در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

جریمه بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

جریمه استخدام بازنشسته +دستورالعمل بکارگیری مجدد بازنشستگان

درگذشته استخدام بازنشسته‌ها با جریمه‌های نسبتا سنگینی همراه بود. البته این موضوع با اعتراض این دسته از عزیزان شکل دیگری به خود گرفت و بعدها با استخدام بازنشسته‌ها با قرارداد مشاور و پیمانکار به صورت نیمه‌وقت، مشکل جریمه استخدام بازنشسته برای کارفرما و فرد کارجو مرتفع شد. با این حال هنوز هم اگر عقد قراداد همکاری با بازنشستگان در چارچوب قانون عمل نشود، استخدام بازنشستگان تامین اجتماعی باعث مشکل و جریمه کارفرما و کارجو خواهد شد. در این مطلب از بلاگ تپسی به بررسی جریمه استخدام بازنشستگان و دستورالعمل اشتغال مجدد بازنشسته‌ها پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

آیا استخدام بازنشستگان تامین اجتماعی قانونی است؟

قبل از رای دیوان عدالت پس از اعتراضات متعدد بازنشستگن به قانون منع و جریمه استخدام بازنشسته‌ها، استخدام این دسته از کارجوها غیرقانونی بود اما با صدور رای و قوانین جدید در این رابطه، بازنشسته‌ها هم امکان استخدام مجدد را پیدا کردند. براین اساس، بازنشستگان تامین اجتماعی می‌توانند با قرارداد نیمه‌وقت و به عنوان مشاور، هیئت مدیره و پیمانکار با حفظ سمت قبلی، استخدام شوند.

البته این قانون تبعاتی هم برای بازنشستگان دارد، مثلا نام آنها از لیست مستمری بگیران خط می‌خورد و در عوض مجددا برای آنها بیمه رد می‌شود.

شرایط و بخشنامه های مربوط به بکارگیری مجدد افراد بازنشسته

بخشنامه‌های مختلفی برای بکارگیری مجدد افراد بازنشسته وجود دارد که ما چکیده و خلاصه‌ای از آنها را در اختیار شما می‌گذاریم.

براساس اطلاعات بخشنامه‌ها، مستمری بازنشسته‌ها تا قبل از اشتغال مجدد با محاسبه دقیق سوابق ایجاد شده به‌صورت کامل محاسبه می‌شود. با توجه به ماده 96 قانون بازنشستگی، مانده‌های قبلی نیز پس از اشتغال مجدد پرداخت می‌شوند. همچنین مستمری‌های ماهانه به نسبت روزهای اشتغال مجدد، نرخ ثابتی خواهند داشت.

بعد از تمام شدن اشتغال مجدد نیز مستمری‌های سابق به افراد بازنشسته پرداخت خواهد شد.

مجموع مستمری‌‌های ماهانه بازنشستگانی که مجددا به کار مشغول شده‌اند، به نسبت روزهای اشتغال مجدد به عنوان مستمری بازنشستگی به این دسته از شاغلین پرداخت خواهد شد. لطفا توجه کنید که پرداخت این مستمری‌ها پس از پایان دوره اشتغال و در دوره بازنشستگی انجام می‌شود.

نحوه محاسبه حقوق و مزایا بازنشستگان پس از استخدام مجدد

محاسبه حقوق و مزایای بازنشستگان پس از استخدام مجدد بر حسب حقوق پایه مشخص شده از طرف وزارت کار و قرارداد آنها انجام می‌شود. به این صورت که قرارداد نیمه‌وقت است و نصف حقوق پایه به همراه حقوق و مزایای مختلف برای این دسته از شاغلین محاسبه خواهد شد.

استخدام بازنشسته ها چه عواقبی دارد؟

دستورالعمل اشتغال بکار مجدد بازنشستگان تامین اجتماعی

برای اشتغال مجدد بازنشستگان تامین اجتماعی در صورت اصرار به انجام کار دفتری و اداری، استخدام باید در بخش خصوصی باشد. ضمن این که همانطور که بالاتر گفتیم، قرارداد به صورت نیمه‌وقت است و با حفظ مهارت قبل از بازنشستگی، فرد کارجو در سمت پیمانکار، هیئت مدیره یا مشاور استخدام خواهد شد.

بعد از استخدام رسمی مستمری بازنشستگی قطع شده و مجددا نام فرد در لیست تامین اجتماعی به عنوان فرد شاغل و مشمول بیمه ثبت می‌شود. بخشی از بیمه همچون دیگر شاغلین برعهده کارفرما و پرداخت بخش دیگری از آن (23درصد کارفرما و 7درصد کارمند) برعهده فرد شاغل است. همچنین حقوق و مزایای بازنشستگان بعد از استخدام مجدد و رسمی شامل قانون مالیات بر حقوق نیز خواهد شد.

اشتغال بازنشستگان در شرکت های خصوصی

مهم‌ترین شرط بازنشستگان برای استخدام مجدد اداری، پیوستن به بخش خصوصی است. در این بخش نیز باید فرد در سمت مشاور، پیمانکار یا عضو هیئت مدیره با قرارداد نیمه وقت مشغول شود.

مزایا و معایب استخدام بازنشستگان

اسخدام بازنشستگان هم مزایا دارد و هم در کنارش، معایبی که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارشان گذشت. از جمله مزایای استخدام مجدد بازنشستگان، استفاده از تجربه این دسته از نیروهای کار و مهارت آنها در مدیریت امور مختلف است. از طرفی بازنشستگان دارای نیروی فیزیکی محدودی هستند و کمتر از نیروهای تازه‌نفس و جوان انرژی دارند. هرچند که بسته به شخص، این موارد ممکن است نقض شوند.

راه حل مناسب برای بکارگیری مجدد بازنشستگان

به نظر می‌رسد اشتغال مجدد بازنشستگان به عنوان مشاور و پیمانکار در بخش خصوصی، خود راه‌حلی مناسب برای بکارگیری مجدد بازنشستگان است. اما استفاده از تجربه بازنشتگان در امور نظارتی و همچنین همکاری با آنها در مشاغل دیگر، می‌تواند پیشنهاد خوبی برای اشتغال مجدد بازنشستگان باشد.

مشاغل مناسب بازنشستگان برای استخدام مجدد

تا به اینجای مطلب درباره مشاغل اداری و قوانین کار و تامین اجتماعی گفتیم اما حالا نوبت آن است که از مشاغلی بگوییم که اشتغال در آنها برای بازنشستگان هیچ منع قانونی ندارد. مشاغلی همچون موارد زیر که می‌تواند جزو بهترین شغل برای بازنشستگی به حساب بیاید:

رانندگی تاکسی

رانندگی تاکسی یکی از مشاغلی است که تنها به گواهینامه، مهارت رانندگی و مسیریابی و یک ماشین سالم نیاز دارد. از این رو شغل رانندگی تاکسی مخصوصا ازنوع اینترنتی یکی از شغل‌های پرطرفدار میان بازنشستگان محسوب می‌شود. تپسی یکی از تاکسی اینترنتی‌هایی است که همکاری با آن نه تنها برای بازنشستگان بلکه برای کسانی که می‌خواهند شغل دوم و پردرآمد اما کم دردسری داشته باشند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

برای آشنایی با شرایط بازنشستگی تاکسی هم کافی است مقاله مرتبط با آن را در بلاگ تپسی بخوانید.

گلخانه

یکی از مشاغل مورد علاقه بازنشسته‌ها، تاسیس گلخانه است. گلخانه محیط آرامی دارد و از طرفی هر چه افراد سنشان بالاتر می‌رود، رسیدگی و پرورش گل و گیاهان و حتی میوه‌های گلخانه ای را دوست دارند. پس چه بهتر است که از این سرگرمی، در بستر یک گلخانه درآمد هم کسب کنند.

driver-join-banner

پرورش زنبور و بلدرچین

یکی از مشاغل دیگری که این روزها برای قشر بازنشسته بسیار جذاب شده است، پرورش زنبور و بلدرچین است. به خاطر بازار خوب تقاضای عسل و گوشت و تخم بلدرچین، این کار سود خوبی هم دارد. فقط برای شروع، نیاز است سرمایه اولیه‌ای را وارد کار کنید.

مشاور شرکت های خصوصی

بازنشسته‌هایی که تخصص بالایی دارند، می‌توانند با قرارداد مشاوره یا پیمانکار به صورت نیمه‌وقت با شرکت‌های خصوصی به صورت رسمی و نیمه‌وقت همکاری کنند. البته در چنین شرایطی مستمری بازنشستگی قطع می‌شود.

مشاغل آزاد

مشاغل آزاد از دیگر گزینه‌های انتخابی خوب برای بازنشسته‌ها است؛ فروشندگی، مغازه‌داری، تجارت، واسطه‌گری، صادرات و واردات، عرضه کالاهای مصرفی مختلف و کارهایی دیگر از این سبک از جمله مشاغل آزاد مورد علاقه بازنشسته‌ها است.

سوالات متداول در مورد شرایط استخدام افراد بازنشسته

در زمینه شرایط استخدام افراد بازنشسته برخی سوالات از دیگر پرتکرارتر هستند. در ادامه برخی از آنها را جواب خواهبم داد.

ساعات مجاز اشتغال مجدد بازنشستگان چقدر است؟

طبق قانون وزارت کار، حداکثر ساعت مجاز کار بازنشستگان، یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی و تمام وقت است.

قوانین مربوط به بکارگیری افراد بازنشسته چگونه است؟

استخدام بازنشستگان باید در بخش خصوصی و نیمه‌وقت باشد. همچنین سمت فرد بازنشسته باید مشاور، پیمانکار یا هیئت مدیره ذکر شود.

تبعات کارفرما بعد از استخدام بازنشستگان چیست؟

اگر کارفرما استخدام بازنشستگان را در چارچوب قانون مشخص شده انجام دهد، هیبچ تبعات قانونی برای او وجود نخواهد داشت در غیر این صورت، کارفرما باید جریمه بپردازد.

جریمه بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی برای کارفرما چقدر است؟

در حال حاضر همکاری رسمی و قراردادی با بازنشستگان در بخش خصوصی جریمه‌ای ندارد.

برای دوران بازنشستگی سراغ مشاغل کم دردسر بروید!

بازنشستگی دوران استراحتی است که بعد از سال‌ها خدمت باید هر شخصی از آن بهره‌مند شود. البته برای داشتن سرگرمی که منجر به درآمد مناسبی هم بشود، بهتر است سراغ مشاغل بی‌دردسری مثل رانندگی تاکسی اینترنتی تپسی بروید. دراین کار هم می‌توانید میزان فعالیتتان را خودتان مشخص کنید و هم درآمد خوبی داشته باشید.

برای اطلاع از شرایط و شروع همکاری با تپسی می توانید به صفحه ثبت نام راننده بروید و هرآنچه لازم است بدانید را بپرسید. همچنین می‌توانید از کارشناسان تپسی مشاوره بگیرید.

در انتها اگر سوالی در این زمینه دارید، از ما بپرسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.