در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

راهنمای قوانین تصادف با موتور در سال 1403

موتورسیکلت نسبت به ماشین وسیله نقلیه ارزان‌تری است. از طرف دیگر ترافیک سرسام‌آور در شهرهای پرجمعیت کشور مخصوصا پایتخت، باعث شده شهروندان برای رفت‌‌وآمد موتور را انتخاب کنند. اما افزایش تقاضا برای خرید این وسیله نقلیه با یک هشدار بزرگ همراه ‌است. 47 درصد فوت‌شدگان حوادث رانندگی، موتورسواران هستند. این در حالی است که سهم سرنشینان خودرو تنها 15 درصد است و عابران پیاده 37 درصد. به همین خاطر دانستن قوانین تصادف با موتور می‌تواند مفید باشد.

در این مقاله قرار است یک راهنمای کامل در رابطه با قوانین تصادف موتور با ماشین ، دیه تصادف موتور با عابر پیاده و … ارائه دهیم.

در تصادف ماشین و موتور چه کسی مقصر است؟

اگر موتورسیکلت با یک ماشین تصادف کند، مقصر کیست؟ جواب این سوال ساده است. در تصادف موتور با وسایل نقلیه دیگر، مقصر بر اساس قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی تعیین می‌شود.

قوانین تصادف موتور با ماشین تفاوتی با قوانین تصادف ماشین و ماشین ندارد. در این صورت می‌توان دو قاعده کلی در نظر.

·         مقصر تصادف ماشین باشد

بر اساس قوانین تصادف با موتور اگر مقصر ماشین باشد، پرداخت خسارات به موتورسوار و همچنین ترک‌نشینان موتور بر عهده راننده سواری است.

قوانین تصادف موتور با ماشین در صورت مقصر بودن خودرو سواری تفاوتی میان موتورسوار دارای گواهینامه و بدون گواهینامه در نظر نمی‌گیرد. در هر دو صورت راننده سواری ملزم به پرداخت دیه است.

·         مقصر تصادف موتور باشد

شرایط اما زمانی که موتور مقصر تصادف باشد تفاوت دارد و می‌توان دو مورد را در این مواقع متذکر شد.

1.       راننده موتور گواهینامه داشته باشد

اگر در یک تصادف رانندگی، موتور مقصر باشد و راننده گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد؛ خسارات طرف تصادف با توجه به سقف بیمه صاحب موتور پرداخت می‌شود.

اگر موتورسوار بیمه شخص ثالث نیز داشته باشد، هزینه خسارات خود او نیز از طرف بیمه پرداخت خواهد شد.

2.       راننده موتور گواهینامه نداشته باشد

اما وقتی در یک تصادف رانندگی، موتورسوار مقصر باشد و گواهینامه هم نداشته باشد، هیچ خسارتی از طرف بیمه دریافت نمی‌کند.

علاوه بر آن باید خسارات تمام طرف‌های تصادف را نیز شخصا پرداخت کند.

شرایط و قوانین تصادف با موتور بدون بیمه نامه چیست؟

قانون برای شرایطی که موتورسوار دارای بیمه‌نامه معتبر نباشد هم شرایطی را در نظر گرفته که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

1-      مقصر موتورسوار نباشد

اگر در تصادف موتور و خودرو سواری، مقصر ماشین باشد و راننده موتور، بیمه‌نامه معتبر نداشته باشد؛ تاثیری در پرداخت دیه ندارد.

در این صورت موتورسوار و ترک‌نشینان دیه کامل را دریافت می‌کنند. در انتها ولی راننده موتور به دلیل نداشتن بیمه‌نامه جریمه خواهد شد.

2-      مقصر موتورسوار باشد

اگر تصادفی اتفاق بیفتد و در آن مقصر راننده موتور باشد و از قضا راننده بیمه‌نامه معتبری نداشته باشد، باید خسارات تمام طرف‌های تصادف را از جیب پرداخت کند!

اگر توانایی مالی این کار را نداشته باشد، صندوق تامین خسارات بدنی مبلغ را پرداخت می‌کند اما موتورسوار موظف خواهد شد پول را به صندوق برگرداند.

قوانین تصادف با موتور
قوانین تصادف با موتور

قوانین تصادف موتور با عابر پیاده چیست؟

دیه تصادف موتور با عابر پیاده چطور تعیین می‌شود؟ برای جواب به این سوال ابتدا باید بدانیم مقصر تصادف کیست. در اکثر موارد مقصر تصادف موتور با عابر پیاده، موتورسوار است. در این صورت اگر موتور دارای بیمه‌نامه باشد، دیه تصادف موتور با عابر پیاده از طریق بیمه پرداخت خواهد شد.

اما اگر موتور بیمه نداشته باشد، دیه تصادف موتور با عابر پیاده شخصا از راننده موتور گرفته خواهد شد. اگر صاحب وسیله نقلیه استطاعت مالی لازم را نداشت، آنوقت باز هم صندوق تامین خسارات بدنی مبلغ را پرداخت می‌کند.

اگر در صحنه تصادف راننده مقصر فرار کرد چه اتفاقی می‌افتد؟

قوانین تصادف با موتور در زمانی که راننده مقصر فرار کند چگونه است؟ اصولا تصادف‌ها به دو دسته جرحی و غیرجرحی تقسیم می‌شوند.

در تصادفات جرحی، طرفین تصادف دچار خسارات جانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. در این مواقع اگر راننده مقصر فرار کند، می‌توان از او شکایت کیفری کرد.

ماده قانونی در رابطه با کسانی که از صحنه تصادف فرار می‌کنند بر اساس زیر است:

طبق ماده ۷۱۹، فرار از صحنه تصادف باعث افزایش مجازات تصادف و فرار، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات‌های مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ خواهد شد. پس اگر راننده از صحنه تصادف فرار کند، قاضی پرونده او را به حداقل ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت دیه محکوم می‌کند و به هیچ وجه امکان تخفیف در مدت زمان حبس وجود نخواهد داشت.

اگر در صحنه تصادف راننده مقصر فرار کرد، بهتر است سریعا شماره پلاک وسیله نقلیه‌اش را یادداشت کنید. بعد از یادداشت شماره پلاک، مراحل زیر را انجام دهید.

  • تماس با پلیس 110 و شرح ماجرای تصادف و فرار راننده مقصر
  • تهیه صورت جلسه از صحنه تصادف توسط پلیس و امضای شاهدین
  • دریافت گزارش از مامورین اورژانس در صورتی که تصادف جرحی باشد
  • ارائه شواهد و مدارک به ضورای حل اختلاف برای پیگیری شکایت از راننده فراری

بیمه شخص ثالث چه خسارتی به راننده موتور می‌دهد

بیمه شخص ثالث در قوانین تصادف موتور با ماشین یا دیگر وسایبل نقلیه و حتی عابران یکسان است.

در تصادفات شرکت بیمه‌گر موظف است خسارت جرحی و مالی تمام طرف‌های درگیر تصادف به غیر از مقصر را پرداخت کند.

این پرداخت خسارت هم شامل راننده می‌شود و هم شامل سرنشینان یا ترک‌نشینان وسایل نقلیه. از طرف دیگر راننده مقصر نیز می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که بخشی از بیمه‌نامه شخص ثالث است، برای دریافت خسارت بهره ببرد.

اگر به خواندن مطالب مرتبط با موتورسیکلت علاقه‌مند هستید، مقاله «لوازم مصرفی موتورسیکلت» را از دست ندهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.