینطور در این بخش، چهار مفهوم بدن انسان، خانه، شهر و کره زمین در قالب داستان و به ‌صورت تصویری برای بچه‌ها گفته می‌شود. برای بازدید از باغ علم کودک باید بلیط تهیه کنید و کودکان همراه با یک مربی و حداکثر یکی از والدین می‌توانند وارد شوند.

مرکز آموزش

این محیط هم برای کودکان و هم بزرگسالان فراهم شده و در آن کارگاه‌های آموزشی با ظرفیت حداکثر ۵۰ نفر وجود دارد. در این کارگاه‌ها امکاناتی مانند وایت‌برد، ویدئو پروژکتور، اسپیکر و… برای آموزش و یادگیری فراهم شده است.

بلوک D یا سروستان

بزرگترین کتاب‌فروشی جهان با فضای ۲۵ هزار متر در این قسمت واقع شده و علاوه بر کتاب، محصولات فرهنگی علمی نیز در این مکان به چشم می‌خورد. باغ علم نوجوانان، کافه گالری، شبیه‌ساز پرواز و اتاق فرار باغ کتاب از زیرمجوعه‌های بلوک D هستند.

در این بخش‌ها شما می‌توانید بیش از ۴۰ دستگاه علمی، آثار هنری ارزشمند و تئاتر با محتوای آزمایشات و نمایش‌های علمی را تماشا کنید.

پشت‌بام باغ کتاب تهران

این مکان مساحتی قریب به ۲۰ هزار مترمربع دارد که شامل انواع کافه‌ها، رستوران‌ها و یک سینمای تابستانی است.

خطوط مترو منجر به باغ کتاب

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای رفتن به باغ کتاب تهران استفاده از مترو و یا تاکسی اینترنتی خواهد بود. نزدیک‌ترین خطوط مترو منجر به باغ کتاب، ایستگاه مترو شهید همت و شهید حقانی است که بعد از پیاده شدن از آن‌ها با پیاده‌روی در حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به باغ کتاب می‌رسید. همچنین بعد از پیاده شدن از ایستگاه مترو می‌توانید از ون و یا شاتل‌های برقی برای رسیدن به مقصد استفاده کنید.

با استفاده از خودرو شخصی نیز می‌توانید به باغ کتاب تهران بروید اما باید توجه کنید که ظرفیت پارکینگ این مجموعه محدود است، بنابراین استفاده از تاکسی اینترنتی برای سهولت رفت‌ و آمد پیشنهاد می‌شود.

ساعات باغ کتاب

ساعات کاری باغ کتاب از ۹ صبح تا ۲۱ در تمام روزهای هفته است. یعنی این مجموعه در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند. باغ کتاب تهران در اکثر تعطیلات رسمی تقویم نیز مشغول به فعالیت است به جز روزهایی که تحت عنوان “تقویم تعطیلات باغ کتاب” در سایت رسمی آن آمده‌ و همچنین ایامی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل اعلام می‌کنند.

ساعات کاری برخی از بخش‌های خاص باغ کتاب

  • باشگاه روباتیک: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۲۱ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ الی ۲۲
  • سرزمین فکر بازیا: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۲۱ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ الی ۲۲
  • باغ علم نوجوانان و کافه بازی: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۲۱ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۲۲
  • شبیه‌ساز پرواز سسنا۱۷۲: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۲۱ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۲۳
  • اتاق فرار: تمام روزهای هفته از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰

کتابخانه ملی

در حال حاضر باغ کتاب تهران به عنوان بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان شناخته می‌شود و احتمالا هر نوع کتابی را که مدنظر داشته باشید در آن پیدا می‌کنید. در بین قفسه‌ها هم میز و نیمکت‌هایی جهت نشستن و مطالعه کتاب‌ها گذاشته شده تا بتوانید با دقت بخشی از آن‌ها را بخوانید و در صورت تمایل اقدام به خرید کنید. از این جهت کتاب‌فروشی باغ کتاب را می‌توان به کتابخانه ملی نیز تشبیه کرد و آن را مکانی برای مطالعه و یادگیری برشمرد.

باغ غذا

گشت و گذار خسته یا گرسنه‌تان می‌کند! اگر شما هم بعد از گردش در این مجموعه بزرگ هوس غذا و یا نوشیدنی کردید، یا دوست داشتید مدتی استراحت کنید و سپس به گردش خود ادامه دهید، لازم نیس از باغ کتاب بیرون بروید.

باغ غذا در باغ کتاب تهران

در محوطه باغ کتاب تهران به تازگی در کنار سایر المان‌های تزئینی، فودکورتی راه اندازی شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی خستگی گردش را به در کنید. به این محوطه فودکورت باغ غذا گفته می‌شود که شامل تعداد زیادی کافه و رستوران‌ با تنوع بالاست. همچنین در تمامی بلوک‌ها و طبقات کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی مشاهده می‌شوند و به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

یادتان باشد، اگر تا به حال به این باغ دوست‌داشتنی نرفته‌اید، حتما در برنامه‌ریزی‌هایتان لحاظ کنید. چرا که هم فال است و هم تماشا!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.