در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

مقایسه موتور خودروهای قدیمی و جدید

در مقایسه با سایر تکنولوژی‌هایی که هر روز از آن استفاده می‌کنیم، به‌نظر می‌رسد که موتور خودروها واقعا تغییر چندانی نکرده‌اند. درحالی که فناوری ارتباطات به‌شدت تغییر کرده است، موتورهای خودرو از همان اصل اساسی استفاده می‌کنند: احتراق هوا و سوخت برای ایجاد نیروی چرخشی و حرکت خودرو.

اما در حالی که همان ساختار ساده‌ای که اولین موتورهای خودرو را به‌حرکت در می‌آورد، هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، موتورهای خودروهای مدرن کارایی بیشتری نسبت به‌مدل قدیمی خود دارند. این موتورها میراث یکسانی دارند و ویژگی‌های مشابهی دارند، اما یکی در موقعیت‌های مدرن امروزی به‌خوبی عمل می‌کند، درحالی که دیگری نمی‌تواند خود را با زندگی در خیابان‌ها و اتوبان‌های امروزه وفق دهد.

قبل از این‌که موتور خودروهای قدیمی و جدید را با هم مقایسه کنیم، باید اصول اولیه نحوه عملکرد موتور خودرو را درک کنید. اصولا بنزین و هوا در محفظه‌ای به‌نام سیلندر مشتعل می‌شوند. در سیلندر پیستونی وجود دارد که در اثر انفجار بنزین و هوا به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. پیستون به میل لنگ متصل است. همان‌طور که پیستون به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کند، میل‌لنگ را به‌چرخش در می‌آورد. میل‌لنگ به‌سمت جعبه‌دنده خارج می‌شود که این نیرو را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند.

تفاوت موتور خودروهای قدیمی و جدید

موتورهای مدرن کارآمدتر هستند

موتور خودروهای قدیمی چندان کارآمد نبودند و از کل انرژی شیمیایی موجود در بنزین، تنها حدود 15 درصد به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کردند که درواقع طی این حرکن خودرو به حرکت در می‌آمد.

موتورهای مدرن فناوری بیشتری برای عملکرد بهتر، در اختیار دارند. به‌عنوان مثال، فناوری تزریق مستقیم، که سوخت و هوا را قبل از قراردادن در سیلندر مخلوط می‌کند، می‌تواند بازده موتور را تا 12 درصد بهبود بخشد زیرا سوخت بیشتر می‌سوزد.

موتورهای امروزی از هوای فشرده سیستم اگزوز خودرو استفاده می‌کنند و هوای مورد استفاده در چرخه احتراق را فشرده می‌کنند. این هوای فشرده منجربه احتراق کارآمدتر می‌شود. زمان‌بندی متغیر سوپاپ و غیرفعال کردن سیلندر، فناوری‌هایی هستند که به‌موتور خودرو اجازه می‌دهند فقط از سوخت مورد‌نیاز خود استفاده کند و بازده را افزایش دهد.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که موتورهای امروزی، موتورهای کم قدرت هستند. در ادامه اشاره می‌کنیم که چگونه موتور خودروهای مدرن از همتایان قدیمی خود بهتر عمل می‌کنند.

موتورهای مدرن قدرتمندتر هستند

مردم درحال حاضر بیشتر از زمانی که خودروهای قدیمی بودند نگران مصرف سوخت هستند، اما در عین حال نگران قدرت موتور خودرو نیز هستند. خودروهای مدرن نیز بسیار سنگین‌تر از خودروهای اولیه هستند، زیرا ویژگی‌های ایمنی و لوازم جانبی بیشتری دارند و کارهای بیشتری انجام می دهند. این خودروها بارهای سنگین‎‌تری را با سرعت‌های بالاتر حمل می‌کنند.

موتورهای امروزی حتی با افزایش راندمان، قدرتمندتر از موتورهای قبلی خود هستند. حتی در مقایسه با موتورهایی که فقط چند سال از عمرشان می‌گذرد.

موتورهای مدرن کوچک‌تر هستند

از آن‌جایی که موتورهای مدرن قدرت بیشتری نسبت‌به موتورهای قدیمی تولید می‌کنند، به‌نظر می‌رسد که باید بزرگ‌تر باشند. اما هرچقدر قدرت موتور افزایش یابد، حجم موتور کم می‌شود. درواقع موتورها در خودروهای امروزی به طرز باورنکردنی در حین کوچک‌شدن کارایی بیشتری نیز دارند.

 موتورهای مدرن هوشمندتر کار می کنند

یکی از تفاوت‌های عمده بین موتورهای خودروهای مدرن و موتورهای خودروهای قدیمی این است که موتورهای خودروهای مدرن به‌سختی کار نمی‌کنند. در یک موتور V-8 قدیمی، هر هشت سیلندر فعالیت می‌کردند، فرقی نمی‌کرد ماشین درحالت آرام حرکت کند یا با آخرین سرعت و هر هشت سیلندر بدون توجه به‌میزان کار موتور در آن زمان، مقدار سوخت یکسانی دریافت می ‌کردند. موتورهای امروزی دارای فناوری هستند که باعث می‌شود هوشمندتر کار کنند.

غیرفعال کردن سیلندر، سیستمی است که به‌برخی از سیلندرهای موتور اجازه می‌دهد در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست خاموش شوند، مانند زمانی که خودرو در حال حرکت است. هنگامی که نیروی بیشتری مورد نیاز است، آن سیلندرها فعال‌شده و کمک می‌کنند. غیرفعال کردن موقت سیلندر به‌موتورها کمک می‌کند کارآمدتر کار کنند، زیرا به این معنی است که موتور فقط از سوخت مورد نیاز خود استفاده می‌کند و تلاش لازم برای کار را افزایش می‌دهد.

زمان‌بندی و بالابر متغیر سوپاپ، فناوری دیگری است که به‌موتورهای مدرن کمک می‌کند، هوشمندتر کار کنند. بدون این سیستم، سوپاپ‌های موتور هر چقدر هم که موتور سخت کار کند، برای مدت یکسان و به‌همان فاصله باز می‌شود، که سوخت را هدر می‌دهد. با زمان‌بندی و بالابر متغیر سوپاپ، دهانه سوپاپ برای فعالیت موتور، بهینه می‌شود. این موضوع به‌موتور خودرو کمک می‌کند، سوخت کمتری مصرف‌کرده و هوشمندتر کار کند.

 موتورهای مدرن قطعات کمکی بیشتری دارند

موتورهای مدرن فناوری زیادی دارند که به‌مصرف سوخت کمتر کمک می‌کند و درعین حال قدرت بیشتری نسبت به‌موتورهای قدیمی‌تر تولید می‌کند. اما آخرین چیزی که موتورهای جدید به نسبت موتورهای قدیمی دارند، قطعات کمکی برای عملکرد بهتر است.

موتورهای خودروهای امروزی نه‌تنها دستاوردهای فناورانه پیچیده‌ای هستند، بلکه همراه با سایر قطعات، با فناوری پیشرفته همکاری می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهند. گیربکسِ چهار یا پنج سرعته قبلا پیشرفته بود، اما موتورهای امروزی با گیربکس‌هایی با هفت و حتی هشت سرعت به‌موتور کمک می‌کنند. هرچه یک گیربکس سرعت بیشتری داشته باشد، بهتر می‌تواند با قدرت موتور هماهنگ شود و باعث می‌شود کل فرایند حرکت به‌طور موثرتری کار کند.

راندمان بیشتر
یکی دیگر از تفاوت موتورهای قدیمی و جدید، میزان راندمان است. تولید کننده های جدید خودروسازان به واسطه داشتن فناوری های بیشتر، می توانند موتورهایی با راندمان بالاتر تولید کنند. برای مثال سیستم سوخت پاشی انژکتوری هوا و سوخت را درست پیش از ورود به محفظه ی احتراق با یکدیگر مخلوط می کند که همین کار می تواند راندمان موتور را تا 11 درصد افزایش دهد.

در هر حال اگر خودرویی جدید یا قدیمی دارید، برای افزایش عمر موتور آن، بهتر است در فواصل زمانی مشخص برای انجام سرویس‌های دوره‌ای، به‌یک تعمیرگاه حرفه‌ای مراجعه کرده تا با بررسی منظم موتور و سایر قطعات خودرو، از آسیب احتمالی و ایجاد هزینه‌های اضافه، پیش‌گیری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.