آیا اعتراض به جریمه رانندگی ممکن است؟+ معرفی روش
وقتی گواهینامه دارید، یعنی باید منتظر جریمه شدن هم باشید. البته داشتن گواهینامه الزاما به معنی جریمه شدن نیست، اما خب واقعیت این است که در روند رانندگی و حضور در سطح شهر با وسایل نقلیه، ممکن است که تخلفی هم اتفاق بیفتد. این جرائم از نبستن کمربند ایمنی شروع شده و با پارک در مناطق پارک ممنوع، عدمرعایت طرح زوج و فرد، ایستادن بر روی خط عابر پیاده، رد کردن چراغ قرمز و هزار دلیل دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. در مجموع جریمه شدن حس ناخوشایندی دارد اما سوال اینجاست که پیامکهای جریمه، قابل اعتراض هم هستند؟! اگر شما هم این سوال را در ذهن خود دارید، پس این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
انواع جریمه رانندگی
ما حتی در جریمههای رانندگی هم تنوع و انواع و اقسام جریمه را داریم که شاید تابهحال حتی نام آنها را هم نشنیده باشید. برای همین قبل از شروع مطلب، اجازه دهید تا شما را با انواع جریمه رانندگی آشنا کنیم.
انواع جریمه | توضیح مراحل |
تسلیمی | مامور راهور بهصورت حضوری، به راننده برگه جریمه را تحویل میدهد. |
الصاقی | برگه جریمه بر روی شیشه خودرو چسبانده میشود. |
دوربین | توسط دوربینهای کنترل سرعت یا ترافیک در سیستم ثبت میشود. |
دو برگی | در صورت عدم توجه راننده به دستورات پلیس صادر میشود. |
خودداری | وقتی راننده از تحویل مدارک به پلیس خودداری کند، صادر میشود. |
حالا که با انواع مختلف جرائم رانندگی آشنا شدید، نوبت آن است که با مراحل و چگونگی ثبت اعتراض رانندگی هم آشنا شوید.
شرایط قانونی اعتراض به جریمه رانندگی
اعتراض به جریمه زمانی امکان پذیر است که مالک یا دارنده وسیله نقلیه دلیل موجهی برای اشتباه بودن تخلف ثبت شده، داشته باشد (مثلاً اشتباه در پلاک خوانی، خطای مأمور یا غیره). بر همین اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و دستورالعملهای اجرائی پلیس راهور، چارچوب کلی حق اعتراض، مهلتها و مراجع ذیصلاح را تعیین کرده است؛ و اما در عمل، اعتراض شما باید ظرف مدت قانونی (معمولاً ۶۰ روزه) مطرح شده تا مورد بررسی قرار بگیرد.
مراحل ثبت اعتراض به جریمه رانندگی
مراحل مرسوم برای ثبت اعتراض به جریمه رانندگی عبارتاند از:
مراحل | توضیحات |
مرحله اول | استعلام و مشاهده جزئیات جریمه در سامانه راهور (rahvar120) یا پیامک دریافتی |
مرحله دوم | تکمیل فرم اعتراض که شامل شماره برگه یا شناسه جریمه، شرح دلیل اعتراض و ارائه مستندات است |
مرحله سوم | ثبت درخواست در سامانه اعتراض به جریمه رانندگی (سامانه راهور) و یا یکی از مراجع (دفاتر پلیس +۱۰ یا مرکز اجرائیات) |
مرحله چهارم | ارجاع پرونده به واحد رسیدگی و اعلام نتیجه |
در صورت نیاز، شما در قالب فرد معترض به جریمه صادر شده، میتوانید از طریق مراحل قضایی یا پیگیری حضوری نتیجه را دنبال کنید.
درباره هزینه اعتراض به جریمه رانندگی باید گفت که در بسیاری از موارد، این اعتراض هزینه جدایی ندارد یا هزینه آن بسیار ناچیز است. مگر اینکه پرونده نیازمند استعلام یا پیگیری تخصصی بوده باشد، در اینصورت ممکن است فقط هزینه اداری از شما تحت عنوان فرد شاکی گرفته شود، ولی در بسیاری از مراکز اعتراض اساساً پروسهای کاملا رایگان است.
مهلت قانونی برای ارائه اعتراض
بر اساس مادههای مرتبط با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و رویههای اجرائی اعتراض شامل نکات زیر است:
- مهلت قانونی برای طرح اعتراض معمولاً ۶۰ روز از تاریخ درج یا ابلاغ جریمه است. بعد از این بازه زمانی، اعتراض شما قبول نشده و از طرف مراجع اجرائیات، معمولاً ترتیب اثر داده نمیشود.
- در صورت عدم اقدام برای پرداخت جریمه تا پایان مهلت مقرر، ممکن است جریمه شما در موارد معین 2 برابر شود، بنابراین اعتراض بهموقع اهمیت بسیار بالایی دارد.
- اگر پیامک جریمه اشتباهی برای خودروی شما ارسال شده باشد، میتوانید با پیگیری کردن پیامک جریمه اشتباهی خودرو بلافاصله بعد از ارسال و از طریق سامانه پیامکی راهور یا مراجعه به مرکز اجرائیات، اعتراض کنید. مستندات لازم را ارائه دهید تا خطای پیشآمده بررسی و سپس برطرف شود.
مدارک مورد نیاز جهت اعتراض به خلافی خودرو
در زمان ثبت اعتراض به جریمه اعمال شده، بهتر است حتما مدارک زیر را به همراه داشته باشید تا مراحل قانونی برای شما بدون فوت وقت پیش رود.
مدارک مرسوم شامل:
ردیف | مدارک مورد نیاز | توضیح |
1 | کارت ملی یا شناسنامه معترض | برای احراز هویت معترض |
2 | سند یا برگ سبز خودرو | برای اثبات مالکیت خودرو |
3 | کارت خودرو (در صورت نیاز) | تکمیل مدارک مربوط به خودرو |
4 | تصویر یا شماره قبض یا شناسه جریمه | جهت پیگیری دقیق جریمه |
5 | هرگونه مدرک مستند (عکس، فیلم، گواهی حضور در محل دیگر و غیره) |
در برخی موارد، نماینده قانونی با وکالتنامه هم میتواند به جای شما اقدام کند. البته فراموش نکند که به همراه داشتن اصل مدارک یا کپیهای معتبر باعث تسریع در رسیدگی شکایتتان خواهد شد.
روشهای ثبت اعتراض (حضوری و اینترنتی)
این بخش را برای سهولت امر اعتراض به جریمه رانندگی، به موضوع روشهای مرسوم ثبت اعتراض اختصاص دادهایم.
روشهای معمول ثبت اعتراض
- روش ثبت اینترنتی: در این روش از طریق سامانه رسمی پلیس راهور (rahvar120.ir) میتوانید نسبت به استعلام و در برخی موارد ثبت اولیه اعتراض خود اقدام کنید. سامانههای شرکتهای واسط و کارگزاریها نیز خدمات مشابهی را به شما ارائه میدهند.
- روش ثبت حضوری: این روش هم با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ یا مرکز اجرائیات پلیس راهور، تکمیل فرم شکایت و اعتراض و ارائه مدارک، انجام میشود.
لازم است قبل از مراجعه حضوری، استعلام را در سامانه بگیرید تا اطلاعات دقیق قبض و مرجع ثبت شما کاملا مشخص باشد.
نقش پلیس راهور در بررسی اعتراض
بعد از ثبت اعتراض، پرونده به واحد اجرائیات یا واحد رسیدگی پلیس راهور ارجاع خواهد شد. سپس کارشناسان یا اکیپهای مربوطه، تصویر، مستندات و گزارش مأمور (در صورت موجود بودن) را بررسی کرده و در صورت نیاز کروکی یا استعلامهای تکمیلی را دریافت خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: نرخ جدید جرائم رانندگی اعلام شد
در مواردی که خطای سیستمی یا اشتباه مأمور اثبات شود، جریمه حذف یا اصلاح شده و در غیر اینصورت، رأی قطعی اجرا میشود و حالا شما بهعنوان فرد معترض موظف به پرداخت جریمه خود هستید.
مدت زمان رسیدگی به اعتراض جریمه رانندگی
قانون و رویههای معمول نشان میدهند که رسیدگی اولیه باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود. برطبق مادههای اجرائی، برخی مراجع موظف هستند تا ظرف ۲۴ ساعت درخواست را ثبت و مرحله اول را انجام دهند و رسیدگی نهایی ممکن است بسته به پیچیدگی موضوع و نیاز به استعلام، از چند روز تا چند هفته طول بکشد.
ضمنا در صورت عدمرضایت شما که فرد معترض هستید هم مراحل بعدی در مراجع بالاتر یا قضایی قابل پیگیری خواهد بود.
نتیجه احتمالی اعتراض و نحوه اطلاعرسانی آن
نتیجه بررسی میتواند یکی از این موارد زیر باشد:
- رد اعتراض (تأیید جریمه).
- پذیرش اعتراض و حذف یا اصلاح جریمه.
- یا ارجاع برای بررسی بیشتر و بررسی مستندات تکمیلی.
نتیجه هم معمولاً از طریق سامانه راهور، پیامک یا اطلاعرسانی مرکز اجرائیات به معترض اعلام میشود؛ در صورت تایید حذف، رکورد آن در پرونده خلافی بهروزرسانی میگردد.
اعتراض به جرایم ثبت شده توسط دوربینهای کنترل سرعت
انجام اعتراض به جریمههایی که توسط دوربین ثبت میشوند هم ممکن است، اما معمولاً پروسه دشواریتری دارد. چون شواهد بصری (تصویر پلاک و خودرو) در سامانه موجود هستند. معترض میتواند درخواست کند تا تصویر یا مدارک مربوطه ارائه شود و در صورتی که تصویر واضح نیست یا پلاک اشتباه خوانده شده یا خودروی مورد نظر مالک نباشد، شانس موفقیت برای شما وجود خواهد داشت. برای این نوع اعتراض هم معمولاً باید ظرف مدت قانونی به مرکز اجرائیات یا پلیس +۱۰ مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید: سقف جریمه برای توقیف خودرو
ناگفته نماند که برای شماره تلفن اعتراض به جریمه رانندگی معمولاً میتوان بوسیله تماس با مرکز اجرائیات پلیس راهور شهرستان یا با استفاده از خط ویژهای که سامانه راهور معرفی کرده است، این پروسه را پیگیری کرد. فراموش نکنید که این شماره تلفنها در سایت رسمی راهور و دفاتر پلیس +۱۰ قابل دسترسی هستند.
راهکارهای کاهش احتمال اشتباه در ثبت جریمه
با رعایت این چند راهکار ساده میتوانید احتمال بروز اشتباه در ثبت جریمههای رانندگی خود را به صفر برسانید.
ردیف | اقدام پیشگیرانه یا حمایتی | توضیح |
1 | انجام شمارهگذاری دقیق و بررسی ماهانه وضعیت خلافی در سامانه راهور (rahvar120) | پیگیری منظم خلافی خودرو برای جلوگیری از انباشت جرایم |
2 | فعال سازی اطلاع رسانی پیامکی یا ایمیلی برای ثبت تخلفات | دریافت سریع اعلانها برای اقدام به موقع |
3 | نگهداری تصاویر و ویدئوی موقعیتهای پارک یا سفر در موارد احتمال خطا | داشتن مدارک برای اثبات صحت ادعا در آینده |
4 | در صورت دریافت پیامک یا قبض، فوراً استعلام گرفته و در صورت نیاز اعتراض خود را سریعا ثبت کنید (پیش از ۶۰ روز) | پیشگیری از دو برابر شدن مبلغ جریمه با اقدام به موقع |
5 | استفاده از دوربین و مدارک دیگر (وجود شاهد و یا ثبت عکس از محل) برای پشتیبانی ادعا هنگام ثبت اعتراض | تقویت مستندات برای اثبات اشتباه در ثبت تخلف |
تمامی این اقدامات در کنار هم شانس رفع اشتباهات و حذف جریمههای نادرست را برای شما به شکل چشمگیری افزایش خواهند داد.
ثبت اعتراض فقط در چند گام!
اگر تصور میکنید که جریمه شما اشتباه است یا اگر در روز و ساعت مورد نظر در محل دقیق و قید شده در برگ جریمه حضور نداشتید، هرچه سریعتر نسبت به ثبت اعتراض خود و اطلاع رسانی، اقدام کنید. این کار کمک خواهد کرد که پروسه اعتراض شما زودتر به جریان افتاده و تخلفی برایتان ثبت نشود. این مطلب را هم با دقت بخوانید تا به چَم و خَم کار آگاه شده و بهراحتی آن را پشت سر بگذارید. البته اگر آن را بوکمارک کنید، بدون شک در زمان لازم زودتر به آن دسترسی خواهید داشت.
سوالات متداول
1. آیا به همه جرایم رانندگی میتوان اعتراض کرد؟ بله، راننده میتواند به هر نوع جریمه ثبت شده (تسلیمی، الصاقی، دوربین و غیره) اعتراض کند.
2. مدت زمان رسیدگی به اعتراض چقدر است؟ معمولاً این پروسه بین ۱۰ تا ۳۰ روز کاری بسته به حجم پروندهها، زمان میبرد.
3. آیا برای اعتراض به جریمه باید هزینه پرداخت کرد؟ خیر، در اکثر موارد اعتراض رایگان بوده مگر در برخی استعلامهای خاص اداری.
4. اگر جریمه اشتباه باشد و ثابت شود، چه اتفاقی میافتد؟ جریمه از سوابق راننده حذف شده و در صورت پرداخت، وجه بازگردانده خواهد شد.
5. چگونه میتوان فهمید اعتراض ثبت شده است یا خیر؟ از طریق سامانه راهور ۱۲۰ یا مراجعه به پلیس +۱۰ میتوانید وضعیت اعتراض خود را پیگیری کنید.