در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

بازنشستگی تاکسی + شرایط و قانون جدید چیست؟

رانندگی پس از مدتی تبدیل به یک شغل فرسایشی می‌شود؛ مخصوصا اگر شغل اولتان باشد. از این رو اگر از رانندگان تاکسی هستید، اطلاع از شرایط بازنشستگی راننده تاکسی یکی از اطلاعات مهمی است که باید در جریان آن قرار بگیرید. براساس قوانین بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور که رانندگی نیز جز آنها محسوب می‌شود، افرادی که بین 20 تا 25 سال پشت سر هم حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، می‌توانند بازنشسته شوند.

اما قانون بازنشستگی رانندگان تاکسی دانستنی‌های بسیار دیگری هم دارد که باید در مورد آنها بدانید. در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید تا به اتفاق هم قانون جدید و جرئیات بازنشستگی رانندگان تاکسی را مورد بررسی قرار دهیم.

بازنشستگی تاکسی چگونه است؟

بر طبق این قانون، رانندگان تاکسی، رانندگان وانت، رانندگان تاکسی، رانندگان کامیون، رانندگان برون شهری، رانندگان خودروهای استیجاری و رانندگان آژانس شامل حق پرداخت بیمه تامین اجتماعی در صورت پرداخت مستمر آن و در نتیجه بازنشستگی می‌شوند.

لازم به ذکر است که هر کدام بسته به نوع قرارداد و میزان پرداخت حق بیمه مزایای متفاوتی را برای مشمولان در نظر دارند.

اگر از رانندگان تپسی یا دیگر تاکسی‌های اینترنتی هستید، می‌توانید برای اطلاع از بیمه و بازنشستگی و بسیاری از اطلاعات دیگر در این زمینه، با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

بازنشستگی راننده تاکسی

قانون بازنشستگی تاکسی درون شهری

براساس قوانین بیمه تامین اجتماعی، تمامی رانندگان وسایل نقلیه شاغل در بخش حمل و نقل عمومی باید بخشی از درآمدی که سالانه کسب می‌کنند را بر طبق مصوبه وزارت کار به سازمان تامین اجتماعی بپردازند تا از حق بازنشستگی بهره‌مند شوند.

بر طبق این قانون، رانندگان جدید نیز شامل بیمه تامین اجتماعی می‌شوند. رانندگان حمل و نقل عمومی، حمل بار و مسافر بین شهری، رانندگان کامیونت، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و انواع سواری‌های کرایه نیز مشمول استفاده از این قانون هستند.

البته بخشی از رانندگان موظف هستند که براساس درآمدی که سالانه از طرف وزارت کار و حقوق اجتماعی مشخص می‌شود، حداقل به مدت سه ماه حق بیمه به سازمان اجتماعی پرداخت کنند تا از مزایا و طرح های رفاهی ین سازمان بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است که در صورت عدم پرداخت این مبلغ، سازمان تامین اجتماعی در مقابل تمامی حق و حقوق بیمه راننده هیچ مسئولیتی را برعهده نخواهد داشت.

 قانون جدید بازنشستگان رانندگان تاکسی چه شرایطی دارد؟

بر اساس بخشنامه جدید بیمه رانندگان، شرایط بازنشستگی رانندگان درون شهری بر حسب زن یا مرد بودن به دو بخش تقسیم می‌شود. شرایط بازنشستگی رانندگان زن عبارت است از:

  • داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی
  • داشتن ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه
  • داشتن ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه

شرایط بازنشستگی رانندگان مرد نیز به این قرار است:

  • داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی
  • داشتن ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه
  • داشتن ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه

در نظر داشته باشید که با توجه به رویه‌های جدید بیمه برای بهبود فرایندهای مرتبط، بیمه رانندگان تاکسی در مسیرهای درون شهری و برون شهری را باید در سامانه آنلاین سازمان تامین اجتماعی (sadra-tamin.ir) به صورت غیر حضوری ثبت کرده و سپس وجه را پرداخت کنید. 

حقوق بازنشستگی رانندگان تاکسی چقدر است؟

براساس قانون جاری، حقوق بازنشستگی رانندگان تاکسی براساس سابقه بیمه سازمان تامین اجتماعی، پایه حقوق مشخص شده و البته میزان سال‌های فعالیت است. لازم به ذکر است که سابقه بیمه براساس سال‌های پرداخت بیمه مشخص می‌شود. مثلا اگر شما 20 سال است که راننده تاکسی هستید و بیمه بوده‌اید اما فقط برای 10 سال حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اید، فقط نصف حقوق کامل بازنشستگی رانندگی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

هر چه سال‌های بیشتری حق بیمه خود را پرداخت کنید، حقوق بازنشستگی رانندگی تاکسی برای شما بیشتر خواهد بود. برای همین بهترین حالت برای دریافت حق بیمه تامین اجتماعی راننده تاکسی، اعلام بازنشستگی بعد از 20 تا 25 سال (براساس سال‌های پرداخت حق بیمه) و داشتن 55 تا 60 سال سن است.

محاسبه حقوق بازنشستگی رانندگان تاکسی

با توجه به قانون بیمه تامین اجتماعی، ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی رانندگان تاکسی، دو سال آخر فعالیت و کل سابقه پرداخت حق بیمه است. براین اساس، محاسبه حقوق بازنشستگی رانندگان تاکسی میانگین دو ساله همان حداقل حقوقی است که در مدت مشابه فعالیت خود پرداخت کرده‌اند.

حقوق بازنشستگان رانندگی تاکسی سال 1402

با توجه به فرایند بروزرسانی مداوم قوانین، حقوق بازنشستگان رانندگی تاکسی سال 1402 تنها تا نیمه اول سال ابلاغ شده است.

در این ابلاغیه، حق بیمه رانندگان بر اساس بیرون شهری (راننده ماشین سنگین) و درون شهری (راننده تاکسی) تفکیک شده است.

جدول حقوق بازنشستگان تاکسی در سال 1402

برای بررسی حقوق بازنشستگان رانندگی تاکسی سال 1402 به جدول زیر دقت کنید:

بخش مبلغ ماهانه در شش ماهه اول سال 1402 درصد افزایش نسبت به همان دوره سال قبل
رانندگان درون شهری 1/629/000 میلیون تومان 32/4 %
رانندگان برون شهری 202/777/1 میلیون تومان 17/3 %

شرایط بازنشستگی رانندگان تاکسی

شرایط بازنشستگی رانندگان تاکسی بر اساس سن، سال‌های فعالیت و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته و محاسبه می‌شود. در واقع سابقه کاری و زمان بازنشستگی رانندگان تاکسی با توجه به سابقه بیمه تامین اجتماعی مهم‌ترین عامل تعیین کننده در اینباره است.

سن بازنشستگی رانندگان تاکسی

حداقل شرایط سنی برای بازنشستگی راننده تاکسی برای خانم‌ها و آقایان با هم تفاوت‌هایی دارد. براساس قانون، برای آقایان داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه و سن ۵۰ سال، شرایط لازم است.

البته این شرایط برای خانم‌ها کمی متفاوت‌تر است. سن بازنشستگی رانندگان تاکسی زن با شرط سنی 45 سال سن و 30 سال سابقه کار تعریف شده است. البته براساس بنددیگری از قانون، با داشتن شرط سنی 55 سال سن، رانندگان زن باید 20 سال سابقه کار داشته باشند تا بازنشسته شوند.

بازنشستگی پیش از موعد رانندگان تاکسی

بازنشستگی پیش از موعد رانندگان تاکسی با شرط دریافت حقوق کامل تقریبا نشدنی است. مردان می‌توانند یا با 50 سال سن و 30 سال سابقه بازنشست شوند یا 60 سال سن با 20 سال سابقه کاری داشته باشند تا درخواست بازنشستگی دهند.

لطفا توجه داشته باشید که در صورتی که زودتر از موعد بازنشسته شوید، براساس حقوق پایه و تقریبا نصف حقوق مقرر به عنوان حقوق بازنشستگی برای شما در نظر خواهند گرفت.

برای بازنشستگی رانندگی تاکسی عجله نکتید!

در این مطلب هر چیزی که درباره بازنشستگی رانندگان تاکسی وجود دارد را بررسی کردیم. در انتها توصیه می‌کنیم که برای بازنشستگی در زمان درست اقدام کنید و تا جایی که می‌توانید صبر کنید تا حقوق کامل به شما تعلق بگیرد. اگر هم به تازگی به فکر راننده تاکسی شدن هستید؛ می‌توانید با خواندن مقاله مربوط به آن در بلاگ تپسی در این زمینه اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

اگر راننده تاکسی هستید و می‌خواهید درآمد بیشتری کسب کنید، می‌توانید به صفحه ثبت نام راننده تپسی سر بزنید، شرایط را مطالعه کنید و با کارشناسان تپسی ارتباط بگیرید. در عرض 10 دقیقه شما هم یکی از سفیران تپسی خواهید شد.

درانتها اگر سوالی در این رابطه داشتید، با ما تماس بگیرید، حتما به شما پاسخ خواهیم داد.

سوالات متداول بازنشستگی رانندگان تاکسی

بازنشستگی بیمه رانندگان چند سال است؟

بازنشستگی بیمه رانندگان باید بین 20 تا 30 سابقه پراخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد.

برای بازنشستگی راننده تاکسی باید چند سال داشت؟

بین 50 تا 60 سال، سن بازنشستگی رانندگان تاکسی است.

حقوق بازنشستگی زودتر از موعد رانندگان تاکسی چگونه محاسبه می شود؟

اگر راننده‌ای درخواست بازنشستگی زودتر از موعد بدهد، حقوق او تقریبا نصف مقرری معمول محاسبه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.