در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

اگر به‌موقع برای تمدید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خود اقدام نکنید، باید مبلغی را به‌عنوان جریمه بپردازید که به آن اصطلاحا، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت می‌گویند. قوانین بیمه و همچنین راهنمایی و رانندگی به وضوح در این زمینه می‌گویند که اگر بیمه‌گذار در تمدید بیمه خود قصور کند، باید جریمه دیرکرد موتور شخص ثالث موتور خود را بپردازد؛ در غیر این‌صورت با او برخورد قانونی خواهد شد. نکته مهمی که درباره این جریمه وجود دارد این است که مبلغ آن هر سال تغییر می‌کند و براساس حق بیمه پایه محاسبه می‌شود. 

در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید تا به اتفاق هم درباره این قانون اجباری، اصول آن و میزان هزینه پرداختی بابت آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چیست؟

مبلغی که بابت جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت می‌پردازید را جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت می‌گویند. این مبلغ جریمه زمانی شامل حال مالک موتور خواهد شد که اعتبار بیمه نامه او تمام شده اما اقدام به تمدید آن نکرده باشد. پرداخت این مبلغ برای همه قانونی است و در صورت عدم توجه به آن، مالک جریمه خواهد شد.

براساس گفته‌ سخنگوی بیمه مرکزی، در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد از کل موتورسواران ایران دارای بیمه شخص ثالث هستند و در مقابل، ۱۰ میلیون مالک موتورسیکلت فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند و برای آن هم اقدامی نکرده‌اند.

ثبت‌نام راننده خودرو

بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چه زمانی است؟

از ساعت 12 نیمه شب روزی‌ که بیمه شخص ثالث موتورسیکلت را خریداری می‌کنید تا نیمه‌شب آخرین روزی که در بیمه نامه تحت عنوان پایان اعتبار بیمه درج شده، موتورتان تحت پوشش شرکت بیمه‌گر قرار خواهد داشت. اما اگر حتی یک روز بعد از این سررسید بیمه خود را تمدید کنید، باید جریمه همان مدت کوتاه را هم بپردازید. قانون در این زمینه صراحتا می‌گوید که بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث موتور، یک هفته قبل از شروع سررسید آن است؛ این نکته بسیار مهمی است و باید به آن توجه کافی و لازم را داشته باشید.

ضمن این که با تعویق افتادن تمدید بیمه نامه شخص ثالث، احتمال ریسک با وقوع اتفاقات احتمالی همچون اشکال در روند صدور بیمه نامه جدید یا رخ دادن حادثه‌ای درست در زمانی که بیمه نامه ندارید، حاشیه امن‌تان را تهدید خواهد کرد. در چنین شرایطی، بیمه به‌هیچ‌عنوان شما را تا زمان بیمه نامه جدید تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد و متحمل ضرر بسیار سنگینی خواهید شد. همچنین که مبلغ خسارت احتمالی را خودتان باید به طرف مقابل پرداخت کنید. 

شرایط و نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در تصادف با موتور براساس فرمول زیر است:

  • حق بیمه پایه موتور سیکلت تقسیم بر 365 روز سال.

میزان این جریمه، با عدم تهیه بیمه موتور سیکلت از زمان خرید موتور و عدم تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث موتور بعد از اتمام بیمه‌نامه قبلی، به حق بیمه نامه اضافه می‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور حداکثر برای یک سال کامل (365 روز) اعمال می‌شود. همچنین که مقدار میزان جریمه براساس نرخ پایه بیمه شخص ثالث هر سال نسبت به مدت زمان قبلی، متفاوت خواهد بود.

نکته! با توجه به قوانین بیمه مرکزی، جریمه دیرکرد بیمه موتور هیچ تاثیری روی تخفیف عدم خسارت این بیمه‌نامه ندارد.

نرخ جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت 1402 چقدر است؟

برای سال 1402، قیمت بیمه شخص ثالث موتورهای دنده‌ای تک سیلندر بر اساس قیمت پایه برابر با ۹۲۴،۳۰۰ هزار تومان است. 

توجه! اگر مدت زمانی برابر با بیشتر از یک سال از سر رسید بیمه ثالث موتورسیکلت‌تان گذشته باشد، باید جریمه‌ای برابر با یک حق بیمه کامل تحت عنوان جریمه دیرکرد را بپردازید.

جدول جریمه روزانه عدم داشتن بیمه نامه شخص ثالث موتور در سال 1402

در حدول زیر، جریمه نداشتن بیمه موتورسیکلت برای سال 1402 برای موتورسیکلت های مختلف را آورده‌ایم:

نوع موتورمیزان مبلغ جریمه دیرکرد روزانه برای موتورسیکلت
موتور سیکلت دنده‌ای تک سیلندر۲۵۳۳ هزار تومان
موتور سیکلت دنده‌ای دو سیلندر۲۷۸۲ هزار تومان
موتور سیکلت گازی۲۰۷۳ هزار تومان
موتور سیکلت سه چرخ۲۹۹۲ هزار تومان

بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه موتورسیکلت چقدر است؟

اقشار آسیب‌پذر جامعه که دارای موتورسیکلت هستند و با آن کار می‌کنند، می‌توانند مشمول قانون بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه موتورسیکلت شوند. بر اساس مفاد مطرح شده در این بخشنامه، جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه در صورت خرید بیمه شخص ثالث به صورت یک ساله شامل بخشودگی خواهد شد. 

این قانون، به درخواست صندوق تامین خسارت‌های بدنی در راستای فرهنگ سازی و اجرای طرح‌های تشویقی به‌منظور افزایش ضریب نفوذ بیمه مطرح و به مرحله اجرا رسید. همچنین که دومین دوره آن در سال 1402 نیز لازم‌الاجرا است. 

نکته! اگر می‌خواهید شامل این طرح شوید، باید صد در صد بیمه شخص ثالث یک ساله را بخرید زیرا بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت دربرگیرنده‌ تخفیف کامل جرایم نیستند.

توقف موتور توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت عدم پرداخت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی در زمانی که اعتبار بیمه نامه شما به اتمام رسیده باشد، موتورسیکلت شما را شناسایی کند، می‌تواند بدون فوت وقت آن را متوقف کرده و به پارکینگ بفرستد. ترخیص موتور خود یک رویه طولانی و طبیعتا زمان‌بر است؛ برای همین پیشنهاد می‌کنیم تا با اقدام به‌موقع برای تمدید بیمه نامه موتور خود، شرایط را برای پیش آمدن چنین اتفاقاتی مهیا نکنید.

همه چیز را در مورد عدم تمدید به موقع بیمه شخص ثالث موتورسیکلت را مورد بررسی قرار دادیم. پر واضح است که با اقدام به موقع می‌توانید، از وقوع چنین جرایمی یا حتی توقیف موتورتان جلوگیری کنید.

راستی، اگر راننده هستید و می‌خواهید در حرفه‌ای نسبتا پردرآمد مشغول به کار شوید، می‌توانید به صفحه ثبت نام رانندگان تپسی سر بزنید و شرایط همکاری را مطالعه کرده و با کارشناسان پشتیبانی تپسی وارد مذاکره شوید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شما در مدت زمانی کمتر از 10 دقیقه به تپسی خواهید پیوست.

در انتها اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در همین صفحه از ما بپرسید.

سوالات متداول جریمه دیرکرد بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت

در ادامه برخی از پرتکرارترین سوالات در زمینه تمدید بیمه نامه شخص ثالث موتور سیکلت را به همراه پاسخ‌های‌شان مطرح خواهیم کرد:

از چه بازه زمانی می‌توان بیمه نامه موتورسیکلت را تمدید کرد؟

از 30 روز قبل از پایان اعتبار بیمه نامه شخص ثالث موتور می توان برای تمدید آن اقدام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.