در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

6 دلیل خرابی کمک فنر خودرو و موتورسیکلت

کمک فنر خودرو وظیفه کاهش لرزش‌های وارده بر خودرو، در حین حرکت را دارد. در‌صورت خرابی این قطعه، سایر قطعات مانند جعبه فرمان، گیربکس و دیفرانسیل نیز در مدت زمان کوتاه‌تری آسیب دیده و نیاز به تعویض خواهند داشت. علاوه‌بر این، کمک فنر باعث افزایش کیفیت رانندگی و احساس بهتر سرنشینان نیز می‌شود. حتی یک دقیقه رانندگی بدون کمک فنر را نیز نمی‌توان تصور کرد! در‌نتیجه در‌صورت خرابی کمک فنر خودرو باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض آن اقدام کنید. در ادامه 7 دلیل اصلی خرابی این قطعه مهم را بررسی کرده‌ایم تا به‌راحتی آسیب به کمک فنر را تشخیص دهید.

1- نشتی سیالات؛ یکی از علائم خرابی کمک فنر موتور سیکلت و انواع خودرو

برای بهبود و روان شدن کمک فنر‌ها، از سیالات و روغن استفاده می‌شود. نشتی سیال نشان‌دهنده خرابی کمک فنر خودرو و موتورسیکلت است و هنگامی که نشتی سیال کمک فنر صورت بگیرد، باید در سریع‌ترین زمان، قطعه عوض شود. معمولا موتورسواران توجهی به کمک فنر موتور نشان نمی‌دهند ولی خرابی این قطعه در موتور ممکن است راننده را با مشکلات جدی مواجه کند.

2- شنیده شدن صدای تق تق و جیر جیر کمک فنر

یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنر خودرو، شنیده شدن صداهای عجیب است؛ برای مثال، در زمان خرابی کمک‌فنر با عبور از دست‌انداز یا پستی بلندی‌ها، صدای تق‌تق به وضوح شنیده می‌شود. اگر این صدا به‌طور متداول در حین حرکت به‌گوش برسد، نشان‌دهنده شل شدن پیچ کمک فنر است.

3- کشیده‌شدن خودرو به یک سمت؛ یکی از مهم‌ترین علائم خرابی کمک فنر جلو

یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنر خودرو، کشیده شدن ماشین به یک سمت است که بیشتر برای کمک فنر جلوی خودرو دیده می‌شود. البته سایر موارد، مانند محور چرخ‌ها و باد تایر نیز می‌توانند دلیل این مشکل باشند. شناسایی دلیل اصلی کشیده شدن خودرو به یک سمت در حین حرکت، بر‌خلاف اقداماتی مانند رگلاژ درب خودرو، نیاز به بررسی تکنسین متبحر دارد. به‌همین دلیل برای رفع سریع‌تر آن باید به تعمیرگاه مراجعه شود.

4- تکان غیر‌عادی در خودرو؛ یکی از علائم خرابی کمک فنر جلو ۲۰۶

نشانه‌های خرابی کمک فنر در همه خودرو‌ها یکسان است. به‌همین دلیل، فرقی ندارد که ماشین شما ۲۰۶ باشد یا پراید؛ با احساس تکان‌های غیر‌عادی در خودرو باید به سلامت کمک فنر شک کنید. مخصوصا هنگامی که در حین حرکت ترمز گرفته شود، جلوی خودرو به سمت پایین کشیده می‌شود و تکان شدیدی را احساس می‌کنید.

5- فرسودگی تایر‌های خودرو؛ علائم خرابی کمک فنر عقب پژو 405

هنگام خرابی کمک فنرها، فشار بیشتری به چرخ وارد می‌شود. به‌همین دلیل، چرخ‌ها سریع‌تر فرسوده می‌شوند. این مشکل ممکن است به‌دلیل اشکال در سیستم تعلیق خودرو و وجود مشکل در محور چرخ‌ها نیز باشد. علاوه‌بر این، کاهش ارتفاع خودرو، احساس خشکی در هنگام حرکت، کنترل سخت خودرو هنگام عبور از موانع و دور زدن از نشانه‌های دیگر خرابی کمک فنر هستند.

توجه داشته باشید که این نشانه‌ها برای همه خودرو‌ها یکسان است؛ با‌این وجود علائم خرابی کمک فنر عقب پژو 405 با کمک فنر جلوی آن متفاوت خواهد بود. برای مثال، شیرجه زدن خودرو نشان دهنده خرابی کمک فنر جلوی ماشین و کنترل سخت خودرو نشان‌دهنده خرابی کمک فنر‌های عقب است. 

6- رقص چرخ‌ها با عبور از پستی بلندی؛ از علائم خرابی کمک فنر پراید

هنگامی که خودرو از دست‌انداز عبور می‌کند، فشار وارد شده به چرخ‌ها توسط کمک فنر خنثی می‌شود. ولی اگر کمک فنر‌ها مشکل داشته باشند، چرخ‌های خودرو به‌صورت متوالی بالا و پایین حرکت می‌کنند و تکان آن‌ها داخل اتاق حس خواهد شد. به این حرکت اصطلاحا رقص چرخ می‌گویند. به‌همین دلیل با دیدن این مشکل حتما باید به تعمیرگاه مراجعه و قطعه را تعویض کنید.

تغییر قطعات و تست کمک فنر با تخفیف‌های جذاب تپسی

در این مقاله به بررسی دلایل خرابی کمک فنر خودرو و موتورسیکلت پرداختیم و گفتیم که در‌صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های گفته‌شده در این مطلب، حتما باید به تکنسین متبحر و با‌تجربه مراجعه کنید. بسیاری از افراد به‌خصوص رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و تلفنی، بیشتر با مشکل خرابی قطعات مواجه می‌شوند. از‌این‌رو، در ماه باید هزینه بسیاری برای تعویض قطعات در‌نظر بگیرند. به‌همین دلیل، تپسی برای سفیران خود، امکان بهره‌مندی از تخفیف خرید قطعات و لاستبک خودرو‌های مختلف را در تپسی گاراژ فراهم کرده است. سفیران تپسی می‌توانند در تپسی گاراژ قطعات مورد‌نیاز خودرو را با قیمتی بسیار پایین‌تر از سایر مراکز و با تخفیف مخصوص تپسی خریداری کنند.

اگر هم شما می خواهید سفیر تپسی شوید و به درآمد خود اضافه کنید، کافی است به صفحه ثبت نام راننده تپسی بروید و در کمتر از ده دقیقه عضوی از این تیم شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.