در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

شرایط ثبت نام تاکسی صفر

امروزه رانندگی تاکسی، تبدیل به شغلی پرطرفدار در بین مردم شده است. چون درآمد این شغل به نسبت خوب است و نیاز به پیش نیاز‌های زیادی ندارد. به همین خاطر، همیشه هستند افرادی که قصد کار کردن روی تاکسی را داشته باشند. اما اولین مقدمه این کار، تهیه تاکسی است که آن هم ساز و کار مخصوص به خود را دارد. پس قبل از شروع این کار و درآمدزایی، باید از شرایط ثبت نام تاکسی صفر مطلع شد. در این مقاله از سایت تپسی، به بررسی شرایط ثبت نام تاکسی صفر به صورت نقدی و قسطی در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

شرایط ثبت نام تاکسی صفر در سال ۱۴۰۲

سازمان تاکسیرانی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت تاکسی‌های درون شهری، هر ساله بخشنامه‌ای جدید را منتشر می‌کند. بر اساس بخشنامه جدید این سازمان در سال ۱۴۰۲، شرایط ثبت نام تاکسی صفر تفاوت زیادی با سال‌های قبل خود ندارد. افراد متقاضی تنها کافی‌ست به اداره تاکسیرانی شهر خود مراجعه و ضمن ارائه مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه، درخواست تاکسی صفر کنند. برای گرفتن تاکسی در سال ۱۴۰۲، باید شرایط و مدارک زیر را داشته باشید:

  • داشتن گواهینامه پایه دو
  • متاهل بودن
  • ارائه گواهی عدم سو پیشینه و اعتیاد
  • داشتن حداقل ۲۳ و حداکثر ۵۰ سال سن
  • داشتن تاکسی پیش خرید شده
  • ارائه گواهی سلامت جسم و روان
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • امضا تعهدنامه مربوط به رعایت شئونات اخلاقی
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت

برای اطلاع بیشتر از نحوه انتخاب شغل راننده تاکسی، همچنین می‌توانید با خواندن مقاله چگونه رانندگی تاکسی شویم اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. 

سهمیه‌بندی فروش تاکسی صفر در شهر‌ها به چه شکل است؟

سازمان تاکسیرانی صرفا‌ سهم ۲۵ درصدی از حمل و نقل عمومی دارد. به همین خاطر تحویل تاکسی در هر شهر از کشور، باید بر اساس جمعیت، مساحت و نیاز آن شهر باشد. در حال حاضر پایتخت تقریباً ۸۰ هزار تاکسی دارد و ظرفیت شهری برای اضافه کردن تاکسی جدید تکمیل شده است.

به همین خاطر هیچ فرصتی برای ثبت نام تاکسی جدید و اضافه شدن موارد تازه به سیستم حمل و نقل شهر تهران وجود ندارد. مگر اینکه ساکن شهری غیر از تهران باشید که سهمیه دریافت تاکسی جدید را دارد. پس باید به تاکسیرانی مراجعه کرده و ثبت نام کنید. اما ساکنان تهران و دیگر شهر‌هایی که سهمیه تاکسی جدید آن‌ها پر شده است، باید وسیله رانندگان قدیمی را بخرند. چون در بین رانندگان تاکسی هم افرادی پیدا می‌شود که قصد فروش امتیاز تاکسی را داشته باشند.

شرایط ثبت نام تاکسی نقدی چیست؟

برای خرید تاکسی، دو روش نقدی و اقساطی وجود دارد که شیوه نقدی آن بسیار ساده است. چون پس از اعلام قیمت نهایی تاکسی از سوی شرکت سازنده و صدور فاکتور فروش، خریدار می‌تواند هزینه آن را پرداخت کرده و تاکسی خود را تحویل بگیرد. ثبت نام اولیه به روش نقدی نیز، در سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل شهر محل سکونت شما انجام می‌شود. پس از ارائه پیش فاکتور خرید و پرداخت هزینه، خودرو به شما تحویل داده می‌شود.

شرایط ثبت نام تاکسی قسطی

همیشه متقاضیان قسطی تاکسی بیشتر از نقدی آن است. دلیل این موضوع را می‌توان در تسهیلاتی دانست که دولت برای خریداران تاکسی گرفته است. چون امروزه بزرگترین مشکل مردم در شهر‌های بزرگ، بحث آلودگی هوا است که یکی از دلایل آن خودرو‌های سن بالا و فرسوده هستند. پس برای کاهش آلودگی، لازم است تا حداقل تاکسی‌های قدیمی از رده خارج شده و آن‌ها را با تاکسی‌های نو جایگزین کرد. برای این کار بد نیست تا با شرایط نوسازی تاکسی فرسوده آشنا باشید.

ولی قضیه به همین راحتی نیست. چون از طرفی قیمت خودرو طی چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و خود راننده تاکسی توان تعویض آن را ندارد. از سویی دیگر نیز، سهم سازمان تاکسیرانی از حمل و نقل عمومی کم بوده و بودجه لازم برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد.

به همین خاطر به کمک منابع بیت المال و راهکار‌هایی مانند پرداخت وام قرض الحسنه، تسهیلاتی در اختیار متقاضیان ثبت نام تاکسی قرار می‌گیرد. مبلغ این تسهیلات باید حداقل به اندازه ۷۰ درصد از ارزش تاکسی باشد. اما طبق معمول متقاضی برای خرید قسطی تاکسی زیاد بوده و منابع کم است. پس رانندگان تاکسی باید برای ثبت نام به سازمان تاکسیرانی مراجعه کرده و منتظر باشند تا نوبت وام آن‌ها برسد.

البته کسانی که صاحب تاکسی‌های قدیمی پژو، پیکان، پراید و روآ هستند، در اولویت دریافت این وام قرار می‌گیرند. پس از این گروه، اولویت با دارندگان تاکسی‌های تولیدی تا سال ۱۳۸۷ است. این اولویت‌بندی‌ها بر اساس نوع کاربری، نوع خودرو، سال تولید و مدل آن انجام می‌شود.

قیمت تاکسی صفر در سال ۱۴۰۲

قیمت تاکسی‌های صفر کارخانه متفاوت بوده و بستگی به نوع خودرو و تیپ آن دارد. سمند جزء پرتقاضاترین خودرو‌ها برای کاربری تاکسی است. قیمت انواع تاکسی سمند در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر اعلام شده است:

  • تاکسی سمند سورن پلاس: در حدود ۲۷۰ میلیون تومان
  • تاکسی سمند LX XU۷: حول و حوش ۴۱۰ میلیون تومان
  • تاکسی سمند صفر دوگانه سوز بنزینی LX EF۷: حدود ۵۸۰ میلیون تومان

غیر از سمند، خودرو‌های ون هم برای تاکسی استفاده می‌شوند که البته قیمت آن بالا بوده و بیشتر از یک میلیارد تومان است.

آیا صرفاً با خرید تاکسی، می‌توان راننده تاکسی شد؟

خیر. داشتن تاکسی شاید از ملزومات ابتدایی این شغل باشد، اما به تنهایی کافی نیست. چون برای کار کردن به عنوان راننده تاکسی، باید پروانه تاکسیرانی و پروانه بهره‌برداری دریافت کنید که هر کدام شرایط مخصوص به خود را دارد. البته گرفتن این مدارک خیلی هم سخت و پیچیده نیست و ارزش صرف وقت را دارد. چون داشتن تاکسی، یک سری امتیازات ویژه برای راننده آن به همراه دارد.

البته در این بین افرادی هم هستند که با خرید تاکسی از تاکسی‌داران قدیمی، شروع به کار با آن می‌کنند. اما نباید فراموش کرد که رانندگی با تاکسی بدون داشتن پروانه، تخلف محسوب می‌شود. پس اگر این انتقال زیر نظر سازمان تاکسیرانی نبوده و برای مالک جدید پروانه صادر نشود، خریدار با مشکل مواجه خواهد شد.

ثبت نام در تپسی، راهکاری ساده برای کار کردن با خودرو

در این مطلب، در خصوص شرایط ثبت نام تاکسی صفر و کار کردن با آن توضیح دادیم. متوجه شدیم که برای ثبت نام تاکسی صفر علاوه بر شرایط، باید شهر مورد نظر نیز ظرفیت خالی داشته باشد. جدای از این موضوع، به پروانه تاکسیرانی و بهره‌برداری هم نیاز داریم. 

اما یک روش ساده‌تر برای درآمدزایی با خودرو وجود دارد که هیچ کدام از این پروانه‌ها را لازم ندارد. در این روش شما باید به عضویت ناوگان مسافربری تپسی درآمده و به عنوان راننده تاکسی اینترنتی کار کنید. عضویت در تپسی هم امتیازات ویژه خود را داشته و شرایط آن به سختی گرفتن امتیاز تاکسی نیست. برای این کار هم تنها کافی است سری به صفحه ثبت نام راننده تپسی بزنید تا در کمتر از 10 دقیقه عضوی از ناوگان این شرکت شوید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.