در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

قانون کار پاره وقت ۱۴۰۲ + محاسبه حقوق، عیدی و سنوات

قرارداد کاری که به‌صورت عادی کمتر از 8 ساعت و در طول هفته در حد 44 ساعت باشد، قرارداد کار نیمه‌وقت محسوب می‌شود. قرارداد نیمه‌وقت نوعی از توافق رسمی کاری بین کارفرما و کارجو است که دو طرف در صورت توافق برای شروع کار بین هم منعقد می‎‌کنند تا هر دو مشمول حق و حقوق قانونی شوند. از آنجایی که هر سال قانون کار دچار تغییراتی مخصوصا در زمینه پایه حقوق کارگر و کارمند می‌شود، آشنایی با قانون کار پاره وقت 1402 برای هر کارجو و کارمندی اهمیت دارد.

ما در این مطلب از بلاگ تپسی قصد داریم تا به بررسی شرایط کار نیمه وقت در سال 1402 و حق و حقوق آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

قرارداد کار پاره وقت چیست؟

در تعریف قرارداد کار پاره‌وقت آمده است که هر زمانی که بین نیروی کار و کارفرما، قراردادی مبتنی بر توافق همکاری با ساعت کاری کمتر از 8 ساعت و در هفته کمتر از 44 ساعت منعقد شود، قرارداد کاری تحت عنوان نیمه‌وقت بین دو طرف بسته شده است.

قرارداد کار پاره‌وقت سندی قانونی است که براساس تبصره 1 و 2 ماده 35، بند الف ماده 37 و ماده 39 قانون کار و سایر قوانین دیگر، آیین‌نامه‌ای لازم‌الاجرا با ضوابط، مزایا و مشاغل تحت نظام کارمزدی و ساعتی مختلف است و از جمله قراردادهای معتبر کاری محسوب می‌شود.

براین اساس تمام کارمندانی که در قرارداد به آنها به عنوان کارگر اشاره شده و طبق توافق دو طرف به‌صورت پاره‌وقت فعالیت می‌کنند، باید از حداقل‌ترین تا بیشترین مزایا و حقوق کاری خود را طبق قانون و قرارداد دریافت کنند. با توجه به قانون صریح موجود در این رابطه، هیچ کارگر و کارفرمایی حق سرپیچی از بندهای این قرارداد را ندارد و در غیر این صورت طرف مقابل حق شکایت دارد و در صورت اثبات، جریمه و حکم قضایی صادر خواهد شد.

قانون کار پاره وقت بانوان

در بندهای ۱ و ۲ اصل ۲۱ قانون اساسی، قوانین کار پاره‌وقت بانوان که در استخدام رسمی و ثابت وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و نیروهای مسلح و موسسات قانونی هستند، در صورت موافقت مقام ارشد مجموعه مورد نظر می‌توانند قراداد نیمه‌وقت امضا کنند.

این قانون در آذر سال 1362 تصویب شده و از آن زمان در حال اجرا است.

کار پاره وقت

حقوق پاره وقت 1402

حقوق کارجویی که قصد انجام کار پاره‌وقت را دارد، طبق قانون اینگونه محاسبه می‌شود: مزد روزانه تقسیم بر ساعت کاری قانونی (۷ ساعت و ۳۳ دقیقه).

طبق این فرمول حداقل حقوق برای یک ساعت، طبق ساعت کاری در قرارداد کار پاره‌وقت، میزان حقوق روزانه در نظر گرفته می‌شود.

برای محاسبه حقوق پاره‌وقت 1402 می‌توانید از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید اما در ساده‌ترین وضع ممکن اینگونه است:

تصور کنید که مثلا حقوق روزمزد شغلی 200 واحد (هزار تومان) است، پس برای محاسبه حقوق نیروی پاره‌وقت باید طبق این فرمول پیش رفت:

200 ÷ 7.33. هر عددی که از این حساب به دست بیاید، حقوق ساعتی کار نیمه‌وقت است که باید در 4 ضرب شود تا حقوق روزانه نیمه‌وقت به دست بیاید.

وضعیت بیمه در قرارداد پاره وقت

براساس قانون، قراردادهای نیمه‌وقت و ساعتی باید دارای حق و حقوق کامل و از جمله پرداخت ماهیانه حق بیمه تامین اجتماعی باشند. ماده ۴۸ قانون کار در اینباره می‌گوید که همچون شرایط قرادادهای تمام وقت، حق بیمه مشاغل پاره‌وقت نیز باید کامل پرداخت شود.

البته اگر در طول روز 4 ساعت کار می‌کنید، هر دو روز برای شما یک روز در بیمه حساب می‌شود زیرا باید 8 ساعت کاری در نهایت پر شود. بر این اساس حق بیمه نیروی پاره‌وقت از طرف کارفرما و کارمند به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

 میزان مرخصی در قرارداد پاره وقت

براساس قوانین کار پاره‌‍وقت و میزان ساعات فعالیت، شاغلین مشاغل نیمه‌وقت می‌توانند بسته به میزان روزهای حضور خود تقاضای مرخصی کنند. درخواست مرخصی عادی، استعلاجی، ساعتی و مرخصی بدون حقوق نیمه‌وقت برابر با حق کارمندان تمام وقت است.

 محاسبه اضافه‌کاری در قرارداد کار پاره وقت

گاهی از طرف برخی کارفرماها این تخلف در خصوص حساب اضافه‌کاری نیروهای پاره‌وقت صورت می‌گیرد که اضافه کاری را در صورتی حساب می‌کنند که بیش از 44 ساعت در هفته یعنی برابر با ساعات کاری نیروی تمام وقت شده باشد و در غیراینصورت، اضافه کاری را پرداخت نخواهند کرد.

این کار تخلف است و اگر نیروی کار پاره‌وقت بیشتر از ساعات قرارداد خود را برای به درخواست مجموعه یا برای انجام کار بماند، باید هزینه آن را به‌عنوان اضافه کار و در پایان ماه و به‌همراه حقوق دریافت کند. لازم است بدانید که مبلغ حقوق در اضافه‌کاری، ۴۰ درصد بیشتر از مزد ساعت عادی خواهد بود.

برای اینکه به طور کلی با قانون اضافه کاری در شرایط مختلف آشنا شوید، خواندن این مقاله در تپسی را از دست ندهید.

محاسبه عیدی در قرارداد کار پاره وقت

عیدی شاغلین نیمه‌وقت به نسبت یک سال، معادل آخرین روز مزد است و براین اساس می‌توان پاداش و عیدی را پرداخت کرد. براساس اصول نحوه محاسبه عیدی کارمند پاره‌وقت نباید از معادل 90 روز حقوق روزانه بیشتر شود.

 محاسبه سنوات در قرارداد کار پاره وقت

نحوه محاسبه سنوات در قراداد کار پاره‌وقت، طبق میانگین مجموع دریافتی است که فرد در 90 روز آخر طبق آن کار کرده است. لازم به‌ذکر است که موارد دیگری مثل خسارت، مزایای پایان کار و … همچون فرمول سنوات محاسبه می‌شوند و مبنای محاسبه آنها همان 90 روز آخر کاری قرار می‌گیرد.

تفاوت قرارداد کار پاره وقت و قرارداد کار تمام وقت

مهم‌ترین تفاوت قرارداد کار پاره‌وقت با کار تمام‌وقت این است که قراداد تمام وقت و حق و حقوق آن بر اساس 8 ساعت کار روزانه تعیین می‌شود اما قراداد نیمه‌وقت، طبق نیاز کارفرما و توان کارمند تعیین می‌شود.

قیمت هر ساعت اضافه کار 1402

قیمت هر ساعت کار 1402 ابینگونه محاسبه می‌شود:

با جمع قیمت هر ساعت کار و مقداری برابر با 40 درصد آن، قیمت هر ساعت اضافه کاری مشخص می‌شود. طبق حقوق پایه سال 1402 ، قیمت اضافه کاری کارگران، معادل 33 هزار و 795 تومان به ازای هر ساعت کار اضافه است.

جدول ساعت کاری 1402

جدول ساعات کاری 1402 طبق جدول زیر است:

سالماهروزهای ماهتعداد جمعهتعداد تعطیلات رسمی به جز جمعهتعداد روز کاریساعت کار موظفی
1402فروردین314621154
1402اردیبهشت315422161
1402خرداد314225183
1402تیر315125183
1402مرداد314126191
1402شهریور315323169
1402مهر304224176
1402آبان304026191
1402آذر304125183
1402دی305025183
1402بهمن304323169
1402اسفند304223169
جمع1236552252882112

اگر دچار ابهام در مورد قراداد خود هستید حتما در مورد قانون کار جستجو کنید!

امروزه وجود اینترنت به همه کمک کرده تا درباره هر چیزی به خوبی تحقیق کنند. اگر قصد انجام کار پاره‌وقت را دارید، خوب است که کامل از قوانین کار و حق و حقوق خود مطلع شوید.

اگر هم که دوست دارید بدون پیچیدگی خاصی کاری پردرآمد و گاهی تمام وقت و گاهی نیمه‌وقت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه ثبت نام راننده تپسی سر بزنید و بعد از 10 دقیقه و با خواندن شرایط کامل، یکی از سفیران تپسی شوید.

اگر سوالی در زمینه پیوستن به ناوگان تپسی دارید حتما از ما بپرسید.

سوالات متداول قانون کار پاره وقت 1402

درباره کار پاره‌وقت سوالات بسیاری وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها پاسخ می‌دهیم:

مزد ساعت چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مزد ساعت، تقسیم ساعات کاری به مبلغ روزمرد است. برای کسانی که قرارداد نیمه‌وقت دارند، اول این عدد تقسیم بر 7.33 می‌شود و بعد از آن که مزد ساعت کاری درآمد، عدد به دست آمده در تعداد ساعات فعالیت روزانه ضرب می‌شود تا دستمزد هر ساعت کاری محاسبه شود.

قانون کار پاره‌وقت برای بخش دولتی و خصوصی متفاوت است؟

خیر. طبق قانون هم کارفرمای دولتی و هم کارفرمای بخش خصوصی موظف به رعایت قوانین ساعتی، اضافه کاری، مرخصی، پاداش و عیدی هستند. همچنین باید حق بیمه فرد را تمام و کمال پرداخت کنند.

 آیا کارمندان نیمه وقت شامل افزایش حقوق می‌شوند؟

بله. طبق قانون تمام کارمندان تمام‌وقت و پاره‌وقت طبق اعلام وزارت کار و پایه حقوقی مشخص شده، باید شامل افزایش حقوق شوند. در غیر این‌صورت، کارفرما تخلف کرده و کارجو حق شکایت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.