در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

معاینه فنی تاکسی + نحوه دریافت آن

تمامی وسایل نقلیه که از عمر آنها بیش از 4 سال می‌گذرد، باید برگه معاینه فنی دریافت کنند. در معاینه فنی همانطور که از اسمش پیداست، سلامت فنی و فیزیکی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد و با این کار تا حد زیادی از بروز حادثه رانندگی مخصوصا در روزهای برفی و بارانی، جلوگیری می‌شود. بی‌توجهی به انجام معاینه فنی، مجازات دارد و هر روزی که از سر رسید آن بگذرد، جریمه‌ای نقدی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا در ادامه، درباره معاینه فنی خودرو برایتان بگوییم.

 معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی، بررسی فنی خودوروهایی است که از عمر مفید آنها، بیشتر از 4 سال می‌گذرد. نکته مهمی که دارندگان وسایل نقلیه اعم از ماشین یا موتور باید به آن توجه داشته باشند این است که در زمینه معاینه فنی خودرو، هیچ فرقی نمی‌کند که وسیله آنها ساخت کارخانه‌های داخلی باشد یا این که وسیله نقلیه آنها محصول یک کارخانه خارجی است. با معاینه فنی خودرو و التزام قانونی مالکان به انجام آن، درصد احتمال تصادفات به علت بروز نقص فنی پایین آمده و به این صورت، ایمنی در رانندگی بالاتر می‌رود.

سر باز زدن از معاینه فنی خودرو، جریمه دارد و هر روز دیرکرد بابت آن، مبلغ خاصی جریمه را به حساب فرد خاطی اضافه می‌کند. از طرفی معاینه فنی خودرو، سالیانه است و وقت خاصی را از دارندگان خودرو نمی گیرد.

نکته! با گرفتن استعلام خلافی و دریافت جزئیات آن، می‌توانید از جریمه نداشتن معاینه فنی، اطلاع پیدا کنید.

 منظور از بازرسی وضعیت ظاهری خودرو چیست؟

اولین مرحله معاینه فنی خودرو، بازرسی ظاهری یا چشمی خودرو است که در آن وضعیت ظاهری وسیله نقلیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. مواردی که با وضعیت ظاهری خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • صدای اگزوز
  • چراغ‌های نور بالا و نور پایین
  • چراغ راهنما
  • خروج دود اضافی از اگزوز
  • آینه‌ها
  • شیشه‌ها
  • سالم بودن برف پاک کن
  • بوق خودرو
  • طلق چراغ‌های عقب
  • بررسی چراغ عقب برای ترمز، دنده عقب، خطر و چراغ پلاک
  • داشتن کمربند ایمنی
  • بررسی بدنه خودرو
  • میزان پوسیدگی بدنه
  • وضعیت لاستیک‌ها

نکته مهمی که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که در این مرحله لوازم و تجهیزات بسته‌بندی شده روی خودرو هم بررسی خواهد شد. اگر این لوازم غیر استاندارد باشد، برگه معاینه فنی ماشین صادر نخواهد شد. مثلا، استفاده از بوق با صدای نامتعارف باعث می‌شود که در نهایت برگه معاینه فنی صادر نشود.

آیا مراجعه اول معاینه فنی تاکسی رایگان است؟

با توجه به قانونی که در نیمه اول سال 1401 تصویب شد، تاکسی‌داران می‌توانند با مراجعه به مراکز معاینه فنی، بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای، برگه معاینه فنی خودروی خود را دریافت کنند.

معاینه فنی تاکسی در سال 1402 چقدر اعتبار دارد؟

با توجه به جدول سن فرسودگی وسایل نقلیه، تاکسی‌هایی که از تولیدشان کمتر از 1 سال گذشته باشد، فعلا نیاز به دریافت برگه معاینه فنی ندارند. اما بعد از گذشت 1 سال از تولید آنها، مدت اعتبار معاینه فنی تاکسی براساس سال تولیدشان، به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • خودروهای تاکسی با عمر کمتر از 10 سال باید هر 6 ماه یک بار، برای گرفتن معاینه فنی تاکسی اقدام کنند؛
  • تاکسی‌هایی با عمر بیشتر از 10 سال،، باید هر 3 ماه یک بار، برای گرفتن معاینه فنی تاکسی اقدام کنند.

 معاینه فنی تاکسی‌ های فرسوده

تاکسی‌های فرسوده موظف هستند که هر چه سریع‌تر نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام کنند و در صورت تخطی از آن، شامل پرداخت جریمه‌های سنگین معاینه فنی خواهند شد. در این راستا البته طرح های نوسازی تاکسی‌ها و تسهیلات مختلفی برای رانندگان تاکسی از طرف سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران در نظر گرفته شده است.

مدارک لازم برای معاینه فنی تاکسی

برای انجام معاینه فنی، لازم نیست که به دنبال سند و مدرک خاصی باشد؛ تنها باید دقت داشته باشید که مدارک معتبر را به مرکز تحویل دهید. اصل کارت خودرو یا سند خودرو و فرم تشخیص عیب‌های ظاهری تنها مدارکی هستند که در زمان معاینه فنی باید آنها را به مسئولین مربوطه تحویل دهید.

قیمت معاینه فنی تاکسی در سال 1402

هزینه معاینه فنی تاکسی و دیگر انواع خودروها در سال 1402، برای آزمون آلایندگی و ایمنی برای خودروهای سبک بنزین سوز، دو گانه سوز و خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازوئیل سوز و گاز سوز، 92 هزار تومان است. برای پرداخت این هزینه، باید از طریق دستگاه‌های پوز مراکز معاینه فنی اقدام کنید.

چرا خودرو در معاینه فنی مردود می‌شود؟

اگر خودرو، چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی دچار مشکل باشد، در آزمون معاینه فنی رد خواهد شد. رد شدن در آزمون آلایندگی، ترمزها، هم راستایی چرخ ها و وض ظاهری، باعت رد شدن 100 درصدی خودرو در معاینه فنی می‌شوند.

 نوبت دهی معاینه فنی خودرو

برای گرفتن نوبت معاینه فنی خودرو، می‌توانید از خدمات نوبت دهی معاینه فنی استفاده کنید. برای این کار، باید به سامانه https://services27.tehran.ir/ مراجعه کنید و بعد از مطالعه و قبول قوانین و مقررات، ثبت نام کنید. در زمان گرفتن نوبت، باید شماره پلاک، نام و نام خانوادگی و شماره موبایل خود را وارد کنید تا کد فعالسازی برایتان ارسال شود.

بعد از وارد کردن کد به صفحه اطلاعات مراکز معاینه فنی منتقل می‌شوید. در این بخش باید نام مرکز و تاریخ مدنظر خود را وارد کنید. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید در این سایت، هزینه معاینه فنی را هم به صورت آنلاین پرداخت کنید.

راستی، اگر تمایل دارید به تاکسی اینترذنتی تپسی بپیوندید، می توانید با ورود به صفحه ثبت نام راننده تپسی تمام شرایط و مزایای همکاری با تپسی را بخوانید و بعد از 10 دقیقه به ما بپیوندید، همه چیز برای شما سریع و راحت پیش خواهد رفت!

اگر سوالی در این زمینه دارید، از ما بپرسید؛ حتما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.

سوالات متداول معاینه فنی تاکسی

معاینه فنی تاکسی با اتومبیل‌های معمولی چه تفاوتی دارد؟

خودروهای معمولی اگر کمتر از 4 سال از فعالیت آنها گذشته باشد، نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند اما این قانون درباره تاکسی‌ها متفاوت است. تمام تاکسی‌ها کمتر از یک سال نیاز به معاینه فنی ندارند اما بعد از این مدت باید هر 6 ماه یا 3 ماه یک بار برگه معاینه فنی دریافت کنند.

شرایط معاینه فنی خودرو غیرحضوری چیست؟

باید به صورت آنلاین از طریق آدرس سایت services27.tehran.ir، درخواست خود را ثبت کنید و بعد از ثبت نام و انتخاب زمان مورد نظرتان، هم پرداخت آنلاین داشته باشید و هم نوبتتان را بدون نیاز به حضور در مراکز فنی ثبت کنید.

اهمیت معاینه فنی تاکسی و خودروها در چیست؟

با معاینه سالیانه خودورها از لحاظ فنی و ظاهری، آمار تصادف بر حسب مشکلات فنی بسیار پایین آمده و در نتیجه ایمنی رانندگی بیشتر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.