در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

هزینه نقل و انتقال تاکسی در سال 1403

نقل و انتقال تاکسی و هر خودروی دیگری به معنای فروش آن به‌صورت دست دو و انجام کارهای قانونی آن برای انتقال مالکیت و به‌نام زدن ماشین به اسم مالک جدید است؛ این قسمت از مراحل مختلف فروش خودرو مخصوصا از نوع تاکسی، یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست. انتقال مالکیت جزء سری خدمات قانونی خرید و فروش خودرو محسوب شده و طبیعتا شامل پرداخت هزینه هم می‌شود.

آگاهی از هزینه‌های نقل و انتقال تاکسی برای هر کسی مخصوصا رانندگان تاکسی در جایگاه خریدار و فروشنده بسیار مهم است و باید قبل از مراجعه به دفترخانه و مراکز تعویض پلاک درباره آن آگاه باشید. در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا در ادامه درباره هزینه‌های انتقال سند تاکسی در سال 1402 و هر آنچه که درباره آن وجود دارد، برایتان بگوییم.

فهرست مطالب

هزینه نقل و انتقال خودرو 1403

هزینه نقل و انتقال تاکسی در سال 1403 گرچه در اصل و اصول قانون برای خودروهای مختلف با هم یکسان است اما بسته به مدل، سال ساخت و خارجی یا داخلی بودن آن، در با هم متفاوتند. همچنین هر سال به نسبت دوره قبل، این هزینه‌ها شامل افزایش می‌شوند. اطلاع از این هزینه مخصوصا در زمان خرید و فروش خودروهای دست دوم، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ هرچند که داشتن اطلاعات درباره روند کار نهم بسیار مهم است.

محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو

صدور پلاک جدید، فک پلاک، هزینه معاینه فنی، عوارض سالانه شهرداری، وکالت‌نامه، … تنها برخی از کارهایی هستند که باید در زمان نقل و انتقال خودرو انجام داد. هر کدام از این خدمات، دارای تعرفه‌ای مشخص و ثابت هستند. از میان پارامترهای مختلف تاثیرگذار در تعیین هزینه نقل و انتقال، مدل و نوع ماشین، تاثیر بسیاری روی هزینه نقل و انتقال خودرو 1402 می‌گذارد. با توجه به این اصل، هر چه ماشین ارزش بالاتری داشته باشد، هزینه انتقال سند آن بیشتر می‌شود.

البته با توجه به این که تنظیم سند خودرو دیگر در دفاتر اسناد رسمی ضرورتی ندارد، بین 40 تا 60 درصد، هزینه انتقال تاکسی و دیگر ماشین‌ها نسبت به دوره‌های قبل، کمتر شده است.

نحوه محاسبه هزینه انتقال سند خودرو 1403

نحوه محاسبه هزینه انتقال سند خودرو 1402 به این صورت است که باید در ابتدا، هزینه انتقال سند، ارزش معاملاتی و قیمت فروش کارخانه برای خودروهای داخلی و مجموع ارزش گمرکی برای خودروهای وارداتی را مشخص کنید.

بعد از آن 5% از ارزش معاملاتی اعلام شده از طرف سازمان امور مالیاتی را به‌عنوان حق ثبت محاسبه کرده و به مجموع هزینه‌های قبلی اضافه می‌کنید.

در قدم بعدی، حق تحریر دفتر اسناد رسمی را محاسبه کرده و 9% به آن به‌عنوان مالیات برارزش‌افزوده اضافه کنید. یادتان باشد که اگر ماشین ساخت داخل است، 1% و اگر وارداتی باشد، 2% ارزش معاملاتی به آن اضافه می‌شود.

در آخر هم 30 هزار تومان به عنوان هزینه صدور سند رسمی الکترونیک در سال 1403 به جمع مبالغ قبلی افزوده می‌شود؛ با توجه به این فرمول، می‌توانید هزینه انتقال سند خودرو در سال جاری را محاسبه کنید.

محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند خودرو 1403

برای محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند خودرو 1403 کافیست همین عبارت را در اینترنت جستجو کنید و وارد یکی از صفحات شوید. سیستم با دادن اطلاعاتی همچون تعرفه (براساس سال تعیین شده)، مشخص کردن داخلی یا خارجی بود خودرو و نام ماشین و سال تولید آن، به صورت آنلاین و تنها در عرض چند ثانیه هزینه نقل و انتقال تاکسی و هر خودروی دیگری را محاسبه خواهد کرد.

هزینه انتقال سند ماشین در دفاتر رسمی ‌ثبت

با این که معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخشنامه 147204/94-27/8/1394 در شهریور 1400 اعلام کرد که برگ سبز خودرو دیگر سند رسمی است و نیازی به ثبت و پرداخت هزینه نقل و انتقال خودرو در دفترخانه نیست اما هنوز هم برخی برای محکم‌کاری، اقدام به ثبت سند در دفاتر رسمی ثبت هم می‌کنند.

هزینه ثبت رسمی شامل پرداخت هزینه خدماتی همچون حق ثبت، مالیات، حق تمبر و حق‌التحریر می‌شود و ارزش مادی هر کدام از خدمات با توجه به سال ساخت خودرو، نوع و ارزش معاملاتی خودرو، متفاوت است. با توجه به این قوانین، جدول هزینه حق‌التحریر و انتقال سند ماشین در دفاتر ثبت رسمی در سال 1402 به صورت زیر است:

مبلغ ترفههزینه سند ماشین در دفترخانه
تا 10 میلیون ریال350 هزار ریال
تا مبلغ 200 یلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال6 در هزار
تا مبلغ 1 میلیارد ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال4 در هزار
بیشتر از 1 میلیارد ریال نسبت به مازاد 1 میلیارد ریال1 در هزار

هزینه نقل و انتقال خودرو در مرکز راهنمایی و رانندگی

هزینه به‌نام زدن ماشین در راهنمایی و رانندگی شامل همان هزینه‌های مرتبط با تعویض پلاک است و تعرفه‌ای مشخص دارد که خریدار آن را می‌پردازد.

لازم به‌ذکر است که انتقال سند در پلیس راهور برابر با تعویض پلاک و صدور برگ سبز برای تاکسی و دیگر انواع خودروهاست.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای نقل و انتقال خودرو در راهنمایی و رانندگی، باید مالیات هم بپردازید. درصد مالیات برای خودروها و تاکسی‌های داخلی، 1% ارزش ماشین و خودروهای وارداتی، 2% از ارزش ماشین است.

با توجه به موارد ذکر شده و همچنین گفته‌های رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور در راستای یکسان‌سازی قوانین، هزینه نقل و انتقال صدور کارت سند و تعویض پلاک برای تمامی خودروها، اعم از تاکسی و غیره برابر با 373 هزار و 500 تومان است.

هزینه انتقال خودروی صفر

هزینه نقل و انتقال تاکسی صفر و البته هر خودروی دیگری که نو و کارنکرده باشد، معمولا براساس ارزش معاملاتی و قیمت فروش کارخانه محاسبه می‌شود. این دسته از خودروها، تولید کارخانه‌های ماشین‌سازی داخلی هستند. براین اساس با توجه به قانون وضع شده از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت برای انواع ماشین‌های داخلی، تنها 1% از ارزش ماشین، هزینه مالیات انتقال سند خواهد بود.

هزینه نقل و انتقال تاکسی

هزینه انتقال خودروی خارجی

هزینه نقل و انتقال خودروی خارجی را بر اساس حق ورودی نوع خودرو یا مجموع ارزش گمرکی و هزینه نقل و انتقال آن محاسبه می‌کنند. مالیات مربوط به سند خودرو وارداتی نیز برابر با 2% قیمت ارزش‌گذاری شده در نظر گرفته خواهد شد که البته باید در ابتدای فرایند نقل و انتقال پرداخت شود.

هزینه نقل و انتقال خودرو 1403 به عهده کیست؟

عرف رایج قانونی در زمینه پرداخت هزینه‌های نقل و انتقال خودرو اینگونه است که بخشی از هزینه‌های انتقال سند تاکسی یا هر نوع خودروی دیگری، بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود و الباقی موارد را شخص فروشنده می‌پردازد.

هزینه‌هایی همچون خلافی خودرو، هزینه صدور وکالت‌نامه و عوارض سالانه شهرداری همگی توسط فروشنده پرداخت می‌شوند.

مسئولیت پرداخت هزینه‌هایی مثل هزینه تعویض پلاک و هزینه انتقال سند خودرو در دفترخانه، به‌صورت توافقی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

تنها هزینه‌ای که در صورت نیاز، خریدار موظف است آن را شخصا بپردازد، هزینه کارشناسی سلامت فنی و ایمنی است.

کاهش هزینه انتقال سند تاکسی 1403

سازمان تاکسیرانی کشور در اردیبهشت 1403 اعلام کرد که با توجه به مشکلات اقتصادی تاکسیرانان و مشکلات معیشتی آنها، برای حمایت از این قشر جامعه، مبلغ 3 درصدی قیمت کارشناسی خودرو در نقل و انتقال تاکسی‌ها (حدودا 2.5 میلیون تومان) را از لیست پرداختی‌های آنها حذف کرده و به‌جای آن، فقط 700 هزار تومان را به‌عنوان بهای خدمات دریافت می‌کند. از این مبلغ، 70 درصد قدرالسهم شرکت‌های تعاونی و 30 درصد سهم سازمان تاکسیرانی خواهد بود.

نقل و انتقال تاکسی گردشی

نقل و انتقال تاکسی‌ها در تعاونی‌های تاکسیرانی را اصطلاحا تاکسی گردشی می‌گویند. این واحدها برای مبادله و خرید و فروش تاکسی‌ها نیاز دارند تا با واحدهای بازرسی، صدور پروانه، امور شرکت‌ها و صندوق سازمان در ارتباط بوده و تسویه حساب‌های لازم را انجام دهند تا مشکلی در روند سند زدن پیش نیاید.

برای نقل و انتقال تاکسی لازم است که خریدار تاکسی فیش‌های نقل و انتقال برای صدور پروانه بهره‌برداری، دفترچه و پذیرش پرونده از واحدهای مربوطه را دریافت و پرداخت کند. الباقی امور توسط تعاونی انجام می‌شود. همچنین اگر نیاز به انجام کار اضافه‌ای باشد، واحد صنفی شما را راهنمایی خواهد کرد.

مجوز نقل و انتقال تاکسی

مجوز نقل و انتقال تاکسی طبق ماده 6 آیین نامه اجرایی تنها با دارا بودن شرایط زیر برای فرد متقاضی صادر می‌شود:

  • دارا بودن حداقل 23 سال سن
  • اصل گواهینامه دارای اعتبار (گواهیامه پایه دو، ب ۲ و پایه یک )
  • متاهل و فاقد شغل
  • اصل کارت ملی متقاضی و همسر
  • اصل مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی به بالا
  • اصل دفترچه بیمه تامین اجتماعی اختیاری اعتباردار
  • اصل سند سبز و کارنامه مالک
  • اصل کارت پایان خدمت هوشمند یا کارت معافیت از خدمت وظیفه عمومی
  • ارائه گواهی صحت بدنی و فکری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • قبض محل سکونت دارای کدپستی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • عدم محرومیت از حقوق اجتماعی یا اشتغال به رانندگی از سوی مراجع قانونی
  • دو قطعه عکس ۴*۳
  • التزام به رعایت شئون اسلامی

بررسی مراحل انتقال سند خودرو و هزینه‌های آن

برای انتقال سند خودرو، باید مراحل تنظیم قرارداد، تعویض پلاک و ثبت در دفتر اسناد رسمی را بگذرانید. هر کدام را در ادامه به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد:‌
تنظیم قرارداد

تنظیم قرارداد شامل تعیین زمان برای حضور و مراجعه دو طرف معامله (فروشنده و خریدار) در دفترخانه برای گذراندن مرحله انتقال سند تاکسی و دیگر خودروها، می‌شود. در این برگه قانونی اطلاعاتی همچون:

  • مشخصات کامل خودرو
  • قیمت تمام شده
  • زمان و نحوه تعویض پلاک
  • مشخص شدن زمان تحویل خودرو از طرف فروشنده
  • مدارک ماشین
  • تعیین پرداخت بدهی‌ها، جریمه‌ها و عوارض سالانه شهرداری
  • پرداخت مالیات

درج خواهد شد.

با تنظیم یک قرار قانونی برای این موارد، تمامی امور تحت کنترل قرار گرفته و در آینده مشکلی برای هیچ کدام از طرفین پیش نخواهد آمد.

تعویض پلاک

برای تعویض پلاک باید در سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک ( nobatdehi.epolice.ir) درخواست خود را ثبت کنید و با توجه به جدول زمان‌بندی موجود در سایت، نوبت بگیرید.

یادتان باشد که امکان انتقال سند بدون برگه تعویض پلاک وجود ندارد.

هزینه نقل و انتقال خودرو در تعویض پلاک

خریدار ماشین باید هزینه تعویض پلاک 1403 را بر اساس قانون ابلاغی، بپردازد. این هزینه برای تمامی خودروها علی‌الخصوص تاکسی‌ها، 373 هزار تومان است. البته تعویض پلاک شامل هزینه‌های دیگری هم می‌شود که پرداخت آنها برعهده فروشنده است.

توجه! برای تعویض پلاک باید مالیات خودرو را هم پرداخت کنید.

ثبت در اسناد رسمی

بعد از گذراندن دو مرحله بالا، خریدار و فروشنده باید در صورت تمایل به دفترخانه بروند و انتقال سند را به صورت رسمی انجام دهند

هزینه سند خودرو ماشین‌های پر فروش داخلی 1403

همانطور که می‌دانید، در بازار داغ نقل و انتقال تاکسی و دیگر ماشین‌ها، برخی از مدل‌های داخلی مثل پژو پارس، پراید، پژو 206، دنا پلاس، ال 90 و … نسبت به دیگر ماشین‌ها، پرفروش‌ترند. از این رو در ادامه برای مثال، هزینه‌های مختلف در بستر انتقال سند آنها را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

البته قبل از آن توجه داشته باشید که تمامی مبالغ ذکر شده حدودی هستند و ممکن است در آینده تغییر پیدا کنند.

هزینه انتقال سند پژو پارس مدل ۱۴۰۰

هزینه نقل و انتقال سند پژ پارس مدل 1400 به این صورت محاسبه می‌شود:

  • مجموع حق‌الثبت و کاداستر: ۱,۲۹۶,۰۰۰ تومان
  • هزینه دفاتر اسناد رسمی: ۵۲۶,۶۰۰ تومان
  • ارزش افزوده حق‌التحریر: ۴۷,۳۹۴ تومان
  • مالیات: ۱۲۹,۶۰۰ تومان
  • هزینه‌های حذف شده :۱,۸۴۴,۹۹۴ تومان
  • هزینه نقل و انتقال در محضر: ۳,۵۵۵,۹۹۴ تومان

هزینه سند ال ۹۰ مدل ۱۳۹۵

لیست هزینه‌های انتقال ال 90 مدل 95 اینگونه است:

  • حق‌‌الثبت و کاداستر: ۹۴۰,۰۰۰ تومان
  • هزینه دفاتر اسناد رسمی: ۴۷۳,۰۰۰ تومان
  • ارزش افزوده حق‌‌التحریر: ۴۲,۵۷۰ تومان
  • مالیات: ۹۴۰,۰۰۰ تومان
  • هزینه‌های حذف شده: ۱,۴۷۰,۰۰۰ تومان
  • هزینه نقل و انتقال در محضر: ۲,۷۸۵,۰۰۰ تومان

هزینه سند خودرو پراید ۱۳۲ بنزینی مدل ۱۳۹۹

پراید 132 بنزینی یکی از خودروهای داخلی پرفروش است. هزینه نقل و انتقال این ماشین عبارت است از:

  • حق‌الثبت و کاداستر: ۶۴۸,۰۰۰ تومان
  • هزینه دفاتر اسناد رسمی: ۳۸۰,۰۰۰ تومان
  • ارزش افزوده حق‌التحریر: ۳۴,۲۰۰ تومان
  • مالیات: ۶۴۸,۰۰۰ تومان
  • هزینه‌های حذف شده: ۱,۰۷۷,۲۰۰ تومان
  • هزینه نقل و انتقال در محضر: ۲,۱۰۰,۲۰۰ تومان

هزینه سند خودرو دنا پلاس مدل ۱۳۹۸

اگر خودروی فروخته شده، دنا پلاس مدل 1398 باشد، هزینه سند خودرو آن به این صورت محاسبه می‌شود:

  • حق‌‌الثبت و کاداستر: ۱,۳۸۶,۰۰۰ هزار تومان
  • هزینه دفاتر اسناد رسمی: ۵۳۵,۶۰۰ تومان
  • ارزش افزوده حق‌التحریر: ۴۸,۲۰۴ تومان
  • مالیات: ۱,۳۸۶,۰۰۰ تومان
  • هزینه‌های حذف شده: ۱,۹۸۴,۸۰۴ تومان
  • هزینه نقل و انتقال در محضر (بدون در نظر گرفتن عوارض شهرداری): ۳,۷۴۵,۸۰۴ تومان

هزینه انتقال سند خودرو پژو ۲۰۶ تیپ۲ مدل۱۳۹۳

خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل۱۳۹۳ دیگر از ماشین‌های نسبتا قدیمی محسوب می‌شود و از این رو، هزینه‌های نقل و انتقال آن زیاد نیست:

  • حق‌الثبت و کاداستر: ۵۲۴,۰۰۰ تومان
  • هزینه دفاتر اسناد رسمی: ۳۰۶,۶۰۰ تومان
  • ارزش افزوده حق‌التحریر: ۲۷,۵۹۴ تومان
  • مالیات: ۵۲۴,۰۰۰ تومان
  • هزینه‌های حذف شده: ۶۰۹,۵۹۴ تومان
  • هزینه نقل و انتقال در محضر: ۱,۷۷۲,۱۹۴ تومان

قبل از قطعی شدن نقل و انتقال، تمامی رسیدها را نگه دارید!

درباره نقل و انتقال سند خودور در سال 1402 و هزینه‌های آن همه چیز را توضیح دادیم. در انتها تاکید می‌کنیم که مدارک پرداخت هزینه‌های مختلف را تا پایان کار نزد خود نگه‌داری کنید، در هر شرایطی قولنامه را تنظیم کنید، اگر انتقال سند وکالتی است، حتما اول وکالت‌نامه را چک کرده و به‎محض شک و اطلاع از کلاهبرداری، معامله را فسخ کنید.

اگر هم به فکر داشتن شغل دوم هستید و نقل و انتقال ماشینتان را تکمیل کرده‌اید، به صفحه ثبت نام راننده تپسی بروید و شرایط همکاری را مطالعه کنید. می‌توانید در عرض 10 دقیقه یکی از سفیران تپسی شوید.

در انتها اگر سوالی دارید، می‌توانید از ما بپرسید.

سوالات متداول نقل و انتقال سند تاکسی 1403

در ادامه برخی از متداول‌ترین سوال‌ها در زمینه قوانین نقل و انتقال خودرو در سال 1403 را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

پرداخت هزینه‌های انتقال سند خودرو با کیست؟

در زمینه پرداخت هزینه انتقال سند خودرو، فروشنده هزینه را پرداخت می‌کند اما فروشنده و خریدار می‌توانند در این زمینه با هم توافق کنند که هر طرف بخشی از هزینه را بپردازد.

هزینه انتقال سند خودرو در سال 1403 چقدر است؟

با توجه به داخلی یا خارجی بودن ماشین، هزینه انتقال سند فرق دارد و البته شامل هزینه‌های مختلفی می‌شود.

سند خودرو باید به نام چند نفر باشد؟

بهتر است که در زمان تنظیم قرارداد، سند ماشین تنها به اسم یک نفر باشد.

آیا تنظیم سند دفترخانه‌ای برای انتقال سند اجباری است؟

خیر. از زمانی که برگ سبز خودور صادر می‌شود، دیگر داشتن این سند اجباری نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.