در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

نحوه درخواست کارت سوخت المثنی خودرو + حضوری و غیرحضوری

یکی از چالش‌ها و مشکلاتی  که گاهی مالکان خودروها با آن مواجه می‌شوند، گم شدن کارت سوخت است. چون همانطور که می‌دانید بدون داشتن این کارت شما باید بنزین را با نرخ دو برابر خریداری کنید و این موضوع باعث پرداخت هزینه بیشتر خواهد شد. همین موضوع است که اهمیت نگهداری و داشتن این کارت را بیشتر می‌کند. اما هنگامی که کارت سوخت گم می‌شود، سوال مهمی که برای رانندگان پیش می‌آید، این است که چگونه می‌توان کارت سوخت المثنی گرفت؟ آیا اصلا امکان گرفتن دوباره کارت سوخت وجود دارد؟ در این مقاله از سایت تپسی به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم و روش‌های پیگیری کارت سوخت المثنی را به شما معرفی می‌کنیم.

مراحل ثبت‌ نام و درخواست برای صدور کارت سوخت المثنی

اگر به هر دلیلی کارت سوخت خود را گم کردید، اولین کاری که باید انجام دهید، سوزاندن یا مسدود کردن آن است. چون این امکان وجود دارد که افراد سودجو به کارت سوخت شما دسترسی پیدا کرده و از سهمیه شما سوء استفاده کنند. برای سوزاندن کارت باید به نزدیک‌ترین پلیس +۱۰ مراجعه کنید. در مرحله بعد باید برای کارت سوخت المثنی درخواست دهید که به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود. در ادامه روش‌های درخواست کارت سوخت المثنی را به شما معرفی می‌کنیم‌.

۱. درخواست کارت سوخت المثنی از مراکز پلیس +۱۰ به صورت حضوری

معمول‌ترین روش برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی، مراجعه حضوری به مرکز پلیس +۱۰ است. در واقع شما پس از مسدود کردن کارت سوخت قدیمی، می‌توانید به پلیس +۱۰ مراجعه کنید و پس از ارائه مدارک خواسته‌ شده و تکمیل فرم درخواست کارت جدید، به‌ راحتی درخواست خود را برای گرفتن کارت سوخت المثنی ثبت کنید.

۲. درخواست کارت سوخت المثنی به صورت غیر حضوری

برای این‌که از مراجعه افراد به مراکز پلیس +۱۰ جلوگیری شده و امور ضروری آن‌ها با سهولت بیشتری انجام شود، امکان درخواست کارت سوخت المثنی به‌ صورت آنلاین و غیرحضوری برای همه افراد به وجود آمده است که در ادامه به معرفی و توضیح مراحل ثبت درخواست در آن می‌پردازیم. البته باید به این نکته اشاره کنیم که هنوز امکان اعلام مفقودی و به عبارتی سوزاندن کارت مفقود شده به صورت آنلاین وجود ندارد. 

علاوه بر سامانه همراه دولت، از طریق دو روش زیر نیز می‌توان درخواست خود را برای کارت سوخت جدید ثبت کرد:

  • ثبت‌ نام از طریق اپلیکیشن دولت همراه
  • ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی از طریق کد دستوری #۴* (ستاره، چهار، مربع)

فقط به این نکته توجه داشته باشید که برای درخواست صدور مجدد کارت سوخت غیرحضوری مخصوصا از طریق کد دستوری، شما باید حتما مالک سیم‌ کارت باشید. همچنین حتما باید کد ملی مالک خودرو و دارنده سیم‌ کارت با یکدیگر یکسان باشند.

نحوه درخواست کارت سوخت المثنی در سامانه همراه دولت

در سال ۱۴۰۱ بود که سامانه‌ای برای صدور کارت سوخت المثنی راه‌ اندازی شد تا مالکان خودرو بدون مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ به راحتی بتوانند برای صدور مجدد کارت سوخت خود درخواست دهند. این سامانه توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی شده و بخشی از آن به خدمات هوشمند دولت مربوط می‌شود.

مراحل انجام این کار به صورت زیر است:

شما پس از آن‌که مفقودی کارت سوخت قدیمی خود را اعلام کردید، برای درخواست کارت سوخت المثنی باید به نشانی mob.gov.ir مراجعه کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید.

در صفحه جدیدی که باز می‌شود، باید گزینه ورود با شماره همراه را انتخاب کنید. 

پس از وارد کردن شماره همراه، یک کد تایید برای شما ارسال می‌شود که با وارد کردن این کد، وارد صفحه اصلی خدمات هوشمند دولت همراه خواهید شد. 

در مرحله بعد، سامانه از شما می‌خواهد که اطلاعات حساب خود را تکمیل کنید تا امکان دسترسی به بخش خدمات به شما داده شود. در این بخش فهرست خدمات این سایت، باید گزینه درخواست کارت سوخت المثنی را انتخاب کنید.

سامانه همراه دولت، سامانه جدیدی است که تا زمان راه‌ اندازی کامل و استفاده گسترده، ممکن است شما را با مشکلاتی مواجه کند. پس به همین علت روش مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ قابل اعتمادترین و سریع‌ترین روش برای درخواست کارت سوخت جدید محسوب می‌شود. 

مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت المثنی

برای این‌که بخواهید به صورت حضوری درخواست خود را برای گرفتن کارت سوخت المثنی در مرکز پلیس ۱۰+ ثبت کنید، باید کارت سوخت به نام شما باشد یا وکیل شما همراه با وکالت‌ نامه اصلی برای درخواست کارت المثنی اقدام کند. علاوه بر گواهینامه و کارت ماشین، مدارکی که برای درخواست کارت سوخت المثنی خودرو و موتور لازم هستند، عبارت‌اند از:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک اصلی یا وکیلش
  • بیمه شخص ثالث خودرو
  • آدرس و کد پستی محل زندگی مالک
  • اصل و کپی برگ سبز و کارت ماشین
  • رسید پرداختی هزینه کارت سوخت المثنی
  • فرم‌های تکمیل‌ شده

پس از آن‌که هزینه کارت المثنی را پرداخت کردید، برای دریافت رسید پرداختی باید از طریق دستگاه کارت‌ خوان موجود در دفتر پلیس ۱۰+ اقدام کنید. به همین علت نمی‌توانید هزینه مورد نظر را در سامانه کارت سوخت المثنی پرداخت کنید. پس از آن‌که مدارک را تحویل دادید و درخواست خود را ثبت کردید، در مدت زمان معلوم کارت جدید برایتان صادر خواهد شد. در صورتی که سفیر تپسی هم باشید، پس از آن به‌ راحتی می‌توانید سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی را نیز روی کارت سوخت خود دریافت کنید.

روش‌های پیگیری کارت سوخت المثنی

پس از آن‌که درخواست خود را برای دریافت کارت سوخت المثنی ثبت کردید، یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما با استفاده از این کد می‌توانید مراحل تحویل کارت بنزین خود را پیگیری کنید. چندین روش‌ برای پیگیری کارت سوخت المثنی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. پیگیری کارت سوخت به‌ صورت حضوری

اولین روشی که برای پیگیری شرایط کارت سوخت المثنی وجود دارد، مراجعه حضوری به مرکزی است که درخواست‌ خود برای دریافت کارت سوخت المثنی را در آن ثبت کرده‌اید. فقط این نکته را فراموش نکنید که برای استعلام کارت با استفاده از این روش، حتما لازم است مدارک شناسایی خود و خودروی‌تان را به همراه داشته باشید. استفاده از این روش کمی زمان‌بر است و باید زمان خاصی را به آن اختصاص دهید، به همین علت این روش کمتر پیشنهاد می‌شود.

۲. پیگیری کارت سوخت به صورت آنلاین

اگر زمان کافی برای پیگیری کارت سوخت به صورت حضوری در اختیار ندارد، روش آنلاین برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این روش یکی از راحت‌ترین راه‌های پیگیری کارت سوخت المثنی است که استعلام وضعیت آن به صورت آنلاین از طریق سایت epolice.ir صورت می‌گیرد. 

برای انجام این کار فقط کافیست وارد قسمت پیگیری کارت سوخت این سامانه شده و شماره پلاک و کد رهگیری که قبلا در اختیارتان قرار گرفته بود، را وارد کنید. پس از آن، مرحله صدور کارت به شما نشان داده می‌شود.

۳. پیگیری کارت سوخت با پلاک

برای پیگیری کارت سوخت با پلاک ابتدا وارد سایت epolice.ir شوید و سپس گزینه درگاه خدمات الکترونیک انتظامی را انتخاب کنید.

 بعد از آن با ورود به سامانه پلیس +۱۰، روی گزینه پیگیری صدور کارت سوخت کلیک کرده و اطلاعات خواسته شده مانند شماره پلاک خودرو را در سایت ثبت کنید.

 بعد از انجام این مراحل می‌توانید وضعیت کارت سوخت خود را مشاهده کنید.

۴. پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک

در صورتی که به اینترنت دسترسی ندارید، روش آسان دیگری برای پیگیری کارت سوخت وجود دارد که در آن از شماره VIN ثبت شده روی کارت خودرو استفاده می‌شود. برای این کار، کافیست کد VIN خودرو خود را با فرمت M*VIN به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ پیامک کنید تا وضعیت کارت سوخت‌ از طریق پیامک برای شما ارسال شود.

۵. پیگیری کارت سوخت المثنی با کد ملی

به طور کلی با استفاده از کد ملی نمی‌توان مراحل صدور کارت سوخت را پیگیری کرد؛ به عبارتی فقط با دادن کد ملی در این زمینه نمی‌توان کار خاصی انجام داد. اما در همه مراحل درخواست و پیگیری از طریق سایر روش‌ها به کارت شناسایی صاحب وسیله نقلیه نیاز است.

مدارک لازم برای دریافت کارت سوخت المثنی

برای این‌که بتوانید کارت سوخت المثنی خود را دریافت کنید، باید همه مدارک زیر را با خود به همراه داشته باشید:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک اصلی خودرو برای احراز هویت
  • اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو
  • بیمه‌ شخص ثالث خودرو
  • آدرس کامل و کد پستی
  • فرم تکمیل شده
  • رسید پرداخت مبلغ

نکته: در صورتی که شما مالک اصلی خودرو هستید اما به شخصی حقیقی دیگر وکالت داده‌اید، وکیل باید علاوه بر وکالت‌ نامه، اصل شناسنامه و کارت ملی را نیز به همراه داشته باشد. فقط در وکالت‌ نامه باید کلمه کارت سوخت به خوبی قید شده باشد.

دریافت کارت سوخت جدید با بیمه شخص ثالث

در گذشته، هشدارهایی مبنی بر غیرفعال شدن کارت‌های سوخت آن دسته از خودروهایی که بیمه شخص ثالث نداشتند، صادر شده بود. در واقع بیمه شخص ثالث خودرو یکی از مدارکی است که برای ثبت درخواست کارت سوخت جدید به آن احتیاج دارید. پس علاوه بر این که بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه اجباری است، داشتن این بیمه برای دریافت و استفاده از کارت سوخت جدید هم ضروری خواهد بود.

سهمیه کارت سوخت المثنی چقدر است؟

یکی از نگرانی‌های افرادی که کارت سوخت خود را گم می‌کنند، میزان سهمیه کارت سوخت جدید است. اما باید این خبر خوش را به شما بدهیم که میزان بنزین موجود در کارت‌های سوخت المثنی با کارت‌های اصلی تفاوتی نداشته و هر ماه به همان اندازه تصویب شده قبلی، کارت شما شارژ خواهد شد.

برای هر خودرو چند بار کارت سوخت صادر می‌شود؟

گروهی از افراد معمولا زود به زود کارت‌های سوخت خود را گم می‌کنند. پس اگر شما هم جزو این دسته از افراد پرمشغله هستید و درباره امکان دریافت دوباره آن نگران هستید، خیالتان راحت باشد؛ چون تاکنون هیچ محدودیتی برای صدور کارت بنزین المثنی گذاشته نشده است. پس در هر زمان که کارت سوخت‌تان را گم کردید یا غیرقابل استفاده شد، با استفاده از روش‌های بالا می‌توانید برای دریافت دوباره آن اقدام کنید.

کارت سوخت المثنی رمز دارد؟

از سال ۹۸ به بعد، تمام کارت‌هایی که صادر شده‌، به صورت پیش فرض یک رمز ۴ رقمی دارند. پس رمز کارت سوخت به نو یا المثنی بودن کارت ربطی ندارد. رمزی که معمولا برای کارت‌های سوخت تعیین می‌شود، ۴ رقم آخر کد ملی مالک خودرو است و امکان تغییر رمز برای مالک وجود ندارد. 

صدور کارت سوخت المثنی چقدر طول می‌کشد؟

شاید هیچ محدودیتی برای صدور کارت سوخت جدید وجود نداشته باشد، اما صدور کارت جدید زمان زیادی طول می‌کشد و شما تا آن موقع مجبور می‌شوید هزینه سوخت خودرو خود را با نرخ آزاد بپردازید. باید به این نکته اشاره کنیم که مدت زمان صدور کارت سوخت جدید از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۳ ماه تعیین شده است. 

حتی گاهی صدور این کارت بیشتر از این زمان هم طول می‌کشد که علت اصلی آن، زیاد بودن میزان درخواست‌های افراد است. اما طبق صحبت‌های انجام شده، شاید با مدیریت درست بتوان آن را به ۲ ماه کاهش داد.

دریافت سهمیه بنزین با ثبت نام راننده تپسی

در این مقاله از سایت تپسی به طور کامل به بررسی اطلاعات لازم درباره کارت بنزین المثنی پرداختیم و مواردی همچون زمان، هزینه و مدارک لازم برای صدور کارت المثنی و همچنین مراحل ثبت‌ نام و پیگیری آن را برای شما توضیح دادیم.

اما با توجه به این‌که رانندگان تاکسی در طول شبانه روز مسیرهای بیشتری را طی می‌کنند، پس با این حساب به بنزین بیشتری نیز نیاز پیدا می‌کنند. به همین‌ دلیل برای تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین در نظر گرفته شده و میزان آن بر اساس پیمایش ماهیانه آن‌ها محاسبه خواهد شد.

سوالات متداول درباره کارت سوخت المثنی

کارت سوخت المثنی بعد از چند روز میاد؟

صدور کارت سوخت المثنی معمولا بین ۴۵ تا ۹۰ روز طول می‌کشد.

در صورت پیدا شدن کارت سوخت چه باید کار کرد؟

پس از آن‌که کارت سوخت قدیمی خود را سوزاندید، امکان مجدد فعال شدن کارت سوخت و استفاده از آن وجود ندارد و باید برای کارت سوخت جدید درخواست دهید.

آیا سهمیه کارت سوخت المثنی با کارت سوخت اولیه تفاوتی دارد؟

خیر. سهمیه‌ای که برای کارت‌های سوخت تعیین شده، ثابت است و تنها با توجه به کاربری خودرو‌ها، میزان سوخت آن‌ها با هم متفاوت خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.