در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

بیمه شخص ثالث تاکسی + حق بیمه 1402

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که هر کسی که راننده‌ای باید آن را تهیه کند. تاکسی‌ها هم از این قائده مستثنی نیستند و بیمه شخص ثالث تاکسی به‌صورت ویژه برای آنها طراحی شده است. بیمه شخص ثالث تاکسی مخصوص رانندگان تاکسی‌های درون شهری و برون شهری است و هر راننده‌ای که با ناوگان حمل و نقل همکاری می‌کند، باید آن را داشته باشد. مخصوصا که تاکسی‌ها به دلیل نوع کاربری خود از ماشین، بیشتر از دیگر خودروها در معرض حادثه هستند و در نتیجه بیمه سقف پوشش بیمه بالاتری برای آنها در نظر می‌گیرد. البته به‌واسطه همین حساسیت، قیمت خرید بیمه شخص ثالث تاکسی از دیگر سواری‌ها گران‌تر است.

در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا در ادامه، درباره بیمه شخص ثالث تاکسی، حق بیمه سال 1402 و دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار آن اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم.

بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟

بیمه شخص ثالث تاکسی، نوعی بیمه اجباری است که تمامی وسایل نقلیه از جمله تاکسی‌ها باید آن را داشته باشند. بیمه‌نامه شخص ثالث تاکسی، خسارات جانی و مالی در تمامی حوادث رانندگی را تا سقف پوشش مشخص شده در بر می‌گیرد. این نوع بیمه‌نامه تفاوتی با دیگر طرح‌های پوششی بیمه ندارد و تنها تفاوت آن، بالا بودن احتمال خطر در رانندگی و و ایجاد حادثه در این نوع از کاربری برای خودورهاست.

برای همین، بر اساس قوانین بیمه مرکزی، حق بیمه تمام تاکسی‌های درون شهری در حدود 10 درصد و و تاکسی برون شهری، 20 درصد بیشتر از دیگر خودروها تعیین می‌شود.

عوامل موثر در قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی

از آن‌جایی که تاکسی‌ها تردد زیادتری نسبت به دیگر خودورهای سواری دارند، از این رو بیشتر در معرض حادثه و تصادف هستند. همچنین که این ماشین‌ها به‌واسطه حمل مسافر، وزن بیشتری را نسبت به دیگر خودورها جابجا می‌کنند.

به‌همین دلیل نه تنها استهلاکشان بیشتر از دیگر ماشین‌هاست بلکه شرکت بیمه، مسئولیت جانی و مالی افراد بیشتری را تحت عنوان شخص ثالث تاکسی در برابر این دسته از وسایل نقلیه برعهده دارد.

در چنین شرایطی طبیعتا حق بیمه شخص ثالث خودروهای ون از تاکسی‌ها هم گران‌تر می‌شود.

با تمام این اوصاف، بیمه نامه شخص ثالث تفاوت چندانی با بیمه نامه ساده ندارد و فقط در برخی از موارد، تبصره‌های سفت و سخت‌تری دارد. با توجه به این موارد، محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی با توجه به این عوامل مشخص می‌شود:

  • به‌ازای هر روز تاخیر در تمدید بیمه‌ شخص ثالث، جریمه‌ای برای مالک خودرو به‌عنوان دیرکرد در نظر گرفته می‌شود.
  • نوع و مدل ماشین و تعداد سیلندر در تعیین قیمت بیمه نامه بسیار اهیمت دارد.
  • مبلغ حق ‌بیمه، براساس پایه ابلاغی توسط سازمان بیمه مرکزی است که بر اساس درصدی از دیه انسان کامل توسط قوه قضاییه محاسبه می‌شود.
  • رانندگانی که در طول اعتبار بیمه شخص ثالث تاکسی در حادثه‌ای مقصر شناخته نشوند و از بیمه‌نامه خود برای دریافت خسارت استفاده نکنند، مشمول تخفیف عدم خسارت می‌شوند و این باعث کاهش هزینه صدور بیمه شخص ثالث تاکسی برای آنها می‌شود.
  • بیمه‌ شخص ثالث تاکسی معمولا به صورت بلندمدت یا سالانه و کوتاه‌مدت یا روزشمار ارائه می‌شوند. قیمت بیمه‌های کوتاه‌مدت ۵ تا ۱۰ درصد گران‌تر از بیمه‌های سالانه است.
  • حداقل پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث در سال 1402 معادل 30 میلیون تومان (1 میلیارد و 200 میلیون تومان تقسیم بر 40) محاسبه شده است.
  • اگر عمر تاکسی بیشتر از ۱۵ سال باشد، به ازای هر سال ۲ درصد به مبلغ حق‌بیمه اضافه خواهد شد.

بیمه شخص ثالث تاکسی‌های اینترنتی

از آن‌جایی که بخش قابل توجهی از سفیران تاکسی‌های اینترنتی همچون تپسی را رانندگانی در بر می‌گیرند که که همکاری با این پلتفرم‌ها را به‌عنوان شغل دوم خود در نظر می‌گیرند، از این رو بسیاری از آنها بیمه نامه شخص ثالث عادی دارند. در صورتی‌که اگر اتفاقی پیش بیاید، کسی که بیشترین ضرر را از این بابت خواهد کرد، راننده تاکسی اینترنتی است زیرا بیمه نامه شخص ثالث تاکسی با این که هزینه‌ای گران‌تر دارد اما موارد بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی

قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی دقیقا همچون بیمه نامه عادی است و تنها دو ویژگی آنها با یکدیگر تفاوت عمده دارد. اولین مورد این است که این بیمه نامه 10 تا 20 درصد گران‌تر از بیمه شخص ثالث در حالت عادی است و مورد دوم این است که در چند بخش از جمله شرایط استفاده از بیمه نامه و مواردی از این دست، قوانین سخت‌تری نسبت به حالت عادی دارد.

جدول قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی سال 1402

با توجه به اطلاعات اعلام شده توسط بیمه مرکزی، جدول نرخ بیمه ثالث 1402 با توجه به مدل خودروهای مختلف به شرح زیر است:

نوع وسیله نقلیهمقدار پایه حق بیمه
پیکان، پراید و سمند۳۶۰۸۸۰۰ تومان
ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر۳۰۴۷۲۰۰ تومان
ماشین‌های ۴ سیلندر۴۲۴۱۹۰۰ تومان
ماشین‌های بیشتر از ۴ سیلندر۴۷۴۷۶۰۰ تومان

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث تاکسی

بیمه شخص ثالث طرحی برای حمایت از رانندگان و خودروی آنهاست. در شرایطی که ماشین توسط پلیس به پارکینگ فرستاده شود، راننده باید هزینه پارکینگ را علاوه‌بر هزینه بیمه نامه پرداخت کند. همچنین از تمام این موارد مهم‌تر این است که در صورت بروز حادثه، پرداخت تمام هزینه‌های جانی، مالی و حتی فوت افرد برعهده شخص راننده خواهد بود.

جدول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تاکسی ‌های درون و برون شهری در سال ۱۴۰۲

با توجه به موارد اعلام شده از طرف سازمان بیمه مرکزی، خودروهایی که در موعد مشخص شده نسبت به تمدید بیمه نامه شخص ثالث اقدام نکنند، شامل جریمه‌ای تحت عنوان دیرکرد می‌شوند. این جریمه به صورت روزشما مشخص می‌شود و به این صورت است:

نوع سواریجریمه دیرکرد خودرو
سواری بیش از چهار سیلندر۱۳۰۰۸
سواری پیکان، پراید و سمند۹۸۸۸
دیگر سواری ها، خودروهای چهار سیلندر۱۱۶۲۲

از خرید بیمه نامه شخص ثالث تاکسی به هیچ عنوان غافل نشوید!

بیمه نامه شخص ثالث تاکسی درست است که نسبت به خودروهای ساده هزینه گران‌تری دارد اما با توجه به مخاطرات شغل رانندگی تاکسی و سقف پوشش خسارت آن، ارزش بالاتری نیز دارد. مخصوصا که اگر راننده تاکسی اینترنتی هستید و از این بیمه نامه استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می کنیم که در سریع‌ترین زمان ممکن، بیمه شخص ثالث خود را از عادی به تاکسی تغییر دهید.

همچنین اگر قصد دارید تا یکی از سفیران تپسی شوید، می‌توانید از طریق صفحه ثبت نام رانندگان اقدام کنید. در این صفحه تمامی اطلاعات مورد نظر قرار گرفته و می‌توانید با کارشناسان هم مکالمه کنید.

اگر سوالی دارید، از ما بپرسید؛ حتما پاسخ شما را خواهیم داد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث تاکسی

در ادامه، برخی از پرتکرارتین و البته مهم‌ترین سوال‌های متداول بیمه شخص ثالث تاکسی را پاسخ خواهیم داد:

چرا بیمه شخص ثالث تاکسی گران‌تر از بیمه شخص ثالث خودروهای شخصی است؟

تاکسی‌های درون شهری و برون شهری نسبت به خودورهای عادی، استهلاک بیشتری دارند و همچنین بیشتر در معرض حوادث هستند. مخصوصا که علاوه بر راننده، مسافران هم در ماشین حضور دارند و این سقف تعهدات بیمه را بالاتر می‌برد.

بیمه شخص ثالث تاکسی را از کجا بخریم؟

برای خرید بیمه شخص ثالث تاکسی می‌توانید به سایت‌های خرید آنلاین بیمه مراجعه کنید و با بررسی قیمت‌ها و سطح پوشش‌ها، بهترین انتخاب را داشته باشید.

چرا داشتن بیمه ثالث تاکسی ضروری است؟

زیرا علاوه‌بر این که استهلاک تاکسی‌ها و خودروهای خدماتی از وسایل نقلیه عادی بیشتر است، شرکت بیمه نسبت به مسافران هم تعهداتی دارد. برای همین این نوع از بیمه از نوع عادی آن گران‌تر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.