در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

محاسبه اضافه کاری در شرایط مختلف منطبق بر قانون کار 1402

اضافه ‌كاری و نحوه محاسبه آن يكی از اصول مهمی است که هم کارجو و هم کارفرما باید از آن مطلع باشند. اضافه کاری مفهومی پویا است و سالانه نسبت به میزان پایه حقوق نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند. قانون کار سال 1402 بابت اضافه‌ کاری هم نسبت به دوره‌های قبل تفاوت‌هایی دارد که باید از آنها مطلع باشید.

در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید تا درباره مفهوم و قانون محاسبه اضافه‌ کاری، میزان آن و شرایط مختلف اضافه ‌کاری برایتان بگوییم.


محاسبه اضافه کاری 1402

شرایط محاسبه اضافه کاری در سال 1402 به این‌گونه است که باید به ازای هر ساعت کار اضافه مبلغی معادل 129 هزار و 139 را در ضریب 1.4 ضرب کرده و پس از آن طبق جدول دستمزد به کارگر و کارمند مبلغ حاصله را پرداخت کرد. براساس این فرمول، کارفرما باید بابت هر ساعت اضافه کاری مبلغ 33 هزار و 795 تومان را پرداخت کند.

محاسبه اضافه کاری از روی پایه حقوق

نحوه محاسبه اضافه کاری در محاسبه حقوق و دستمزد سال 1402 به این شکل است که هر ساعت کار اضافه باید در میزان دستمزد ساعتی ضرب شود. بعد از آن باید 40 درصد دستمزد هر ساعت کار معمولی را به رقمی که در ابتدا به دست آمده، اضافه کرد تا مبلغ دستمزد برای هر ساعت اضافه کاری از روی پایه حقوق به دست بیاید.

محاسبه اضافه کاری اقماری

کار اقماری یعنی کاری که ماهانه و دوره‌ای است و برای همین، به شکلی این نوع از قراردادها تنظیم می‌شود که کسانی که به این صورت قرارداد می‌بندند، دارای دوره‌های چرخشی استراحت و کار باشند. مثلا کسی که قرارداد اقماری دارد، وقتی برای یک مدت مشخصی در محل خدمت خود حضور پیدا می‌کند، می‌تواند برای یک بازه‌ای مشخص هم استراحت کند و بعد مجددا در کار حاضر شود.

محاسبه اضافه کاری چگونه است؟

قانون کار اقماری برای بسیاری از مجموعه‌ها کارایی ندارد و بیشتر برای ملوانان یا کارکنان صنایع نفتی در مناطق صعب‌العبور و در مجموع شاغلین گاز و میادین نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این قانون باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان کارجو و کارفرما در این شرایط می‌شود.

محاسبه اضافه کاری اقماری همچون قرارداد عادی است و نسبت به قانون وزارت کار و همچنین پایه حقوقی محاسبه می‌شود. البته از آن‌جایی که حقوق شاغلین اقماری بالا است، اضافه کاری آنها نیز نسبت به کارکنان بخش دولتی و خصوصی نیز بالاتر است.

محاسبه اضافه کاری با پایه سنوات

پایه سنوات مبلغی است که به کارگران و کارمندان بعد از بیش از یک سال سابقه کاری در یک مجموعه تعلق می‌گیرد. این مبلغ به عنوان جبران کمبود حقوق به کارگرانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، پرداخت می‌شود.

با توجه به این تعریف، نحوه پرداخت پایه سنوات و اضافه کار براساس فرمول پایه سنوات ماهانه تقسیم بر 30 ضرب در کارکرد ماه می‌شود.

محاسبه اضافه کاری بر مبنای 192 ساعت

طبق قانون وزارت کار، هر کارمند با قرارداد تمام وقت باید در طول ماه 192 ساعت کار مفید انجام دهد. برای محاسبه میزان اضافه کاری طبق فرمول ارائه شده، باید 250 ساعت را از 192 ساعت کم کنید تا به عدد 58 برسید. میزان اضافه کاری، همین 58 ساعت است.

driver-join-banner


محاسبه اضافه کاری ایام تعطیل

محاسبه اضافه کاری ایام تعطیل به این صورت است که حقوق روز تعطیل کاری به همان میزان حقوق روزانه به اضافه 40 درصد به حقوق کارمند اضافه می‌شود. طبق این فرمول، حقوق و دستمزد یک روز تعطیل کاری ۴۰ درصد از دستمزد روزهای دیگر کاری بیشتر است.

محاسبه اضافه کاری درروز تعطیل

برای مشخص شدن نحوه محاسبه اضافه کاری در روز تعطیل مثالی برایتان می‌زنیم. مثلا اگر دستمزد یک روز کاری برای شما 200 هزار تومان باشد، باید آن را ضرب در 40 درصد کنید تا حقوق روز تعطیل خود را به دست آورید. به این صورت متوجه خواهید شد که حقوق یک روز تعطیل شما، 280 هزار تومان خواهد بود.

محاسبه اضافه کاری روز جمعه

محاسبه اضافه کاری روز جمعه نیز همانند فرمول محاسبه اضافه کاری در روزهای تعطیل است. در این حالت نیز، حقوق روز جمعه فرد طبق قانون برابر با 40 درصد حقوق عادی او محاسبه خواهد شد.

آیا رانندگان تاکسی اینترنتی شامل حقوق اضافه کاری می شوند؟

از آن‌جایی که رانندگان تاکسی تلفنی قرارداد رسمی ندارند، شامل اضافه کاری نمی‌شوند اما با این‌حال، به این دلیل که میزان کارکردشان کاملا دست خودشان است، می‌توانند در روزهای کاری و غیر کاری، متناسب با میزان کارکردشان درآمد کسب کنند. مخصوصا رانندگان تپسی با در نظر گرفتن میزان ساعاتی که کار می‌کنند، درآمد خود را بالاتر می‌برند؛ این خود مزیتی است که رانندگان تاکسی اینترنتی از آن بهره مند هستند.

سوالات متداول محاسبه اضافه کاری

در ادامه پرتکرارترین و البته مهم ترین سوالات در زمینه محاسبه اضافه کاری را برایتان می آوریم:

دستمزد اضافه کاری چقدر است؟

طبق قانون و پایه حقوقی سال 1402، هر کارگری و کارمندی بابت هر ساعت اضافه کاری باید حداقل مبلغ 33 هزار و 795 تومان را دریافت کند.

محاسبه اضافه کاری کارگران چقدر است؟

برای محاسبه میزان مبلغ اضافه کاری کارگران باید 129 هزار و 139 هزار تومان را در ضریب 1.4 ضرب کرد و پس از آن طبق جدول دستمزد به کارگر محاسبه کرد. بر این اساس، کارفرما باید بابت هر ساعت اضافه کاری مبلغ 33 هزار و 795 هزار تومان را به کارگر بپردازد.

 محاسبه اضافه کاری کارمندان چقدر است؟

طبق جدول حقوق و دستمزد سال 1402، بابت هر ساعت اضافه کاری به کارمندان مبلغ 33 هزار و 795 هزار تومان باید پرداخت شود.

محاسبه اضافه کاری کار سختی نیست، آن را حتما یاد بگیرید!

برای آگاهی از حق و حقوق، خوب است که هم کارفرما و هم کارمند و کارگر از حقوق قانونی خود باخبر باشند. همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، هر آنچه در این زمینه وجود دارد را مورد بررسی قرار دادیم.

با این‌حال اگر دوست دارید تا درآمد بیشتری کسب کنید، توصیه می‌کنیم تا به صفحه ثبت نام راننده تپسی سر بزنید و بعد از مرور شرایط و مزایای همکاری با تپسی به عنوان یکی از سفیران آن، در کمترین زمان ممکن به ما بپیوندید.

اگر سوالی در این رابطه دارید، از ما بپرسید؛ حتما پاسخ شما را خواهیم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.