در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

آچارکشی جلوبندی

جلوبندی از مهم‌ترین قطعات خودرو است و به قسمت زیرین جلوی خودرو اطلاق می‌شود. تعمیر و نگهداری جلوبندی بسیار مهم است و توسط مکانیک انجام می‌شود. برای مراقبت از جلوبندی و افزایش طول عمر قطعات باید آن را به‌صورت دوره‌ای آچارکشی کرد. عدم آچارکشی خودرو باعث وقوع حوادث ناگوار و هزینه‌های سنگین خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا با آچارکشی جلوبندی بیشتر آشنا شوید.

جلوبندی خودرو چیست؟

جلوبندی که به آن سیستم تعلیق هم می‌گویند، از مجموعه‌ای از قطعات تشکیل شده است که به حفظ تعادل خودرو در حال حرکت یا توقف می‌پردازند. سیستم جلوبندی حرکت خودرو در دست‌اندازها، چاله‌ها و ناهمواری‌ها را تسهیل می‌کند و آسایش راننده و سرنشینان اتومبیل را به دنبال دارد. در صورتی که تکان و لرزشی حین ناهمواری‌های جاده‌ای به وجود آید توسط جلوبندی خنثی می‌شود و باعث ایجاد تعادل حرکت خودرو می‌شود.

منظور از آچارکشی جلوبندی چیست؟

آچارکشی شامل تعویض فیلترها، تعویض روغن موتور، تعویض باتری، تعویض سیستم ترمز، تعویض روکش‌های لاستیکی و دیگر قطعات هستند. آچارکشی به‌منظور افزایش عمر مفید خودرو و بهبود عملکرد آن انجام می‌شود و مزایای بسیار زیادی دارد. در آچارکشی قطعات و سیستم‌های خودرو در زمان مقرر تعویض می‌شوند و یا در صورت بروز هر گونه مشکل به تعمیر آن‌ها پرداخته می‌شود. آچارکشی کمک می‌کند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات سنگین کاهش یافته و ارزش خودروی شما نیز در بازار حفظ شود.

بهترین زمان آچارکشی جلوبندی چه موقع است؟

تمامی خودروها حتی خودروهای صفر کیلومتر و کار نکرده پس از مدتی به آچارکشی نیاز پیدا می‌کنند. با توجه به شرایط هر خودرو زمان آچارکشی متفاوت است. شرایط جاده‌ای، شرایط جغرافیایی و شیوه رانندگی در دوره‌های آچارکشی خودرو بسیار تاثیرگذار هستند. ناگفته نماند سازندگان خودرو با توجه به نوع برند و مدل ماشین زمان مشخصی را برای آچارکشی در نظر می‌گیرند که معمولاً آن را در قالب کاتالوگ و بروشور به مصرف‌کنندگان اطلاع می‌دهند. به طور معمول هر 6 ماه یک‌بار جلوبندی خودرو باید بررسی و آچارکشی شود.

نحوه آچارکشی جلوبندی

علائم خرابی جلوبندی خودرو چیست؟

با کمی دقت می‌توانید متوجه نشانه‌های خرابی جلوبندی شوید که عبارت‌اند از:

  • لرزش و کشیده شدن فرمان

اگر هنگام رانندگی فرمان ماشین را ول کنید و به سمت چپ یا راست کشیده شود، می‌تواند نشانه خرابی جلوبندی باشد. همچنین احساس لرزش فرمان هنگام رانندگی می‌تواند دلیل بر خراب بودن اجزای جلوبندی باشد. علت کشیده شدن فرمان اختلال در زاویه تایرها و مرکز تعادل یا بالانس خودرو است. عدم تعادل چرخ‌ها یا خرابی سیبک‌ها نیز باعث لرزش فرمان می‌شود.

  • خرابی دستگاه تعلیق

هنگام پارک خودرو دستان خود را بر روی کاپوت قرار داده و آن را فشار دهید و دستان خود را بردارید. اگر در این حین خودرو بیشتر از دو یا سه بار بالا و پایین رفت نشانه خرابی اجزای جلوبندی است. در این صورت باید به مکانیک مراجعه کنید که در صورت نیاز به آچارکشی قطعات پرداخته خواهد شد.

  • صداهای غیرعادی 

اگر هنگام عبور از روی موانع مانند دست‌اندازها و چاله‌ها صداهای غیرعادی از جلوبندی به گوش برسد می‌تواند علامت خرابی کمک فنرها و میل تعادل باشد. علاوه بر آن شنیدن صدای سوت از چرخ‌ها مخصوصاً هنگام دور زدن نشانه خرابی بلبرینگ چرخ‌ها است.

  • رانندگی خشک و سفت

از علائم خرابی اجزای جلوبندی می‌توان به خشک و سخت شدن رانندگی اشاره کرد. اگر هنگام رانندگی مانند سابق احساس راحتی نکردید به احتمال زیاد جلوبندی دچار مشکل است. در این صورت باید به تعمیرگاه بروید که در صورت نیاز قطعات مورد تعویض یا تعمیر قرار می‌گیرند.

نحوه عیب‌یابی جلوبندی خودرو

  1. میزان سایش لاستیک‌ها

زمانی که ماشین بر روی سطح صافی قرار گرفته و ترمز دستی ثابت است آن را به‌وسیله گیره چرخ در اطراف تایرهای عقب محکم کنید. با استفاده از جک دستی جلوی ماشین را بالا ببرید و به لاستیک‌ها نگاه کنید. در صورتی که لاستیک‌ها به‌صورت ناهموار دچار سایش شده باشند می‌تواند خبر از مشکل در جلوبندی بدهد.

  1. شل بودن چرخ‌ها

برای بررسی شل بودن چرخ‌ها دو طرف آنها را بگیرید و تکان دهید. همچنین بالا و پایین چرخ‌ها را بگیرید و دوباره تکان دهید. هیچ صدایی نباید از چرخ‌ها خارج شود و در صورتی که در اثر تکان دادن چرخ‌ها حرکت یا سر و صدایی احساس کردید نشان می‌دهد میله‌ها یا اتصالات مربوط به آن فرسوده هستند.

  1. بررسی لرزش سیبک‌ها

برای بررسی کردن سیبک‌ها بالا و پایین آنها را نگاه کنید. همچنین برای سالم بودن این اتصالات با استفاده از یک میله آن‌ها را حرکت دهید، ببینید که آیا می‌لرزند یا خیر. در صورتی که سیبک‌ها دچار لرزش شدند نشان می‌دهد که خوردگی دارند و باید تعویض شوند.

  1. چک کردن نشتی روغن هیدرولیک فرمان

به قفسه فرمان نگاه کنید. اگر اثری از نشتی وجود داشته باشد روغن به رنگ نارنجی یا کهربایی خواهد بود و بوی سوختگی می‌دهد. معمولاً با بروز چنین مشکلی کل سیستم مرکزی باید تعویض شود.

  1. خرابی اتصالات

اتصالات را چک کنید اگر بیش از اندازه شل باشد با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف خواهند شد. در این صورت تنظیم نبودن زوایای چرخ و اتصالات فرمان باید کنترل شود.

اجرت آچارکشی جلوبندی خودرو چقدر است؟

هزینه و اجرت آچارکشی خودرو بستگی به نوع مشکل آن دارد. در صورتی که قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد باید علاوه بر پرداخت اجرت مکانیک، هزینه‌ای بابت خرید قطعه جدید پرداخت شود. برای همین توصیه می‌شود هنگامی که هر یک از علائم خرابی جلوبندی مانند صداهای ناهنجار، لرزش فرمان و… را مشاهده کردید در اولین فرصت به تعمیرگاه بروید تا نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف نباشد. علاوه بر آن بهتر است قطعات تعویضی را از فروشگاه‌های معتبر و برندهای باکیفیت خریداری کنید. در غیر این صورت قطعات در مدت زمان کوتاه مجدد دچار ایراد می‌شوند و هزینه‌های بالایی برایتان به وجود می‌آورند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره آچارکشی جلوبندی خودرو و علائم خرابی آن صحبت شد. برای این که خودروی سالمی داشته باشید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، توصیه می‌شود در زمان مشخص خودرو را آچارکشی کنید. در صورت بروز هر یک از علائم خرابی جلوبندی در اولین فرصت نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام کنید تا از بروز خسارت‌های مالی و حوادث ناگوار هنگام رانندگی جلوگیری شود.

اگر هم دوست دارید از خودروی خود درآمد اضافه‌ای داشته باشید و برای پوشش هزینه‌ها از خود ماشین کمک بگیرید، می‌توانید سری به صفحه ثبت نام رانندگان تپسی بزنید و عضوی از ناوگان این شرکت شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.