در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

نکات مهم وکالت تعویض پلاک خودرو + هزینه 1403 و مدارک لازم

وکالت تعویض پلاک خودرو سندی است که بین فروشنده و خریدار تنظیم و امضا می‌شود تا به‌وسیله آن بدون نیاز به همراهی و حضور فروشنده، خریدار پلاک ماشین را دریافت کند. تعویض پلاک ماشین اجباری است و بعد از فروش، پلاک قبلی برداشته و پلاک جدید جایگزین آن می‌شود. درباره وکالت تعویض پلاک خودرو نکات بسیاری وجود دارد که در این مطلب از بلاگ تپسی حتما آنها را بررسی خواهیم کرد.

تپسی را بخوانید.

وکالت تعویض پلاک خودرو چیست؟

وکالت تعویض پلاک سندی است که بین فروشنده یک خودرو و خریدار امضا می‌شود و در صورت وجودش، شخص خریدار می‌تواند بدون نیاز به حضور فروشنده، و به نمایندگی از او به مراکز تعویض پلاک برود و درخواست پلاک جدید بدهد. بعد از آن خریدار می‌تواند دوباره به همراه فروشنده به دفترخانه مراجعه کند و سند قطعی و نهایی خودرو را تنظیم کند.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که در فرایند تنظیم وکالت تعویض پلاک به خریدار، فروشنده باید 2 بار به محضرخانه برود؛ هر چند که می‌توان با استفاده از روشی دیگر، فقط یک بار به همراه فروشنده به محضر مراجعه کرد.

با تنظیم وکالت فروش در دفترخانه، فقط 1 بار در محضر به خریدار وکالت داده می‌شود که امور مرتبط به تعویض پلاک را پیش ببرد و بعد از تعویض هم فقط خودش به تنهایی برای اقدامات نهایی کار به محضر مراجعه کند. اگر این روش را انتخاب می‌کنید، به این نکات هم توجه داشته باشید که:

  • در فرایند تنظیم وکالت خودرو، بهتر است که فروشنده از اعطای حق موکلی به خریدار خودداری کند.
  • هزینه وکالت فروش از وکالت تعویض پلاک خودرو بیشتر است.
  • وکالت‌نامه تعویض پلاک‌ خودرو و وکالت‌نامه فروش از نظر زمانی محدودیت دارند.
وکالت تعویض پلاک خودرو

وجود وکالت تعویض پلاک خودرو چه ضرورتی دارد؟

واقعیت این است که وجود چنین وکالت نامه‌ای، ضرورت خاصی ندارد؛ اما زحمت فروشنده را کم می‌کند.

البته اگر فروشنده تمایل نداشته باشد یا نتواند که در زمان تعویض پلاک به همراه خریدار باشد، امکان تنظیم این سند وجود دارد. در این زمینه لازم است تا به نکات زیر توجه کنید:

  • تعویض پلاک باعث کاهش هزینه‌های ثبت معامله می‌شود.
  • پلیس می‌تواند به اطلاعات هویتی و داده‌های مرتبط با مالکان وسایل نقلیه دسترسی داشته باشد.
  • سابقه جرایم رانندگان به ثبت خواهد رسید.

 مدارک وکالت تعویض پلاک خودرو

مدارک وکالت تعویض پلاک خودرو عبارتند از:

  • تعیین مدت اعتبار وکالت‌نامه
  • فاکتور کارخانه یا برگه گمرکی
  • نشانی، کدپستی و شماره‌ تلفن وکیل یعنی خریدار
  • بنچاق‌های ابتیاعی
  • شناسنامه و کارت ملی
  • برگه سبز خودرو

نکته 1؛ فرایند دادن وکالت تعویض پلاک به این صورت است که فروشنده مدارک لازم برای وکالت به خریدار را به دفاتر اسناد رسمی می‌برد و وکالتی را به نام خریدار تنظیم می‌کند تا خریدار فقط در زمینه تعویض پلاک از آن استفاده کند و برای همین با وکالتی که به او داده می‌شود، هیچ کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

نکته 2؛ وکالت تعویض پلاک با برگه سبز نیز امکان‌پذیر است.

مدارک موردنیاز برای تنظیم سند قطعی وکالت خودرو

برای تنظیم سند قطعی خودرو لازم است تا مدارک زیر تحویل داده شوند:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده
  • برگه عوارض خودرو که از دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری صادر می‌شود (فروشنده باید مبلغ آن را بپردازد)
  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر
  • اسناد مالکیت خودرو
  • برگه تاییدیه نقل ‌و انتقال خودرو که از سوی یکی از مراکز تعویض پلاک صادر شده باشد
  • برگه سبز
  • اصل کارت هوشمند سوخت

نکته! این مدارک در مراجعه مجدد خریدار و فروشنده بعد از تعویض پلاک توسط خریدار تحویل داده می‌شوند.

هزینه وکالت‌ تعویض پلاک خودرو در سال 1403

تعرفه در نظر گرفته شده برای تعویض پلاک در سال 1403همچون سال گذشته، 150 هزار تومان است. لازم به‌ذکر است که هزینه وکالت تعویض پلاک تقریباً هر ۴ سال تغییر می‌کند. در ضمن، هزینه‌های تعویض پلاک خودرو بر عهده فروشنده است.

همچنین، مبلغ پرداختی برای وکالت تعویض پلاک در انتهای سند وکالت کاری ثبت و چاپ می‌شود و هزینه‌اش برای خودروهای خارجی و داخلی با یکدیگر تفاوتی ندارد.

یادتان باشد که دریافت هزینه‌ای بیش از نرخ مصوب برای وکالت تعویض پلاک جرم است.

مدت اعتبار وکالت‌نامه تعویض پلاک

با توجه به درخواست فروشنده، اعتبار وکالت نامه تعویض پلاک متغیر است؛ فروشنده حتی می‌تواند وکالتی بی‌مدت به خریدار دهد.

کارشناسان در این زمینه توصیه می‌کنند که فروشندگان برای وکالت‌ نامه تعویض پلاک مدت و زمانی مشخص کنند زیرا در صورت قصور خریدار، بار قانونی آن متوجه فروشنده است.

 استعلام وکالت تعویض پلاک خودرو

برای استعلام وضعیت وکالت نامه، دو راه پیش رویتان است؛ استعلام وکالت‌ تعویض پلاک به روش حضوری و استعلام وکالت تعویض پلاک به روش آنلاین و الکترونیکی. در ادامه درباره هر کدام بیشتر توضیح خواهیم داد.

استعلام وکالت‌ تعویض پلاک به روش حضوری

در روش استعلام وکالت‌ تعویض پلاک به روش حضوری، فرد متقاضی می‌تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی تنظیم‌ کننده سند، با ارائه کد ملی خریدار و فروشنده، رمز تصدیق یا شناسه سند، وکالت‌نامه مورد نظر خود را استعلام کند.

استعلام وکالت تعویض پلاک خودرو به روش آنلاین

در استعلام آنلاین وکالت ‌نامه، متقاضی باید به سامانه استعلام وکالت ‌نامه (سامانه ثبت من) به آدرس my.ssaa.ir مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات شناسه سند و رمز تصدیق، وکالت‌نامه خود را استعلام کند.

نحوه تمدید وکالت تعویض پلاک خودرو

امکان تمدید وکالتنامه به صورتی که فکرش را می‌کنید وجود ندارد زیرا بعد از اتمام زمان وکالت سند، دیگر امکان تمدید آن توسط فروشنده وجود ندارد.

اگر قصد دادن وکالت مجدد به خریدار را دارید، باید سندی جدید تنظیم کنید. بدیهی است که در چنین شرایطی، پرداخت هزینه وکالتنامه با فروشنده است.

شرایط بیمه شخص ثالث پس از تعویض پلاک خودرو

در زمان تعویض پلاک خودرو، داشتن بیمه نامه شخص ثالث و برگه تأییدیه معاینه فنی اجباری است. اگر در زمان تعویض پلاک خودرو بیمه شخص ثالث نداشته باشید، ممکن است دچار مشکلاتی همچون توقف خودرو توسط مأموران راهنمایی و رانندگی برایتان پیش بیاید.

در چنین شرایطی و برای حل مشکل توقیف باید بیمه نامه شخص ثالث را خریداری کنید.

همچنین یادتان باشد که پس از تعویض پلاک خودرو، تخفیفات بیمه نامه قبلی به شخص خریدار منتقل نمی‌شود.

وکالتنامه تعویض پلاک؛ اجباری یا اختیاری؟

همانطور که در این مطلب خواندید، وکالتنامه تعویض پلاکی که فروشنده به خریدار می‌دهد، کاملا اختیاری است و بابت آن اجباری از سمت قانون و مراجع مهم وجود ندارد اما با این حال انتخاب برعهده شماست.

در ضمن، اگر قصد پیوستن به ناوگان تپسی را دارید، می توانید به صفحه ثبت نام تاکسی اینترنتی رانندگان تپسی بروید و شرایطی که در انجا برایتان شرح دا ه‌ایم را مطالعه کنید و بعد در صورت تمایل، در عرض چند دقیقه یکی از سفیران ما شوید.

اگر سوالی دارید، می‌توانید از ما بپرسید.

سوالات متداول وکالتنامه تعویض پلاک

در ادامه، برخی از پرتکرارترین سوالات در زمین وکالتنامه تعویض پلاک را با هم مرور خواهیم کرد:

وکالت تعویض پلاک بدون تاریخ چه شرایطی دارد؟

در صورتی که بازه زمانی مشخصی برای انجام تعویض پلاک تعیین نشود، ممکن است خریدار تعویض پلاک را عقب بیندازد و در فروشنده با مشکل روبرو شود. برای همین، حتما مدت زمان وکالت تعویض پلاک را مشخص کنید.

وکالت تعویض پلاک با برگ سبز چگونه انجام می‌شود؟

در این حالت خریدار با استفاده از برگ سبز، پلاک خودرو را عوض می‌کند. بعد از آن باید خریدار و فروشنده با هم برای تنظیم سند مالکیت به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

وکالت تعویض پلاک بدون قولنامه چیست؟

تنظیم وکالت تعویض پلاک بدون قولنامه ممکن نیست. اگر این سند را ندارید، باید حداقل یک سند مالکیتی معتبر را هنگام تنظیم وکالت ‌نامه در دفتر اسناد رسمی به همراه داشته باشید.

ابطال وکالت تعویض پلاک چه شرایطی دارد؟

وکالت تعویض پلاک بدون حق عزل وکیل (خریدار خودرو) اعتباری ندارد. در این شرایط، خریدار (موکل) می‌تواند در هر زمان وکالت‌نامه را باطل کند. البته با حالت دیگری که وکالت تعویض پلاک باطل می‌شود، فوت موکل است که باعث ابطال وکالت تعویض پلاک خودرو می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.