در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

استعلام خودروی سرقتی چگونه است و چه مراحلی دارد؟

یکی از حالت‌های احتمالی که متاسفانه صاحبان خودرو ممکن است با آن روبرو شوند، سرقت خودرو است. اگر از استرس‌ها و روال اداری آن چشم‌پوشی کنیم، با استعلام خودروی سرقتی می‌توان هنوز هم به پیدا شدن ماشین امید داشت؛ اما چگونه؟

استعلام سرقت خودرو، نکات مهمی دارد که آگاهی از آنها در سرنوشت خودرو و صاحبش تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی قصد داریم تا به بررسی تمامی مراحلی که بعد از دزدیده شدن ماشین بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

روش های پیگیری خودروی سرقتی

اول از همه بعد از این که متوجه شدید خودروی شما به سرقت رفته، باید آرامش خود را حفظ کنید و به یاد آورید که روش‌های بسیاری برای استعلام خودروی سرقتی وجود دارد. بسته به شرایط، قبل از شروع پیگیری سرقت خودور، اول باید این مراحل را طی کنید:

  • برقراری ارتباط یا پلیس 110 و اعلام سرقت و ارائه اطلاعات مورد نیاز (تکمیل برگه اظهارات)
  • مراجعه به نزدیک‌ترین کلانتری، گزارش سرقت و ارائه مدارک

در مراحل اولیه، پلیس به محل سرقت اعزام شده و گزارش اولیه‌ای تهیه می کند که یک نسخه از آن، به مالک خودروی مسروقه داده می‌شود. یادتان باشد که حتما در این شرایط باید مدارک خودرو را نیز به همراه داشته باشید. بعد از آن باید رونوشت و مدارک را به کلانتری ببرید و پرونده سرقت خودرو تشکیل دهید.

یادتان باشد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری خودرو مسروقه را انجام دهید زیرا از دست دادن زمان ممکن است باعث سوءاستفاده‌ زیادی از خودروی شما شود.

نکات استعلام خودروی سرقتی

روش های استعلام سرقت خودرو

برای استعلام سرقت خودرو، 4 روش وجود دارد:

  1. مراجعه به مرکز آگاهی و اعلام شماره پلاک، بدنه و موتور ماشین به پلیس. با این کار، مشخصات ماشین شما در لیست سیاه پلیس قرار گرفته و هرچه زودتر عملیات کشف و دستگیری سارق و پیدا کردن ماشین مسروقه آغاز می‌شود. از آنجایی که سارقین به سرعت پلاک ماشین را عوض می‌کنند، بهتر است این کار را هرچه سریع‌تر انجام دهید زیرا پلیس می‌تواند با بررسی دوربین‌های ثبت تخلف شهری، ایست‌های بازرسی و نیروهای گشت پلیس ماشین را پیدا کند.
  2. با نصب اپلیکیشن پلیس من، بدون مراجعه به پلیس آگاهی می‌توانید استعلام خودور مکشوفه را با پلاک یا شماره کلاسه آگاهی و شماره Vin خودرو انجام دهید. در این برنامه با وارد کردن اطلاعات مربوط به پلاک خودرو، آخرین اطلاعات مربوط به ردیابی ماشین سرقتی برای شما نمایش داده خواهد شد.
  3. با پلیس 110 تماس بگیرید و با دادن شماره پلاک، وضعیت خودرو سرقتی را استعلام کنید.
  4. به شماره 30005353 شماره پلاک خود را پیامک کنید و وضعیت خودرو خود را استعلام کنید.
driver-join-banner

استعلام خودرو سرقتی در پارکینگ

گاهی پیش آمده که به‌دلیل پارک ممنوع، جرثقیل ماشین شما را به پارکینگ منتقل کرده باشد. در این مواقع قبل از تماس با پلیس، پیامک‌های خود را چک کنید، زیرا در چنین شرایطی برای شما پیامی ارسال خواهد شد.

هرچند که اگر شماره موبایلتان عوض شده باشد، ماشینتان قولنامه‌ای باشد یا در سیستم ثبت نشده باشید، پیامک انتقال برایتان ارسال نخواهد شد.

در این شرایط با پلیس 110 تماس بگیرید یا با توجه به روش‌هایی که در سطر بالا گفتیم، شماره پلاک ماشینتان را به شماره 30005353 پیامک کنید.

استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک ماشین

برای استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک تنها لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن، با در دست داشتن شماره پلاک، بدنه و موتور به نزدیکترین مرکز آگاهی مراجعه کنید تا با حفظ زمان، هرچه زودتر ماشین پیدا شده یا رد آن توسط دوربین‌های شهری یا گشت‌های پلیس گرفته شود.

 استعلام با پلیس من

راه دیگر استعلام خودرو سرقتی، اپلیکیشن پلیس من است که در آن نه تنها می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید بلکه این امکان برایتان وجود دارد تا وضعیت خودرو و درخواستتان را به صورت هم‌زمان پیگیری کنید.

شماره تماس استعلام خودرو سرقتی

شماره تماس استعلام خودرو سرقتی را همه ما بلد هستیم؛ با 110 تماس بگیرید و با اعلام پلاک، وضعیت ماشین سرقت شده خود را پیگیری کنید.

چطور بفهمیم خودروی سرقتی پیدا شده است؟

با توجه به شلوغی مراکز پلیس، بهتر است برای استعلام خودروی سرقتی از روش‌های غیرحضوری استفاده کنید. به این منظور هم می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خواسته شده در سامانه جستجوی پیدا شده‌های سایت پست، پیگیری خود را انجام دهید و هم به سامانه پیامکی 110106060 پیام بدهید. برنامه پلیس من هم در این زمینه خدمات ارائه می‌دهد.

سامانه جستجوی پیدا شده ها (خودرو)

سامانه جستجوی پیدا شده‌ها (خودرو) برای استعلام وضعیت خودروهای سرقتی طراحی شده است. با استفاده از این سرویس آنلاین می‌توانید به صورت غیرحضوری، وضعیت خودرو خود را پیگیری کنید.

لیست خودروهای سرقتی پیدا شده 1402

برای سهولت در وضعیت صاحبان خودروهای مسروقه، سامانه خودورهای پیدا شده در طول دوره‌های زمانی مختلف، لیست خودروهای پیدا شده را در سایت قرار می‌دهد. اگر به تازگی ماشینتان به سرقت رفته است، برای بررسی لیست خودروهای سرقتی پیدا شده 14002 به این سایت مراجعه کنید.

لیست خودروهای مکشوفه در سال 1402

سایت پست یافته

مدت زمان پیدا شدن خودرو سرقتی

بر اساس تجربه و البته آمار و احتمالات، احتمال پیدا شدن خودروهای مسروقه بعد از گذشت 24 ساعت تقریبا 30 درصد است. بعد از این مدت اگر سارق حرفه‌ای باشد، تقریبا تا یک هفته بعد قطعات و بدنه ماشین را به صورت جدا جدا به فروش رسانده است. برای همین توصیه می‌کنیم تا بعد از اطلاع از سرقت اطمینان درباره آن، هرچه سریع‌تر به پلیس مراجعه کنید.

مراحل ترخیص خودروی سرقتی

بعد از پیدا شدن خودرو، پلیس برای ارائه مدارک و همچنین انجام مراحل ترخیص با شما تماس خواهد گرفت. بعد از آن برای آزاد کردن ماشین و خروج از پارکینگ مراحل زیر را طی کنید:

  • مراجعه به پلیس و دریافت نامه معرفی به پارکینگ
  • ارسال نامه کتبی پلیس به کانون کارشناسان رسمی دادگستری برای بررسی شماره موتور و شاسی خودرو با توجه به مدارک مالک
  • خارج کردن خودرو مسروقه از لیست سیاه سیستم پلیس آگاهی و اعلام رسمی آن توسط پلیس راهور به ناجا
  • دریافت گواهی عدم خلافی و پرداخت هزینه پارکینگ
  • مراجعه به پارکینگ و ترخیص ماشین

مدارک لازم برای ترخیص خودروی سرقتی

برای ترخیص خودرو سرقتی لازم است مدارک زیرا را ارائه کنید:

  • بیمه شخص ثالث
  • اصل سند ماشین
  • فیش پرداختی هزینه پارکینگ
  • گواهی عدم خلافی خودرو
  • گواهینامه مالک

هزینه ترخیص خودروی سرقتی

هزینه نگهداری ماشین در پارکینگ به ازای هر روز، 2 هزار تومان است. به این هزینه باید 9 درصد مالیات، هزینه جرثفیل و موارد دیگیری مثل هزینه گرفتن خلافی را هم اضافه کنید.

چند درصد ماشین های سرقتی پیدا می شوند؟

با توجه به آمار اعلام شده توسط رئیس پلیس کشور، تقریبا 70 درصد از خودروهای سرقت شده در شهر تهران در همان 24 ساعت اول پیدا می‌شوند. این آمار در سطح کشور و در مدت زمان مشابه، 80 درصد است.

آیا خودروی سرقت شده پیدا می شود؟

همانطور که در این مطلب تمام و کمال توضیح دادیم، احتمال پیدا شدن خودروی مروقه خیلی زیاد است اما باز هم تاکید می‌کنیم، حتما در ساعات اولیه این اتفاق، سرقت را گزارش دهید.

در انتها اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید از ما بپرسید. اگر هم دوست دارید تا عضوی از ناوگان تپسی شوید و درآمد اضافه‌ای کسب کنید؛ تنها کافی است سری به صفحه ثبت نام رانندگان تپسی بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.