در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

برنامه‌های رادیو را بشناسید و از رانندگی لذت ببرید

رادیو را شاید بتوان از قدیمی‌ترین وسایل ارتباط جمعی دانست. دقیقا همان زمان که نه گوشی تلفن همراه بود و نه تلویزیون‌های بزرگ رنگی وجود داشت. اما این دوست قدیمی از همان زمان همچنان همراه ما بوده اگرچه شاید دیگر در اولویت استفاده نباشد، هنوز چه به صورت اتفاقی زمانی که در تاکسی نشسته‌ایم و به سمت محل کارمان می‌رویم و یا وقتی سوار ماشین شخصیمان هستیم و می‌خواهیم ببینیم « امروز چه خبر است؟» به برنامه های رادیو گوش می‌دهیم و از آنجایی که اکثر مخاطبان رادیو را امروزه رانندگان و به طور اختصاصی‌تر رانندگان تاکسی یا تاکسی اینترنتی تشکیل می‌دهند قصد داریم تا در دنیای برنامه‌های این دوست قدیمی سفر کوتاهی داشته باشیم.

انواع موج‌های رادیو و تفاوت آن‌ها

حتما شنیده‌اید که گویندگان رادیو می‌گویند روی موج FM ما را دنبال کنید اما تا به حال این سوال برایتان پیش آمد که اصلا امواج رادیویی چه هستند و منظور از FM و AM چیست؟

موج‌های رادیویی گونه‌ایی از امواج الکترومغناطیسی هستند که با سرعت نور حرکت می‌کنند و به طور طبیعی توسط رعد و برق با حرم‌های فلکی و به طور مصنوعی توسط رادارهای مخابراتی تولید می‌شوند. در اواخر قرن نوزدهم هرتز فهمید که میتوان صدا را با امواج رادیو و انتقال داد و پس از آن او توانست به این وسیله رادیو و فرستادن اطلاعات به صورت بی‌سیم را اختراع کند.

برای انتقال سیگنال‌های رادیویی دو راهAM  یا مدولاسیون فرکانس و AM یا مدولاسیون دامنه وجود دارد که مسیر AM بسیار ساده‌تر از سایرین بوده و متداول‌ترین روش برای انتقال سیگنال‌های رادیویی است اما ویزگی‌هایی که مسیر FM دارد موجب می‌شود تا صداهایی که به وسیله این موج منتقل می‌شوند از کیفیت بهتری برخوردار باشند.

پر طرفدارترین برنامه های رادیو کدامند؟

طی نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات رسانه ملی انجام شد برنامه‌های خبری و موسیقی پرطرفدارترین برنامه های رادیو در سال اخیر بوده‌اند و نکته جالب این که در این نظرسنجی معلوم شد مردان بیشتر از زنان مخاطبان رادیو هستند. علت این موضوع را شاید بتوان در اینکه اکثر رانندگان تاکسی آقا هستند پیدا کرد البته در سال‌های اخیر و با گسترش تاکسی‌های اینترنتی و آسان شدن استخدام راننده تاکسی تعداد خانم‌های راننده بیشتر هم شده اما ظاهرا همچنان آقایان مخاطب اول رادیو هستند.

به علاوه رادیو آوا، رادیو جوان و رادیو ایران به عنوان پرشنونده‌ترین رادیو‌ها به ترتیب در رتبه اول، دوم و سوم قرار گرفتند. نتیجه‌ دیگری که از این نظرسنجی به دست آمد و خیلی دور از انتظار هم نبود این که اکثر مخاطبان رادیو را افراد ۵۰ سال به بالا تشکیل می‌دهند و طبیعتا چون این افراد از نسل قدیم هستند و رادیو جزو اولین وسایل ارتباطی بوده که آن را شناخته‌اند ارتباط و وابستگی خاص و بیشتری را نسبت به رادیو دارند و جوانترها بیشتر ترجیح می‌دهند تا موسیقی یا پادکست‌های محبوب را گوش دهند.

اما کم لطفی است اگر صحبت از پر طرفدار‌ترین برنامه های رادیو در میان باشد و اسمی از برنامه «صبح جمعه با شما» برده نشود. این برنامه از سال ۱۳۵۱ آغاز شده و با وجود تغییرات بسیار پخش آن همچنان ادامه دارد این برنامه در صدر محبوب‌ترین برنامه های رادیو قرار دارد و بسیاری از ما جمعه‌های کودکیمان را با برنامه صبح جمعه به یاد می‌آوریم.

رتبه بعدی محبوب‌ترین‌ها به برنامه «راه شب» با موضوع نقد مسائل اجتماعی روز که بیش از ۴۰ سال است از رادیو ایران پخش می‌شود جالب توجه است که چهره‌های بنامی مانند احمد شاملو، حمید مصدق و حمید عامل در دوران قبل از انقلاب و منوچهر نوذری و محمدصالح اعلاء پشت میکروفون راه شب نشسته‌اند و سخن گفته‌اند.

رادیو ورزش و رادیو جوان دو رادیو متفاوت

«جوان ایرانی سلام!» اولین جمله‌ایی که صبح‌ها بعد از روشن کردن رادیو و تنظیم آن روی موج ۸۸مگاهرتز FM می‌شنویم این برنامه که با همین نام شناخته می‌شود مروری دارد بر اخبار با گویش طنز و کمک می‌کند تا افراد صبح خود را با انرژی بیشتری آغاز کنند. گویندگان این برنامه می‌گویند هدف ما مطالبه حقوق مردم و تزریق شادی و امید به آن‌ها است که تا حد زیادی هم در این امر موفق عمل کرده‌اند. از دیگر برنامه پرشنونده این رادیو می‌توان به برنامه علمی «رادیوم»، برنامه شنوای شکایات مردم «دادرسانه» و برنامه‌های استعدادیابی مثل« فوق العاده» اشاره کرد.

رادیو ورزش برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ با هدف آگاهی رسانی اخبار ورزشی و بحث‌های کارشناسی آغاز به کار کرد. این رادیو بیشتر به گزارش‌ مسابقات انواع رشته‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال و… می‌پردازد همچنین به کارشناسی و تحلیل این مسابقات می‌پردازد.

یکی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های این رادیو برنامه «عصرانه» است این برنامه با نگاه طنز موضوعات ورزشی و اجتماعی را بررسی می‌کند و موسیقی‌ها و مسابقات جالبی را نیز همراه دارد. امتیاز مثبت این رادیو پرداختن به مسابقات ورزشی خانم‌ها در کنار مسابقات آقایان است که مخاطبان بسیاری را توانسته جذب خود کند.

جدول پخش برنامه های رادیو به همراه فرکانس آن‌ها

پس از این که با برنامه‌ها و رادیو‌های پر شنونده آشنا شدیم برای افرادی که به این برنامه‌ها علاقمند هستند در جدولی زمان‌های پخش و موج‌های برنامه‌ها را جمع آوری کردیم تا برای پیدا کردن برنامه مورد علاقه‌تان با مشکل مواجه نشوید.

برنامه‌ های رادیو جوان موج ۸۸ مگا هرتز FM

جوان ایرانی سلام شنبه تا چهارشنبه ۶:۴۰ دقیقه صبح اجتماعی-طنز
خط آزادی شنبه تا چهارشنبه ۱۷:۰۰ عصر نقد رفتارمردم با زبان طنز
راهکار شنبه تا چهارشنبه ۱۰:۴۵ صبح راهکارهایی برای مشکلات

 

برنامه های رادیو ورزش موج ۹۲ مگا هرتز FM

ایراندخت شنبه تا پنجشنبه ۱۴:۳۰ ظهر ورزش زنان
باشگاه خبر هر شب ۲۲:۰۰ شب اخبار ورزشی
به اضافه ورزش هر روز ۱۲:۰۰ ظهر حواشی ورزشی

حتی اگر طرفدار رادیو نباشید، حتما شنیدن یکی از این موج‌ها برایتان ساعات لذت‌بخشی را فراهم می‌کند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.