مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو
سیستم سوخترسانی خودرو، حیاتیترین قطعه در بخش فنی هر ماشین است. رایجترین مشکلی که در این سیستم رخ میدهد، اختلال در پمپاژ و ترکیب نشدن متناسب سوخت با هواست؛ مشکلی که میتواند باعث بد کار کردن موتور، روشن نشدن خودرو یا افزایش مصرف سوخت شود. نشانههایی مثل ریپ زدن، بوی شدید بنزین، افت قدرت موتور یا سخت روشن شدن ماشین، هشدارهای مهمیاند. مهم است که این نشانهها را جدی بگیرید و بهدنبال رفع دلایل آنها باشید. به طور کلی، سیستم سوخترسانی، مثل سیستم مویرگی بدن انسان عمل میکند؛ یعنی اگر سوخت بهدرستی منتقل نشود، عملکرد تمامی اجزای خودرو مختل میشود. در این بخش از دانستنیهای خودرو در وبلاگ تپسی، به مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو و بعضی از راهکارها میپردازیم.
اجزای سیستم سوخت رسانی خودرو
سیستم سوخترسانی از قطعاتی تشکیل شده که همگی با هم کار میکنند؛ هدف همگیشان هم یکی است: اینکه سوخت را به موتور برسانند. هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی را برعهده دارند. اگر یکی از آنها دچار مشکل شود، کل سیستم تحت تاثیر قرار میگیرد.
موارد زیر، از جمله اجزای سیستم سوخت رسانی خودرو محسوب میشوند:
- مخزن سوخت (باک): وظیفه ذخیرهسازی بنزین یا گازوئیل را دارد. این قطعه معمولاً در انتهای خودرو قرار دارد و نخستین محل ورود سوخت به خودرو محسوب میشود.
- پمپ بنزین: این پمپ در خودرو، بنزین را از مخزن به موتور پمپاژ میکند. در صورت خرابی پمپ بنزین خودرو، سوخت به موتور نمیرسد و خودرو روشن نمیشود.
- فیلتر سوخت: فیلتر سوخت، ناخالصیهای سوخت را قبل از رسیدن به موتور میگیرد. همچنین، باعث افزایش عمر انواع سیستم سوخترسانی انژکتوری و عملکرد بهتر موتور میشود.
- رگولاتور فشار سوخت: مسئولیت رگولاتور، تنظیم کردن فشار است تا سوخت به مقدار کافی وارد موتور شود. در غیر اینصورت، خودرو یا بد کار میکند یا مصرف سوخت بالا میرود.
- انژکتور یا کاربراتور: وظیفه صفر تا صد سیستم سوخت رسانی انژکتوری، پاشش سوخت به داخل سیلندرها است. اگر این قطعه خوب کار نکند، ترکیب سوخت و هوا بهدرستی انجام نمیشود.
- سنسورهای اصلی مثل سنسور اکسیژن و MAP: سنسورهای اصلی خودرو، دادههایی را برای تنظیم سوخت و هوا به ECU میفرستند. اگر خراب شوند، تنظیم دقیق سوخت به هم میریزد.
مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو
سیستم سوخترسانی هم مثل هر سیستم دیگری ممکن است دچار مشکل شود. گاهی مشکل، اتفاق سادهای است و با یک تعویض فیلتر حل میشود؛ اما گاهی هم نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه دارد. در ادامه مهمترین مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو را بررسی میکنیم:
خرابی پمپ بنزین
یکی از رایجترین مشکلات سیستم سوخت رسانی خودرو، خرابی پمپ بنزین است. پمپ وظیفه دارد که سوخت را با فشار مناسب به موتور برساند. اگر پمپ، نیمسوز یا خراب شود، خودرو دیر روشن میشود؛ گاهی هم در سربالایی ریپ میزند یا حتی خاموش میشود. حتی گاهی پیش میآید که در حین روشن کردن خودرو، صدای خاصی از باک به گوش نمیرسد؛ این نشانه، یکی از علائم خاموشی کامل پمپ است.
عدم ترکیب صحیح سوخت و هوا از مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو
برای عملکرد درست موتور، باید سوخت و هوا به نسبت مشخصی با هم ترکیب شوند. اگر این نسبت استاندارد بههَم بخورد، احتراق بهصورت «ناقص» رخ میدهد. در نتیجه، ماشین یا بَد کار میکند یا مصرف سوخت آن بهشدت بالا میرود. ترکیب نشدن سوخت و هوا از جمله مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودروست که باید سریع بررسی شود.
برای درک هرچه بهتر این موضوع، به جدول زیر نگاهی بیندازید:
نوع مشکل در سیستم | تأثیر روی عملکرد خودرو | راهحل پیشنهادی |
نسبت زیاد سوخت | دود سیاه، مصرف بالا | بررسی انژکتور و سنسور MAP |
نسبت زیاد هوا | ریپ زدن، افت توان موتور | بررسی نشتی هوا یا سنسور اکسیژن |
ترکیب نامنظم | خاموشی ناگهانی | بررسی ECU و انژکتور |
ایراد در قطعه انژکتور
وظیفه تزریق سوخت به داخل سیلندر برعهده انواع سیستم سوخترسانی انژکتوری است. اگر یکی از آنها کثیف یا خراب شود، پاشش سوخت ناقص میشود و موتور بد کار میکند. این موضوع، یکی از مشکلات رایج سیستم سوخترسانی خودرو به شمار میرود و نباید دستکم گرفته شود. در این شرایط، حتی مصرف سوخت بالا میرود و ممکن است چراغ چک موتور هم روشن شود.
مسدود شدن فیلتر سوخت از مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو
با گذشت زمان، فیلتر سوخت پر از ذرات معلق و ناخالصیها میشود. اگر این فیلتر را تمیز یا تعویض نکنید، سوخت به سختی عبور میکند. در نتیجه، موتور خودرو به اندازه کافی سوخت دریافت نمیکند. یکی از مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو دقیقاً همین مورد است که با یک تعویض ساده فیلتر برطرف میشود.
نشت سوخت در سیستم سوخترسانی
نشتی در سیستم سوخترسانی علاوه بر خطرناک بودن، باعث کاهش بازدهی میشود. این نشتی ممکن است از شیلنگ، ریل سوخت یا انواع سیستم سوخت رسانی انژکتوری باشد؛ بنابراین، در وهله اول باید بهدرستی تشخیص داده شود. بوی شدید بنزین در اطراف خودرو یا لکههای سوخت زیر آن، نشانههای واضح این مشکل هستند. از جدیترین مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو همین نشت است که در اسرع وقت باید تعمیر کنید.
برای اینکه درک بهتری از این مشکل رایج داشته باشید، اطلاعات جدول زیر را مطالعه کنید:
محل نشت | نشانههای اصلی | اقدامات لازم |
شلنگ بنزین | بوی شدید بنزین زیر خودرو | تعویض یا بستن مجدد شلنگ |
انواع سیستم سوخت رسانی انژکتوری | بوی بنزین در کاپوت | تعمیر یا تعویض انژکتور |
باک سوخت | چکه بنزین بعد از سوختگیری | بررسی درپوش و اتصالات باک |
بیشتر بخوانید: چقدر با روشهای کاهش مصرف سوخت خودرو آشنا هستید؟
علائم خرابی سیستم سوخت رسانی خودرو
گاهی از روی رفتار خودرو میتوان خرابی سیستم سوخت رسانی را تشخیص داد؛ آن هم بدون اینکه مستقیم به سراغ قطعات برویم. این علائم، معمولاً واضح، تکراری، رایج و مدام هستند. بنابراین، با شناخت این نشانهها زودتر اقدام میکنید و جلوی آسیبهای جدیتر را میگیرید. در ادامه، به سراغ مهمترین علائم خرابی سیستم سوخترسانی خودرو رفتهایم:
بد کار کردن موتور از علائم خرابی سیستم سوخترسانی خودرو
یکی از نشانههای اختلال در سیستم سوخترسانی، بَد کار کردن موتور است. نرسیدن سوخت کافی یا ترکیب نادرست سوخت و هوا، عملکرد موتور را دچار اختلال میکند. در این حالت، ماشین معمولاً نرم حرکت نمیکند یا صداهای غیرعادی دارد؛ منظورمان از «بَد کار کردن موتور خودرو» دقیقاً همین اتفاقات است.
موارد زیر، از جمله علائم اصلی بد کار کردن موتور هستند:
- صدای نامنظم از موتور
- کاهش شتاب در شروع حرکت
- توقف ناگهانی در هنگام رانندگی
- افزایش مصرف سوخت بدون دلیل
بیشتر بخوانید: با دلایل افزایش مصرف سوخت آشنا شوید!
کاهش قدرت خودرو
گاهی خودرو مثل قبل شتاب نمیگیرد یا هنگام بالا رفتن از سربالایی کم میآورد. در چنین شرایطی، احتمال دارد که سیستم سوخترسانی دچار مشکل شده باشد. این کاهش قدرت معمولاً ناشی از پاشش ناقص سوخت، گرفتگی فیلتر یا ایراد در پمپ بنزین است. یکی از دلایل پرتکرار در بین مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو همین کاهش قدرت است که معمولاً تدریجی ظاهر میشود.
در لحظه مواجهه با این مشکل، اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:
- خودرو را در محل امن متوقف کنید. اجازه دهید که ماشین برای چند دقیقه، خاموش بماند.
- در صورتی که مشکل با خاموش و روشن کردن برطرف نشد، به صدای موتور و عملکرد آن دقت کنید؛ مخصوصاً در دندههای پایین.
- اگر احساس کردید که توان حرکتی خودرو بهشدت پایین آمده، مسیر را ترک کنید. در چنین شرایطی، بهتر است که به رانندگی کردن ادامه ندهید!
- با امداد خودرو تماس بگیرید. در صورت امکان، خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا وضعیت پمپ بنزین و فیلتر سوخت بررسی شود.
استارت نخوردن خودرو از علائم خرابی سیستم سوخترسانی خودرو
وقتی استارت میزنید ولی ماشین روشن نمیشود، احتمالاً سوخت به موتور نمیرسد. بنابراین، ممکن است که پمپ بنزین خراب شده باشد یا فیلتر سوخت کاملاً مسدود شود. گاهی هم قطعه ECU به دلیل دریافت اطلاعات اشتباه از سنسورها، اجازه استارت نمیدهد. این مورد یکی از واضحترین نشانههای خرابی سیستم سوخترسانی است که باید میدانستید.
لرزش موتور خودرو
احتمال دارد که در حالت ایستاده یا در هنگام رانندگی، لرزش قطعات موتور خودرو را بهوضوح احساس کنید. در چنین شرایطی، ممکن است که سیستم سوخترسانی شما دچار مشکل شده باشد. این لرزش معمولاً از پاشش نامنظم سوخت یا وجود هوا در مسیر سوخت است. در بین مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو، لرزش موتور جزو مواردی است که بیشترِ رانندهها نادیده میگیرند؛ اما اتفاقاً بسیار مهم است و در سریعترین زمان ممکن باید بررسی شود.
اقدامات مهمی که در لحظه مواجهه با لرزش خودرو باید انجام دهید:
- در صورت ایستادن در ترافیک یا پشت چراغ قرمز، دنده را روی N قرار دهید. حالا دور موتور را بررسی کنید.
- اگر لرزش با افزایش دور موتور بیشتر شد، احتمال مشکل در پاشش سوخت یا انژکتورها زیاد است. بنابراین، با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.
- در ادامه، از رانندگی با سرعت بالا یا سبقت گرفتن خودداری کنید.
- در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنید تا وضعیت انژکتورها و سیستم احتراق بررسی شود.
روشن شدن چراغ هشدار موتور
چراغ چک موتور روی پشت آمپر روشن میشود تا درباره یک مشکل خاص در سیستم فنی خودرو اطلاع بدهد. در بسیاری از موارد، علت روشن شدن چراغ چک خودرو، اختلال در سیستم سوخترسانی است. اطلاعات اشتباه از سنسورها یا پاشش ناقص سوخت، از تکراریترین دلایل روشن شدن این چراغ هستند.
در جدول زیر، بخش مهمی از علل احتمالی و اقدامات لازم برای روشن شدن چراغ هشدار موتور را میبینید:
علت احتمالی | نوع هشدار | اقدام پیشنهادی |
خرابی سنسور اکسیژن | روشن شدن چراغ پس از چند دقیقه رانندگی | مراجعه به دیاگ |
نسبت غلط سوخت و هوا | روشن شدن همراه با افت قدرت موتور | بررسی انژکتور و رگولاتور |
نشت یا کمفشاری سوخت | چراغ ثابت و عدم استارت | تست پمپ و شلنگها |
ایراد در ECU یا سنسور MAP | چراغ همراه با ریپ زدن | دیاگ کامل و بررسی سیمکشی |
بدون سوخت، خودرو فقط یک قاب فلزی است!
در این مطلب از بلاگ تپسی با مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو آشنا شدید؛ از خرابی پمپ بنزین تا نشتی سوخت که هر کدام عملکرد موتور را به نوبه خودشان مختل میکنند. همچنین، حالا با علائمی مثل بد کار کردن موتور، کاهش قدرت، لرزش یا روشن شدن چراغ هشدار آشنا هستید. بنابراین، میدانید که رسیدگی فوری به این موارد، ضامن سلامت خودرو و کاهش هزینههای تعمیرات است.
اگر بهعنوان راننده در تپسی فعالیت میکنید، حتماً وارد سرویس تپسی گاراژ شوید و امتیاز خودتان استفاده کنید. در تپسی گاراژ، لوازم مصرفی خودرو از جمله قطعات سیستم سوخترسانی، بدون واسطه و با قیمت واقعی عرضه میشوند. زمان را از دست ندهید و همین حالا به ناوگان سفیران تپسی بپیوندید!
سؤالات متداول
1. چگونه میتوان مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو را تشخیص داد؟
شنیدن صدای غیرعادی از ناحیه باک، استارت نخوردن خودرو یا کاهش شتاب آن، از نشانههای احتمالی خرابی سیستم سوخت هستند.
2. آیا بنزین بیکیفیت روی اجزای سیستم سوخت رسانی خودرو تأثیر دارد؟
بله. بنزین بیکیفیت میتواند منجر به رسوبگذاری، گرفتگی فیلتر سوخت و آسیب به انژکتورها شود.
3. فیلتر سوخت هر چند کیلومتر باید تعویض شود؟
بسته به نوع خودرو و شرایط رانندگی، معمولاً تعویض فیلتر سوخت هر 20.000 تا 30.000 کیلومتر توصیه میشود. بهترین راهنما برای تعیین زمان دقیق، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است.
4. آیا لرزش موتور همیشه ناشی از اجزای سیستم سوخت رسانی خودرو است؟
خیر. لرزش موتور میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما یکی از دلایل رایج آن، اختلال در سیستم سوخترسانی است که باید بررسی شود.
5. خدمات تپسی گاراژ چه تفاوتی با تعمیرگاههای معمول دارد؟
در تپسی گاراژ، لوازم مصرفی از جمله صفر تا صد سیستم سوخت رسانی انژکتوری بدون واسطه و با قیمت واقعی ارائه میشوند. همچنین کیفیت قطعات تضمین شده است و خدمات آن، متناسب با نیاز رانندگان تپسی طراحی شدهاند.